• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANSpaceX (Falcon 9 / Falcon Heavy / Dragon / SuperHeavy / Starship / Starlink) + Tesla, Neuralink, Boring, xAI
    KAERO
    KAERO --- ---
    DZODZO: precist si navod je nahouby, kdyz jsi ve stresu a navod jsi videl naposledy 4 roky zpatky. Neboli manualni otvirani musi byt tak intuitivni jak jen to je mozne, abys to zvladl bez pripravy, ve stresu, v zakourenem prostoru a nejlepe i se zlomenou rukou.
    No, jak to po sobe ctu, tak mozna ty zamky co se pri preruseni napajeni samy otevrou nejsou spatny napad. Pokud to teda neselze za jizdy...
    PES
    PES --- ---
    DZODZO: tak zrovna u FVE bys správně měl zajistit u rozpojení jednotlivých panelů v případě nouzového stavu, aby nehrozilo nebezpečné napětí, které by se nasčítalo na stringu (sérii) panelů...
    ...tj. potřebuješ obvod se základním stavem NO (Normally Open), který drží sepnutý řídícím signálem "OK" (ale tohle jsem viděl fakt u málo instalací, protože to pochopitelně prodražuje cenu na každý panel alespoň o tisícovku za jistící prvek a zapojení řídícího signálu). #jenproinfo
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KAERO: jo no, preto je dobre si precitat navod na pouzivanie vyrobku, aby ta to nezaskocilo, to jak keby som si ja tuto nechal nainstalovat FVE a nestaral sa ako ju nudzovo vypnut v pripade poziaru :)
    KAERO
    KAERO --- ---
    DZODZO: taky v clanku pisou ze v pripade nehody lidi zmatkuji a nejsou schopni otevrit dvere pokud to je trosku kompikovanejsi.

    DZODZO: kdyz se prevratis na strechu, tak visis v popruzich na stejnem miste jako predtim. pokud ses teda pripoutal :)
    JANOS
    JANOS --- ---
    Ale tyhle články jsou o externích klikach na modelech S a X. Jen říkám že externí kliky na 3 a Y jsou v pohodě.
    Takže z venku tě osvobodí zachránci stejně jako ze škodovky.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DOKIS: to ti ale nesplnuje ani bezne auto, napr. ked sa prevratis na strechu, tak zrazu mas kliku niekde nad sebou a z tejto "jakekoliv polohy" na nu nedociahnes

    Pokial sa riesi pristup zvonku, tak by ta klika mohla mat failsafe, ze tam bude pruzina ktora kliky tlaci smerom von a pri vypadku napajania sa uvolni zapadka, ktora kliky drzi zasunute... ako vsetko to ide inziniersky vyriesit, ale stejne by saom sa sustredil na preventivne prvky, aby nehoda vobec nenastala
    DOKIS
    DOKIS --- ---
    DZODZO: svědci nedokázali otevřít dveře s nefunkčními klikami

    Bylo to S, s elektrickymi klikami venku a predpokladam, ze "svedci" nebudou ti v aute, takze kolemjdouci pribehli k autu a nemeli ho jak otevrit, protoze se kliky nevysunuly. To ten cinsky zakon temer jiste zakaze.

    JANOS: Tam asi bude zalezet na presnych parametrech, jestli ty vyklopne kliky splni, co musi. Napriklad pozadavek, ze tam musi byt prostor k uchopeni "v jakekoliv poloze" muze byt problem. No a sice je mozne, ze u vnitrni kliky predni dvere projdou, ale zadni ani nahodou. "Sundej panel a zatahni za snurku" to temer jiste nebude splnovat.
    JANOS
    JANOS --- ---
    Jsou ti lidi normalni? Model 3/Model Y ma normalni mechanickou kliku. A ty jsou 99% prodanych tesel uz pres 3 roky
    PES
    PES --- ---
    DZODZO: k tomu se mi celkem líbily dva komentáře:

    27. 10. 2025 12:00
    Přitom by stačilo standardní mechanikou kliku udělat zarovnanou s karoserií a ten důlek, který pod ní už stejně auta mají, udělat větší a s krytem na pružinku, který by se otvíral dovnitř. Jednoduché, levné a spolehlivé.

    27. 10. 2025 12:22
    No jo, jenže to by manažeři, designéři atd. museli poslouchat inženýry dříve, než se stane malér. Ti co to vymysleli a prosadili by měli za ty oběti jít bez milosti sedět.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PES: "Hrozivou ukázkou rizika skrytých klik se stala i letošní zářijová nehoda Tesly v německém Schwerte, kde v hořícím voze po nárazu do stromu uhořel řidič a dvě malé děti, protože svědci nedokázali otevřít dveře s nefunkčními klikami."

    myslim si skor, ze si neprecitali navod a teda nevedeli, ze tam maju mechanicke otvaranie dveri hned u madla, pochopil by som to skor v pripade, ze by sa ich snazili von dostat hasici, ale ti by asi mali moznost rozbit sklo
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: jako na seznamu "proč bych si Teslu nekoupil, i kdybych na ní měl" to figurovalo. Ale až na několikátem místě v pořadí, kde asi na prvním asi je "kdyby radši dělali lehká elektrokola s přepínáním mezi normou 25 a 45 km/h a pořádným rekuperačním bržděním" :-) Kromě fóbie z neotevíratelných dveří mám i fóbii z airbagů, totiž.
    KAERO
    KAERO --- ---
    PES: Hura. A nejvic me pobavil komentar: Radim Křivánek 27. 10. 2025 0:43 Tak, a teď už je Evropa pozadu za Čínou i v byrokracii. To bylo poslední co jsme ještě drželi...
    PES
    PES --- ---
    Souvisí s Tesla cars...

    Výsuvné kliky dveří u aut skončí kvůli nehodám, při nichž uhořela řada lidí - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/automobilove-kliky-vysuvne-regulace-cina-kvuli-uhoreni-lidi-pri-nehodach-globalni-dopad.A251024_001637_automoto_lobl
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Rozbor aktualneho stavu autonomie (clanok a v komentari pak aj video)

    https://x.com/aelluswamy/status/1981644831790379245
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PES: zatimco v Italii, Francii a Anglii dostavaji penize z ESA predevsim korporace, u nas, ale i v Nemecku to pak vetsinou dostavaji male firmy. Konkurence malych firem vuci starym zabehanym korporatum roste, s tim jak si vsechno kompletuje ESA sama, resp. si najima na kompletovani i testy male firmy, nebo jenom konzultanty z korporatu, tak neroste korporacim konkurence jenom v USA, ale i na Evropskem trhu.
    Jak rikaji v Nemecku: "nase ekonomika ma 3 pilire:"
    1. korporaty: plati nejvice dani (predevsim dan z prijmu zamestnancu), a jsou nositeli masove produkce
    - (stredni firmy: plati mene dani, ale jsou pateri logistiky)
    2. male firmy: neplati dane, ale jsou nejvetsimi nositeli inovaci
    3. zamestnanci: jsou alfa a omega.

    Takze nutne pod vedenim CEO ESA Josef Aschbacher(Rakusak), to bude podobne tedy Nemeckemu modelu.
    PES
    PES --- ---
    Evropská satelitní aliance proti Muskovi
    24.10.2025

    Skupiny Airbus, Leonardo a Thales chtějí spojit své vesmírné divize do jedné společnosti. To má posílit evropskou autonomii v oblasti infrastruktury – tváří v tvář konkurenci ze strany Číny a USA.

    S velkou evropskou satelitní společností již nechtějí tři výrobci Airbus, Thales a Leonardo zůstat pozadu za americkým konkurentem Elona Muska, společností Starlink. Po téměř dvou letech jednání dosáhli tři partneři z Francie a Itálie principiální dohody o sloučení svých ztrátových satelitních divizí a dceřiných společností do roku 2027, informujeTagesschau.

    Airbus, Thales und Leonardo formen europäischen Satelliten-Konzern | tagesschau.de
    https://www.tagesschau.de/wirtschaft/unternehmen/airbus-thales-leonardo-satelliten-konzern-100.html
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no myslel som to skor tak, ze v ramci toho aky objem financnych prostriedkov firma dostala, tak aku hodnotu vytvorila naspat pre objednavatela, to ze ma Boeing v hale SLS, ktore mozno vobec nepoleti je viac taka teoreticka hodnota, nez realne dodana hodnota
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: kolik ktera firma dodala jakych sluzeb, je otazka.
    Napriklad SpaceX neposkytuje raketu, ale sluzbu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA:

    Recent Highlights (2024-2025):
    April 2025: $13.7B NSSL awards (SpaceX: $5.9B; ULA/Boeing: $5.4B; Blue Origin: $2.4B).
    FY2024: SpaceX $3.7B NASA/DoD; Boeing ~$3B space.
    Artemis: Additional $1.15B to SpaceX (2023); $3.2B to Boeing SLS (2023).

    mozes si to dat do kontextu toho kolko ta-ktora firma dodala uzitocnych vyrobkov alebo sluzieb
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    TOXICMAN: hybi tam porovnani kolik dostali od statu & agentur
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    k BO se na X objevilo :D

    Days since last blue origin orbital launch: 274
    Days since last SpaceX orbital launch: 0

    Total orbital launches by Blue Origin: 1
    Total orbital launches by SpaceX: 560

    Total orbital crew missions by Blue Origin:0
    Total orbital crew missions by SpaceX: 18
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam