trochu sa tu diskusia vzdy mota okolo toho isteho. akusticky klavir nikdy nebude prekonany digitalnym. digitalny ma svoje minusy, ale ponuka cely balik uzitocnych vlastnosti.
mechanika - v tomto si myslim, ze maju navrch digitalne klavire. samozrejme nie low level. kvalita mechanik akustickych klavirov (a hlavne pianin) byva rozna, castokrat biedna. top elitou digit. klav. mechanik su doepfer. alebo najnovsie yamaha cp1 so slonovinovou mechniakou... luxus. na digit. mechanikach sa dobre cvici technika, horsie sa odhaduje dynamika, hlavne ked neskor bude treba skladbu hrat na akustickom klavire.
zvuk - ma mnozstvo specifik, hlavne odozvu uhozu na dynamiku zvuku, rezonancia strun, hluk mechaniky a pedalov atd... spickove stage piana maju vsetky tieto atributy pomerne luxusne vyriesene. gem promega, roland virtual piano, yamaha cp seria, alebo novy yamahacky workstation motif XF ma uplne top klavir, kurzweil PC3x. dalej vsetko zavisi od toho, ako je ten nastroj ozvuceny atd... na zive a solove klavirne hranie hlavne klasickej hudby nebude stage piano nikdy alternativou. ale na nahravkach a hlavne v mixoch si dovolim tvrdit by ani mnohi znalci uz nemuseli poznat rozdiel medzi spickovym stage pianom a akustickym klavirom.
alternativou su tiez pocitace s MIDI keyboardom (napr. spominany Doepfer) a nainstalovanym niekolko DVDckovym samplovanym klavirom (napr.
http://www.native-instruments.com/#/en/products/producer/powered-by-kontakt/alicias-keys/?page=1370) a to uz je ina kava....
nic sa nevyrovna pocitu z hry na dobrom akustickom klaviri, naladenom, v dobrej kondicii, v dobrej miestnosti... otazka je, ako casto taketo okolnosti nastanu. a vtedy nastupuju digitalne klavire - vzdy naladene, vzdy s rovnakou kondiciou mechaniky, dobre ozvucitelne, lahko prenosne, vybavene MIDI, lacnejsie a v mnohych hudobnych situaciach tazko rozoznatelne od akustickych...