Pokud vydat majetek, tak i s povinnostmi
JAN KUDRNA Z KATEDRY ÚSTAVNÍHO PRÁVA UNIVERZITY KARLOVY:
* Zastáváte tezi, že by stát neměl vydávat církvím majetek, aniž by si pojistil, jak by s ním měly církve a řády nakládat. Z čeho tato myšlenka vychází?
Hlavní problém je v tom, že stát chce převést na církve majetek a nepřevádí na ně úkoly a povinnosti, které s tím byly v minulosti spojené. Za účelem jejich plnění byl i ten majetek shromažďován. Zejména katolická církev z něj financovala charitativní, sociální a vzdělávací záležitosti.
* Je tato hypotéza, že by majetek měl být spojen s nějakým účelem, podpořena právní normou?
Již Josef II. provedl racionalizaci a zdůvodnil to tím, že církevní majetek se má využívat k určitým účelům. Definoval i vztah katolické církve a státu. Církev měla být v jistém privilegovaném postavení, ale měla plnit veřejné funkce pro stát.
* Platilo to i v době, kdy komunisté církvím majetek vzali?
Ano. Původně vychází z kabinetního listu Josefa II. Na něj navazovaly zákony z 19. století, které vztah částečně pozměňovaly. Roku 1855 konkordát s Vatikánem potvrdil, že majetek patří katolické církvi, ale k dispozicím je potřeba souhlasu panovníka, od roku 1872 navíc i souhlasu papeže. Bylo to provedeno zákony o finanční prokuratuře či o nadačním jmění. V roce 1918 je převzala generální recepční normou první Čs. republika a fungovalo to až do roku 1948.
* V praxi to znamenalo, že církev nemohla svůj majetek svobodně prodat?
Přesně tak. Byly stanoveny limity hodnot majetku, se kterým církve mohly disponovat. Záleželo také na tom, zda byl majetek jen pronajímán či byl prodán. Církev měla majetek ve vlastnictví, ale byla omezena v dispozici. I dnes máte nadační zákon, v kterém jsou nastaveny velmi restriktivní pravidla.
* Je možné se obávat, že církev majetek nevyužije k charitativním účelům, jak deklaruje?
Předně - všechen majetek se nedá užít na charitu, část musí být použita na zajištění hospodářské činnosti. Problémem bude, že jakmile ten majetek vstoupí na trh, ne vždy správce či jednatel společnosti jedná v zájmu majitele. Církev může mít dobré úmysly, ale je otázkou, zda má kapacitu získat tolik vyškolených manažerů, kteří ji budou „stoprocentně věrni“. Každý, kdo někdy nakládal s majetkem třeba v rodině, se mohl často přesvědčit, že co zprvu vypadá dobře, může nakonec dopadnout úplně jinak.
-----------------
.. takze je zrejme, ze to co nam tvrdi cirkev je lez jako vrata