• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TIGRETigre! Tigre! brilho brasa
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    THORGRIM: určitě to není OT - naopak je to moc zajímavý, díky!
    THORGRIM
    THORGRIM --- ---
    teda nevím, jestli to tady nebude moc ot, ale dobrý (a v podstatě brazilský) morzakor z vánočního economistu:)

    Early colonial adventures: Pirate, colonist, slave | The Economist
    http://www.economist.com/node/21541711
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Raw Video: Colombian City Gets Giant Escalator - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=aG81etyg49U


    V medellínském slumu San Javier (komuna 13) instalovali pro místní obyvatele obří eskalátor! :)

    Kolumbijci se do příkré chudinské čtvrti svezou obřím eskalátorem - iDNES.cz
    http://zpravy.idnes.cz/kolumbijci-se-do-prikre-chudinske-ctvrti-svezou-obrim-eskalatorem-1dr-/zahranicni.aspx?c=A111227_073918_zahranicni_ts
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    FLU: jj na tuhle sérii se taky chystám. Jinak mě aktuálně hodně bavilo http://www.csfd.cz/film/214772-black-mirror/ a teď za sebou mám půlku http://www.csfd.cz/film/302170-appropriate-adult/ vše via doporučení tady [ MAKOTAK @ Serialy (nase tv, cizina, net) ]
    FLU
    FLU --- ---
    TIGRE: jj, je to super. jinak podle knizky od Martiny Cole v UK nedavno bezela sestidilna adaptace "The Runaway"
    The Runaway - Sky1 HD
    http://sky1.sky.com/the-runaway
    (taky to vypada docela slibne)
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Tak nějakou nadčasovou vánoční...



    Robert G. Ingersoll: K Vánocům (1897)

    Kdybych si mohl příští rok nadělit cokoliv k Vánocům, chtěl bych, aby všichni králové a vládci rezignovali a nechali lidi, aby vládli sami sobě.

    Chtěl bych šlechtu zbavit jejich titulů a vrátil jejich půdu zpátky lidem. Chtěl bych, aby Papež vyhodil svou tiáru, svléknul se ze svých posvátných šatů a připustil, že nekoná vůli Boží, že není neomylný, ale že je jen obyčejný Ital. Chtěl bych, aby všichni ti kardinálové, arcibiskupové, biskupové, kněží a kazatelé přiznali, že neví nic o teologii, nic o pekle nebo o nebi, nic o osudu lidské rasy, ďáblech, duších, bozích nebo andělech. Chtěl bych, aby jejich stáda myslela jednou sami za sebe, aby muži byli muži, ženy ženami a všichni dělali vše, co je v jejich silách, aby lidstvo bylo šťastnější.

    Chtěl bych, aby všichni univerzitní profesoři, všichni učitelé ve všech školách, včetně těch nedělních, souhlasili s tím, že budou učit jen to, co doopravdy vědí, že nebudou vydávat své názory za danou pravdu.
    Chtěl bych, aby se všichni politici změnili ve státníky - v muže, kteří mohou učinit jejich země velké a svobodné, v muže, které zajímá veřejné blaho víc než osobní zisk, v muže, kteří touží být užiteční.
    Chtěl bych, aby všichni vydavatelé novin a časopisů tiskli pouze pravdu a nic než pravdu, aby bránili pomluvám, nepřesnostem a nechali soukromé životy lidí na pokoji.

    Chtěl bych vidět konec opilectví stejně jako konec prohibice.
    Chtěl bych, aby tělesné tresty zmizely ze všech domácností, ze všech škol, ústavů, z polepšoven a vězení. Krutost dělá lidi tvrdšími a horšími, laskavost je naopak reformuje a zušlechťuje.
    Chtěl bych, aby se milionáři dali dohromady a vytvořili nadaci pro obecné blaho.

    Chtěl bych spravedlivé rozdělení zisku mezi prací a kapitálem tak, aby si i obyčejný nádeník mohl našetřit na trochu léta v zimě svého života.
    Chtěl bych, aby byl ustanoven mezinárodní tribunál, kde by se řešily všechny rozpory mezi jednotlivými národy. Tak by armády mohly být rozpuštěny a velká námořnictva by rezla a hnila v mírumilovném pokoji.
    Chtěl bych vidět celý svět svobodný - svobodný od nespravedlnosti, svobodný od pověr.

    To vše bych chtěl k příštím Vánocům, ty další Vánoce možná budu chtít víc.

    Robert G. Ingersoll - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_G._Ingersoll
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    2:35 - 5:25 závist největší...

    Touched by a Wild Mountain Gorilla - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=hg2hCuDy2wg
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Mapping Rio's biggest Favela in an effort to restore mail delivery - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=AP_AskeA_Pk


    Rocinha se mapuje a na konci tohodle procesu by měla konečně v Rocinhě fungovat pošta..
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Zajímavý článek - repast z [ FANDOR @ Brazílie / O Brasil / Brazil - vse o teto pozoruhodne zemi :)) ]

    Favela Hostels on the Rise | The Rio Times | Brazil News
    http://riotimesonline.com/brazil-news/rio-business/favela-hostels-on-the-rise/

    Z vlastní zkušenosti je favela turismus rozhodně zajímavý fenomén, z akademického pohledu se mu dlouhodobě věnuje moje kamarádka a sousedka z Rocinhy Erika. Jinak tedy co se týče ubytování tak v Rocinhě se o hostelu mluvilo už někdy v roce 2008, když jsem tam byl. Tehdy v praxi v Riu fungovaly dva hostely - hostel Favelinha ve favele Pereirao (už od roku 2004) a pak americko-brazilský hotýlek a jazzklub Maze ve favele Tavares Bastos (o rok později 2005). Pro tyhle dvě místa je v období před tzv. pacifikací favel symptomatická jejich poloha: Obě jsem navštívil a i když papírově favely patřili tráfico (CV) ve skutečnosti patřili policejním jednotkám BOPE, které má ústředí přesně uprostřed a favely používala jako takový realistický 3D simulátor. Po pacifikaci se otevírá trh i v ostatních menších favelách, nicméně minimálně ve Vidigalu fungovalo neformální ubytování už poměrně dlouho, stejně tak se rozeběhlo někdy kolem roku 2009/10 i v Rocinhě.
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Koukám na The Take a po dvou dílech (v polovině) musím říct, že super! :)

    Martina Cole's 'The Take' - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=sS67eyh8yuM


    Take, The (TV seriál) (2009) | ČSFD.cz
    http://www.csfd.cz/film/283301-take-the/
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    TIGRE: ještě k Hitchensovi...

    Christopher Hitchens’ death: How Hitch used Winnie the Pooh to explain a Balkan crisis. - Slate Magazine
    http://www.slate.com/articles/news_and_politics/fighting_words/2011/12/christopher_hitchens_death_how_hitch_used_winnie_the_pooh_to_explain_a_balkan_crisis_.html
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Krátký zajímavý dokument o bailefunkovém MC Smithovi, který je představitelem rijské bailefunkové narkoscény, na kterou se čas od času zaměří policie. Ttakhle byl minulý rok Smith spolu s dalšími MCs (Frankem, Ticão, Dido, Maxem a Mc Galo) zatčen a následně vyšetřován na svobodě kvůli podezření na napojení na Comando Vermleho. Každá narkofakce má své hudební koně - ADA v Rocinhě měla třeba svého narkobarda MC Godo a další oblíbence :)

    Documentario MC Smith - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=pbFmkgbC7zc
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Tak Christopher Hitchens to má za sebou :(



    Christopher Hitchens dies aged 62 | Books | guardian.co.uk
    http://www.guardian.co.uk/books/2011/dec/16/christopher-hitchens-dies-aged-62
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    A jeden song pro dnešní den!

    Mój Dom -Trebunie Tutki & Twinkle Brothers - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=XBfCGeRbjR4
    TIGRE
    TIGRE --- ---


    Ein moderner Totentanz (T Weiss, 1913)
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    Změny ve velení Terceiro Comando Puro - spekuluje se o tom, že se současný lídr Matemático stáhne a nahradí ho Menor P, který ovládá část Complexu do Maré. Menor P (alias Poeta) je docela zajímavá osoba - stejně jako někteří jiní traficantes v minulosti (třeba Marcelo PQD, taky z TC) má vojenskou minulost, na které si zakládá, a podle toho vypadají i jeho soldados: disciplína, dril, klikování, paragánský výcvik, uniformy... :)

    PROCURADOS - Ajude a Polícia do Rio de Janeiro a Combater o Crime - Procurados.org.br
    http://www.procurados.org.br/detalhe.php?id=200
    AAHHWISEGUY
    AAHHWISEGUY --- ---


    tranzit.cz / publikace / frantz-fanon---ern-ke-bl-masky
    http://cz.tranzit.org/cz/publikace/0/2011-12-20/frantz-fanon---ern-ke-bl-masky

    uz brzy...
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    TIGRE: Tak podle tohodle videa je jeden z těch přepadených obchodů sámoška, ve které jsem prakticky denně nakupoval :/
    TIGRE
    TIGRE --- ---


    Pád medvědího krále
    Ondřej Nezbeda

    Být člověku příliš podobný se nikdy nikde nevyplatilo,“ píše francouzský historik Michel Pastoureau v knize Medvěd. Dějiny padlého krále. Zabývá se v ní představami, jež si člověk do medvěda hnědého jako největší evropské šelmy ve své historii projektoval.

    Jako výmluvný příklad uvádí, že v seznamu sedmi smrtelných hříchů, který církevní představitelé sestavili na konci 13. století, byl ke každému z nich přiřazen jistý počet zvířat, jež byla jejich atributem. Pýchu zastupoval páv nebo lev a chlípnost zase kozel nebo zajíc. Opravdovou celebritou tohoto bestiáře byl ovšem medvěd spojovaný hned s pěti poklesky – chlípností, vztekem, nenasytností, závistí a leností. Bylo to překvapivé, protože ve starověku lidé medvěda uctívali jako božstvo a ještě v raném středověku ho považovali za nejbližšího příbuzného (dokázal se vzpřímit na zadní a mylně se věřilo, že se miluje tváří v tvář). Ani to však medvědovi nepomohlo v tom, aby byl člověkem sesazen z trůnu zvířecí říše, označen za stoupence ďábelských sil, posléze učiněn jarmarečním šaškem a nakonec skončil paradoxně zároveň jako člověkem ohrožený druh i oblíbená plyšová hračka lidských mláďat.

    Církví zkrocený
    Michel Pastoureau se ve svých studiích zaměřuje především na středověkou symboliku, heraldiku a její bestiáře, a tak se v knize věnuje zejména této epoše a zůstává na evropském území; kult medvěda u Inuitů, původních Američanů nebo sibiřských etnik zmíní jen letmo. To ovšem knihu zásadně nelimituje, protože se tak více dotýká středoevropského čtenáře, a navíc právě evropský středověk znamenal ve vztahu člověka a medvěda zásadní obrat.

    Přesvědčivě dokládá vznik kultu medvěda u pohanských národů ve starověku, především Germánů, Slovanů a zčásti i Keltů. Ti všichni vyznávali medvěda jako totemové zvíře, pili jeho krev, pojídali jeho maso a oblékali se do jeho kůží ve víře, že tak do nich vstoupí jeho moc, divokost a síla. Věřili dokonce, že medvěd unáší krásné dívky a může s nimi zplodit potomstvo, což se odráželo nejen v řeckých mýtech, ale i rodových kronikách evropských královských rodin – podle legend medvěd patřil mezi předky dánské a norské dynastie a medvědím králem měl být i sám Artuš, jehož jméno obsahuje kmen keltského slova pro medvěda – art. Ve slovanském pojmosloví se pravé jméno medvěda nesmělo z důvodu tabu vyslovovat, aby jeho magickou mocí nebyla šelma přivolána v nevhodný čas. Proto vznikl opis „jedlík medu“.

    S nástupem raného středověku se Michel Pastoureau dostává k ústřednímu tématu své knihy. V té době se totiž objevil soupeř, nad kterým medvěd nemohl vyhrát – Ježíš Kristus. Bylo to v časech, kdy se křesťanství šířilo Evropou a duchovenstvo se snažilo pohanské kulty s jejich divokými rituály vymýtit. Mnohdy se to bohužel setkávalo i se skutečným masovým vybíjením medvědů, a to především za vlády franckého krále a římského císaře Karla Velikého (742–814).

    Pastoureau v této souvislosti živě líčí, jak se církev snažila s kultem medvěda vypořádat: nejprve se pokusila medvědí rituály zakázat, ale posléze pochopila, že efektivnější bude šelmu potupit a svátky překrýt symboly křesťanskými. Začala šířit legendy světců, kteří divokou bestii zázračně zkrotili a zesměšnili tím, že ji nechali zapřahat do pluhů, přikazovali jí nosit těžké náklady nebo konat proti její přirozenosti – třeba hlídat stáda ovcí. Autor v této souvislosti jmenuje například legendu o svatém Martinovi, jehož svátek si připomínáme 11. listopadu, kdy lidé raného středověku původně slavili počátek medvědího spánku, uzavírání ročního cyklu, přechod „zvenku dovnitř, od života ke smrti“. A platí to i pro Hromnice a Uvedení Páně do chrámu velebené 2. února, kdy se původně slavilo první medvědovo probuzení a vyhlížení konce zimy.

    Autor nenechá na církvi nit suchou a vykreslí její roli v dějinách medvěda jako skutečně ničivou. Zmiňuje sice, že ochladnutí obdivu člověka k medvědovi souvisí i s nástupem feudalismu – růstem měst a vyklučováním lesů, kdy byl medvěd vyhnán do vyšších poloh a v jeho jídelníčku dramaticky stoupl podíl vegetariánské stravy na úkor masité. Více ale tyto motivy nerozvádí. Přitom se zdá přirozené, že s tím, jak se ve středověku rozšiřovala města i obdělávaná půda, jak se člověk stále více vymaňoval z řádu přírody, ubývalo důvodů, proč obávanou šelmu uctívat. Naopak množil se výčet potíží, které medvěd člověku v jeho usedlém způsobu života způsoboval a tak v něm začal budit spíš odpor a opovržení.

    Cirkusová atrakce
    Časovou etapu od konce středověku do současnosti Michel Pastoureau spíše proletí. Medvěda totiž v královských zvěřincích i erbech postupně vystřídal lev, zatímco padlý král skončil s náhubkem a na vodítku jako cirkusová atrakce. Autor se proto pozastaví ještě v renesanci u La Fontaineových bajek, v nichž už medvěd vystupuje jako líný hlupák, což se dodnes odráží ve slovní hříčce „prokázat někomu medvědí službu“. A upozorňuje i na proměnu sexuální symboliky – medvěd už neunáší dívky do jeskyně, kde je znásilňuje a plodí s nimi polozvířecí bojovníky. Je ohleduplným milencem jako třeba v jedné z verzí pohádky o Krásce a zvířeti.

    Knihu uzavírá rozhořčení nad smutným koncem zvířete, které vinou člověka vymizelo téměř z celé Evropy. Pastoureau přiznává šelmě jedinou formu odvety. Medvěd se stal pro člověka znovu zbožštělým fetišem, ovšem v dosti infantilní podobě – jako plyšová hračka. Znovu si tak bizarním způsobem vydobyl místo vedle člověka jako jeho „ochranné božstvo“ a talisman.

    Takový závěr se nabízí a vyjadřuje paradox ambivalentního vztahu, jaký člověk k divokým příbuzným chová. Pastoureau ovšem nijak nevysvětluje, jak se vybíjení v evropském prostoru vystupňovalo, a nevysvětluje ani, proč se domnívá, že dnes už medvědovi nezbývá nic jiného než způsobně vyhynout. Úplně v knize pomíjí, že masové vybíjení medvěda vrcholilo koncem 18. století, kdy lov divoké zvěře přestal být výsadou panovníků. Umožňoval to např. zákon přijatý Josefem II., podle něhož mohl medvěda zabít kdokoli, a dostal za to dokonce odměnu. Medvěd se tak stal vyhledávanou trofejí dobrodruhů a loveckých spolků a ve třicátých letech minulého století už byl spolu s ostatními velkými evropskými šelmami – vlkem a rysem – téměř vybit.

    Teprve od šedesátých let dochází k pomalému obratu v lidském chování a rozmachu ekologického myšlení, díky čemuž teď medvěd hnědý patří mezi nejpřísněji chráněné živočichy. Po stovkách let se mu znovu začíná dařit, a na Slovensku se před pár lety dokonce přemnožil. Výjimkou bohužel stále zůstává Česká republika, kde se tato šelma pravidelně vyskytuje, jenom když k nám zabloudí ze slovenských Javorníků. Snad k napravení tohoto stavu pomůže i čtivá a poutavá kniha Michela Pastoureaua.

    Michel Pastoureau: Medvěd. Dějiny padlého krále
    Přeložila Irena Kozelská, Argo 320 stran
    TIGRE
    TIGRE --- ---
    FLU: nj :(
    FLU
    FLU --- ---
    TIGRE: smutne. zkratka "Ordem e Progresso" v praxi...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam