• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANSpaceX (Falcon 9 / Falcon Heavy / Dragon / SuperHeavy / Starship / Starlink) + Tesla, Neuralink, Boring, xAI
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    TOXICMAN: to huceni v Dragonu ..
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    DZODZO: to teda... mě by zas hrozně zajímal ten spánek, bez toho pocitu, že zapadneš do postele to musí být fakt zvláštní
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TOXICMAN: "we felt nauseous and ended up vomiting a couple of times" - toto musi byt zaujimava experience v stave beztiaze, ked si predstavim co dokazem napachat na zachode s funkcnou gravitaciou...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    https://x.com/satofishi/status/1907286344168276215

    @satofishi
    The ride to orbit was much smoother than I had anticipated. Apart from the final minute before SECO, I barely felt any G-forces—it honestly felt like just another flight.

    I had imagined it would feel like being in an elevator that suddenly drops, but that sensation never came. If I hadn’t set free Tyler, the polar bear zero-gravity indicator, I might not have realized we were already weightless. I think being tightly strapped into our seat buckets made the transition less noticeable.

    The first few hours in microgravity weren’t exactly comfortable. Space motion sickness hit all of us—we felt nauseous and ended up vomiting a couple of times. It felt different from motion sickness in a car or at sea. You could still read on your iPad without making it worse. But even a small sip of water could upset your stomach and trigger vomiting.

    Rabea spent some time on the ham radio, making contact with Berlin. No one asked opening the cupola on the first day—we were all focused on managing the motion sickness. We had a movie night watching our own launch and went to sleep a bit earlier than scheduled. We all slept really well.

    By the second morning, I felt completely refreshed. The trace of motion sickness is all gone. We had breakfast, took a few X-ray images, and opened the cupola three minutes after midnight UTC—right above the South Pole.
    PES
    PES --- ---
    KAERO: jo, pokud to je "s lidmi", tak ano, ale připadal mi ten text obecně jako zavrhování polárních drah an-block
    KAERO
    KAERO --- ---
    PES: vytrhujes z kontextu. Bavili jsme se o letech s lidskou posadkou. Samozrejme ze hromada druzic lita na polarnich drahach. Ale proc by lidi litali na polarni draze z jineho duvodu nez PR nebo turistickeho, to fakt nevim.
    PES
    PES --- ---
    KAERO: to není až tak úplně pravda, že nejsou zajímavé - polární dráhy mají své výhody pro některé účely (meteo, špionáž, sluneční pozorování), např. speciální poddruh polární dráhy je Helisynchronní dráha (SSO)

    Heliosynchronní dráha – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Heliosynchronn%C3%AD_dr%C3%A1ha

    a pochopitelně pro různé globální komunikační konstelace je to také nutné, viz. třeba původně Iridium

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: no, nevím, když myslíš...

    je fakt, že je to bezpečné jen na krátkodobé výlety, ale na dlouhodobé pobyty, které v posledních desetiletích převládaly. ok byla to úvaha, ale pokud jde o případné servisování satelitů místo jejich deorbitování, přeci jen má polární dráha určité výsadní postavení.
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: ale houbeles. na tuhle drahu nikdo neletel protoze v tom nevidel zadny bonus, stoji to spoustu energie, a navic radiace jak zminil PES. Ta polarni draha ma hezky PR efekt, to je tak vsechno. Pro turisty dobry. Zachrana posadky je az padesaty duvod v rade proc tuhle drahu nepouzit.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    úžasný pohled
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: stejně na dotankovávání potřebuješ srovnat rychlost, provést bezpečné stykování, přečerpat palivo ve stavu beztíže (což není žádná sranda, pokud je to kapalina)...
    ...samo, úplně ideální by bylo mít orbitální prstenec (kabel/trubku) a na ní zavěšené i třeba pojízdné družice ;-)

    S tím dotankováváním je to asi hodně složité, protože nebylo vlastně pořádně implementováno ani na takových velkých projektech jako Hubble (tam to posouval zpět na vyšší orbitu vždy raketoplán, dokud byl, při servisních misích s výměnou gyroskopů) a kupodivu ani JWST (tam jsem tedy čekal nějaký takový servisní port, že by tam od osluněné strany létaly automatické cisterny doplnit provozní látky a JWST vždy jen vystrčil spojovací uzel ;-) )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: ad polární záře: ano, tohle byla 3denní mise, a i když to neřekli nahlas, nejspíš jim šlo i to změření, jaké dávce vlastně uvnitř Dragonu na téhle dráze byli vystaveni.

    Telco satelity musí lítat nízko (aby antény mohly být co nejmenší a co největší bandwidth šla třeba i přímo do mobilu) a současně nesmějí padat lidem na hlavu; nejlepší by bylo mít je mít je servisovatelné, dotankovávat palivo, apod. Polární dráha mi na tohleto přijde relativně zajímavá možnost, jinak se spousta pokrytí hromadí na okrajích sklonu dráhy, kde po něm nemusí být až taková poptávka, ale kus dál už není žádné... pokrytí satelity na polární dráze je rovnoměrnější, ale asi jich musí být víc...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: ano, když se trefí. Nakresli si kolem té základny dolet vrtulníku (a ještě asi ne za každého počasí..)
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: uprostřed Antarktidy (když se trefí ;-)) máš hned obří trvalou základnu...

    Další věc, kterou jsi pominul, je radiační dávka, která nad póly není zanedbatelná (když je to de-facto kanál přivádějící částice pak viditelné jako polární záře), což u nízkých drah pod Van Allenovými pásy, se sklonem řekněme do 50° nepřibližující se k pólům, prakticky nehrozí
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Troufám si říct, že na tuhle poměrně snadno dosažitelnou dráhu si od počátků kosmonautiky žádná státní kosmická agentura netroufla především z bezpečnostních důvodů, i když samozřejmě, i na jiných drahách jsou dlouhá okna, kde by záchrana posádky po nouzovém přistání byla extrémně složitá, nejsou ale nekonečně velká a dá se jim vyhnout. Naproti tomu, záchrana posádky uprostřed Arktidy nebo Antarktidy by byla extrémně složitá a na polární dráze jsou úseky, kdy pod sebou loď nemá nic jiného než ledovce nebo odlehlé části oceánů a nouzové přistání je vyloučeno třeba i celé hodiny v kuse, několik oběhů (na drahách s větším sklonem se sice taky lítá přes Paficik, ale nějaká relativně obydlená oblast se přelétá stejně minimálně při jednom každém oběhu...). Ale vlastně nevím. Každopádně jde o zajímavé prvenství a celkem potvrzení mojí teorie, že soukromá kosmonautika se bude předhánět v dosahování "levných prvenství", které byly v počátcích kosmonautiky nějak vynechány, převážně asi po zvážení rizik tehejších průkopnických technologiií. (další "levné prvenství" je let k hranicím sféry gravitačního vlivu Země, tedy asi milion km - měla to být BTW zkušební mise před obletem Venuše v Apollu, ale v rámci úspor byla zrušena a nahrazena méně riskantním Skylabem na konvenční LEO)

    A zajímavým způsobem to předběhlo záměr Rusů, kteří na téhle stanici chtěli dokonce provozovat svojí budoucí kosmickou stanici (co s těmi záměry bude dál po válce, to jiná otázka...). Stejně tak plánovala STS na polární dráze USAF (startovat se mělo z Vanderbergu). Taky je to v podstatě jediná šance na udržování nějaké konstelace družic s celoplošným pokrytím, které by šlo teoreticky servisovat na jediné základě (o tom uvažují ti Rusové... i velmi mírná změna sklonu umožňuje pozvolný přesun mezi všemi polárními drahami, podle mě)

    Máme tu 1408 km dosaženou výšky Polaris Dawn... tady jsou asi hranicí schopnosti tepelného štítu ustát návrat vyšší rychlost, ale postupné posouvání vidím jako nevyhnutelné. První politovaný let na GEO je jen otázkou času, i když skutečný smysl tam nevidím, naopak je to pro pilotovanou misi jedno z nejméně zajímavých míst, i když trvalé spojení s určitou oblastí na zemi může být výhodou (vojenské velitelství s polovičním rádiovým zpožděním?). Máme tu teď polární dráhu (popravdě užitečnost pilotované mise na retrográdní dráhu si moc představit neumím). Lze si představit "turistické" mise na velmi nízké dráhy (třeba tak 3 oběhy), což by možná šlo realizovat s nějakou reusable verzí 2.stupně (za cenu drastického snížení nosnosti a integrace lodi s 2.stupněm ... ostatně, moje pochybnosti o skutečné nosnosti Starship trochu napovídají, že tohle by nakonec mohl být její osud...)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SPACEX - Where is Dragon?
    https://www.spacex.com/follow-dragon
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @SpaceX
    First views of Earth's polar regions from Dragon

    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: 3:47 naseho casu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam