• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    BEEBLEBROX: a zakaznik ve vozidle uz byl soucasti otazky
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    ALESH
    ALESH --- ---
    BEEBLEBROX: parkrat jsem ted cekal v kolene na strakonicky smerem do prahy - pred Barandskem. Jednou to schvalne pocital a taxi/bus pruhem me predjelo 27 aut behem par minut. To se tam delo uplne pokazdy. Myslim ze to u nas nikdo nepokutuje :(
    BEEBLEBROX
    BEEBLEBROX --- ---
    CEEFA: A když na základě tady tohohle, co si napsal, někdo v tom pruhu pojede a dostane flastr, tak mu těch 1500 až 2500 ve správním proplatíš??

    IP20a (vyhláška č. 294/2015 Sb.) jasně stanovuje, že “Je-li v modrém poli uveden nápis TAXI, je vyhrazený jízdní pruh určen pro vozidla taxislužby označená střešní svítilnou s nápisem TAXI.”

    - do podle stávající metodiky MV obnáší vybavení vozidla taxametrem (od poslední novely týkající se taxislužby od 1.7.2020)

    - další věc je, že dochází k doplňování podmínky pro jízdu ve vyhrazeném pruhu, a to pouze pro vozidla vezoucí zákazníka.

    Takže Uber, Bolt a podobně vyznačený pruh nikdy využívat nemají. Vozidlo vybavené střešní svítilnou taxi také ne, pokud neveze zákazníka.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    CEEFA: tu nalepku dostanu k licenci ridice taxisluzby?
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    CEEFA: Jen musí mít nalepenou tu evidencni žlutou nalepku
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    CERMI_FOX: Muzou
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    Nevi nekdo, jestli taxi pruhy muzou vyuzit i taxikari, co jezdi za domluvenou cenu, ala bolt nebo uber? Samozrejme se zakaznikem a platnou licenci v kapse.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XARGH: až teď? ale jinak k tématu mám docela úzký vztah. Vypomáhal jsem asi dva roky jako kurýr (pilot cargokol) v centru, jezdil jsem po Praze i se slušnými monstrozitami typu hodně-long-tail cargkolo nebo dokonce cargokolo s přívěsem. Jedno cargokolo nově vlastním, kromě toho jsem jezdil po světě na solárním kole (ne, to nenavrhuju jako seriozní alternativu pro Prahu: ulice jsou vesměs zastíněné i v nejpříznivějším ročním období a mimo sezónu je to úplně o ničem).

    Ale faktem je, že představa, že Američani to se svými městy udělali "špatně", zatímco by stačilo, aby jim někdo řekl, jak to udělat "správně" a oni by rádi šli a udělali to správně - takhle to prostě nefunguje. Americký sen prostě zahrnoval rodinný domek na předměstí, a to i za cenu, že bude de-facto z kartónu (americká předměstí jsou glorifikovaný slum, aspoň co se použitých konstrukčních materiálů týče). Mě je amerických tramvají líto, ostatně naše T1-T3 byly de-facto kopie ve své době nejmodernějších amerických designů. Manipulace ve prospěch automobilismu v USA prokazatelně existovala, a to pravděpodobně silnější, než je současná trochu komická masírka u nás, ale když řeknu, že je potřeba Pražáky přesvědčit, že vlastně není potřeba vlastnit auta vůbec, tak dostávám minuska (přitom já doopravdy nevěřím, že k tomu lze přesvědčit někoho, kdo k tomu nedospěje sám...)
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SAMOUT: když jsme u osmičky a pacientů obecně, tak já osobně jsem podél vody vltavským kaňonem jel šel s malejma dětma jen 2x. poprvý jsem byl zděšenej, čeho jsou ti pitomci na kolech schopní, a po druhý jsem si ověřil, že se mi to jako fakt nezdálo. to není cyklo vs motoristi, to je kurva kdokoliv na čemkoliv proti všem :-// neskutečný, co jsme za společnost.
    XARGH
    XARGH --- ---
    XCHAOS: už mi to došlo, ty budeš asi GRAFOMAN 😂
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ONDRAT: no já se obávám, že volby neformujou poptávku lidí, ale naopak volby korigujou to, co by bylo správné vůči tomu, co veřejnost tak nějak poptává. Velká většina Pražanů auto prostě vlastnit chce (i když třeba většinu roku jen parkujou a vyjedou jen o víkendu nebo na nákup). Souvisí s tím představa, že je normální bydlet v Praze a nevlastnit auto, ale nová výstavba tomu úplně nejde naproti.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLABOUS: je to zajímavý článek, budu sdílet dál na Mastodonu. Historie amerických měst, která vlastně městy být přestaly, i když jim je nikdo nevybombardoval, je zajímavá, a roli může hrát i to, že USA napodobovaly Evropu (viz to, jak školili svoje architekty ve Francii),i když Evropou nikdy nebyli. Tím neobhajuju jejich uhranutí automobilismem, ve kterém se někteří snaží hledat i skrytý rasismus (ale to je na mě asi příliš složitá konstrukce). Přijde mi, že tradice Ameriky byla ve své podstatě venkovská, města tam byla vybudovaná kvůli nutnosti koncentrace obyvatelstva z ekonomických důvodů a když našli způsoby, jak těmto důvodům uniknout, tak je prostě zrušila, protože to nebyla města z tradicí evropského typu, ale v podstatě umělé, účelové útvary, určené ke krátkodobě spotřebě, která byla po splnění funkce odhozena jako jednorázové papírové nádobí ve fastfoodu.

    Tím to nechci obhajovat, ale pro renesanci měst by musela existovat poptávka po tom, co města v první řadě nabízela jako životní styl, třeba v tom 19.století, a uvědomit si, jak moc ten životní styl dnes neexistuje a není poptáván. V Evropě ho můžou udržovat při životě systémy nejrůznějších grantů a společenských pobídek tradičních, staletých struktur, ale v USA, když není poptávka, tak se to zbourá, výjimkou je, když je to natolik kuriozita, že tomu jde postavit muzeum (a u něj parkoviště).

    Je to strašně paradoxní, ale jestli nějaká země dokáže jednou zahodit automobilismus ze dne na den, až po něm přestane být společenská poptávka, budou to nejspíš právě USA (a to se může stát, do jisté míry klíčovou roli auta nahrazuje smartphone.. ale taky je možné, že Američané v autech budou radši bydlet, viz film Nomadland...). V Evropě naproti tomu auto prorostlo do společenských rituálů a nakonec se ho budeme zbavovat daleko hůř... a bude zajímavé, jestli Paříž ještě dokáže udávat trendy kontinentu, nebo zůstane osamoceným experimentem.
    BLABOUS
    BLABOUS --- ---
    No jejda, tak ještě sem:

    "Spočítal jsem pražské parkování. Teď můžete i vy každou lidskou interakci osvěžit výkladem o vysokých nákladech politiky založené na předpokladu, že parkování by mělo být povinné, všude a zdarma."

    Milion plus - by Peter Bednár - Smíchov Review of Cities
    https://smichovreviewofcities.substack.com/p/milion-plus
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PEJR: to je další zajímavá otázka - většina nové výstavby musí mít podzemní garáže, aby projekt získal stavební povolení. Je to zajímavé téma, protože i celkem pro-zelení, pro-cyklisticky orientovaní lidé často tvrdí, že je to správně, že jinak budou všichni parkovat na ulicích a překážet tam (tak jak vidět, svět, ve kterém podstatné procento obyvatel nevlastní auto a tedy ho nepotřebuje parkovat, si vlastně neumí představit ani jedna strana)

    Co bychom potřebovali, jsou "kolárny" - ale ve smyslu kůlny, kolny, v podstatě jen přístřešky s elektrickými zásuvkami a na rozdíl od elektromobilů by opravdu stačil příkon pro sloupy elektrického osvětlení (pro elektromobily nestačí, ty vyžadují větší dobíjecí výkony, než kola). Aby nikdo nabíječky nekradl, tak města v Německu zavádějí takové zamykatelné schránky, kam si buď baterku zamknete, nebo si tam zamknete jen nabíječku (ve dvířkách někdy je díra pro kabel, někdy není)

    Cykloinfrastruktura s podporou pro elektrokola by každopádně vyšla řádově levněji, než infrastruktura pro elektromobily nebo podzemní parkoviště. Nemluvě o tom, že je to samozřejmě i levnější, než kapacitní MHD. Možná ten problém je právě v tom, že je to příliš levné - a tak je to málo prestižní, potenciálně low-life a vlastně to nenajde svoje zastánce....
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    SAMOUT: No jasně, i přes 200m můžeš dát vcelku v klidu, já to tak jezdím běžně a je to pro mě způsob dopravy.
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    ONDRAT: Tak v Praze lze nastoupak i vic, druhdy jsem koloval z Cimic na Petriny, to je skoro 200 vyskovych metru tam, o neco mene zpet. A to uz to kolo musis mit fakt rad (tedy brat to jako sport a konicka, ne zpusob dopravy).
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    PEJR: 100m výškovejch, ano. Od řeky na Ořechovku nebo na druhou stranu na Stašnickou je to cca takto. Ale povětšinou se jedná už o delší trasy +-7km třeba. V Praze to asi bude vypada jinak, primárně se bude jezdit podél řeky jako dnes a v navazujících cyklostezkách podél potoků - Vysočany, Nusle, Plzeňská. Samozřejmě také bude atraktivní si to z kopce sjet, ale vyjet za pomoci MHD. Výškový profil nemusí být problém, když se mu cykloinfrastruktura přizpůsobí. Zároveň si myslím,že největší potenciál má v Praze kolo na krátké vzdálenosti do 5km = 15min jízdy.
    PEJR
    PEJR --- ---
    XCHAOS: Kolik lidi v Praze ma garaz? Vytah sice mame, ale s elektrokolem se tam nevejdu.. Moped odhodis na u/na chodniku a nemusis resit, ze ho nekdo rukama zvedne a hodi do dodavky behem 5s.
    Elektro kolo musis mit minimalne poradne prikurtovany k zabradli. A i tak to ho muzou ocesat behem par chvil. Ram kola bez kol u znacky jsem videl xkrat..
    Pariz je velka placka s jednim kopcem. V Praze sotva prejedes z jedny casti do druhy bez toho abys nenastoupal 100 vejskovejch metru.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam