• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONDRATModerní architektura v Praze, Čr a střední Evropě
    PRAVIDLA
    1.Vložte fotku s názvem stavby, datem realizace, místem stavby a jmény autorů
    2.Vkládejte pouze realizace v Praze, Čr a střední Evropě (tzn. země se kterými sousedíme)
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: Já ti to nijak neberu. Ale popisuji svůj pohled. Vadí mě zachraňovat něco co bylo od počátku špatně jen kvůli tomu, že to budí velké emoce jen proto že to dneska nikdo jen tak nepostaví.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Ve mě to takové emoce nevzbuzuje a pozoruju to zcela racionálně. Prager měl svůj koncept "města nad městem" což je asi nejsilnější myšlenka, kterou kdy jaký architekt přinesl do českého prostředí (promiň Santini, promiň Pacassi) a dokázal to i sem tam částečně zrealizovat. To je něco co přesahuje veškerou estetiku a možná i tu konstrukční odvážnost a nespoutanost. To ale neplatí pro Novou scénu ani pro Komerčku, to je prostě něco úplně jinýho. Takže hodnota těch kostek je prostě v něčem jiným - je to fragment díla, který nikdy nebylo dokončený a je na nás, jak se k tomu postavíme, proč bychom to měli bourat? Opravit se to dá, záznam doby je to zcela jedinečnej. Rekonstrukce je obrovská výzva, která prověří naši připravenost jako veřejnosti, architektonický obce i realizačních firem (no a i politiků, kteří tomu vyřeší peníze)

    Samozřejmě u těch kostek je mnoho jiných kontroverzí, protože to není celý projekt tak, jak byl vymyšlen, navíc to bylo projektovaný někam úplně jinam (snad někam na Florenc). Hodně jsme se o tom na škole hádali, Bočan to nesnášel. Ale když k tomu přistoupíš z reality rýsovacího prkna, tak je to úplně ryzí.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ONDRAT: A díky za to.

    Práger byl inovativní konstruktér, o tom žádná, ale z kostek bych blil. Naštěstí tady alespoň nepřestřelil zas tak hmotově, jen to prostě likviduje genius loci mé nejoblíbenější části Prahy.

    Podobně mám odpor k budově federálního shromáždění ač je to konstrukčně jeho nejlepší dílo a po této stránce je dokonalé naprosto to nerespektuje jeho okolí (burzu). Tady už jsem s tím ale smířen, protože proti magistrále je to jemný a citlivý zásah do okolí.

    Ale líbí se mi třeba Nová scéna Národního divadla a Komerčka obojí se do těch míst hodí.

    A obecně ty skleněné šílenosti Gama fakt nemusím. Kdo v těch budovách musel trávit chvilku času, ten zjistil jaké je to skleněné peklo. Dneska už bychom dokázali lepším skleněným souvrstvým s velmi silným pokovením ty neduhy alespoň eliminovat, ale tohle byla síla.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    IRONIC: Klasicka architektonicka soutez dava vetsi mandat architektovi, zatimco soutezni dialog vice zapojuje klienta/verejnost/investora.

    Tyhle stavby z let minulych vznikaly prave proto, ze architekt mel obrovsky mandat a nikdo mu do toho nemluvil. Dnes uz by neco takoveho velmi obtizne vzniklo.
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    MARIHAI: Připomíná mi to trochu to osmdesátkové vesmírné Lego.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    IRONIC: Nerikam, ze je spatne, jen je to neco jineho.
    IRONIC
    IRONIC --- ---
    ONDRAT: Soutezni dialog je podle tebe v cem spatne?
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    První, co bych chtěl říct, že všechny velký stavby týhle doby vzešly z architektotnických soutěží, nikdo nedostával skoro nic z ruky, vše se soutěžilo. Zase na druhou stranu soutěžily projektové ateliéry a jejich architekti, prostě holt státní struktura, ale opravdu všechno procházelo mnohem větším zkoumáním a poměřováním než dnes, kdy se soutěží oproti tehdejší době relativně málo velkých zakázek, protože jejich investorem je často developer a ten si dělá tzv. soutěžní dialogy, to je něco zcela jiného.
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    Tohle ufo mám rád

    BUDOVA SPRÁVY TUNELŮ TSK – Architektura 489
    https://www.a489.cz/budova-spravy-tunelu-tsk
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    Řeč bude hlavně o tzv. Pragerových kostkách Na Slovanech na Karlově náměstí, ale začal bych se široka, zde jsou dvě stavby, kterých si v Praze cením nejvíce, také vysvětlím proč.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    Protože mě vyzval id Diver k diskuzi o stavbách pozdní moderny, pojďme se na to podívat trochu zevrubněji. Pokud vás téma zajímá, nahoďte nějaké stavby z 60./70/80.let v Praze, já také něco nasdílím a pojďme diskutovat o jejich smyslu, pozici v moderním městě a budoucnosti jejich využití.
    CUKI
    CUKI --- ---
    MARIHAI: Hmm nostalgie jede. Na tom místě byl, co si pamatuju, takový malý nízký domek-ruina. "Bydlel" jsem tam několik nocí na konci milenia, když jsem nedostal na ZČU kolej.
    FRENNET
    FRENNET --- ---
    ONDRAT: Ok.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    FRENNET: Treba to neni zkolaudovany jako dum k bydleni, co ja vim.
    FRENNET
    FRENNET --- ---
    ONDRAT: Prd tomu rozumim, ale rada koukam na hrzke domy.
    Ale v tom článku psali, ze “Na obytnou úroveň domu se tak lze dostat pouze výtahem, který vede i do technické místnosti v mezipatře. “
    To jako prošlo pres BOZP? Nebo?
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    CUKI: Tak trochu jsem si projel ten dům a myslím si o tom následující - je to akademický koncept, tvarově jednoznačný a docela silný, z exteriéru jasně patrný, tam bych dal za 1 a vlastně se mi to líbí. Ale ten dům nekomunikuje to samé co ven i dovnitř. Obývací prostor je nezaříditelný a zážitek zevnitř je poměrně slabý k tomu jak silně působí dům z venku. Konstrukčně je samozřejmě zvláštní, když se nosníky "schází v jednom bodě" a tam je schodiště a kamna, což je taky velmi akademické a bohužel esteticky neuspokojivé. Jednoduše ten dům mně zevnitř nepřijde moc dobrý, tedy jako celek to nemůžu hodnotit nijak skvěle.
    NOIK
    NOIK --- ---
    ONDRAT: tak ti co s ním dělali, tak tu jeho buldozeří povahu buď obdivovali a přizpůsobili se tomu šílenýmu tempu co v tom ateliéru vládlo nebo jim nesedla a zanedlouho šli pryč no ..a je to i dost generační záležitost, legendární akce Zlatých orlů (Koucký, Kohout, Zima ad.) jak někdy v 89 přinesli Pragerovi pohřební věnec na rozloučenou je především pro lidi co dělali školu v 80. letech a modernistickou architekturu neměli rádi obecně dost typická
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    Prager byl extrémně neoblíbený architekt/manažer. Docela často se proti jeho návrhům protestovalo ze strany odborné veřejnosti/architektů, no a pak ho někdo chtěl nominovat na Pritzkerovu cenu a to byla už pro některé konečná.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam