• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANSpaceX (Falcon 9 / Falcon Heavy / Dragon / SuperHeavy / Starship / Starlink) + Tesla, Neuralink, Boring, xAI
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    KAERO: imho se vyhyba mestum a zaverecna faze je tesne u more, takze je tam ta divert moznost, kdyz se jim neco nebude zdat
    KAERO
    KAERO --- ---
    TOXICMAN: fakt super. jsem si rikal proc starship leti tak nakrivo. procvlastne je ta priblizovaci draha tak klikata? optimalizace ktera oblast bude postizena sonickym treskem?
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    tohle je hodně dobrý
    jak by vypadala trajektorie namapovaná na přistání ve Starbase

    Starship RTLS Catch Simulation
    https://www.youtube.com/watch?v=j5UAwZo5Cxc
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @SpaceX
    Starship successfully executing a landing flip, landing burn, and soft splashdown

    ARAON
    ARAON --- ---
    KAERO: Nechali ten booster zastavit ve 100 metrech, aby se po dopadu dezintegroval a nezůstal jim tam plavat jako minule. Shipping hazard.
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    KAERO: je to za horizontom, rozoberal to napr. Scott Manley vo svojom review tohto letu.
    KAERO
    KAERO --- ---
    TOXICMAN: neni ta virtualni vez nejak moc vysoka oproti realne? Nebo se pristani nepovedlo?
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: tak ono to nějak dopadne, otázka je, jak přesně a jak tvrdě. Můžeme uzavírat sázky, jestli první, co se při přistání rozmlátí, bude Booster nebo Ship a jak vážné to bude mít následky :-)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: což o to, lítat může, jenom s přistáním to bude horší...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OTAVA: tak lítat může evidentně i nenaleštěná, což o to, ale fakticky je laťka nasazená hodně vysoko. Asi si pár let počkáme, ale domnívám se, že v2 neměla nosnost ani vzdáleně se blížící udávanému cíli 100t - že prostě unesla tak akorát sama sebe, a tím to končilo. Ale i reuse sama sebe v téhle váhové kategorii je samozřejmě úctyhodný cíl a to, že vůbec přežije reentry nějaká natlakovaná nádrž s kapalnými pohonnými hmotami je dost neuvěřitelné.

    Ono to vypadá, že když pochybuju, že to přeci jen celé (zejména v téhle konkrétní konfiguraci - váhové, kormidlové, apod.) může fungovat, tak že nějak zlehčuju, jak obrovský úspěch je, že vůbec někdo dostane zpět z oběžné dráhy tolik motorů na KPH i se zbytkem těch kryogenních pohonných hmot a dokáže je zažehnout, apod. Je to obrovský krok kupředu, obrovský úspěch... cesta k praktické použitelnosti se zdá být pořád v podstatě ještě strašně dlouhá, nechci se opakovat pokud jde o názor, zda jde o vhodnou architekturu pro Měsíc a pro Mars... ale na druhou stranu je to určitě největší krok vpřed od vícenásobné použitelnosti Falconu 9 a předvedli ho ještě předtím, než Falcon 9 vůbec někdo dokázal okopírovat (což se snad povede koncem roku raketě Neutron od Rocketlabu, ale uvidíme... bez šance na přistání není ani New Glenn...)
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    DZODZO: ja tomu vsemu rozumim, jenom podotykam ze se zatim tomu ta raketa ani neblizi. Otazka je, jak moc je nejmensi mozne namahani - mas urcitou rychlost pod kterou se nedstanes.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    OTAVA: najprv potrebujes optimalizovat tie zaklady, aby to bezpecne lietalo a nevybuchovalo pri pristavani, na tom potom mozes stavat ten komfort ako rychlost znovupouzitia
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    Urcite tam bude hodne moznosti jak to cely zlepsit, jak optimalizovat entry a klesani aby se to cely namahalo min, ale ted mi neprijde ze by se ta raketa dala oprasit hadrikem, prelestit a do 24 hodin mohla lete znova. Chapu ze to namahaji co to jde, na druhou stranu se to kyzenemu vysledku ani neblizi.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    LUCIEN: asi?
    LUCIEN: taky jsem si všiml, tam asi vent na straně štítu nebude :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LUCIEN: to mě spíš překvapují ty části, které po tom reentry nehořely :-)
    LUCIEN
    LUCIEN --- ---
    TOXICMAN: a tady mě překvapuje, že něco hoří těsně před dosedem u čumáku...
    LUCIEN
    LUCIEN --- ---
    TOXICMAN: co to z toho lítá, taky dlaždice?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: mě přijde, že z těch kořenů kormidel neodstranili nic, a pokud to teda není naopak nějaká usazenina, tak tam dlaždiček odpadlo nejvíc.... a dávalo by to smysl, ty kořeny prostě evidentně vyčnívají do rázové vlny. (naopak vepředu to krásně vyřešili...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak srovnání stavu horních a dolních kormidel mluví za vše... to posunutí kormidel až za diagonálu napříč válcem jednoznačně dělá strašně moc a vzadu by jim to asi pomohlo taky. Mj. to nejspíš brzdí ten proud plazmy... a pomalejší plazma se stihne ohřát na vyšší teplotu, než definitivně odteče za okraj...

    Ta destrukce u paty zadního kormidla je viditelně v místě, kam ta plazma evidentně směřuje podélně podél celého štítu a je jasné, že v takový moment stihne nabrat největší teplotu. Samozřejmě, kdyby drželi směr pořád striktně bokem... jenže pak by nevytvářeli žádný vztlak a brzdili by moc rychle.

    Je to zajímavý hlavolam, protože když se chovají jako vztlakové těleso, grilují se sice méně prudce, ale déle, zatímco když na to jdou tak nějak balisticky (tedy přesně bokem), tak se grilují více, ale kratší dobu.

    Každopádně, kořenům zadních kormidel tenhle směr obtékání "předehřátou" plazmou klouzající po celé délce trupu nesvědčí a chová se to tam silně ablativně. Přitom ten správný postup je "shockwave rider" (pun intended: je to název nějaké slavné scifi) - má se to vézt na rázové vlně, kterou to vytvoří, a ta horká plazma se toho vůbec dotýkat nemá...
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS: nejspíš
    největší holá místa jsou tam, kde byly dlaždice odstraněny, což dává smysl, prostě to je místo je pak zranitelnější

    zde je před letem
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam