VANEK: Deficit průběžného systému nemá souvislost jen s krizí (byť v posledních dvou letech je podíl krize pochopitelně zásadní, zejména jde o nárůst nezaměstnanosti). Není ovšem pravda, že se tato položka "vyřeší sama". Tato položka primárně souvisí se dvěma věcmi - s demografickým vývojem a nezaměstnaností. Proto první Bezděkova komise (v dobách růstu) přišla s tím, že máme tak 10-15 let, než začne být systém deficitní, a druhá Bezděkova komise na jednom ze svých prvních jednání konstatovala, že tento předpoklad už neplatí, protože přišla krize. Tato položka se tedy nevyřeší, ale bude se zhoršovat úměrně tomu, kolik lidí odejde do důchodu. A že jich bude čím dál tím víc, je novinka posledních několika desítek let.
Ad 2. Chybná úvaha. Objem prostředků přicházejících do systému se sice nesníží, ale ten tě nezajímá. Zajímají tě závazky vůči důchodcům. Ty budou stejné (v rámci PAYG), ale ty na ně z celkových příjmů budeš mít méně, protože o část příjmů z pojistného budeš muset navýšit důchody těch dětných, jak říkáš. Závazky vůči bezdětným však neklesnou. Bude zkrátka nutné vyplatit části důchodců vyšší penze, aniž by stouply příjmy.
Ad 3. Abych pravdu řekl, nevím, z čeho tvůj výpočet vychází, a jelikož je neděle, nemíním se hrabat v tabulkách, toho si dost užiju přes týden. Každopádně Kalousek nepatří mezi lidi, kteří by sypali z rukávu ničím nepodložená čísla. A už vůbec mezi tyto lidi nepatří jeho náměstek pro daně a cla Ladislav Minčinč. Novelu z. o dani z příjmu jsme zatím neviděli, a nevíme tedy, co v ní všechno kromě slev na dítě bude. Číslo 11 mld se objevuje opakovaně od lidí ze všech možných směrů a institucí, a jelikož ho nemám čím verifikovat, musím se s ním zatím spokojit.
A závěrem: já nejsem nijak nadšen z penzijní reformy v této podobě. Oněch 15-30 miliard nám pochopitelně nezachrání vůbec nic. Stejně tak je faktem, že řešit demografický vývoj opt outem je naprostá ptákovina. Zbylý průběžný systém bude tak jako tak deficitní a budou se do něj muset lít prostředky z bůhvíčeho. Smysl je leda v tom, že se průběžný systém jako celek oslabí, důchody z něj vyplácené budou poměrně menší a deficity nebudou tolik bolet. K tomu to má pro politickou reprezentaci celou řadu kladných efektů: bezedné odbytiště pro dluhopisy schované za "motivaci lidí k úsporám", v případě omezení investiční strategie fondů pouze do tuzemska možnost dotovat státu nakloněné firmy (pražská burza opravdu nenabízí zrovna široké spektrum možností), možnost vytvoření další složky privilegované vrstvy státem chráněných finančních institucí, která za nějaký pěkný zákon jistě ráda něco pustí. Atd.