Ze začátku (80. leta, kdy v CP převažovali postoje technoanarchismu) určitě, ale jsem toho názoru, že právě v průběhu druhé poloviny 80 let do sebe vstřebal i další myšlenkové vlivy a díky tomu je ta věta lehce zavádějící, respektive přesně nevystihuje podstatu.
CP dnes není pouze postojem člověka uvědomujícího si
" že odmítá jakékoliv roztřiďování lidí podle čehokoliv - pohlaví, náboženství, barva pleti. Podstatnou úlohu hraje Síť, Matrix, Metaverz zkrátka cyberprostor. Cyberpunkeři prosazují decentralizaci, kladou důraz na svobodu informací a svobodný přístup k nim (skrze počítače), věří, že technika může změnit život k lepšímu." (zdroj:
http://www.kyberpunk.org/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=10 )
CP prostě prošel vývojem. Tohle je popis jeho začátku, prvního kroku.
Virtuání realita umožnila vznik další části lidské osobnosti, nejen ve vytváření avatarů a interaktivní komunikaci, ale i možnosti seberealizace (a zpětné reakce lidské osobnosti ve "staré" realitě - "mám projekt" "Oukej zrealizujeme jej na netu", nebo třeba vznik virtuálních syndikátů, enkláv, korporací..:o), mladé generace považují net za součást reality, automaticky místa nejen pro komunikaci, je to pro ně přirozený prostor.
Díky tomu vznikají téže nové druhy filosofie (či oprašují se staré myšlenkové proudy.::o) a sociologie operující s virtuálním prostorem a jejím vlivem na vývoj lidské osobnosti. Jen zde se jedná o rozšíření možností lidského vědomí a to jsme teprve na počátku.
CP není ani nijak ideologicky či politicky orientován, jeho decentrialistický postoj je definován z podstaty netu, kde (třeba na nyxu) nejsou lidé třídně ani věkově rozděleni, avataři se rozdělují pouze osobnostmi. Není ani protistátní, jen vlastně přehlíží zastaralé systémy, které prožívají svůj konec, jako jsou například národní státy. Jednoduše s nimi nepočítá, ačkoliv si samozřejmě uvědomuje jejich existenci.