Ahoj, řešil jsem tu jeden případ, který má nový vývoj. Prosím o Vaše názory.
REKAPITULACE
Před časem jsem tu řešil svou problematickou reklamaci zneužití platební karty u banky Fio. V rychlosti zrekapituluju. Přes nějakej eshop mi někdo stáhnul prachy z karty. Transakci jsem reklamaoval. Banka si prodloužila lhůtu na vyřízení reklamace na 180 dní. Lhůtu překročila a konala až po mojí urgenci. Reklamaci uzavřela jako neoprávněnou, protože jsem dostatečně neochránil bezpečnostní prvky. Proti závěru jsem se odvolal a obrátil se na novináře, kteří se obrátili na banku. Pár dní na to banka reklamaci uznala a peníze mi vrátila.
Problémové body vidím v tom, že 1) banka prodloužila lhůtu na tak extrémně dlouhou dobu, 2) nedodržela ani prodlouženou lhůtu, 3) peníze mi připsala zpět na účet až po uznání reklamace, tedy po téměř 7 měsících, což je dle rady z tohoto auditka v rozporu se zákonem o platebním styku. 4) Banka byla velmi pasivní a nespolupracující a vše se pohlo, až když jsem se obrátil na novináře.
Toto všechno jsem s Vámi již řešil a za Vaše podněty jsem neskonale vděčný.
NOVÝ VÝVOJ
Žádal jsem dodatečně náhradu nákladů spojených s reklamací v podobě času, který jsem ztrávil administrací reklamace. V dopise bance jsem nevíc zopakoval všechny výše zmíněné problémové body. Žádost pochopitelně zamítli, ale dodali zajímavou informaci, vztahující se k bodu 3) předchozího odstavce:
"Co se týče ust. paragrafu 115, zákona č. 284/2009 Sb. zákona o platebním styku v plném znění, Banka nepřistupuje k neprodlenému uvedení účtu do původního stavu v případech, kdy ztrátu z neautorizované platební transakce nese plátce dle ust. ust. paragrafu 116 zákona č. 284/2009 Sb. Porušení Vašich poviností stanovených v paragrafu 101, zákona č. 284/2009 Sb. jste se dopustil uložením důvěrných údajů uvedených na platební kartě v aplikaci LIFTAGO."
Proto jsem kontaktoval Liftago, aby se k tomu nějak vyjádřili. Jejich stanovisko je, že důvěrné informace se neukládají do aplikace Liftaga, ale do platební brány, kterou zpravuje ČSOB (smluvní partner Liftaga). Z jejich pohledu (Liftago i ČSOB) k žádnému pochybení z jejich strany nedošlo. Mezi řádky z nich vypadlo, že pokud došlo k porušení zákona, tak opravdu jen na mé straně. Kontaktovali i Fio banku a ta se vyjádřila, že jde o nedorozumění.
MUJ DOTAZ VŮČI VÁM
Znamená to tedy, že pokud nejde o úhybný manévr Fio banky a Liftago (ČSOB) si taktéž pouze nekryje zadek, tak každý, kdo uloží důvěrné údaje o platební kartě do aplikace Liftaga, resp. platební brány ČSOB, tak porušuje Zákon o platebním styku?