• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    JIKEKlavir, dospeli zacatecnici
    BRUTOL
    BRUTOL --- ---
    Jak začít hrát na piano? Nějaký dobrý YouTube Chanel?? Hudební teorii umím (dělám produkci v abletonu) ale nezahraju nic krom improvizace v cdur/amoll....
    KASUMI
    KASUMI --- ---
    ZKAZIUSCATRIX: jako jo, bylo to umirnenejsi predtim
    ale uz se tesim, az to o vikendu rozbalim a vyzkousim :D
    pac tatovi to doma nainstaluju, kdyz tam nebude a dam na to velkou masli :D tze si muzu jeste par tydnu s tim hrat sama :))
    doufam, ze ho mamka natoci, az bude vchazet do mistnosti :)) :D
    ZKAZIUSCATRIX
    ZKAZIUSCATRIX --- ---
    KASUMI: Jo, to už je slušná samohrajka, bohužel tyhle nástroje budou vždycky velké a těžké. Ale pokud to bude stát někde doma na dřevěných nohách, tak je to jedno, aspoň to neshodí kočka :-). Akorát ta starší verze byla mnohem hezčí, mně se tyhle výkřiky současného designu vůbec nelíbí.
    KASUMI
    KASUMI --- ---
    tak jsem objednala toto
    YAMAHA DGX-670B Přenosné digitální stage piano
    https://kytary.cz/yamaha-dgx-670b/HN225892/
    se stojanem na klavir

    ted to prislo
    nevleze se mi to do auta :D

    diky za pomoc
    SUCHRE
    SUCHRE --- ---
    ale sluchovy cviceni si pamatuju typu poznej akord (maj, min, maj7, dom7, min7, ...) a pak pekne zakerny, ze zahral dva akordy a ja mel rict, jestli jsou ruzny nebo totozny (respektive jen jinak poskladany, coz treba u klasickyho maj7 (1-3-5-7) nebo hajzla bez toniky v base (3-7-1-5) jde poznat az po najeky dobe a chce to cvik)
    SUCHRE
    SUCHRE --- ---
    Jeste jsem neslysel o pripadu, ze by hudebni teorie v nekom zabila talent.
    ZKAZIUSCATRIX
    ZKAZIUSCATRIX --- ---
    REPLIKANT: Pokud se hraním chceš živit, bez znalosti not, akordických značek a slušné schopnosti "hrát z listu" se neobejdeš. Hobík se bez toho obejde, pokud má dobré uši a poslechovou paměť. Každému co jeho jest :-).
    REPLIKANT
    REPLIKANT --- ---
    Koukam, ze posledni posty jsou otom jak naucit / vychovat dobre interprety, ale s tvorbou a volnou hrou to nema absolutne nic spolecneho, naopak, jedinec vyprofilovany drcenim intervalu je naprosto imuni neco zaimprovizovat aniz by si spocital jestli to bude cisty nebo jiny interval / ton, ci jestli to do stupnice patri… mno, nevim. Noty jsou dobra pomucka, a vymysleli je asistenti opravdovych hudebniku a skladatelu, aby mohli interpretovat jejich genie. Osobne si myslim, ze je prave teorie v teto podobe spolehlivy “dusik” na prirozeny talent (casto se vyznacuje spatnou matematikou a naopak talentem na vytvarku - a samozrejme prirozeny rytmus a laska k hudbe). Teorii sem drzil prvnich 5-6 let kdyz sem zacal hrat na nastroj, malem sem skoncil, pak sem skolu opustil a potkal muzikanty co noty neresi, tam sem se zacal realizovat a opravdu rozvijet. Neduste sve/cizi deti, hrajte s nimi, nepocitejte, nenute jim svoje videni/slyseni sveta, pomozte jim najit jejich vlastni. Zadne pocty, maximalne ukazovani (prsty/klouby na rukach). Ucte je slyset rytmus. Pardon za obecny elaborat, muselo to ven… :)
    GLOBALISTA
    GLOBALISTA --- ---
    SUCHRE: My se učili jen písničky na malou a velkou sekundu v stoupající i klesající variantě :)
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    SUCHRE: ¯\_(ツ)_/¯
    SUCHRE
    SUCHRE --- ---
    Po me to v lidusce nikdy nechteli.
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    SUCHRE: Asi jsi to nikdy, narozdil od vecneho studenta v lidusce, kde te z toho zkousej, nepotreboval. Ale i Beatles hrali a nikdo z nich neumel noty.
    SUCHRE
    SUCHRE --- ---
    K urceni intervalu zadny mnemotechnicky pomucky nepouzivam, protoze k tomu nevidim duvod.
    ZKAZIUSCATRIX
    ZKAZIUSCATRIX --- ---
    ZKAZIUSCATRIX:
    GIOMIKY: Oprava - No anebo naučit intonovat tvrdě velký vedlejší septakord (Cmaj ap.), kde ho ty poskládané tercie k velké septimě taky dovedou.
    ZKAZIUSCATRIX
    ZKAZIUSCATRIX --- ---
    GIOMIKY: S tou kvartou to u nás už moc neplatí - ještě tak v Německu a Rakousku, ale u nás se v drtivé většině používá siréna s proměnlivým tónem (křivkou). Ovládací systém sirén obvykle umí i ten dvoutón (a to v různých podobách), ale používán je jen zřídka. Jen u ojetých aut z dovozu bývá používán častěji, protože jim to jinak houkat neumí. Jiná věc jsou tlakové houkačky, lidově označované jako Martin Horn, na zásahové technice jsou obvykle používány v provedené se čtyřmi trumpetkami, rozladěnými vzájemně o půltón (jedna dvojice houká kvartu gis1 cis1 a druhá g1 c1). Ale to sem tak úplěn nepatří :-).

    Pro kvartu se dá použít třeba písnička Támhle za vodou (čtyři koně jdou), případně začátek Elvisovo Love Me Tender (Pár havraních copánků).

    Sexta - klasika Rozvíjej se, poupátko (pohádky snad ještě všichni znají, ne?

    Septima - no to je oříšek. Malá septima je vcelku jednoduchá (Chovejte mě má matičko), ale ten nelibozvučný inteval velké septimy snad žádná písnička na začátku nemá. Pokud dítě dokáže určit a zazpívat oktávu, zkusil bych začátek Beethovenovy Elišky a ten vrchní tón následně překlopit dolů v třítónové kombinaci (třeba c2 - h2 - c2 - c1) s tím, že po několikerém opakováním té kombinace bych zkusil vypustit to opakované c2.
    No anebo naučit intonovat tvrdě velký vedlejší septakord (Cmaj ap.), kde ho ty poskládané tercie k velké sextě taky dovedou.

    S oktávou to taky není žádná sláva, jednak je to snad nejpitomější interval při zpívání (co se správné intonace týče - tedy alespoň pro neškoleného zpěváka) a s těmi začátky v písních je to bída. Napadá mě akorát začátek refrénu jedné stěžení árie z Čardášové princezny, tam oktáva je... ale jiná zavináč. Tak třeba si někdo jiný vzpomene na lepší příklad. Moje zkušenost je ta, že většina lidí dokáže stejný tón v jiné oktávě zopakovat, přestože s jinými intervaly to taková sláva není.
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    Otázka do pléna:
    Jaké jsou mnemotechnické pomůcky na intervaly?
    Tusím prima to samý... není zapotřebí.
    Sekunda .. kočka leze dírou (prvních pár tónů vzestupně C dur s intervalem 1)
    Tercie - Když jsem husy pásala (C, E, C, E...)
    Kvarta - Hóří ... (zaposlouchejte se někdy do zvuku hasičského vozu, když spěchá)
    Kvina - Ovčáci, ale bez E ... (C E/ne/ G)...
    Ale tam končím a jsem si jistý, že to ještě pokračuje... jenom nevím jak
    (sexta, septima, oktáva...)
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    GIOMIKY: Jenom pro případ zpětného dohledání:

    Čisté intervaly nám rozdělí oktávu opět na čisté intervaly. Kvinta rozdělí oktávu na čistou kvartu a kvintu. S primou a oktávou je to jasné.

    Sekunda nám rozdělí oktávu na sekundu a septimu, tercie má zase do dvojice sextu. Ovšem pokud je sekunda velká, septimu to tvoří malou a naopak. Když je velká tercie, zbývá nám jen malá sexta a naopak. Velké intervaly tedy doplňují do oktávy malé intervaly.

    Další důvod pro název čisté mě napadá tento: Pochází z fyziky zvuku. Když vynásobíme frekvenci zvuku dvěmi, dostaneme oktávu. Řada oktáv je tedy exponenciální řada. Např. komorní a = 440Hz, o oktávu výše je 2x440 = 880 Hz, o další oktávu je 2x880 Hz (neboli 4x440 Hz). Ale co je pak 3x440Hz? Je to přesně mezi a je to naše čistá kvinta, tedy tón e.

    Žákům to říkám jednoduše: Však si to poslechni, prima a oktáva zkrátka zní čistě a hezky. Polovina oktávy je kvinta, která také uchu velmi lahodí. Kvinta nám vytvoří kvartu - ta taky hezky zní. Tyto čtyři intervaly tedy zní velmi čistě.

    Zdroj: https://www.poradte.cz/volna-diskuze/28745-proc-delime-intervaly-na-ciste-a-velke.html

    Basic question: Why are some intervals considered perfect as opposed to major? : musictheory
    https://www.reddit.com/r/musictheory/comments/z7dpv/basic_question_why_are_some_intervals_considered/
    he frequencies of the pitches of these intervals stand in simple ratio relations: unison is obviously 1:1, octave is 2:1, fifth is 3:2. Fourth is 4:3, but is also related closely to the fifth because if you take one of the pitches up an octave you have the fifth of the other pitch. We perceive these simple ratios as more consonant than other intervals--for example, a minor second in pythagorean tuning is a frequency ratio of 256/243, and it sounds very dissonant.

    Pythagorean tuning - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Pythagorean_tuning
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    Prosím, netušíte někdo, proč jsou čisté intervaly prima, kvarta, kvinta a oktáva a oproti tomu velké sekunda, tercie, sexta a septima.
    Hledal jsem důvod v knihách, ale nenašel. Zkoušel jsem si je zahrát, jestli to není kvalitou "souzvuku", ale takový c e se mi docela líbí. Možná více, než c f.
    Přemýšlel jsem, jestli to není počtem černých kláves, ale to mi nesedí u kvinty, když je tam fis...
    Prostě nevím a zvědavost mi nedovolí to brát jako dogma.
    SUCHRE
    SUCHRE --- ---
    Yamaha - zadna namaha.
    ZKAZIUSCATRIX
    ZKAZIUSCATRIX --- ---
    HOBORG: Jen ne Kurzweil, ty nástroje jsou plné SW chyb (i když tyhle jednoduché by snad nějak fungovat mohly). Ta Yamaha 670 bude asi nejlepší řešení, i když teda vzhledově je to ještě horší, než ta piana od Korgu :-).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam