• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JIKEKlavir, dospeli zacatecnici
    CIHLOMORKA
    CIHLOMORKA --- ---
    GOBERS: Přijdu na návštěvu.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    Jo a to se musím pochlubit, zřejmě u mě doma v dohledné době přibudou dvoumanuálové varhany s plným pedálem (sice samplované, ale píšťaly by sousedi vážně asi nerozchodili...;-)).
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    DJFRACTAL: Bohužel všechny materiály na toto téma mám jen v papírové podobě...
    DJFRACTAL
    DJFRACTAL --- ---
    neznáte někdo nějakou internetovou učebnici klasické harmonie? klidně anglicky, ale něco co shrnuje pokročilou problematiku, ne věci typu co je to septakord a tak
    CARLOS
    CARLOS --- ---
    GOBERS: Nepovídej...tomu se mi nechce věřit... ;)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CARLOS: Nu, z toho nebohého čtvrttónového klavíru, co ho mají v Českém muzeu hudby, se mi dělalo nevolno také. :-D Ale neutrální tercie je sranda, o tom žádná...:-D A k tomu rozpoznávání - jsme zvyklí na zvuk rovnoměrné temperatury, takže na klavíru to poznáme dobře. S orchestrem je to horší, protože zejména smyčce nikdy temperovaně hrát nebudou (dej půlce smyčcového orchestru noty v cis-dur a druhé půlce v des-dur a uvidíš, že mám pravdu ;-)).
    CARLOS
    CARLOS --- ---
    CIHLOMORKA: Nemusím být dirigent všude, kde se vyskytnu... ;)))
    ARZA
    ARZA --- ---
    reaguju trochu se zpožděním; ale přece.
    noty potřebuju, protože jsem bez nich nikdy úplně nehrála. hraju/nehraju zhruba od 12ti do svých dvaadvaceti let, s většíma nebo menšíma pauzama a je mi jasný, že ze mě nikdy nebude virtuoz. nicméně mi to neubírá na libém pocitu z poslechu hudby, natož z vlastní produkce.

    za poslední dva měsíce jsem se ocitla v uplně brutální životní krizi a stresu a musim říct, že pokud sjem někdy byla schopná nějakej svůj výmysl produkovat, teď mě nenapadne zhola nic. a učení se něčeho mě aspoŇ nachvíli nutí se koncentrovat na činnost, která mě od toho všeho nachvíli urve.
    ... to je moje odpověď na otázku "na co noty?..."
    :]
    CIHLOMORKA
    CIHLOMORKA --- ---
    CARLOS: Zajímavý. Jak jsem na to přišla? :o))
    CARLOS
    CARLOS --- ---
    GOBERS: Já teda s jiným typem klavíru než temperovaným zkušenosti nemám (tedy vlastně ještě se čtvrttónovým...;o), ale mnohem snáze se dá poznat tónina hrané skladby, když ji hraje piano, než když ji hraje symfoňák. Když mi třísknete es dur na piano, tak ho poznám (většinou;). Když mi pustíte první dobu z Eroicy (aniž mi řeknete, že je to Eroica...;o))) nebo aniž bych byl tak bystrý a nepoznal to z obsazení;), tak to nejspíš nepoznám...
    GOBERS: Přirozeně čistou tercii...já bych nezapomněl do konce života ani setkání s člověkem, co ji slyšel...;o) Mimochodem, když už jsem mluvil o čtvrttónovým klavíru - kdo slyšel neutrální tercii (čtvrttón mezi malou a velkou) - ten na to nezapomene do konce života. Nejdřív se vám z toho zvuku chce čůrat...a posléze se vám udělá nevolno...;o)
    CIHLOMORKA: Tady vládne světlý pán Jike... ;)
    CIHLOMORKA
    CIHLOMORKA --- ---
    RAVENIUZ: To jako hej, mladý pane.
    Akorát že pláčete na špatném hrobě. Tady vládne temný pán Carlos ;-)
    RAVENIUZ
    RAVENIUZ --- ---
    CIHLOMORKA: ozaj, whatabout nova anketa: aka je vasa oblubena tonina ?
    moja, je c-mol (najlepsie c-dorska)
    BEN20UK
    BEN20UK --- ---
    "skutečně přirozeně čistou tercii" :-))))
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CIHLOMORKA: Ale ne, já jenom trošku zlobím a nemyslím to zase až tak úplně vážně... konec konců všechno od romantismu nahoru se nutně MUSÍ hrát na temperované "blátíčko". Takovej Suk hranej na středotónové temperatuře, to by bylo hodně surrealistické...:-D Charakter tónin je pochopitelně znát i na rovnoměrné temperatuře, i když je dosti subtilnější a spíš bych řekl, že se odvozuje od jakési podvědomé fixace na C-dur, ale s tím zhejčkáním máš asi taky pravdu - ale to je myslím univerzální, kdo jednou slyšel skutečně přirozeně čistou tercii, ten na to nezapomene do konce života. :-D
    CIHLOMORKA
    CIHLOMORKA --- ---
    CARLOS: Aaano, plácneme si? ;-)
    Když už nic, aspoň mam vycvičenou paměť a nikdy se u větších věcí nemusím omezovat absencí not, prostě sednu, sepnu a jedu :)

    GOBERS: Inu, právě hudu Píseň lásky od Suka a nemam pocit, že by mě ta tónina nějak omezovala, ba dokonce jsem v ní jako doma, jenom ty bačkory chybí .-)
    A vůbec - GOBERS - nesouhlas. Pochopitelně z většiny klavírů nás smrtelníků leze zvuk zploštěle, "tonálním blátíčkem" bych se ale zas neoháněla, i z průměrného klavíru se dá odpozorovat charakter tóniny a se samotnou kvalitou zvuku to úplně nesouvisí. Buďto jsi se na Kirnbergovi zhejčkal, nebo na to nemáš ucho, o čemž pochybuju :)

    Moje oblíbené h moll, fis moll, v poslední době nějak přibyla g moll.
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    CARLOS: No... já bych se nad barevností tónin na klavíru tak nerozvášňoval. V rovnoměrně temperovaném ladění to je všecko tak trošku tonální blátíčko... Takový Kirnberg III nebo středotón, to se pak dá mluvit o tonálních charakteristikách...
    RAVENIUZ
    RAVENIUZ --- ---
    CARLOS: presne tak, Cis chapany ako Des, do toho sa hra vyborne, ale cis ako cis je priserna tonina :)))
    BEN20UK
    BEN20UK --- ---
    Fis moll, na tu nedam dopustit...
    CARLOS
    CARLOS --- ---
    GOBERS: Cis dur (na klavíru samozřejmě enharmonicky zaměnitelná za des dur) je náhodou má skoro nejoblíbenější tónina...je úžasně barevná, sametová...podobně jako as dur. Není náhoda, že si ji vybral kupříkladu Dvořák pro Largo...takže já v cis (des) dur zalíbení nacházím...! ;)
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    MISERY : Nu, já myslím, že málokdo v této tónině nachází zalíbení (tedy, pokud nemá elektronický klavír s přelaďovacím kolečkem...:-D).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam