• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JIKEKlavir, dospeli zacatecnici
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    NIMUI: tak to v zásadě s dcerou dělám...všech hodin se účastním s ní, takže vím přesně co se požaduje, kde má problémy atd atp....navíc tím, že jsem sama hrála jí chyby opravuju v zárodku, takže učitelka je nadšená z toho jak drží ruku , protože já jí nikdy nedovolila zafixovat si to špatně....
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    TYKVE: Tak u nás je oboje :-) hrajeme i při opékání buřtů, děláme koncerty, kde hrají žáci s rodinnými příslušníky, jsou to hodně uvolněné akce, také máme hooodně uvolněný koncert učitelů. Ale chceme, aby se děcka (i rodiče!!!) uměli chovat na klasických koncertech, užili si to i ve svátečním a se všemi rituály (potlesk, ticho při hraní, úklony...). A k programu - na našich koncertech se hraje všechno - od Bacha po jazz, muzikál, filmová hudba... Je to hodně o učitelích. Je pravda, že jsme "tradiční" zuš, takže základem je artificiální hudba (včetně soudobé), ale všichni velmi rádi zařazujeme i lehčí žánry. Lze dokonce i jako 1 ze skladeb k ročníkovým zkouškám.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: Podle mne je pro normálního žáka 3-4x týdně dostačující. Problém nebývá ani tak často v délce cvičení, jako ve způsobu... Je to trénink. Stejně jako ve sportu - 1) rozmyslet si, co chci nacvičit (etudu? dynamiku ve skladbě? opravit si prstoklad? zamyslet se nad přednesem? přečíst správné noty? učit se zpaměti?....?), 10x udělat jeden cvik (zahrát problémové místo, zkusit to zvlášť, dohromady... pomalu, rychleji, uvolnit ruku, odskočit ruku, zlepšit cvičený úhoz.... Prostě se to musí dělat s nějakým cílem. Bezmyšlenkovité přehrávání je stejně jako čtení textu bez porozumění. Nějak to překoktáme, ale nic z toho nebude. A pravděpodobně se spíš člověk naučí chyby... Když takto někdy cvičím s dětmi na hodině (což bych ráda nedělala, na hodině bych chtěla pracovat jinak, ale občas jim to připomenout musím, i když často je to jako mluvení do dubu :D), tak uděláme hrozně moc práce za krátkou dobu - a děcka mají radost, že to jde lépe.

    Musí se to naučit zopakovat doma. Potom jim to jde lépe, učí se rychleji, jsou se sebou spokojenější... jak tu někdo napsal, je výhoda, když první roky s děckem cvičí rodič (podívá se do žákajdy, co mu k tomu učitel napsal, občas zajde mrknout na hodinu nebo ne přehrávku, aby věděl, co to jeho dítko vlastně má dělat). To je ideální stav.

    První ročníky stačí 20-30minut pro průměr 4x týdně. Nebo když někomu vyhovuje, vícekrát denně po 10 minutách. Ale to je individuální, někdo vydrží v 1. roč. cvičit dohromady i hodinu.

    Kdo se tomu chce věnovat soustavněji, tak musí cvičit víceméně denně (to asi byla ta ambiciózní paní, se kterou jste se bavila). Podle mne je fakt ideální 4x týdně a s rozmyslem.
    TYKVE
    TYKVE --- ---
    MORGYSZ: pro tenhle typ výchovy nemusíš zřizovat další instituce, stačí základní škola:)
    MORGYSZ
    MORGYSZ --- ---
    Tak jsou i zušky, kde se učí jazz, nebo rokec :) Ale musí tam být takoví učitelé. V Ostravě a kolem ní vím aspoň o dvou takových školách. Chápu, ja to myslíš s tím zkostnatělým systémem, ale já zas myslím, že by se to mohlo kombinovat - třeba jednou za pololetí nějaký uvolněnější koncert a zbytek třeba někde v sále nebo v kostele, nebo kdekoli se slušným oblečením, atd. Zase i tohle přispívá k tomu, aby ty děcka měly aspoň trochu zafixované, že na koncertech se musí chovat tak a tak a nechodit do divadla, na koncert vážné hudby nebo podobně v džinách a botaskách, ale ve slušném oblečení a chovat se jak lidi. Je to třeba volit podle situace.
    TYKVE
    TYKVE --- ---
    ještě mě včera napadla jedna věc s tím hraním před lidma... myslím, že by se to v těch zuškách mohlo dělat prostě trochu jinak.. nemuselo by to mít takovej ten snobskej nádech = "teď je koncert - slušně se oblíkni - nesmíš to zkazit" , ale prostě by to nemuselo být tak oficiální, jako třeba nějaké setkání, kde si navzájem něco zahrajeme, přičemž u toho bude i maminka:) mě třeba v zušce učitel učil se klanět, což mě poněkud rozčilovalo.. přišlo mi, že neumím nic na kytaru, ale hlavně ať všechno ostatní je v pořádku..když jsem přišla v červených keckách na koncert, tak jsem dostala vynadáno.. někdo samozřejmě může namítnout, že zuš má člověka i nějak kultivovat, ve skutečnosti je to pěkně na nic:) řekla bych, že je to daný i tím, že se na zuškách pořád ještě učí výhradně klasika, rokeři by přehrávku nepořádali v kostele, ale v klubu:) prostě nějakou uvolněnost do toho předvádění hudby dostat lze, ale zušky jsou v tomhle ohledu prostě zkostnatělý, plný kachen, který si potřebujou připadat důležitě, přičemž jejich výuka nemá s hudbou nic společnýho.. Je jasný, že je plno výjimek, ale ta neslavná image zušek prostě musí být něčím zapříčiněna:)
    KRTINKA
    KRTINKA --- ---
    MORGYSZ: to si prave nemyslim...neznam nikoho, kdo by nemel tremu....jen proste kdyz uz hrajes po x tý, tak vis jak s tim zachazet. ale ten strach a trema je tam vzdycky. To ze to publikum nepozna je vec jina...
    MORGYSZ
    MORGYSZ --- ---
    S tím ledovým klidem na místě akce to má spousta úspěšných muzikantů. Mně se to bohužel nikdy nepodařilo :D Vždycky jsem vylezla před lidi, začala být nervní a vždycky jsem měla aspoň jednu chybu. Na jednom koncertě jsem začínala třikrát, protože jsem zapomněla uprostřed skladby, jak je to dál. Sborové koncerty odtrpím už deset let - kazí mi to požitek ze zpěvu, protože vidím ty lidi, špatně se mi trémou dýchá a modlím se, ať už je po.
    MISERY
    MISERY --- ---
    No já se divím, že jsem ty 2 cykly v ZUŠ vlastně bez úhony přežila, jak to tady čtu :-)
    Koncerty jsme samozřejmě měli, ale ty povinný jenom 3x do roka v kulturním domě (vánoční, velikonoční a na konci školního roku) a na interní jsem nechodila, to byly prd koncerty, málo lidí :)
    Jinak já jsem byla hroznej trémista, před koncertem mi bylo vždycky blbě od žaludku, než jsem měla jít na pódium, tak jsem se klepala hrůzou, ale jakmile jsem nohou stoupla na pódium, tak najednou uplně ledovej klid a nikdy se mi nestalo, že bych něco trémou pokazila, prostě najednou jak když utne. No a potlesk jsem si vždycky užívala plnými doušky :)
    A asi největší, i když poněkud bizarní ocenění jsem dostala, když můj spolužák, syn učitele na dechové nástroje, který mě jinak ve škole furt ubližoval a naváděl ostatní děti proti mě, tak ten mi druhý den před školou řekl, že jsem to zahrála fakt výborně, že jsem dobrá.
    MORGYSZ
    MORGYSZ --- ---
    To, že ji do toho kopou násilím, je špatně.
    MORGYSZ
    MORGYSZ --- ---
    MEDVED007: No ještě by se dalo t= holčičce pomoct, aby s tou nesmělostí sama chtěla něco dělat - tohle se skoro určitě netýká jenom hudebky, ale bude jí to dělat problém i dál v životě. Introverze se dá aspoň částečně překonat a když třeba uvidí, že se ostatním líbí, jak zpívá a že to oceňují, minimálně trochu jí to pomůže.
    TYKVE
    TYKVE --- ---
    BINARY_PARANOIC: přesto je tvá argumentace nijaká:)
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    MEDVED007: výtvarné umění není múzické umění.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TYKVE: já si hlavně myslím, že existuje skupina lidí (dětí), která vystupuje ráda, skupina, která to nějak přetrpí a skupina, která to nenávidí....a zejména té poslední (ale často i té druhé) to povinné vystupování v hudebce hrozně vadí a z náruče zuš je to vyžene.

    znám teď jednu holčičku, která hrozně pěkně zpívá, je rozhodně velmi talentovaná, ale je strašně stydlivá...jen si stoupnout v rámci výuky zpěvu ve třídě a něco zazpívat je pro ní hrozné utrpení, koncerty prostě neabsolovuje nikdy......a učitelka řekla, že koncerty jsou povinné a bez účasti na koncertech nelze v zuš studovat. takže odchází...je to velká škoda, její rodina na tom není finančně nejlíp, takže soukromý učitel nepadá do úvahy...takže řeší, jestli by to v jiné zuš nebylo jiné, ale dost se bojím, že nee :-(
    TYKVE
    TYKVE --- ---
    nehledě na to, že hra na hudební nástroj člověka nějakým způsobem formuje.. atd.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    BINARY_PARANOIC: to je právě to, co nechápu.....rozumím tomu, že když je někdo herec, tak je asi trochu nesmyslné, aby si hrál jen sám doma, ale zase malíř si úplně klidně může malovat sám doma a nikdy to nevystavovat....protože nemaluje pro výsledek, ale pro proces....stejně jako hudebník může hrát pro hraní samotné, pro hudbu, ne proto, aby se s tím někde předváděl...přijde mi , že hudba má daleko blíž k malování než k herectví
    TYKVE
    TYKVE --- ---
    BINARY_PARANOIC: a proč by neměla být?:) jako .. to by mě zajímalo. to radši budem děti nervovat a hudbu jim zhnusíme jenom proto, že hudba je ,,performing art" ? vždyť jde hlavně o to ty lidi k hudbě nějak ,,dovést".. a oni pak budou chtít sami vystupovat.. a předvádět se... ale je-li to vystupování jediným cílem...tak je to v pr.
    TYKVE
    TYKVE --- ---
    CORNELA: no,v sobě chybu nevidím, prostě ty lidi maj zaměstnání.. a dostanou se ke kytaře málokdy.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    MEDVED007: dovolím si jen poznamenat, že hudba patří mezi múzická, performativní umění. Performance (v tomto případě tedy koncerty a přehrávky) tak tvoří logickou součást činnosti aktivního hudebníka, potažmo tedy i jeho výuky. Hrát na nástroj „pouze pro vlastní potěchu“ samozřejmě možné je, ale celkem pochopitelně to není (a neměla by být) hlavní cesta vyučovaná na ZUŠ.
    MORGYSZ
    MORGYSZ --- ---
    NIMUI: Když jsem ve druhé třídě začínala s tím klavírem, taky u mě máti musela sedět a hlídat, abych cvičila. Ono člověk se přece jenom prostě musí nadrtit ty základy, aby si pak mohl užívat to hraní. Tehdy jsem to nenáviděla, ale později ocenila. A u flétny jsem cvičila sama každý den dobrovolně - většinou třeba jenom půl hodiny, ale fakt každý den.
    TYKVE
    TYKVE --- ---
    ještě bych doplnila ..nevýhoda toho soukromýho učení je pro mě to, že mě stojí víc energie, většinou učím 60min.. v zušce je to 45min. to uběhne rychle.. navíc ti soukromí žáci cvičí jen občas..takže celou tu hodinu pak táhnu já..a nemůžu se rozčilovat,že necvičili:)))
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TYKVE: podle mě to je zcela logické...koho znám, že má soukromého učitele, tak jsou to buď dospělí nebo děti, kteří uprchli ze ZUŠky obvykle právě kvůli povinným koncertům (což je věc, kterou opravdu nechápu, beru to jako zcela zbytečný stres pro děti...ano, jsou děti, které to baví, ale taky jsou děti, které u toho vyloženě trpí a ti si pak berou soukromé učitele :-)


    NIMUI: a kolik máš představu, že by mělo dítě cvičit ? já ty rodiče zcela chápu...můj zcela prioritní zájem je, aby dceru hudba bavila, aby jí hraní těšilo, aby to byla zábava, koníček....a mám taky pocit, že kdybych jí mačkala, aby hrála x hodin denně, tak bude dříve nebo později otrávená a vykašle se na to úplně. zrovna včera jsem se bavila s maminkou holčičky, která bude do zuš nastupovat o délce cvičení...když jsem jí řekla, že naše dcera cvičí tak 3-4 týdně + hodina v zuš, tak se podivila, že to je strašně málo. mě to teda přijde dost....někdy dcera hraje čtvrt hodiny, někdy hodinu, jak jí to baví. já většinu času trávím s ní, pomáhám jí, vysvětluju a ukazuju těžké věci, hraju s ní čtyřručně, opravuju postavení ruky...ale když vidím, že už jí to nebaví, tak toho prostě necháme, ona si chvíli hraje sama co jí napadne a konec.
    TYKVE
    TYKVE --- ---
    CORNELA: jo, to samozřejmě lze.. kdybych to chtěla udělat já, musela bych nasadit zuško-režim.. pak by možná byli nějakého vystoupení schopní.. ale je zajímavy, že oni ke mě choděj právě proto, že nikde vystupovat nemusej..jsou to lidi, ktery si chtěj jen tak zahrát (když jsou to dospělí)po práci... a o nějakej takovejhle stres není zájem.. navíc si nedokážu představit, že bych uspořádala nějakej koncert, kde by hrál nejdříve desetiletý chlapec.. a pak čtyřicetiletý pán.. :) vždyť i rodiče maj problém na těch zuškokoncertech vydržet (většinou odcházej, když odehraje jejich děcko).. a to jsou ty děti aspoň roztomilý..:)
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MORGYSZ: A já jen dodám, že všechny typy učitelů jsou třeba, nebo i děti jsou různé. Ale je opravdu nejlepší, když s sednou. To je i vidět, že dítě jde kupředu, baví ho to, učitel není ve stresu... :-) Mluvím z vlastní zkušenosti

    CORNELA: Tak se to běžně praktikuje v zahraničí. Málokterý soukromý učitel u nás má ale tak namotivované studenty. Také se to odvíjí od ceny lekce. V zahraničí na naše kolem 1500 za hodinu. To potom vypadá jinak. Také v málokteré zemi je systém uměleckého vzdělávání tak propracovaný jako u nás.

    A jenom malinké doplnění k tomu "drcení". Nejsem v tomto směru ambiciózní učitel. Ale co mi dere nervy, když přijde VELMI talentované dítě, které by mohlo dělat velké pokroky a jeho rodiče zaboha nechtějí mít doma "mozarta". Dítě samo od sebe má jen málokdy disciplínu (natož v 6 letech) a přesto tato dívenka sama hrála doma hodinu denně... jenže necvičila, jen hrála. A rodiče měli z mého požadavku na lehký dozor nad tím hraním pocit, že míním jejich dítě drilovat. A přitom jsem měla v úmyslu pouze kvalitně rozvíjet svěřený potenciál. Z takových případů je mi smutno. Ani o žádných soutěžích jsem se nebavila. Zvlášť těžké je to u rodin, kde nemají žádný případ člověka, který se živí uměleckým oborem. Nechtějí si ani představit, že by jejich ratolest možná na této cestě byla spokojená.
    MORGYSZ
    MORGYSZ --- ---
    Já teda měla štěstí aspoň napotřetí (napoprvé klavír a dvě učitelky, co mě tahaly na soutěže a předhrávky a koncerty, které jsem nenáviděla, bo se nerada předvádím, nedokázaly mě namotivovat - takže mám jeden a půl cyklu; napodruhé zobcovka - učitel, s kterým jsem strávila jenom dva roky, tak jsme to nějak civilně překlepali; napotřetí - začala jsem hrát na příčnou flétnu - první učitelku jsem měla rok, pak šla na mateřskou. Pak jsem chytla jazzmana, který prostě měl tu lidušku jen jako záskok a učil mně klasiku jazzově - bohužel improvizace mi nejde, když mi někdo neřekne přesně, co ode mně chce, tak mi to nejde. Jako člověk je úžasný, jako muzikant na světové úrovni, ale v hudebce ee. A pak jsem konečně dostala nejúžasnější učitelku na světě, která přešla z filharmonie kvůli nemoci - mohla učit, ale ne už sama aktivně moc hrát. S tou jsme si sedly, na soutěže mě necpala, jenom na minimum koncertů a ještě mě vždycky uklidňovala z trémy. Dokázala mě toho spoustu naučit a hlavně mě namotivovat tak, že mě samotné bylo blbé doma necvičit, i když po mě třeba na hodině neřvala, že mi to nejde. Nebyla ani laxní, ani přehnaně ambiciózí a vždycky na ni budu ráda vzpomínat. Dokonce po absolutoriu jsem za ní ještě pár let chodila jen tak, abych si zahrála. Takovou učitelku bych přála fakt každému.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TYKVE: pokud že zajímá, co se tehdy dělo...tak konkrétně mě se dělo to, že jsem vyfasovala učitelku (starou pannu protivnou jak činže), která se rozhodla, že její žáci budou výborní na soutěžích a protože byl zrovna žádaný Bohuslav Martinů tak co pamatuju, tak jsem věky věků hrála BM, což je hudba pro dítě obtížně stravitelná i hratelná....nenáviděla jsem to, prosila jsem aspoň o Mozarta, Bacha, něco melodického, rytmicky pravidelného, moje maminka tam orodovala...všechno zbytečně....existoval jen Martinů, etudy a stupnice. Za sedm let se nikdo nenamáhal mi vysvětlit, jak se dělá doprovod k lidové písničce, neukázal mi jiný hudební směr, nezajímal se o to co mě baví. Dneska moc nechápu, proč jsem to nezabalila dřív...ale holt mám takovou blbou povahu, co začnu, tak i když je to blbost, tak to chci dokončit. nevím proč :-( první cyklus jsme končili 4, já, nešika a hudební analfabet a tři holčiny co odcházely na konzervatoř...z těch desítek dětí, které začínaly. Zpětně vidím, že to pro mě byla minimálně škola pokory, protože jinak jsem byla dobrá prakticky ve všem na co jsem šáhla...tohle moje sebevědomí drželo zdravě při zemi :-)
    proto si nepřeju, aby dcera musela podstupovat to samé....je to nesmyslné a dneska to vidím zcela jasně
    TYKVE
    TYKVE --- ---
    MEDVED007: jo, je to tak, hodně záleží na učiteli.. ale jakej kdo je se dá poznat celkem rychle. Stejně bych řekla, že se nakonec ukáže, že ty oficiální požadavky v zuš jsou vlastně jenom banalita, protože prostě někomu to na ten nástroj jde.. a někomu vůbec. Možná jsou nějaký super zušky, kde si špatný žáky nenechávaj, ale pochybuju o tom... důvod je jasný.. jsou to peníze:) já když jsem chodila do zuš, tak jsem si přála učitele, kterej by mě drtil, abych se něco naučila.. ale bohužel se mi nepoštěstilo.. řekla bych, že laxní přístup stejně převládá..ale trochu mi ten tvůj odpor k zuškám připomněl maminku jednoho mého žáka, ta má asi zkušenost tu samou jako ty (nevím, co se v těch zuškách tenkrát dělo:)) .. zuš by měl její syn za trest, ..funguje to jako výhrůžka:)
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    já jsem se tady rozčilovala jak je zuška pořád ve starých kolejích a po půl roce můžu říct, že to nakonec bylo docela v pohodě....sice ve sboru měla dcera za pololetí tři koncerty a další jí čeká o víkendu, ale budiž, ve sboru se to dítě tak nějak schová :-) ale postupové zkoušky pro ty malé pojali fakt hodně formálně, prostě aby bylo učiněno zadost ministerstvu a děti to nějak v pohodě zvládly...všem dali jedničku a hotovo. dcera je naštěstí do předváděcí typ a vystoupení jí zatím nevadí, tak aby jí to vydrželo. bude přestupovat k jiné učitelce, protože ta její jde na mateřskou a hodně jsem se snažila, aby šla k nějaké "neambiciozní", protože člověk rychle zjistí, že rozdíly mezi učiteli jsou v tomhle směru opravdu velké. tak snad to nějak půjde.
    TYKVE
    TYKVE --- ---
    zrovna řeším, jestli mám učit v zuš, tak jsem narazila na tuhle vaši starší debatu. Moje zkušenost je taková:... učím soukromě (kytaru).. a teď jsem odsuplovala pár dní v zuš. Musím říct, že zuš má prostě svoje výhody, děti k tomu přistupujou s větší zodpovědností (přeci jenom dostávají vysvědčení, že jo..atd.) a celkem i pracují..prostě ta moc té instituce nějakým způsobem podporuje autoritu učitele.. a nutí ty lidi alespoň minimálně pracovat..navíc se ty děti před sebou můžou vytahovat ( to jen pro srovnání se soukromou individuální výukou) byla jsem překvapená, že je fakt rozdíl mezi dětma, který učím soukromě a který učím v zuš, co se pracovitosti, ale i zájmu týče. nechápu to. problém podle mě nastává, když se výsledky žáků stanou jakousi ambicí učitele.. o tom tady už byla řeč...soutěže.. atd. to mi přijde fakt hodně mimo. Chápu ale, že nějaké požadavky být musí, aby zušky nebyly pouhou družinou, kam si zaneprázdnění rodiče odkladají své děti:)
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: Ano - totiž 600Kč je cca částka za hodinu, kterou je možné se uživit při soukromém učení. Ale velmi málo lidí je ochotných dát za hodinu nástroje skutečně tuto částku... Za jazyk někdy ano, ale za nástroj jen výjimečně...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam