• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GUMAGUARmoderní :: postmoderní :: současné umění




    "My favorite art is the art I don't understand." Pae White
    "Umění chce tvořit konečnost, která vrací nekonečno." Deleuze a Guattari
    "The ‘value’ of particular artists after Duchamp can be weighed according to how much they questioned the nature of art; which is another way of saying “what they added to the conception of art” or what wasn’t there before they started. Artists question the nature of art by presenting new propositions as to art’s nature. And to do this one cannot concern oneself with the handed down ‘language’ of traditional art, since this activity is based on the assumption that there is only one way of framing art propositions. But the very stuff of art is indeed greatly related to ‘creating’ new propositions. That there is no ‘truth’ as to what art is seems quite unrealized." Peter Coffin z rozhovoru

    než začneš diskusi o tom, o co je to umění, čti: 1, 2, 3, 4, 5 - krátký a čtivý úvod do kritiky umění
    rozbalit záhlaví
    XYZ
    XYZ --- ---
    LOONA: My právě diskutujem, protože (alespoň mě) přijde celá záležitost natolik závažná, že se nespokojím se závěrem že jsou to prostě pitomci a ignoranti. Sama píšeš, že to nedokážeš pochopit, přejít... Já se to právě pochopit snažím, jak píše KHALAVERA. Navíc to, co se teď děje a dělo i jinde (diskuze, polemika, úvahy) je imho součástí tohoto "uměleckého díla". Na nás to vlastně působí, ani jsme nemuseli toho psa vidět. A i kdyby diskuze opravdu nikam nevedla, nemusí být k ničemu- ukáže alespoň slepou uličku a tím i naznačí správnou cestu.
    LOONA
    LOONA --- ---
    KHALAVERA: Bezva :o) Uz tomu rozumim, dik za vysvetleni.
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    LOONA: i diskuse, která se nedobere k ničemu konkrétnímu, má smysl, např. v tom, že naznačí problematičnost tématu, cílem diskuse už vůbec nemusí být záchrana psa, ale individuální potřeba zasadit tento případ do svého chápání světa skrze vzájemnou argumentační konfrontaci, což vyžaduje určitou toleranci těch, kteří mají v tom jasno, a pro které je diskuse nudná a/nebo redundantní...
    LOONA
    LOONA --- ---
    KHALAVERA: Ja jsem rada, ze jste se pozastavili, ale podle me diskutujete az prilis. Je urcite super, ze nejste ignoranti a vadi vam to, co se stalo. I me. Nedokazu to pochopit, nedokazu to jen tak prejit. Ale ta diskuze, kt. se tu vedla mi prisla o nicem, opravdu. Kdo ma vetsi vinu? Kdo za to muze? Jak byste reagovali vy? To prece nikdo nikdy nemuze rict. A ostatne... i odsoudit toho umelce nebo ty divaky je prilis snadne. Soudime vsichni od stolu, kdo vi, jak bychom reagovali. Treba bychom take byli za ignoranty.

    A ano, umeni neni jen o obrazkach. Je to predevsim o vnimani... A ja to vnimam tak, jak jsem napsala. Pejska nikdo nezachranil a nezachrani. Po netu koluji ruzne pribehy o tom, jak to doopravdy bylo. A myslim, ze pravdu zna jen ten umelec. Tak mu ji nechme... Ostatne - diskuzi uz nic nezmenime, byt bez ni se nelze dostat dal ci dobrat se k necemu rozumnemu (mne ale jaksi prislo, ze k nicemu rozumnemu uz nespela). Omlouvam se, ale nemohla jsem si pomoct. Zbytecne dlouze se to tady rozebiralo. Dale viz to, co jsem uz psala.
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    LOONA: nepomýlil(a) sis klub? umění nejsou jen hezké obrázky...

    pro mě není menší ignorant ani ne tak ten, kdo se nad zmíněným případem nepozastaví, jako ten, kdo se pohoršuje nad těmi, kdo se nad tím pozastaví a diskutují
    LOONA
    LOONA --- ---
    Co to tady resite do haje ?! Lidi kreteni cumeli na to, jak chcipa zvire a NIKDO proti tomu nic neudelal. Filozofujete o ptakovinach. Jsou to vsechno pitomci a vsichni stejnou merou. Pitomci a ignoranti.

    Pes zdechnul, pan "umelec" doufam ukojil sve zvrhle choutky a vy uz pls hazejte nejake obrazky.

    Diky...
    THRAWN
    THRAWN --- ---
    XYZ: no prave aspon tu misku mimo dosah, ja bych mu taky neco dones, predevcirem sem byl v hospe, na zahradce, pod schody tam meli misku pro psy, nakej loul ji prevrhnul a dal se o ni nestaral, a chudaci psi tam dycky pribehli, zjistili ze je prazdna tak zase utekli, ale porad to kontrolovali, tak mi to po chvilce nedalo a dosel sem jim ji naplnit, ikdyz tam bylo spousta lidi co tam psa melo a koukalo na to taky :) ale to je trosku ot ....

    NOIK: ... ale ten chudak pejsek zase je to po dlouhy dobe rozviril diskuzi o soucasnym umeni, coz by tu melo bejt ne ? :) jinak diky moc tomu kdo mi tady doporucil knizku od Suzi Gablik, selhala moderna? super cteni, asi uz trosku starsi, ale doporucuju
    NOIK
    NOIK --- ---
    :(
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    NOIK: ty jsi tak necitlivý!
    NOIK
    NOIK --- ---
    tak už se na toho pejska vyserte:)
    XYZ
    XYZ --- ---
    Rád bych byl někdy do podobné situace postaven. Možná (snad) bych se vrátil alespoň s vodou v petce.


    HUSOKACHNA: Asi ano, rozdíl tam je. add. analogie- stejným trestem ne, ale trest ano! Měli by zasáhnot právě pro to, že by tou kudlou mohli dostat taky (třeba někdy jindy, protožre útočník by si dál užíval svobody)! Navíc nemusí hned na agresora skákat jak v americkým filmu- mobil má každý a zavolat policici z poza rohu zas tak riskantní nebude. Taky to není úplně stejné, protože v případě útočníka s nožem člověk opravdu něco riskuje, ale posunout psovi (uvázanému a slabému) kelímek vody nohou...

    THRAWN: Moc lidí sice do galerie jídlo nenosí, tjf. ale voda je v každá galerii alespoň an hajzlu. To nepochopení, nebo víra v dobrotu umělce je fakt- neznám konkrétní podmímky, ale nemuselo být jasně zřetelné, že pes bez pomoci návštěvníků zemře. Nevím, jaký byl záměr téhle akce. Já bych to udělal právě pro tu interakci a přenesení viny na návštěvníky. Třeba bych tam dal misku s jídlem, ale tak aby na ní pes nedosáhl. Každý by mu jí mohl přistrčit...
    THRAWN
    THRAWN --- ---
    XYZ: ja myslim, ze ho meli nakrmit aspon ty babky co dohlizej na to aby se lidi nedotykali obrazu, pac moc lidi do galerie nechodi s necim k snedku, a vratit se potom jeste jednou se jim nechce, kor kdyz nevi jestli ho nahodou nekdo preci jen vecer nenakrmi, treba doufaj v dobrotu toho umelce :) moh aspon k ty cedulce, kterou tam urcite mel se svym jmenen napsat: ja toho psa nenakrmim ... pak by treba neumrel, to uz by se nekdo sebral a dosel pro naky to jidlo, pac jak rikas, do galerie chodej spis citlivi a ne uplne chudi lide
    HUSOKACHNA
    HUSOKACHNA --- ---
    XYZ: vinu nese každý návštěvník to ano. ale návštěvník nese vinu jinou, méně závažnou než pan umělec.
    analogie - lidé, kteří se stanou svědky pobodání člověka a nezasáhnou, by měli být odsouzeni stejným trestem jako pachatel? spíš vůbec ne? nezasáhli by, protože by tou kudlou mohli dostat taky, stejně jako by je asi rafnul ten deprimovanej pes. je snad rozdíl mezi tím, kdo čin spáchal, a tím, kdo z nějakého důvodu (strachu, sobeckosti) nemohl zasáhnout.
    XYZ
    XYZ --- ---
    M2S: [ M2S @ moderní ::: postmoderní ::: současné umění ]
    Vinu nese každý návštěvník. Každý totiž mohl psa zachránit. Myslím si, že umění už vůbec nemusí být estetické, ale mělo by vzbuzovat pocity (i negativní) a tato akce pocity vzbuzovala. Dále by měo umění něco sdělovat no a to taky splňuje. Takže to IMHO umělec je a potrestaný být měl a stejný trest všem návštěvníkům, kteří nic neudělali.

    M2S: Proč by ho nutně odsuzoval? Třeba ho chtěl naopak zachránit! Řekl si: "na ulici umře hladem, dám ho do galerie, tam chodí samí citliví a ne úplně chudí lidé, jistě ho někdo nakrmí" Navíc dal návštěvníkům možnost vykonat dobrý skutek. To že ji nikdo nevyužil je věc druhá.

    Jeden známý připravoval performanci (nakonec se neoknala, nebo o tom nevím). Byla zaměřená na kritiku zahraniční politiky USA a války v Iráku. V jednom sklepení chtěl předčítat útřžky autentických výpovědí svědků bombardování, ozbrojených střetů a pozůstalých po obětech války, které zachytili novináři a kameramani a které od začátku války shromažďoval. Za ním se na plátno měl promítat záběr mega parkoviště v Bostnu (pohled z jeho ateliéru) a ze sousedních sklepů by se ozvěnou nesly nářky a výkřiky (např. zvuk z videa na YT na kterém teroristi podžezávají vojáka U.S.Army a pod. autentické zvuky). Nakonec chtěl převrhnout vědro s vodou, ve které byli živí kapři. Ti kapři by se samozdřejmě začali dusit a po chvíli by chcípli. To by zřejmě vyvolalo odpor u obecenstva, načež by performer prohlásil: "kdo se cítí bez viny, ať po mě hodí kaprem". Šlo právě o tu interakci a počítal s tím, že kapry nikdo nezačne zvedat a nechají je umřít, přičemž ale budou jejich smrt vyčítat jemu. Ale zachránit je mohl každý... Vinu tedy nesou všichni. (Stejně jako za válku třeba v Iráku- každý řekne:"já za to nemůžu, to USA" ale je to skutečně tak?)
    M2S
    M2S --- ---
    HUSOKACHNA: ze se ktomu vracim...on toho psa, ale jiz odsoudil tim, ze ho tam uvazal a odmitl odvazat...na hlavu postaveny je to :(
    RADKAA
    RADKAA --- ---
    RADKAA: omlouvám se za neaktuálnost mého příspěvku ale když sem si to přečetla-uplně mě to nadzvedlo ze židle
    RADKAA
    RADKAA --- ---
    M2S: cože???Guillerma přivázat ho a nechat umřít taky!!!!a napis nad nim vkusně vytvořit z jeho střev-asi tak!
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    tak obrázky prý není vidět, s čímž asi nic neudělám... klikejte na odkaz
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    KHALAVERA
    KHALAVERA --- ---
    Michael Scoggins

















    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam