Volba žánru - málo prodávané žánry
"Reportáž"
Snímky reportážního charakteru, které ale nejsou reportáží z žádné akce, ale z běžného života, cvaknuté na ulici, bez vypovídací schopnosti.
Záběry do rodinného alba - pokud někteří autoři hledají veřejnou galerii pro své rodinné záběry, archivaci svých soukromých snímků, školní záběry, ... doporučuji se poohlédnout po projektu, který jejich umístění umožňuje. Fotobanka není to pravé místo. Cílem fotografů a lidí kolem fotobanky je nabídnou kolekci špičkových a prodejných snímků reklamkám, časopisům, pracovníkům reklamních oddělení, PR agenturám, grafickým studiím atd.
Velice malou šanci na úspěch mají snímky, které proto postupně mažeme:
# památky obsypané turisty focené z ruky - vetšina prodaných památek je precizně nafocená, skoro nebo úplně bez lidí, s perfektně srovnanou perspektivou.
# anonymní a obyčejné snímky lokalit - záběry zarostlých hor, kopců, luk, lesů, polí, lokalit, bez jakéhokoli pojmenování. Nezajímavé barevně, kompozičně, světelně, lokalitou (protože jsou anonymní), prostě ničím. Občas se prodá průměrný snímek, pokud je z lokality, kterou zákazník chce. Ale lokalita musí být uvedena.
# stejně tak stovky fotek aut, motorek, ... bez jejich názvů. Pokud někdo hledá Rolls Royce, zadá si do fulltextu Rolls Royce, a ne auto
# davy lidí, jeden jako druhý
# neupravené snímky. Pokud je na nebi modro a na Vašem snímku šedo, upravte ho, nebo smažte.
# tzv. výcvaky, kdy fotograf bez rozmyslu cvaká kolem sebe desítky nicneříkajících záběrů, kterí nasype do fotobanky. Raději je proberte, a vyberte jeden ze sta, než aby tam byly všechny.
Volba žánru - nejvíce prodávané žánry
Lidé
- dokumentární snímky vyjadřující osobitý pohled autora a zachycující zřetelně konkrétní situaci, náladu, jev, emoce
- inscenované fotografie se svolením modelu pro komerční užití, tzv. Model release. Pokud model release není, některá média občas fotografii užijí, pokud se dají užít u článku, ke kterému se v kontextu hodí a podobizna osoby není moc zřetelná.
V každém případě snímky lidí musejí vykazovat alespoň jednu z následujících vlastností, za osobu na snímku si doplňte osobu libovolného pohlaví, věku, sociální skupiny, vzezření ... a místo děje může být opět naprosto různé.
# vyjadřovat emoce - smutek, radost, strach, žárlivost, vztek, lítost, zlobu, únavu, rozčílení, překvapení, zoufalství, údiv, ... vše v nejrůznějších formách, mírách, situacích, prostředích... Tyto snímky jsou jedny z nejprodávanějších.
# vyjadřovat situaci či činnost - hledám místo na mapě / ztracené klíče / telefon / ... , vstávám z postele / stanu /spacáku / podlahy / židle / křesla / sedačky ..., hádám se s přítelem / přítelkyní / nadřízeným / podřízeným / tchýní / ..., dostávám padáka v práci / doma / v hospodě ..., čistím si zuby / uši / boty / auto / ... , bolí mě hlava / zuby / noha /ruka / břicho ... , nadává mi šéf / dítě / policajt / úředník / ... , manželka mě vyslýchá po návratu z práce / hospody / lázní / ..., bezdomovec si zamyká byt - papírovou krabici, češu se, mydlím si bradu před holením, klepu do klávesnice, mlátím s telefonem / pánví / basebalovou pálkou / kladivem / ..., tlačenice v metru / frontě / na letišti / na poště / ... vařím s pánvičkou / míchám vajíčka / pálí se mi něco na plotně prostě vše co se děje kolem Vás. Činnost musí být na první pohled jednoznačná.
# komerční klasika - šťastní, krásní lidé jak se smějí. Prostě to co většinou kolem sebe vidíte v reklamách
# celebrity - zahraniční i domácí. Velmi často focené v ateliéru, nejen cvaknuté reportážně při nějaké akci.
Krajinářská fotografie
Přírodní lokality, města, venkov, turistické atrakce, ... zde jsou fotografové fotobanky zřejmě nejúspěšnější. Turisticky zajímavé lokality, precizně nafocené, upravené, popsané.
Architektura
Konkrétní památky, náměstí, lázně, kolonády, historické budovy, zajímavosti, památky UNESCO, ... Architektura zásadně s upravenou perspektivou, snímky s kácejícími se svislicemi jsou vhodné maximálně do rodinného alba. Vždy s názvem konkrétní lokality.
Fotografie zvířat
Zvířata v akci - při lovu, odpočinku, hře, s mláďaty, ...
Zvířata v divoké přírodě
Zvířata v ZOO, aby nebylo poznat že je to v ZOO
Hospodářská zvířata - na pastvě, ustájená, ...
Domácí mazlíčci
Fotografie rostlin
Typické stromy
Okrasné květiny
Bylinky
Koření
Vizuálně hezké barevné snímky květů, ...
Co ještě ovlivňuje prodejnost snímku?
Velký počet podobných záběrů různých autorů - autoři se často snaží nabízet snímky, kterých jsou ve fotobance velice podobných stovky a stovky. Klasickým příkladem jsou labutě se svými téměř 500 záběry. Jakou šanci má autor snímků s labutí, že se prodá právě ten jeho?
Model release - zákazníci vyžadují souhlas vyfocených lidí s publikováním v reklamě, ... To, že autor tento souhlas nemá, znamená že si snímek zákazník nekoupí.