• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JIKEKlavir, dospeli zacatecnici


    Pouze pro NYXáky je zde k dispozici FTP s notama pro vzájemné vyměňování



    Pokud budete uploadovat své noty, uvádějte tam prosím celé názvy skladeb, nejlíp včetně autora (i když to bude v adresáři s autorem).
    Soubory, co patří k sobě, házejte do archivu (zip).
    rozbalit záhlaví
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: No, to jsou právě projevy toho, že je to pozdě :D Běžně hraju basový klíč fakt já nevím, po měsíci, dvou - děcka se je prostě učí číst současně - není to problém. Stejně v basovém čtou pomaleji, protože tam většinou těch not bývá méně, ale nemají v tom tenhle guláš. Já jsem to měla stejně s basákem - taky mi to zmotalo houslový... ale znám školy, kde prostě c1 v basovém a houslovém jsou na druhé stránce (takže tak třetí hodina...). Právě ta schopnost vnímat vzájemnou závislost toho zápisu je třeba pěstovat co nejdřív. Co to tak dělám, tak nemám problém - snad jen u dětí s nějakou diagnostikovanou "dys", ale tam je fuk, jestli je to houslový nebo basový.
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    MEDVED007: jenze ta zmatenost muze paradoxne byt prave proto, ze "ta druha moznost" prisla moc pozde, kdy ta prvni uz byla moc zazita. ja se treba hned ted v zacatku intenzivne ucim cist houslovy i basovy klic, abych oba vnimal pokud mozno stejne a nevytvoril si v podvedomi "prioritu".
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    NIMUI: vážně myslíš, že je v BGS basák pozdě ? mě teda přišlo, že když v něm dcera začla hrát po necelém roce, spíš půlroce učení hry, tak to bylo brzy....jako zvládla ho, to jo, ale přišlo mi, že to vůbec není v souladu s naukou, kde se za rok a půl k němu snad ani nepropracovali. navíc mi připadá, že od té doby, co hraje v basovém klíči se jí ztratila původní jistota hry v houslovém...jakoby už si nebyla jistá, jak to vlastně je, takže teď to střídavě motá v obou klíčích.....připomíná mi to situaci, kdy jsem poprvé řídila vlevo...od té doby už si nikdy nejsem stoprocentně jistá, kterým směrem mám objíždět kruháč :-))
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MICKEY_MOUSE: Carl Czerny má hromady klavírních "škol", většinou jsou to prstová cvičení a etudy, ale kdo ho zná lépe ví, že to byl i schopný skladatel sonát a delších útvarů, které se ale bohužel nehrají. Metodicky je to opět spíš pro starší žáky, pro děti je to moc dril. Ale ty nadanější se tomu asi nevyhnou. BGS je v něčem až moc pomalá - častá kritika pozdního zařazení basového klíče je podle mne oprávněná. Nemám problém pracovat v basovém klíči prakticky ihned, jak se začne hrát z not - a staví na tom i většina zahraničních škol. Děti s tím problém nemají. Naopak ho mají, když rok, dva hrají jen v houslovém a potom najednou na ně bafne basák. Ale i jiné nedostatky ta škola má - malou podporu pohyblivosti ruky z místa, dlouho ignoruje pro ruku přirozenější hru na černých klávesách atd. Ale vždycky záleží na schopnosti učitele s tím notovým materiálem pracovat...
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    PAPRIKODLAK: Tak starší žák pracuje zcela jinak. Ale jednoznačně jsem právě pro doplňování různým materiálem podle individuálních potřeb:-)
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    NIMUI: Na Vrabčáka a Vrabčáka s vrabčicí nedám dopustit. :)

    Já mám kromě BGSky ještě klavírní školu Karla Czerného. Doporučil mi ji kdosi v USA, je tedy možné, že tam se jede podle ní. Přijde mi jako šikovný doplnění k BGS. BGSka mi připadá taková laskavější k úplnému začátečníkovi - žádné zákeřnosti, pozvolný vývoj. Czerný mi přijde, že má víc záludností. Proto mám rád obojí. Ale samozřejmě - můj pohled je pohled toho, kdo se s tím teprve potýká.
    PAPRIKODLAK
    PAPRIKODLAK --- ---
    NIMUI: Začínal jsem v 16 letech a saraurea jsme projeli za rok a pul. Většinu skladeb jsem hrál jenom na začátku. Potom, vzhledem k tomu, že to učitelka zpaměti, jsem hrál tady jednu, tady druhou. A teďkom mám oskenované věci + album etud, ale nevím, od koho je. Ale myslím, že od nějakých z Prahy, co vzali několik alb a vybrali z nich. Jsou tam i věci z lemoina a tak. Technická vyspělost 4., myslím.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    PAPRIKODLAK: Může být - problém je v tom, že naprostá většina učitelů to používá tak, že prostě jde číslo po číslu a má pocit, že to stačí - navíc u každého žáka stejně. A to nestačí u žádné školy.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: Tak, jak kam :-) u nás to je pomalu zakázané - paní zakladatelka byla už alergická na vrabčáka s vrabčicí a taneček :D Teď už to zase můžeme hrát, ale už to prostě nehraje každé dítě a stejně blbě... ten výběr skladeb a nabídka materiálu je obrovská, musí se holt hledat.
    PAPRIKODLAK
    PAPRIKODLAK --- ---
    Chvilku mi trvalo, než mi došlo, co to BGS je... Tady se tomu říká jednoduše sarauer. Pokud s tím učitel umí pracovat, tak je to v pohodě. Každopádně moje 76letá učitelka je naprosto parádní.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    NIMUI: čekala bych, že za 20 let od revoluce sem vtrhne nějaká moderna a ono nic :-)
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: Tak já z toho také hrála jako dítě. A moje babička... Holt trochu monopol. Ale je zvláštní, že se sem nedostalo tolik ruských škol - ty nebyly špatné, mám teď dvě a obě BGs trumfnou. Klavír není jediný obor, ve kterém se něco trochu uměle zakořenilo a zůstalo to tam. Mne taky překvapuje, jak se pořád drží - jak říkám, jsou v ní super skladby, ale metodicky je to opravdu nedobré. Ale taky je fakt, že prostě nic jiného nebylo (ještě vím o jedné, ale ještě starší škole) a potom jen ty prvorepublikové drily...
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MISERY: Jo, dokonce u něčeho nejdřív 4. roč. - není to sranda, hlavně rytmicky :-)))
    MISERY
    MISERY --- ---
    NIMUI: č. 2 byla moje první, kterou jsem z toho hrála, to si dodnes pamatuji ;)

    Jinak milovala jsem Hradeckého Malé jazzové album. Ale to je až tak 3. ročník ne?
    FIFI
    FIFI --- ---
    NIMUI: gillocka hrala i nase holka, nasla jsem to mela ofocene jakesi Capriccietto.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    NIMUI: tak to jsem ráda, že nejsem jediná, komu BGS není zrovna po chuti...tím spíš mi přijde divné, že se podle ní v řadě škol jede už desetiletí :-(
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    Asi by toho bylo víc, můj oblíbenec je Gillock (krásné melodické věci, dobře hratelné i pro nejmenší), Palmer, Kasschau, ten Emonts, ale i čeští autoři (i když tam bohužel kromě těch Nových kl. škol toho není moc v učebnicové podobě).
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MICKEY_MOUSE: :-) No, s Albem bych ještě chvilku počakala, hlavně u toho alba nejít popořadě - ty etudy nejsou řazené podle náročnosti... co vím z hlavy, tak č. 2 ale patří mezi ty začátečnické (č. 1 ne, je to poměrně obtížný valčík). A jako doplněk - pokud hraješ bez učitele, tak je to těžké. Existuje Nová klavírní škola - docela příjemná v tom, že je tam sem tam vysvětlování, ale ideální také není. Ale už neopakuje některé chyby BGS. Podle mne velmi dobře je udělaná Evropská klavírní škola, není ale česky (aj, nj, fj) a další práce F. Emontse - např. docela dobrý sešit pětiprstové hry, čtyřručních věcí a mnoho dalšího.
    A taková, možná pro staršího samouka ne úplně špatná věc by mohla být Klavírní prvouka - jsou to kratičké skladby a neznámé lidovky řazené za sebou podle obtížnosti - pro děti je to poměrně nuda, občas z toho vybírám, ale je to cca na dva, tři ročníky, dobře za sebou poskládané - napřed pětiprstovka v protipohybu, potom unizona, větši rozsahy, různé doprovody, melodie přebíraná oběma rukama... až po kombinaci všeho možného. Lze jet jedno cvičení za druhým, rychle tam nastoupí basový klíč (ale velmi snadný ke čtení, právě díky zrcadlové hře). Tak to by možná stálo za pokus.
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MEDVED007: Úplně náhodou jsem se o tomto tématu dneska bavila s naší paní ředitelkou - resp. ona s tím začala. Shodly jsme se na tom, že ideální česká škola v současnosti neexistuje a že je prostě nejlepší, když se ty noty fotí jednotlivě. Ona ta BGS má některé nedostatky (kromě toho, že je tam opravdu špatně přetlumočena Kurzova metoda hry a postavení ruky), tak ani diadkticky ten materiál není šťastně uspořádaný. Ale najdou se tam moc hezké skladb...
    MICKEY_MOUSE
    MICKEY_MOUSE --- ---
    NIMUI: určitě si rád nechám poradit konkrétní noty na doplnění BGSky. Jsem v začátcích, v BGSce někde okolo cvičení 55, asi ve třetině not. Tak pokud máš šikovný tip jako doplněk, ocením. Mám už koupené to první album etud, ale tam mi přijde je to na mě ještě moc velký skok (možná ho mám udělat, nevím - poraď. :)) Díky.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    NIMUI: já nevím , učitelka nadiktovala, které noty má dcera nosit a základ byla BGS, což je velká těžká kniha....tak jsem se s ní domluvila co bude dcera letos cca hrát a do toho místa jí to ofotila a nosí jen ty listy, které aktuálně hraje plus dvě tři skladby dopředu....nefotila jsem to ani všechno, učitelka zakroužkovala co s dětma hraje plus jí sem tam dá nějaké noty mimo, ale ve formě jednotlivých ofocených listů, což vůbec nevím z čeho je....a včera zrovna dostala povinnou etudu na přehrávky a ty jsou tuším číslo 107 tj. daleko za tím co jsem fotila, ale je to teda triviální....
    NIMUI
    NIMUI --- ---
    MICKEY_MOUSE: BGS je cca na 3 roky. Ale její systém je nevyhovující - kdo ji používá, většinou doplňuje dalšími materiály. Pokud ne, mívají děcka docela problém přejít na jiné noty - schválně, jak vám půjde basový klíč :-) Existují systémově propracovanější učebnice. Ale nejlepší je stejně mít nějakou jako základ a tu doplňovat podle individuálních schopností a vloh žáka. Co si myslím, že zůstává stále dobré, jsou právě ta Alba etud. Nicméně i k nim vybírám občas něco jiného z "techniky".
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam