MATHEW_ER: jo, souhlasim s Tebou... ono, kdyz si prectes ten muj dlouhej text o pojmu Sprawl, tak zjistis, ze jsem i ja mel co delat, abych treba v novejch Gibsonovkach chapal tu silene podprahovou hru s nasim vnimanim sveta...
Jediny, co je porad ostry jak britva jsou ty stary veci, kdyz se vezmou novy, tak jsou to povetsinou jen zanrovky a je to proste jen opisovacka, ktera nikdy nedosahne poesie Neuromancera... vrcholem tohle klasicky hnuti dosahlo prave v Shadowrunu 2.0 a Neuromancerovi a jako takovy by bylo mrtvy, kdyz by se nam nestalo, ze jsme se narodili do doby, ktera z toho vysla asi jako prumyslova revoluce z Verneovek no...
Proto jsem taky tenhle audit priohnul uplne jinak, prave k tomu, co se z toho stalo, nez to co to bylo.
Nemam rad skatulkovy definice, opisovacky a nemam rad rojmelneny veci, ktery jsou tak zajimavy jako indie muzika nebo opisovacky Tori Amos... Vadi mi, ze pak jsou v tom jen velmi male rozdily a zbytek je to vsechno vlastne na jedno brdo...
Vzdycky jsem mel ten pohled, ze kdyz je to dobry, je to jak kdyz delas ikonu na nyx, kdyz je ten obrazek dobrej na ikonu, poznas to i v rozliseni 40x50px, ale je tezky odhadnout z keryho obrazku ta ikona bude dobra a z kteryho ne.
Jo jeste dalsi vrchol CP byl v pocitacovejch hrach DreamWeb a BloodNet [z kteryho mam cast sve ikony].
Samozrejme ZASADNI vrchol punku treba v comixu je V jako vendetta a CyberPunk rozhodne Transmetropolitan, kterej je taky ostrej jak ziletka.
Zas jako cyberpunk je fak treba i Burroughs, i kdyz v takovy tom ujetym smyslu jako jsou Zrcadlovy.
Jo a prave hustoty dneska, co jsou vazne husty je prave treba to zmineny Accelerando, ktery je uz hodne post HUMAN. Stejne jako ty Stearlingovy silenosti typu Schysmatrix, coz je spolecne s Vidim to jinak asi tak vsechno z meho BEST OF ze zanru.
Docela zajimavy jsou treba hard-sf jako je Greg Egan, ten si hraje s genetikou, pravdepodobnosti [Schedinger FUJ! ;] s chemii, psychologii, post-humalnima bezpohlavnima nebo chymerickejma bytostma, genovou analyzou... to jsou hodne mazec veci, neni to moc ctive a citelne, ale je to vynikajici a plne napadu, z kazde povidky by sla napsat knizka IMHO.
Jedna z nenapadnych silenosti je DUNA, ktera neni CYBER ani PUNK, ale je to jeden z vrcholu te generace, stejne jako treba starsi Aldiss a jeho Sklenik a Nonstop.
Proste klasiky zanru, ktery jsou MUST READ, ale je dobre, ze se z nich primo nededi, zkoncili bychom jako fantasisti, kteri maj smulu a po tolkienovi uz vymysleli veskrze prd i kdyz nekdy dobrej.
HODNE SteamPunkovy jsou Prattchettovky a ne ze ne. Technologie typu klikace v Zasrane poste, kdy si predavaji odstiny sede svetelnymi zablesky a od morzeovky prejdou az k .... a tech technologii je hodne, od mechanickych az k opto-kabelum... proste mazets a Prattchet se s tim nemaze. Taky si z toho slusne zije a mnozi jej nedocenuji kvuli starym "jen zabavnym" fantasy, co ale vlastne nikdy nebyl. Punk je z meho pohledu uz treb Tezke Melodicnno: Born to be Death, nebo Sametovi Podvodnici....