• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    Nikdy nekončící diskuze o (ne)regulaci dopravy v Praze.
    rozbalit záhlaví
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    XCHAOS: No přesně, řešení to má a ani jedna z těch společností s tím nic nuedělala. Kromě toho ten zákaz se netýká soukromých, takže všichni ostatní mohou jezdit v pohodě dál.

    Tedy řešení to samozřejmě má, jen tu chybí vůle to aktivně řešit a tak se to prostě zakáže. Fakt si nemyslím, že tenhle zákaz bude mít jakejkoli vliv na turistickej ruch. Je naivní si myslet, že sem lidí jezdí kvůli sdílením koloběžkám.

    Tady bych spíš oceni něco jako londýnskou Oyster card pro turisty. Místo toho, aby si museli kupovat papírové lístky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FRK_R23: ty taky nečteš: vždyť jsem napsal, že je to něco jako kolo. A že vynucování pravidel silničního provozu je práce policie, ne provozovatele. Ten pocit nepostižitelnosti, daný tím, že to nemá SPZ, je záludný, ale dá se hravě řešit tím, že výpůjční appka zablokuje na kartě depozit ve výši případné pokuty (nevím, jak to mají reálně vyřešené, nejezdím na tom, je to drahý... ale služeb v centru, který jsou na mě drahý a nevyužívám je, je tak jako tak 99% toho, co tam je...)

    Statistiky kolizí koloběžky s chodcem neznám, ale věřím, že ti, kterým turista na koloběžce prosviští kolem obchodu příliš rychle a nic si tam nekoupí, už dovedou zařídit, aby ty statistiky byly takové, jaké potřebují :-) Chci prostě jen říct, že o peníze turistů se v turistlandu vede tvrdý boj, já nejsem přímo na straně koloběžek, ne nutně těch stávajících za stávající cenu: striktně vzato, přiměřeně praktická a levná mi přišla svého času zelená elektrokola Freebike, ale ta prakticky okamžitě zmizela, a Nextbike a Rekola (která už dávno nejsou Re-, ale unifikovaný výrobek na míru) jsou šlapací a hodí se spíš jen na rovinu.

    Problém je, že ten zákaz je v zásadě populistický a možná dokonce tak trochu "na objednávku" (i když fakt nechci spekulovat čí). Je jasné, že jestli něco do centra nepatří, tak jsou to ty turistické vyhlídkové autokary, které jsou ještě předraženější, než koloběžky, a nemají žádné opodstatnění, pouze snižují šanci, že projede skutečná MHD, kterou jezdí všichni a mohli by s ní jezdit i turisté. Je podle mě skoro jasné, že autobusy bez povolení magistrátu do centra stejně nesmějí, i když kde přesně ty příslušné značky jsou, netuším. Ale lze je rozmístit, neexistuje nic jako přirozené právo jet s autobusem všude.

    Takže kdyby v centru ubylo turistických autokarů, možná tam zbude nějaké místo na pruhy pro koloběžky? No ale obecně to nemá řešení, protože jakýkoliv přínos z turismu v centru je vyšší, než jakékoliv jiné ekonomické využití toho prostoru a nejde s tím skoro nic udělat. Koloběžky si pronajmou soukromá depa, z čehož už někdo bude mít prachy (někdo jiný, než město, rozuměj) a vše bude najednou v pořádku.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: takze za to muze, diky za potvrzeni :-)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Proč bych se z něčeho vylhával? Já snad někde tvrdím, že to je jinak?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: a on snad Hrib v gesci ROPID a DPP nema? :-) Nebo z ceho se snazis vylhat? :D
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: To bylo myšleno i na tebe.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ONDRAT: no jenze DPP i ROPID ma v gesci Hrib, zeano... takze dve organizace pod jeho politickym vedenim vymysli picoviny a namisto razneho poslani do prdele predaku z tech organizaci pozorujeme toto :-)

    XCHAOS: jo, ale vadej selektivne jen kolobezky, kol se to magicky netyka :D Pritom problemy to muze delat podobny - a delat bude, byznys se holt preorientuje na bicikl s poradnou baterkou, kde ani nebudes muset slapnout do pedalu. Uredni siml se na chvili nazere a jede se dal ;-) Dalsi kolecko, kdy se bude "vykazovat cinnost".

    XCHAOS: jenze ono zapominas, ze obecna pravni regulace tykajici se ZPS rika, ze jednostopa vozidla muzou parkovat bez nutnosti registrace a obecne legislativne neodlisis kolo soukrome od kola pujcovaneho. To, ze provozovatel sdilenych kol neuzavre smlouvu s TSK nebude znamenat, ze takove kolo nikde zaparkovat nemuze, ridime se obecnou legislativou regulujici provoz na pozemnich komunikacich. Aneb vznikl obligatni legislativni paskvil... :D A kdyz si nekdo postavi hlavu, tak... ti zustanou leda ocicka pro plac :)

    XCHAOS: mestskou policii mival jeden cas pod palcem Hrib taky... co s nima dokazal? :D Aha, nic... :-)
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    XCHAOS: Mám dojem, že vůbec nečteš co ti lidi píšou.

    De iure je elektrická koloběžka jako kolo (viz https://md.gov.cz/Media/Na-pravou-miru/Elektricka-vozitka-Pravidla-a-regulace )

    Pro všechny účastníky silníčního provozu platí stejná pravidla. Tzn ani na kole nebo koloběžce nemůžeš jezdit nachcanej.

    Co se týká elektromobility, tak to je koncept na kterej si v Praze bohužel musíme ještě počkat, protože na to nemám skoro žádnou infrastrukturu. Jsem si dost jistej, že kdyby město začalo ve velkém stavět oddělené cyklostezky klidně na úkor pruhů pro auta, tak se počet uživatelů dramaticky zvedne. Protože jak správně říkáš, elektrokolo nebo koloběžka je ta cesta. Ten důvod proč to v Praze nevidíš není neochota lidí, ale neochota města.

    Nic z toho ale neřeší fakt, že Bolt, Lime i Uber totálně serou na města a jedou si svůj byznys. Protože jim je u prdele jak moc zkomplikujou život komukoli, jde jim jen a pouze o zisk. Pokud město tohle zkoušelo řešit a výše zmíněné společnosti pro to udělali nezbytné minimum, nemůžou se divit že jim někdo zatne tipec. Sdílená kola z ulic nezmizí a používají se. To podle mě dokazuje, že zájem tu a ten zájem není Lime koloběžka.

    A ne, já fakt nemám problém s tím, že by zaparkovaný koloběžky ohrožovaly auta. Já mám problém s tím, že stejně jako auta ohrožují chodce.
    GREW
    GREW --- ---
    XCHAOS: Myslim, ale je to teda muj odhad, ze po ozralejch turistech, jedoucich v noci prahou na elektrokolobezce, kterou nechaj pak valet pred airbnb ubytovanim (coz je samo o sobe takova seda zona, protoze velka cast tehle ubytovani je zkolaudovano na trvale bydleni a ne na kratkodobe pronajimani turistum), aby se "potichu" strachali cinzakem do sveho pronajmu, kde je jinak vetsina bytu obyvana trvalymi najemniky/vlastniky bytu a kteri si pak jeste na byte v pul treti v noci udelali afterparty, se moc "normalnim" lidem v praze styskat nebude... A hlavne doufam, ze na tomdle typu turismu nestoji turistickej ruch v Praze.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GREW: je to sdílená ekonomika ve smyslu, jako třeba půjčovna lyží - ano, jsou to velké peníze, to je pravda, ale v zásadě, kdyby ta cena za minutu výpůjčky nebyla relativně nehorázná, tak budou zřejmě populární nejen mezi ožralými turisty. I když zrovna turistické koloběžky to zřejmě vyřeší pronájmem nějakých soukromých "dep" v turisticky exponovaných oblastech a přísnějším hlídáním, aby se nevrácené koloběžky strhávaly z kreditek těch provinilců...

    Ok, účastník silničního provozu ožralej bejt nemá, ale tohle má hlídat policie, v případě koloběžek dokonce bych řekl, že i městská (?) Koloběžky jsou obecně regulované někde napůl mezi kolem a chodcem, ty elektrické by tedy samozřejmě měly dodržovat aspoň pravidla pro jízdní kola, o tom žádná. Obecně problém je, že jízdní kola nejsou v centry Prahy příliš vítaná a zákaz koloběžek místo promýšlení infrastruktury pro cyklisty i koloběžky je laciný populistický krok, který si prostě žádá nahodile vytvořená většina.

    Mikromobilita má obecně budoucnost a v kopcovité Praze to nějakou formu elektrické trakce pro nesportovce vyžadovat bude. Snaha vrátit se do nějakých "starých zlatých časů", kdy po Praze nejezdily elektrické koloběžky, ignoruje skutečnost, že takové časy nebyly nikdy: koně z řady důvodů taky nechceme, ale 20.století fakt není nějaký ideální stav, který bychom měli za každou cenu zakonzervovat na věčné časy: osobní auta s gotikou nebo barokem souvisí úplně stejně málo, jako koloběžky, ale propustnost ulic snižují daleko víc a zábor veřejného prostranství je taky větší.

    Já jsem se pochopitelně jako člen Pirátů léta snažil bojovat za mikromobilitu, a to za mikromobilitu inkluzivní, kdy koloběžkář se principiálně moc neliší svými potřebami od invalidy na vozíku, apod. Vysvětloval jsem to jak lidem, co na magistrátu pracují, tak i v rámci strany, a zřejmě tím, že mě brali vážně, získali Piráti pověst skoro nějakých cyklofanatiků (což určitě nejsou, ale příslušná zájmová menšina v Praze reálně existuje). Ale jakékoliv vysvětlování je marné, pokud se nejdřív nepodaří změnit názor veřejnosti. A za ten si nakonec koloběžkářské firmy můžou samy, protože jim mohlo dojít, že produkt, který nebude cenově dostupný pro běžnou populaci a konkurenční vůči ceně MHD nakonec veřejnost většinově nepřijme...

    Budou muset investovat do inovací, jako třeba samořídící koloběžky, které se po odhození samy zvednou z chodníku a odjedou zpět na základnu (že to dává násobně větší smysl, než třeba samořídící auta a taxíky, to snad nemusím vysvětlovat...)
    GREW
    GREW --- ---
    XCHAOS: 1. pujcovna elektrickych kolobezek provozovana obrovskou nadnarodni korporaci neni zadna "sdilena ekonomika" 2. uz sem to psal 2x, ale tak to napisu jeste potreti. Ten zakaz neni "blesk z cisteho nebe", co vim, tak za poslednich par let mesto minimalne 2-3x vzneslo na provozovatele pujcoven elektrokolobezek pozadavek, ze jejich zakaznici pachaji prestupky, at s tim neco udelaji a to navic za situace, kdy ty pujcovny vyuzivaly verejny prostor zadarmo ke svemu podnikani. Ty pujcovny mely dost casu na to prijit s nakym resenim. To ze delaly mrtvyho brouka je jen a jen jejich chyba a mesto/stat tu fakt neni od toho, aby resilo problemy, ktery zpusobujou zakaznici nake firmy. Zakon o tom, ze jako "ridic" elektrokolobezky nemas bejt ozralej tu je, zakon, ze nemas elektrokolobezkou jezdit po chodniku tu je, dalsi zakony, co jako ridic elektrokolobezky muzes a co nesmis tu jsou, to, ze to zakaznici pujcovny elektrokolobezek nedodrzujou je problem ty pujcovny, ne mesta, nebo obcanu a s nakymi navrhy, jak tydle problemy resit mely primarne prijit ty pujcovny, ne mesto.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FRK_R23: ... proto se zřekneme snah jim ten zisk zdanit nastavením vhodné výše poplatku za zábor a drakonických pokut za pohození koloběžky mimo (koloběžky mají v sobě GPS a GSM a můžou určitě zoufale volat o pomoc, když jsou někde odhozené...). Místní obyvatelé si žádají parkovací socialismus, pryč se sdílenou ekonomikou, aby bylo více místa na auta (kvůli pohozeným koloběžkám občas ani nebylo možné pořádně zaparkovat na chodníku! Skandál!)
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    Mě by zajímalo v jakym městě/v jaký části Prahy všichni tihle pro-koloběžkářský aktivisti žijou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: no tak chtějí skanzen přesně vymezeného časového období, ani nic staršího, ani nic novějšího. Jako ty koně asi v tom centru dost trpěj, stejně to asi skutečný před-moderní tvář Prahy nevystihuje, těžko říct. Ke koním se vyjadřovat nebudu, ale ta válka s koloběžkama mi přijde absurdní, zejména ze strany lidí, co by měli chápat, že skutečná past, která reálně hrozí, jsou spíš ty auta...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Jeste taky ted zakazali jizdu konskym povozum, to jen tak mimochodem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: co se týče dopravy v Praze, stal se ze mě doomsayer. Když si přišli pro sdílený koloběžky, mlčel jsem. Když si přišli pro elektrokola v metru, mlčel jsem taky (protože ho mám přetakovaná na 29 km/h a nechci na to zbytečně upozorňovat, jinde než na NYXu). A nakonec si přijdou i pro mě a bude ode mě pokoj a budete v klidu moc řešit, že už koloběžky nepřekážej parkování na chodnících a nehrozí poškrábání drahých bouráků...
    GREW
    GREW --- ---
    FRK_R23: Ty akce mestaku v praze maj na jejich fb (Městská policie hl. m. Prahy), prispevek z 21.rijna (nechci davat odkaz, pac vim, ze je obcas problem s otevrenim odkazu primo na konkretni prispevek a hodi te to proste na hlavni stranku skupiny/profilu) a co se tyka toho alkoholu, tak to byla prezentace reditele dopravni policie nekdy na zacatku tohodle roku, ale ted se mi na to taky nedari najit odkaz.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GREW: tak trochu rozbombardoval, ale jen omylem a nedůsledně. Ale pro dálniční křižovatky jsme si v Praze stejně vybourali proluky nový, místo abychom využili ty po bombardování, zajímavý...
    FRK_R23
    FRK_R23 --- ---
    GREW: Dost dobrý, to jsou zajímavý čísla. Měl bys na ty statistiky link?

    O tom, že se to město snažilo řešit vím a já s tím zákazem apriori problém nemám. Když zmizely Segwaye, taky to bylo hned lepší. S posledním argumentem souhlasím naprosto. Je dost perverzní dotovat veřejným prostorem zisk zahraniční firmy, která má v prdeli jak to tady vypadá.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    FRK_R23: ty jo, zjevně podceňuje, kolik peněz je v Praze schopen utratit ožralý turista. A hlavně kde všudy ty peníze pak postupně skončej. No ale to je jedno, koloběžky jsou zakázaný a za pár let máme Turka i s jeho autoservisem pro veterány na Hradě... dojde na má slova. Pak budete ještě se slzou v oku vzpomínat na neškodný eko-loběžky...
    GREW
    GREW --- ---
    FRK_R23: A pak sme meli kliku, ze nam to behem druhy svetovy nikdo nerozbombardoval, nebo ze se tu nevedly zadne tuzsi boje.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam