KHALAVERA: ta knížka je, a vlastně ani nemůže nebýt, průstřelná. už to téma samo o sobě je až úděsně nebezpečné. elkins tam navíc, jak se snaží to nějak vědecky chytit metodou, kombinuje historickou linii přístupu k pláči (inspirace frantíkama z análů je tam patrná) se snahou zrušit uměleckohistorické metody, které vytváří bariéru proti volnému průchodu a přiznání emocí (po vzoru d. freedberga). takže je to taková sysifovská věc z jedné strany bořit a z druhé stavět a ono se mu to fakt někdy docela hroutí, ale nakonec je to vlastně fuk. pro mě bylo nejdůležitější to, že to téma vůbec otevírá. že se v něm potácí metodou pokus omyl a hlavně je upřímný (což se cení a tohle jsem mu docela věřil). je to vážně neskutečně děravý text, ale donutí tě řešit a promýšlet spoustu metodologických problémů - a to mě nadchlo
co mě konkrétně nasralo - někdy se nechává unášet jenom významem těch zobrazení (příběhem a reakcí na něj) a od nich odvozuje podíl vzniklých emocí a jakéhokoli mentální a fyzické reakce (a to fyzické bych podtrhl) - úplně opomíjí reliéf barvy, vůni atd. navíc všechno upíná jenom k slzám - a i když vím, že je to téma knihy - myslím, že je příliš upřednostňuje před jinými druhy reakcí - výsledkem je pak tvrzení, že moderna a postmoderna je chladná, spekulativní a neschopná bezprostředních emocí - a to je hodně ale hodně velká paušalizace.
takže mně to udělalo docela radost - vzhleden k tomu, že o tomhle druhu problémů přemýšlím už dlouho - a myslim, že určitě stojí za přečtení