Michael Ledeen: "Fašistického nacionalismu lze úspěšně využít k moderním politickým cílům"
Michael Ledeen, čelný americký neokonzervativní myslitel i praktický politik hojně využívá ve své teorii i praxi mechanismu fašistické, nacionalistické mytologie, i když se ostře staví proti nacismu i fašismu. Ledeen (nar. 1941) studoval historii na University of Wisconsin u George Mosse, uprchlíka před německým nacismem. Mosse studoval způsoby, jímž nacisté a fašisté získávali podporu občanů nikoliv prostřednictvím myšlenek, ale mistrovským zvládáním masových veřejných rituálů a politických "představení". Ledeena toto Mosseho studium zaujalo jako aktivistu, který měl velký zájem o uplatnění posvátné nacionalistické mytologie pro současné politické účely. Ledeen si uvědomil, že masová politika, jak ji prováděli nacisté v Evropě v první třetině dvacátého století, může být dobře použita jako zdroj pro obnovení současného středostavovského nacionalismu ve Spojených státech, píše americký list Boston Globe.
Michael Ledeen zastával vysoká místa v Reaganově vládě a v současnosti má velmi blízko k Bushovu poradci Karlu Rovovi. V současné debatě o Iráku podporuje Ledeen intenzivně agresivní americkou politiku, jejímž cílem má být svržení vlády muslimských kněží. Ledeen je přesvědčen, že Amerika musí provést "globální demokratickou revoluci" a její válka v Iráku je jen malou součástí tohoto celkového plánu.
Ve své knize Universal Fascism (Všeobecný fašismus, 1972), spojil Ledeen dva zdánlivě odlišné intelektuální proudy: fašistický kult mládí a pokusy, k nimž došlo v polovině třicátých let, vytvořit fašistickou internacionálu. Obě tendence byly důsledkem deziluze mladých italských intelektuálů s prvním desetiletím Mussoliniho vlády. Až italský básník Gabriele D'Annunzio, který stál v čele vojenského puče, jehož účelem bylo ovládnout v roce 1919 přístavní město Fiume, získal obyvatele města na svou stranu sérií inovativních rituálů, včetně "denních pochodů na venkov, ... projevů, přednášených z balkónu a dialogů s davem." D'Annunzio pomohl vynalézt moderní politiku, píše Ledeen: politiku masové manipulace, politiku mýtu a symbolu. A ta se stala normou v moderním světě.
Americká demokratická revoluce musí zvítězit po celém světě, argumentuje Ledeen: "Nesmíme zapomínat, že revolucionáři a státníci v 18. století, kteří vytvořili USA, si uvědomovali, že je nemožné, aby demokracie vzkvétala, pokud bude omezena jen na malou část světa. Jinými slovy, musí docházet k vývozu revoluce."
Poprvé Ledeen prosadil tuto argumentaci za vlády Ronalda Regana. Požadavek, aby se Spojené státy postavily do čela globální křižácké výpravy "za šíření demokracie", se stal jedním ze základních rysů neokonzervativní ideologie, opojné směsice amerického nacionalismu a křižáckých výbojů do zahraničí "za demokracii", které jdou mimo jakékoliv dělení americké politiky na pravici a levici.
"Máte-li být efektivním vedoucím politikem," argumentuje dále Ledeen, "nejmoudřejší je zajistit, aby se vás lidé báli. A tento strach v nich vyvoláte jedině tak, že musíte dokázat, že ti, kdo na vás zaútočí, budou usmrceni."
Ledeen pociťuje zvlášť silné pohrdání vůči politikům, které považuje za slabé či zkorumpované, jako je podle jeho názoru Bill Clinton. V roce 1999 Ledeen napsal: "Je zapotřebí nových vedoucích politiků železné vůle, kteří vykoření korupci a buď obnoví morální stát, anebo vytvoří nový. Pokud propadneme falešnému pocitu bezpečí a přestaneme být bdělí a ostražití, hniloba se rozšíří a zničí celou společnost. Jakmile k tomu dojde, pouze násilné a nesmírně nepříjemné metody nás dokáží přimět, abychom se vrátili k morálce."
V roce 2003 odmítl Ledeen obavy, že by se americká veřejnost postavila proti válce, kdyby bylo při útoku na Irák usmrceno příliš mnoho lidí. "Všichni velcí vědci, kteří studovali americké vlastnosti, dospěli k závěru, že my jsme válečnický národ a že válku milujeme," zdůraznil Ledeen. "Nevadí nám mrtví a ranění. Vadí nám prohra."
Ledeen prosazuje demokracii, ale požaduje železnou politickou disciplínu. Tuto argumentaci zakládá na "obvyklém machiavelilistickém paradoxu: Donucování činí lidi vznešenými a umožňuje jim, aby zůstali svobodnými. Naopak příliš velká možnost volby je nebezpečná, vede k chaosu a způsobuje, že se lidé stávají obětí svých nepřátel." Ledeen se obává, že některé části společnosti už zapomněly, jak zdravé je být subjektem donucování. "Generálové, podnikatelé a atletičtí trenéři si toho jsou dobře vědomi, ale političtí představitelé a novináři na to často zapomínají."
Ledeen argumentuje, že jsou jeho názory naprosto obyčejné, normální a mainstreamové.
Jeho podstatným vlivem na americké neokonzervativce i na současnou americkou vládu se zabývá i Adam Curtis ve filmu BBC The Power of Nightmares. Ledeen je ve filmu interviewován.
http://www.blisty.cz/2004/10/22/art20242.html
--------------------------------------------
JAXXE --- --- 10:52:13 2.7.2003
book
Michael Ledeen: The War Against the Terror Masters
...
Creative destruction is our middle name, both within our own society and abroad. We tear down the old order every day, from business to science, literature, art, architecture, and cinema to politics and the law. Our enemies have always hated this whirlwind of energy and creativity, which menaces their traditions (whatever they may be) and shames them for their inability to keep pace. Seeing America undo traditional societies, they fear us, for they do not wish to be undone. They cannot feel secure so long as we are there, for our very existence—our existence, not our politics—threatens their legitimacy. They must attack us in order to survive, just as we must destroy them to advance our historic mission.
...
Editorial Reviews
From Publishers Weekly
This occasionally simplistic polemic calls for a "revolutionary war" on the "coherent terror network" organized by the governments of Iraq, Syria, Saudi Arabia and the "driving force behind international terrorism," Iran. Ledeen, a member of the conservative think tank American Enterprise Institute and a former National Security Council consultant, persuasively details the links between these regimes and terrorist groups, and castigates previous presidents (particularly the "corrupt" and "self-indulgent" Bill Clinton) for discounting the terrorist threat and tolerating the complacency and bungling of U. S. intelligence agencies. His unnuanced theory of terrorism, however-the "terror masters" are "tyrants" who loathe America because of its mere "existence" as a symbol of freedom-downplays political complexities and ignores America's tarnished record in the Middle East. And while Ledeen urges the United States to help the citizens of terrorist states overthrow their despotic rulers, he warns that to do so-i.e., to be ready for war-Americans must give up their faith in "radical egalitarianism" and "the perfectibility of man" in favor of Machiavellian principles ("The only important thing is winning"; "It is better to be feared than loved"). Some readers will applaud Ledeen's hard-nosed demand to "reconcile our democratic values with the necessity of imposing our will," but others may think the compromise too great.
Copyright 2002 Reed Business Information, Inc.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/031230644X/qid=1057135548/sr=1-1/ref=sr_1_1/104-2729586-5675955?v=glance&s=books