• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    SAMOUT: Jako bych to nerikal.
    Koridor Praha - Brno je neprůjezdný - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/brno/zpravy/vlak-trat-preruseni-spoj-praha-brno.A251023_211216_brno-zpravy_rtn
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    MAKROUSEK: Imho nepocitaj zpozdeni zpusobeny (dle jejich nazoru) vylukama na trati. Z pohledu cestujiciho je to sice uplne jedno, ale CD s Jancurou pohonej nad lepsima cislama.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    OMNIHASH: Tak to by me fakt zajimalo, jak dosli k prumernemu zpozdeni 1,85 minut, kdyz treba zrovna v tehle chvili to je 6,5. To by znamenalo, ze nejmene tri dny musi pak VSECHNY vlaky jezdit nacas, aby se to vyrovnalo. A tipuju, ze tohle je jeden z lepsich vysledku, ve ctvrtek vecer! Ze by lhali? To by prece poctivy management Ceskych Drah nedopustil!

    Babitron | Zpoždění vlaků
    https://kam.mff.cuni.cz/~babilon/zponline
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: Rekola jsou příklad toho, jak skvělý nápad postupně čeká enshitifikace, když se snaží korporatizovat. Původně začínali fakt tak, že prostě repasovali bazarová kola, nalakovali je na růžovo a posílali ti SMSkama (nebo tak nějak) kódy pro odemčení zámku. Postupem času se vypracovali k sice plnohodnotýmu a použitelnýmu bikesharingu, ale za cenu, že z toho původního ideálu recyklace nezbylo vůbec nic...
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: pche, v Dubaji maj i sjezdovku... s celorocnim provozem :D A sehnad se tam da i toceka plzen, kdyz na to prijde.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FRK_R23: ano, asi se shodneme, že tohle jsou dva hlavní problémy (to drahý bydlení samozřejmě ovlivní mix lidí, co si tu budou moci dovolit bydlet a Praha přestane být Prahou... stane se tu z toho v podstatě taková Dubaj, která bude mít místo velbloudů pivo a příležitostně sníh).

    Problém je, že elektrokoloběžky byly marginální neproblém, který při trochu kreativní komunikaci ze strany magistrátu mohl vést právě třeba i k řešení toho problému autodopravy. Ale ta vůle k tomu není, a to co jsme tu udělali je něco podobného, jak když té v Dubaji občas nějaké ty turistky ze Západu zprudí za plavky nebo líbání se na veřejnosti... sice ani elektrokoloběžky v Praze, ani plavky v Dubaji samy o sobě nejsou samospásné řešení, ale jde ten pocit vnímání, že nahodilý snapshot životního stylu něčího mládí je nadčasová hodnota, která si zaslouží zakonzervovat beze změny jako dogma...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    DANYSEK: Nojo, ale Rekola je ceska firma, ta se s magistratem vzdycky nejak "dohodne". Lime / Uber jsou Amici, ti nevi, co takoveho je kaprik.
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    XCHAOS: Hele tohle je taky dost mimo argument. Nevím proč máš pocit, že se mají řešit jenom problémy, který vadí nejvíc. Nejvíc lidem v Praze zřejmě vadí, že je tu extrémně drahý bydlení a přebujelá autodoprava. Jistě na to jsou výzkumy.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a zitra jim zacnou vadit lidi na (elektro)kolech... :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FRK_R23: on to ani není zákaz, oni jim jen nepronajmou veřejná prostranství a zruší ta stávající vyhrazená místa. Podle mě když to budou půjčovat v obchodech, co si pronajmou místo nějakých čepičářů a cetkařů, tak nikdo nebude moct říct nic. Otázka ale je, jestli se jim to vyplatí, nebo jestli to od začátku nebyl cíl... že prostě jsou lidi, co chtějí jistotu, že všechny drobný z kapes a karet turistů skončej zrovna u nich, nějakou formou...

    Každopádně, kolik bude reálně lidí, kteří naprosto autenticky bydlí v Praze a řeknou, že jim nejvíc ze všeho vaděj turisti na elektrických koloběžkách? To povalování se, budiž, taky jsem o nějakou už zakopl. Ale že by to všichni úmyslně pohazovali na zem... vždy to na mě působilo spíš dojmem, že někdo už zařídil, aby se ty koloběžky důkladně povolovaly a ani jedna nestála kolmo. Prostě z odboje vůči koloběžkám mám silný pocit astroturfingu, ale samozřejmě nejsem dostatečně funkční paranoik, abych dokázal pojmenovat skupinu, která ten odpor živí. Prostě "se to ví", že koloběžky všechny obtěžují, že jo...
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    XCHAOS: No přesně, řešení to má a ani jedna z těch společností s tím nic nuedělala. Kromě toho ten zákaz se netýká soukromých, takže všichni ostatní mohou jezdit v pohodě dál.

    Tedy řešení to samozřejmě má, jen tu chybí vůle to aktivně řešit a tak se to prostě zakáže. Fakt si nemyslím, že tenhle zákaz bude mít jakejkoli vliv na turistickej ruch. Je naivní si myslet, že sem lidí jezdí kvůli sdílením koloběžkám.

    Tady bych spíš oceni něco jako londýnskou Oyster card pro turisty. Místo toho, aby si museli kupovat papírové lístky.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Proč si potvrzuješ něco, co je zřejmé? Tvůj styl diskuze je vskutku velmi zvláštní.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FRK_R23: ty taky nečteš: vždyť jsem napsal, že je to něco jako kolo. A že vynucování pravidel silničního provozu je práce policie, ne provozovatele. Ten pocit nepostižitelnosti, daný tím, že to nemá SPZ, je záludný, ale dá se hravě řešit tím, že výpůjční appka zablokuje na kartě depozit ve výši případné pokuty (nevím, jak to mají reálně vyřešené, nejezdím na tom, je to drahý... ale služeb v centru, který jsou na mě drahý a nevyužívám je, je tak jako tak 99% toho, co tam je...)

    Statistiky kolizí koloběžky s chodcem neznám, ale věřím, že ti, kterým turista na koloběžce prosviští kolem obchodu příliš rychle a nic si tam nekoupí, už dovedou zařídit, aby ty statistiky byly takové, jaké potřebují :-) Chci prostě jen říct, že o peníze turistů se v turistlandu vede tvrdý boj, já nejsem přímo na straně koloběžek, ne nutně těch stávajících za stávající cenu: striktně vzato, přiměřeně praktická a levná mi přišla svého času zelená elektrokola Freebike, ale ta prakticky okamžitě zmizela, a Nextbike a Rekola (která už dávno nejsou Re-, ale unifikovaný výrobek na míru) jsou šlapací a hodí se spíš jen na rovinu.

    Problém je, že ten zákaz je v zásadě populistický a možná dokonce tak trochu "na objednávku" (i když fakt nechci spekulovat čí). Je jasné, že jestli něco do centra nepatří, tak jsou to ty turistické vyhlídkové autokary, které jsou ještě předraženější, než koloběžky, a nemají žádné opodstatnění, pouze snižují šanci, že projede skutečná MHD, kterou jezdí všichni a mohli by s ní jezdit i turisté. Je podle mě skoro jasné, že autobusy bez povolení magistrátu do centra stejně nesmějí, i když kde přesně ty příslušné značky jsou, netuším. Ale lze je rozmístit, neexistuje nic jako přirozené právo jet s autobusem všude.

    Takže kdyby v centru ubylo turistických autokarů, možná tam zbude nějaké místo na pruhy pro koloběžky? No ale obecně to nemá řešení, protože jakýkoliv přínos z turismu v centru je vyšší, než jakékoliv jiné ekonomické využití toho prostoru a nejde s tím skoro nic udělat. Koloběžky si pronajmou soukromá depa, z čehož už někdo bude mít prachy (někdo jiný, než město, rozuměj) a vše bude najednou v pořádku.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: takze za to muze, diky za potvrzeni :-)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Proč bych se z něčeho vylhával? Já snad někde tvrdím, že to je jinak?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: a on snad Hrib v gesci ROPID a DPP nema? :-) Nebo z ceho se snazis vylhat? :D
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: To bylo myšleno i na tebe.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ONDRAT: no jenze DPP i ROPID ma v gesci Hrib, zeano... takze dve organizace pod jeho politickym vedenim vymysli picoviny a namisto razneho poslani do prdele predaku z tech organizaci pozorujeme toto :-)

    XCHAOS: jo, ale vadej selektivne jen kolobezky, kol se to magicky netyka :D Pritom problemy to muze delat podobny - a delat bude, byznys se holt preorientuje na bicikl s poradnou baterkou, kde ani nebudes muset slapnout do pedalu. Uredni siml se na chvili nazere a jede se dal ;-) Dalsi kolecko, kdy se bude "vykazovat cinnost".

    XCHAOS: jenze ono zapominas, ze obecna pravni regulace tykajici se ZPS rika, ze jednostopa vozidla muzou parkovat bez nutnosti registrace a obecne legislativne neodlisis kolo soukrome od kola pujcovaneho. To, ze provozovatel sdilenych kol neuzavre smlouvu s TSK nebude znamenat, ze takove kolo nikde zaparkovat nemuze, ridime se obecnou legislativou regulujici provoz na pozemnich komunikacich. Aneb vznikl obligatni legislativni paskvil... :D A kdyz si nekdo postavi hlavu, tak... ti zustanou leda ocicka pro plac :)

    XCHAOS: mestskou policii mival jeden cas pod palcem Hrib taky... co s nima dokazal? :D Aha, nic... :-)
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    XCHAOS: Mám dojem, že vůbec nečteš co ti lidi píšou.

    De iure je elektrická koloběžka jako kolo (viz https://md.gov.cz/Media/Na-pravou-miru/Elektricka-vozitka-Pravidla-a-regulace )

    Pro všechny účastníky silníčního provozu platí stejná pravidla. Tzn ani na kole nebo koloběžce nemůžeš jezdit nachcanej.

    Co se týká elektromobility, tak to je koncept na kterej si v Praze bohužel musíme ještě počkat, protože na to nemám skoro žádnou infrastrukturu. Jsem si dost jistej, že kdyby město začalo ve velkém stavět oddělené cyklostezky klidně na úkor pruhů pro auta, tak se počet uživatelů dramaticky zvedne. Protože jak správně říkáš, elektrokolo nebo koloběžka je ta cesta. Ten důvod proč to v Praze nevidíš není neochota lidí, ale neochota města.

    Nic z toho ale neřeší fakt, že Bolt, Lime i Uber totálně serou na města a jedou si svůj byznys. Protože jim je u prdele jak moc zkomplikujou život komukoli, jde jim jen a pouze o zisk. Pokud město tohle zkoušelo řešit a výše zmíněné společnosti pro to udělali nezbytné minimum, nemůžou se divit že jim někdo zatne tipec. Sdílená kola z ulic nezmizí a používají se. To podle mě dokazuje, že zájem tu a ten zájem není Lime koloběžka.

    A ne, já fakt nemám problém s tím, že by zaparkovaný koloběžky ohrožovaly auta. Já mám problém s tím, že stejně jako auta ohrožují chodce.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam