XARGH: až teď? ale jinak k tématu mám docela úzký vztah. Vypomáhal jsem asi dva roky jako kurýr (pilot cargokol) v centru, jezdil jsem po Praze i se slušnými monstrozitami typu hodně-long-tail cargkolo nebo dokonce cargokolo s přívěsem. Jedno cargokolo nově vlastním, kromě toho jsem jezdil po světě na solárním kole (ne, to nenavrhuju jako seriozní alternativu pro Prahu: ulice jsou vesměs zastíněné i v nejpříznivějším ročním období a mimo sezónu je to úplně o ničem).
Ale faktem je, že představa, že Američani to se svými městy udělali "špatně", zatímco by stačilo, aby jim někdo řekl, jak to udělat "správně" a oni by rádi šli a udělali to správně - takhle to prostě nefunguje. Americký sen prostě zahrnoval rodinný domek na předměstí, a to i za cenu, že bude de-facto z kartónu (americká předměstí jsou glorifikovaný slum, aspoň co se použitých konstrukčních materiálů týče). Mě je amerických tramvají líto, ostatně naše T1-T3 byly de-facto kopie ve své době nejmodernějších amerických designů. Manipulace ve prospěch automobilismu v USA prokazatelně existovala, a to pravděpodobně silnější, než je současná trochu komická masírka u nás, ale když řeknu, že je potřeba Pražáky přesvědčit, že vlastně není potřeba vlastnit auta vůbec, tak dostávám minuska (přitom já doopravdy nevěřím, že k tomu lze přesvědčit někoho, kdo k tomu nedospěje sám...)