• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KULHYUI design, design systémy, interakční design, ♥ Figma
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    DAN_F: Tak když začínali s XD, tak chtěli konkurovat Sketchi řekl bych. Oni by to vyvinout mohli, jenže na to potřebuješ čas. Nejméně pár let. Jenže za pár let bude Figma někde jinde, UI průmysl taky bude někde jinde, takže v roce 2027 udělají něco, co bylo perfektní v roce 2023, ale v 2027 už to nikdo nepotřebuje, protože se to dělá jinak.

    V jednu dobu byl strašně populární Dreamweaver na kodování webů. Pak se ale něco změnilo a teď je to VSCode od Microsoft. Adobe s tím zkoušelo bojovat... udělali Brackets (kopie VS Code), udělali Reflow, Flash změnili na Animate, kde se dali dělat HTML5 bannnery a taky udělali Muse. Všechno to selhalo.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KULHY:

    JARDABEREZA: Photoshop po pravdě nevím, jestli už ten panel má, při úpravách fotek používám z těch pravých palet asi jen vrstvy, historii a akce, ale v Illustratoru, InDesignu nebo teď už i v After Effects se s tím dá setkat.

    KULHY: No jasně. Jen mi přijde vlastně vtipný, že Adobe by teoreticky mohlo vyvinout plnohodnoutnou konkurenci Figmy, prostředky na to má, ale narozdíl třeba od MS, který je pořád schopný okopírovat produkt a udělat ho "good enough", čímž díky svému postavení získá většinu trhu (Slack vs. Teams), tak u Adobe je to hrozný problém.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    DAN_F: S těmi panely zmiňuješ Photoshop?
    KULHY
    KULHY --- ---
    DAN_F: On je to spis takovy humor s pripomenutim, ze mohli trochu nahlednout do te kuchyne. Naprosto souhlasim ze firemni kultura postavena na design thinking je ta propast mezi nimi.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KULHY: Já myslím, že tam žádný mapování ničemu nepomůže :) Přijde mi, že přístup Figmy a Adobe k vývoji jejich nástrojů je extrémně odlišný a definovaný celkovou firemní kulturou a misí. Figma je vynikající v prioritizaci a důrazu na detail, díky kterému relativně pomalu přidává spíš méně novinek, jsou zpravidla super dotažených, kvalitních a žádaných. Adobe, minimálně od přechodu na subscription model, chrlí hromadu (často třeba dobrých) nápadů, které vypadají užitečně v demu, ale v praxi jsou nedotažené a jejich používání je mnohdy extrémně frustrující a v důsledku to vede akorát k tomu, že ty programy jsou obrovské, pomalé a nestabilní. Stačí se podívat na ten nový kontextuální panel "vlastnosti" v Adobe, což je snaha o vytvoření něčeho, jako je kontextuální panel ve Figmě. Nicméně, u Adobe se mi stává, že když označím objekt, který chci upravovat, často mi kontextuální panel nenabídne volby, které bych zrovna potřeboval, takže musím do klasických statických panelů. Zároveň jsou některé akce s tím panelem nesmyslně pomalé, třeba když chci nastavit nějaké podrobnější vlastnosti u písma a potřebuju rozbalit pokročilou paletku z panelu vlastností, je tam asi vteřinové zpoždění, zatímco když tu samou věc rozbaluju přímo z panelu písma, děje se to okamžitě. Výsledek je, že ten panel "vlastnosti" nepoužívám a jedu přes statické panely jak ve středověku :)

    MINER: Nejspíš protože to nikdo nepoužíval. Navzdory tomu, že ho měl každý zadarmo v rámci CC. Navíc, zajímavá část tohohle trhu je v kolaborativních nástrojích a to u té desktopové aplikace bude vždycky přinášet různé komplikace.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    MINER: Ono "dobrý" nemusí stačit.
    MINER
    MINER --- ---
    JARDABEREZA: Neříkám lepší. Říkám dobrý.
    S PS si to nekonkuruje, je to na něco jinýho.


    Jestli to zabili kvůli tomu, že už si mysleli, že koupí Figmu, tak bych to pochopil, ale přišlo by mi to předčasný.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    MINER: Dobrý v porovnávní s čím? Lepší než Sketch? Lepší než Figma? Lepší než Photoshop?
    MINER
    MINER --- ---
    Chápe někdo, proč XD zabili? Přišel mi dobrej.
    ELECTRICKOTA
    ELECTRICKOTA --- ---
    JARDABEREZA: No XD je mrtvý, nedá se koupit, nedávno jsem ho chtěl pořídit a měl jsem smůlu v shopu není.
    Ale je možný že jej oživěj po tom co jim nevyšla fuze s Figmou.
    KULHY
    KULHY --- ---
    JARDABEREZA: Jak uz nekdo v komentarich vtipne poznamenal, na mapovani sveho nejvetsiho konkurenta a leadra v oboru ted meli dost dobrou prilezitost celych 15 mesicu. :)
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    No já jsem zvědavý co Adobe plánuje s XD, protože na to teď víceméně rok pořádně nešáhli.
    ELECTRICKOTA
    ELECTRICKOTA --- ---
    JARDABEREZA: Nevím proč, ale mám radost :)
    KULHY
    KULHY --- ---
    JARDABEREZA: Well, that descalated quickly… :-)
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    Figma and Adobe are abandoning our proposed merger | Figma Blog
    https://www.figma.com/blog/figma-adobe-abandon-proposed-merger/
    Figma and Adobe are abandoning our proposed merger
    KULHY
    KULHY --- ---
    Docela jsem se s tou tabulkou popral nakonec. Nechci hodnocení designu, ten jsem nevytvářel, jde jen o technický řešení komponent ve Figmě.
    Screen Recording 2023-12-06 at 17.36.42.mov - Disk Google
    https://drive.google.com/file/d/1-4r2uVjg2msTehifJ9yqbNzL_t0hMvkO/view
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    KULHY: srry, vím že to bylo zmatený, měl jsem promazat zbytečný obsah.

    Yep, pojedu try-fail-learn. Ale už přímo u dodávky téhle PoC. Ale už mám radost, dokázalo to přesně co jsem chtěl. Feedback přímo ve figmě od stakeholdera, dev a kolegy co dodává content. Hned jsme upravil co bylo potřeba. Funguje to skvěle a přímo v prostředí.

    Když to klapne, commitne se budget pro příští rok a snad stakeholdery přesvědčím, že lepší flow je pracovat s výbranými uživateli už v prototypu, namísto vývoje a pak zbíraní feedbacku. Máme k dispozic no-code platformu, kde jde poskládat web, jenže to nefunguje, když neexistuje komponenta.
    KULHY
    KULHY --- ---
    RUDOLF: Hele je to celkem zmateně popsané. Že neděláš úplný best practice si jsi sám uvědomil, ale Figma je jen tool a jestli ti tohle funguje tak proč ne. Primárně mi není jasné, proč máš ty jednotlivé screeny jako varianty jedné komponenty, co tím získáváš? Dokonce mi není jasné proč jsou screeny komponenta. Jestli narazíš, záleží na tom, jaké ambice s tím projektem máš, co je jeho účel a kdo jsou jeho uživatelé. Samé otazníky na dlouhý pokec. :) Ze zkušenosti ale vím, že prvních pár projektů bývá try-fail-learn-do it from scratch again better.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Strávil jsem s Figmou asi 8 hodin, máme ready-to-use komponenty z kterých se dají poskládat standardní prvky. Prezentuji prototyp, teda takovou light verzi, z každého view jsem udělal single page flow, takže uživatelé navigaci flow používají jako překlikávání mezi položkami menu. Do skutečného interaktivního prototypu jsem se nepustil, páč tam byl koncept Frame a když jsem pak zkoušel apikovat frame na ty své view, tak mi to přišlo trochu trochu nemotorné a zdlouhavé a tahle navigace postoužila. Tj. tohle si vyzkouším na něčem jednodušším. né na něčem, kde už probíhá feedback.

    Mám ale jiný dotaz, nakonec jsem doiteroval, že mám page s komponentama a udělal jsem něco, co asi není best practice, ale jdu si to u vás ověřit. OneDnA | Prototype je kompnenta složená z menu komponenty + dalších komponent. Každý view (stránka) je nová variace komponenty + do ní vložím jinou obsahovou komponentu, to jsou ty komponenty po stranách. A tyhle vnořený komponenty mají taky variaci, takže napříkladu: mám dvě variace celé stránky, obě mají komponentu která pro každou variantu stránky ukáže jiný obsah. Takže upravím breadcrump + zlustím označenou menu item a mám to.

    Takhle si ten Prototype pak dám na stránku, kam koukají kolegové, vysázím tam 10 instanci Prototype a v každé instanci vyberu jinou variantu.

    Z toho co jsem koukal, tak varianty jsou spíš na tvorbu interaktivních elementů a ten můj přístup je takové moje samorostlé flow. Když se ho budu držet, narazím na nějaké problémy? Hlavně s ohledem na vytváření interakce.

    KULHY
    KULHY --- ---
    WAKO: Podrz spacebar po tom co zacnes hybat s objektem a driv nez vyjedes mimo frame komponenty.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam