JIMIQ: tak letadlo, které bych případně postavil já, určitě neuveze ani 30 lidí, ani do stratosféry, v tomhle doufám panuje mezi námi jasno :-) do léta roku 2020, pokud vůbec něco, bych postavil malý ultralight co by se dobíjel hlavně na zemi a měl by případně v létě přes poledne větší výdrž (nikoliv nutně dolet), než bateriové letadlo - tedy udržel by se ve vzduchu třeba 4 hodiny, ovšem při poměrně nízké cestovní rychlosti, takže dolet by zas tak závratný nebyl.
Jiná věc je, jestli NĚKDO bude schopen postavit stratosférické solární letadlo pro např. 40 lidí: podle mě samozřejmě ano. A další otázka je, jaký by o to byl zájem: nabízel jsem zde jednoduchý odhad, jakou poptávku by vytvořilo, kdyby nějaké procento Evropanů chtělo JEDNOU v životě cestovat na dovolenou přes stratosféru (i když pomaleji - třeba celodenní přelet), místo přímo a rychle (a upřímně: kdo by aspoň jednou v životě nechtěl vidět zakřivení Země, kdyby se to spojilo s následným třeba týdenním pobytem v nějakém tropickém ráji u moře?).
Velmi snadno dojdeš k pochopení, že trh zde je. I kdyby lidí, odhodlaných snižovat svojí "uhlíkovou stopu", nebylo nějak extra závratné, tak pořád jsou zde ti, kteří by byli prostě zvědaví, a i jiné faktory - např. pobyt v letadle je dnes únavný mj. i kvůli hluku, ale ten by byl v elektrickém letadlo (i nesolárním) automaticky daleko nižší, takže se můžeš jen domýšlet, jak moc jiná by byla psychologie takového cestování (zřejmě hodně jiná - i Eric Raymond uvádí jako argument ticho na palubě svého solárního kluzáku a ani nemluví o ekologii...)