• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: naprosto nesouhlasím: elektrokolo je hybridní dopravní prostředek (na rozdíl od e-scooterů všeho druhu má záložní pohon - šlapání - zatímco v ostatních případech po vybití zcela končíš a max. tlačíš). jízdní kola byla součástí průmyslové revoluce všude na světě, šlo především ve své době o extrémně levnou formu mobility, která navíc dala masám nezávislost na dodavatelách energie (pokud nepočítáš náhradní díly a pneumatiky :-) V současné době jsou OZE právě tak na úrovni, že by lidé dosáhli na elektrokola - představa plošného nasazení elektromobilů dobíjených výhradně z OZE je utopie.

    Transformace taky bude muset být poměrně rychlá a tady bude hrát roli investiční náročnost. Pokud lidé pochopí, že elektrokola nejsou niche, ale nová forma městské mobility, tak je možná daleko rychlejší transformace, než když se jen statisíce lidé budou přesvědčovat, že jejich příští nové auto bude elektromobil - ale ve skutečnosti si zase budou moci dovolit jen ojeté auto na fosilní paliva (já to takhle dělal 20 let a nakonec mi to přestalo bavit)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    to je ale o nabídce a poptávce, ta cena. Ne o ceně vstupních surovin. Až opadne poptávka po elektrokolech, nebo se zvedne nabídka, tak ceny relativně klesnou. Ale je taky možný (s tím jak se rozjíždí ev byznys) že poklesnou ceny elektroaut ještě víc. Elektrokolo je ve své podstatě dost niche
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ano, jsou relativně levná.. ale když se podíváš na poměr ceny značkového elektrokola k ceně nového auta, tak přeci jen něco nehraje... když porovnáš množství materiálu, součástek, apod. (zase je fakt, že když je něco příliš levné, lidi si toho neváží, neopravují to, zahazují to...). V podstatě v současnosti ale koupíš nové elektrokolo dráž, než ojeté použitelné auto... a to je podle mě faktor, který hraje roli.

    DZODZO: kupodivu, roli hraje třeba i počet cyklů. Tesly mají bateriová pole, u kterých simulují cca konstantní kapacitu v čase podle mě tím, že její část zpočátku vůbec nepoužívají a smart balancer postupem času vyřazuje články, u kterých došlo k největšímu poklesu kapacity a zapojuje ty nepoužívané (nemůžu dát ruku do ohně za to, že to takto opravdu je, ale současně, bez tohoto mechanismu jsou některá čísla o poklesu kapacity baterie udávaná uživateli jen stěží uvěřitelná, u dané technologie).

    Pokud by si odlehčil baterii jako celek o nehořlavá oddělení (toto by mělo být možné u lithium-titanát baterií) a současně měl životnost článků tak vysokou, že bys sebou vláčel jen minimum těch dosud nezapojených či již vyřazených, tak by teoretická energetická hustota článku nehrála takovou roli - počítá se energetická hustota baterie jako celku a veškeré úsilí, které musíš vynaložit na nehořlavost, mechanickou kompaktnost, apod.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Vo Francúzsku objavili cintorín elektromobilov. Sú ich tisíce! - Magazín - Auto - Pravda.sk
    https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/581541-vo-francuzsku-objavili-cintorin-elektromobilov-su-ich-tisice/#google_vignette
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tak vzdy mozu byt este levnejsie, to nicomu nevadi, ale hlavne aby boli lahsie
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    proč by u elektrokol byly levné baterie přínosem když už teď jsou elektrokola relativně levná? Nikdo u elektrokola nepotřebuje dojezd 200km. Já vím, ty furt sníš o cargokole dopravě po celé Praze
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: jde i o cenu... a když bude dobíjení, tak budeš holt levně hopkat od nabíječky k nabíječce :-)

    třeba u elektrokol by levné baterie byly přínosem a vezmi si, že elektrické mopedy pořád občas jezdí i s olověnými baterkami, kde jsi těžce pod 100 Wh/kg... 160 Wh/kg je srovnatelné třeba s Li-Ti, což se už normálně dá...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: este musia dopilovat tu hustotu, inak budu tie auta stale moc tazke

    "The GMG-UQ battery heaves that forward to between 150 and 160Wh/kg and 7000W/kg."
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    pokud by tohle byla pravda, byla by to naprostá bomba....
    Aluminum-Ion Battery Claimed to Charge 60 Times Faster, Hold 3X the Energy - Slashdot
    https://hardware.slashdot.org/story/21/05/16/2218209/aluminum-ion-battery-claimed-to-charge-60-times-faster-hold-3x-the-energy
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Mustafa chova kozy ale ti afghanci idu opiovy solarpunk pozeram

    What the heroin industry can teach us about solar power - BBC News
    https://www.bbc.com/news/science-environment-53450688
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: a zalévá tou vodou makový pole jako jejich souvěrci v Afghánistánu?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tribal People Make Their New Year's Resolutions For The First Time
    https://youtu.be/wAeEESxyO2c


    V pakistane skipli centralnu energetiku a idu rovno decentralizovany solarpunk, hen Mustafa (ten dedek) panelmi krmi vodnu pumpu :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NE7RA: uvažuju o něčem velmi podobném, ale nepotřebuju to Cerbo GX, počítám. Uvažuju o invertoru Multiplus, ale chci ho v režimu, že se na napájení ze sítě 220V přepne, když MPPT jednotka vypne spotřebič. Ale baterku jsem uvažoval připojit k MPPT regulátoru (jiného typu, než Victron) a ten nechat při poklesu napětí odpojit "spotřebič".....

    Čeho se trochu bojím, že když mi odběr "vyhodí pojistku" v MPPT, tak to bude vyžadovat ruční zásah, takže bych samozřejmě uvítal, kdyby ten Multiplus uměl nastavit výši proudu, při které se rovnou přepne z ostrovního systému na normální síť... ale nemám s tím zkušenost, nevím co všechno tam jde naprogramovat...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: s tím chlazením to odpovídá i mým zkušenostem
    NE7RA
    NE7RA --- ---
    Vlevo je stavajici stav - vpravo planovanej upgrade. Potrebuju nutne to Cerbo?

    EXCITE
    EXCITE --- ---
    CYBERHIPPY: Má pod tím ještě vůbec normální krytinu?
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: pride mi to ze chladenie ma na vykon vacsi vliv ako idealny sklon strechy, podla datasheetu klesa vykon o 0,4% s kazdym stupnom naviac, takze 25 vs 50 moze byt pokles 10%, ale predpokladam, ze na tej streche bude ta teplota ovela vyssia, takze kludne pokles aj o 20% co by tak nejako sedelo, pretoze pocas teplych letnych dni kedy je bezoblacno ten peak vykon poklesne z 2,7 cca na 2,2
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    KEB: na youtube jsou na to navody, jeden chlapek si dokonce udelal rozprasovavi chlazeni z destove vody ovladane povrchovou teplotou panelu

    Podle me ma urcite smysl neco vyzkouset, muze ti to dat az +20% v lete navic. Otazka je, jestli je zrovna v tom obdobi vyuzijes, kdyz uz tak je nejvyssi vyroba
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: stalo by za to v parném létě přidělat aktivní chlazení? Ve smyslu malého ventilátoru, který by jen foukal horký vzduch pryč? A vůbec o kolík to klesá výkon když je venku na slunci příjemných 50 stupňů?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    panely sa asi nejako "zahoreli" ze miestami davaju vacsi nez maximalny vykon, zaplat 9, vyrobu mas z 10 (ale dnes su dobre podmienky, je chladno, fuka, takze je dobre chladenie a je taka trhana oblacnost, takze chvilu svieti a chvilu je za mrakom :)

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam