KAERO: rozepisoval jsem to tady před pár desítkama příspěvků. Poměr hmotnosti paliva, prázdného stupně a užitečného zatížení je třeba u Falconu 9 prostě někde jinde (a je i trochu to tajemství, díky kterému je možná vícenásobná použitelnost 1.stupně F9). U Starship to nevychází. Má příliš velkou suchou hmotnost.
Samozřejmě, letový profil Superheavy se od 1.stupně F9 liší, Superheavy zřejmě dosahuje o něco vyšší rychlosti, nedaří se mi vygooglit čísla...ale není to o moc.
Prostě to užitečné zatížení "banán" nebyl vtip: bylo to přiznání, že Mk1 měla reálně nulovou nosnost. Přestavěná Mk2 měla na palubě simulátor užitečného zatížení a 2x se rozpadla. Dá se to dohledat níž v chatu. Poměr paliva k prázdné hmotnosti je u 2.stupně F9 asi 20:1, možná víc (přesná čísla Space X nezveřejňuje), je to jedno z nejlepších konstrukčních čísel u raket vůbec. Poměr paliv k prázdné hmotnosti u Starship je jen 10:1. Ano, lepší Isp, ano vyšší finální rychlost Superheavy, ale...
Sem to asi nepatří, ale co když Elonovi hrabe i z toho, že zjistil, že jeho vymazlený projekt prostě parametrů, které by mu umožnily byť jen základní odlet k Marsu, prostě nemůže dosáhnout? Nebyl by první technik, který se na základě dobrých výsledků z mládí upnul k megalomanskému projektu, který vypadá nadějně, akorát "malinko" nevychází. Škálovatelnost u raket je zajímavá hra, s rozměry sice objem nádrží roste, ale hmotnost taky, a ...