• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONDRATModerní architektura v Praze, Čr a střední Evropě
    FOOTFAN
    FOOTFAN --- ---
    CLUSMAN: To samé jsou i ty Vladimírovy publikace Architektura 58 - 89. Po prvním prolistování těhle obřích bichlí mi přišlo, že v nich vlastně nic objevnýho není, dal je nahoru na skříň a tam leží už dva nebo tři roky.

    Přijde mi, že teď vrcholí boom zájmu o poválečnou architekturu a je to vidět. Většina věcí, které vycházejí jsou recykláty recyklátů...
    CLUSMAN
    CLUSMAN --- ---
    Co rikate na dokument Architektura 58 - 89? Za me super zabery + zvuk, ale nemuzu rict ze jinak obsahem a informacema by to bylo nejak prinosne, neprislo mi to vhodne ani pro laika jako seznameni a ani pro fanouska tematu.
    CROSS
    CROSS --- ---
    77WHITE: tzv. „minikotva“
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    CLUSMAN: Ja to myslim v dobrym me ta hra bavila 😆 Syndicate (1993)
    77WHITE
    77WHITE --- ---
    Jako jeden z mala malejch objektu ty doby, Vila Machoninu, i kdyz vlastne netusim jak to vypada zevnitr :)
    UNUX
    UNUX --- ---
    CLUSMAN: Interiér byl prodán v dražbě. Hra je kybernetická vize syndikátních agentů bojujících na ulicích o nadvládu nad novejma technologiema, aby si mohli kupovat lepší bionický končetiny a orgány.
    CLUSMAN
    CLUSMAN --- ---
    MARIHAI: Jagged alliance? Asi vedle co? Ja vim ze to tam ted vypada hrozne, ten barak je bohuzel znicenej. Ale za me mel krasnej interier
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    CLUSMAN: Dbk mi pripomina tuhle hru

    CLUSMAN
    CLUSMAN --- ---
    Pristavba objektu teplotechny v Jecne

    CLUSMAN
    CLUSMAN --- ---
    DBK

    CLUSMAN
    CLUSMAN --- ---
    MARIHAI: taky. Z ochozu ty kostky je skvelej vyhled
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Konstrukce samozřejmě nenavrhoval Prager, ale Jiří Kadeřábek, který později emigroval a komunisti ho vymázli. Dále byl spoluautorem všech staveb v ateliéru Karla Pragera Jiří Albrecht, zakladatel projektových ateliérů. Později je spoluautorem Zbyšek Stýblo.

    Prager je ideovým a manažetským otcem těchto staveb nikoliv jediným autorem.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: V podstatě nic z minulosti by dnes nevzniklo a za to taky děkuješ?
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Ve mě to takové emoce nevzbuzuje a pozoruju to zcela racionálně. Prager měl svůj koncept "města nad městem" což je asi nejsilnější myšlenka, kterou kdy jaký architekt přinesl do českého prostředí (promiň Santini, promiň Pacassi) a dokázal to i sem tam částečně zrealizovat. To je něco co přesahuje veškerou estetiku a možná i tu konstrukční odvážnost a nespoutanost. To ale neplatí pro Novou scénu ani pro Komerčku, to je prostě něco úplně jinýho. Takže hodnota těch kostek je prostě v něčem jiným - je to fragment díla, který nikdy nebylo dokončený a je na nás, jak se k tomu postavíme, proč bychom to měli bourat? Opravit se to dá, záznam doby je to zcela jedinečnej. Rekonstrukce je obrovská výzva, která prověří naši připravenost jako veřejnosti, architektonický obce i realizačních firem (no a i politiků, kteří tomu vyřeší peníze)

    Samozřejmě u těch kostek je mnoho jiných kontroverzí, protože to není celý projekt tak, jak byl vymyšlen, navíc to bylo projektovaný někam úplně jinam (snad někam na Florenc). Hodně jsme se o tom na škole hádali, Bočan to nesnášel. Ale když k tomu přistoupíš z reality rýsovacího prkna, tak je to úplně ryzí.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: A díky za to.

    Práger byl inovativní konstruktér, o tom žádná, ale z kostek bych blil. Naštěstí tady alespoň nepřestřelil zas tak hmotově, jen to prostě likviduje genius loci mé nejoblíbenější části Prahy.

    Podobně mám odpor k budově federálního shromáždění ač je to konstrukčně jeho nejlepší dílo a po této stránce je dokonalé naprosto to nerespektuje jeho okolí (burzu). Tady už jsem s tím ale smířen, protože proti magistrále je to jemný a citlivý zásah do okolí.

    Ale líbí se mi třeba Nová scéna Národního divadla a Komerčka obojí se do těch míst hodí.

    A obecně ty skleněné šílenosti Gama fakt nemusím. Kdo v těch budovách musel trávit chvilku času, ten zjistil jaké je to skleněné peklo. Dneska už bychom dokázali lepším skleněným souvrstvým s velmi silným pokovením ty neduhy alespoň eliminovat, ale tohle byla síla.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    IRONIC: Klasicka architektonicka soutez dava vetsi mandat architektovi, zatimco soutezni dialog vice zapojuje klienta/verejnost/investora.

    Tyhle stavby z let minulych vznikaly prave proto, ze architekt mel obrovsky mandat a nikdo mu do toho nemluvil. Dnes uz by neco takoveho velmi obtizne vzniklo.
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    MARIHAI: Připomíná mi to trochu to osmdesátkové vesmírné Lego.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    IRONIC: Nerikam, ze je spatne, jen je to neco jineho.
    IRONIC
    IRONIC --- ---
    ONDRAT: Soutezni dialog je podle tebe v cem spatne?
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    První, co bych chtěl říct, že všechny velký stavby týhle doby vzešly z architektotnických soutěží, nikdo nedostával skoro nic z ruky, vše se soutěžilo. Zase na druhou stranu soutěžily projektové ateliéry a jejich architekti, prostě holt státní struktura, ale opravdu všechno procházelo mnohem větším zkoumáním a poměřováním než dnes, kdy se soutěží oproti tehdejší době relativně málo velkých zakázek, protože jejich investorem je často developer a ten si dělá tzv. soutěžní dialogy, to je něco zcela jiného.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam