• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    WARBABY8: Prosímtě, houby záporná. Tomu invertoru se rozhodně dá říct, aby přebytky do sítě nevracel. Panely kvůli tomu nezačnou hořet, nebo tak :-)

    Přebytky v síti se užijí vždy, maximálně to distributory nutí investovat v obcích do místních baterkáren u trafostanic.. na čemž rozhodně dlouhodobě neprodělaj...
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    CUKI: nulová nebude, bude záporná... A už se těším na ty kecy socanů jak budou říkat, že trh selhal a musí se regulovat. ;-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: nesouhlasím s tím co píšeš. Pokud bude platit to, že za kWh v létě nedostaneš ani halíř, tak pouze v době svitu - v noci určitě něco dostaneš, pokud si to přes den uložíš do té baterky a víš že zítra to nepotřebuješ. A kapacity na noční uložení máme už dnes.

    Za druhé, ty konvenční zdroje pojedou "občasně" jen do doby, než se rozjede vítr, bioplyn a baterky, 2050+ už nepojedou vůbec (jenom dodělávající jádro).

    A proč myslíš, že se do 20 let nerozjede sezónní akumulace? Jinak ReThink+ spočítali, že žádná země při vhodné kombinaci slunce+vítr nebude potřebovat víc než 100 hodin baterek
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Jenže je potřeba i uvědomit, že ty špičky už nebudou co bývali, přes léto ta kWh nedostaneš ani halíř a v zimě ji mít taky nebudeš a budou muset jet ty konvenční zdroje na které teď kašlem. jediné co se změní že nepojedou stále. Což tedy nevím do jaké míry je ekologické a do jaké míry ekonomicky udržitelné.

    Ale ta podstata těch výkupů prostě padne na nulu. Jo pokud vyrobíš (a nebo dodáš) 20. Prosince v 6 večer a nebo v ráno nějakou energii. Ok, ale jsem zvědav jak ji získáš a proč by jsi ji prodával když ji sám využiješ.

    A žádná akumulace se v dohledné pěti či desetiletce nerozjede. Troufám si tvrdit, že ani 20let nebudeme o mnoho dál než teď...

    FVE fandím. Hlavně tam kde je v místě spotřeby, ale jen za předpokladu, že jede na co nejrozumnější soběstačnost daného místa.

    Ono totiž když budeš mít místo těch tvých 4kW 8kW, tak nevyužiješ dvojnásobek energie.

    Na tyhle věci nemá zastropovaná cena plynu a elektriky žádný vliv. Dostaneme se velmi rychle do stavu kdy elektřina když svítí +cca 24h bude pouze ze zelených zdrojů v naprostém přebytku. Ale když nesvítí, budeme muset tu energii nahrazovat konvenčními zdroji.

    Zatím jediný přírodní ekologický akumulátor jsou přečerpávačky, ale nedovedu si představit že by byli na každém kopci.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no ale to bude platit jen do té doby, než se pořádně rozjede akumulace... nebo dokud budou zastropované ceny plynu, nebo jiných zdrojů na vykrývání špiček. Plus je tam ten druhý moment, že by za on-demand dodávky z baterií časem mohly být jiné sazby, než za solární elektřinu přes poledne. (Samozřejmě pak jde o to, aby cena elektřiny ve špičce přesáhla amortizaci baterek,.. podle mě jsme od tohohle ještě několik let, aby si sít' říkala baterkám u spotřebitelů o to vykrývání špiček, ale prostě jde o to začít si s tím hrát...)
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Já se vyjadřuji k tomu výkupu obecně. Prostě když budeš mít přebytky ty budou je mít skoro všichni a ta cena té energie bude nulová.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: ano, nemáme to do zimy jak skladovat. Jak sis mohl všimnout, tak píšu, že je chata v zimě 3 měsíce zazimovaná :-) Takže jde o experimentální instalaci, na které doufám, že získám provozní zkušenosti s FV instalacemi a doufám v nějakou novou legislativu, která umožní nějakou tu "komunitní energetiku", např. odečítat produkci vyrobenou na chatě od spotřeby v Praze (asi by to záviselo na nějakém smart-meteringu a zajištění toho, že odběr je ve stejném čase... ale stejně...)

    Baterka má prostě sloužit k zálohování v případě blackoutů (nějaká část její kapacity, protože ono stejně není dobré to příliš vybíjet pod určitou hranici) a kromě toho třeba pokrýt noční spotřebu v létě, nebo třeba jen spotřebu během několika deštivých dnů, kdy je zataženo (ten garantovaný počet cyklů je tak velký, že by mohlo mít smysl si s tím hrát).

    Ale správně píšeš, že na celoroční provoz to zatím není (ostatně to ale pořád bude zálohované ze sítě, nemá to ambice být úplně ostrovní systém za všech okoloností...)
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    Jak vybíráme fotovoltaiku na náš dům: https://youtu.be/QZ3gt-LP8Gs
    děláme to dobře?
    CUKI
    CUKI --- ---
    Jenomže do těch baterií uložíš pouze těch 10kWh (reálně spíš 8) A do zimy to nemáš jak skladovat. Tady nepůjde ani tak o denní špičky, jako fakt že po té denní letní energii nebude žádná poptávka. A mít doma elektromobil, který bude jen na noční a letní projížďky (protože ho přes den budeš nabíjet, se nestane asi moc masovou kratochvílí.

    Jediná cesta jak z toho ven je naprosto překopat průmysl, aby jel jen v době kdy je energie (alespoň nějakou energeticky nejnáročnější činnost. Jenže to je zase drahé na lidské zdroje. A nejen na ty protože by toho průmyslu muselo být mnohem víc.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no ano, proto to taky přepočítávám na to dobíjení elektromobilu. Budeme tam mít asi 10 kWh baterií, to je v létě méně, než celodenní produkce. Dlouhodobé uložení přebytků by bylo do toho elektromobilu.

    Zajímavých je několik věcí. Jedna z nich je ta možnost, že by si člověk mohl posílat přebytky a odečítaly by se mu od odběru na jiném distribučním místě. Tomu se distributoři energie pokud vím dost brání, ale do budoucna je to podle mě cesta. Druhá možnost je, že konečně stoupnou výkupní ceny, protože někdo si nakoupí odpovídající kapacitu baterkáren a dokáže veškeré přebytky ze sítě skutečně odebrat. A třetí varianta se mi líbí nejvíc - že by se opakoval kalifornský model a že by sít' uměla ve špičkách říct o energii z baterek, a ta by byla placená za úplně jinou cenu.

    Každopádně podstatné je pořád neřešit cobykdyby a konečně si s nějakým systémem začít hrát a osahat si ho. Tím, že v zimě se tam 3 měsíce nebydlí, očekávám totální autonomii (tedy že se odběr ze sítě úplně zastaví a ta bude sloužit jen jako backup)
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Tyhle výpočty kolik to vyrobí energie za rok jsou naprosto bezpředmětný. Protože tu energii nikam na zimu neuložíš.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (kdyby se to používalo čistě jen na dobíjení elektromobilu, který zatím v rodině nikdo nemá, tak to dá cca 20 000 km ročně, tenhle malý systém)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Včera jsme navrtali s partou na soláry vruty do krokví u nás na chatě a v dalších týdnech proběhne instalace. Bez dotací, protože na chatě nikdo nemá trvalej pobyt. Je obývaná cca 9 měsíců v roce, 3 měsíce je zazimovaná. Rodiče si tam postupně začali zvyšovat komfort na městskou úroven - myčka nádobí, pračka, apod. Solárně-termální ohřev vody ta máme 10 let, a ten právě vedl rodiče k nějakému dobrému pocitu z energetické autonomie - o výši účtů za energii v tomhle případě až tolik nejde...

    Instalace příchytných vrutů do hliníkových střech vypadá na první pohled opravdu snadno, ale opruz teda je netrefit se přesně do trámu :-/ z toho jsou pak vruty navíc, tak bacha na to, 2x měř, jednou řež.

    Bude tam 7 panelů 2.2x1.3m, celkový výkon skoro 4 kW. Ročně to tedy vyrobí 4 MWh, což dalece přesahuje celoroční odběr, budou tam přetoky do sítě, i když se zatím nevyplácí (tahle parta to z hlediska norem a legislativy umí, tak to chci právě nějak okoukat). Součástí instalace budou baterie, v boxu zvenčí na zdi (v podstatě "powerwall", ale neznačkový), v chatě na to nikde nebylo místo a zvenčí to nějak řeší i požární bezpečnost (ale stejně to bude LiFePo, takže snad bezpečný). Zimní produkce energie se očekává, že bude tak akorát stačit na vyhřívání boxu s bateriemi - neočekává se významnější zimní odběr.

    Měnič umí dva vstupní okruhy, a na střeše ještě zbylo místo na nějaké panely (spíše asi menší), takže je tam varianta, že by se časem třeba přikoupily pokročilejší panely a vyplnila zbylá plocha (asi kdyby se tam fakt rutině dobíjely elektromobily, stávající systém by podle mých výpočtů v létě dobil elektroauto třídy Tesla za 3 dny, mimo letní období to ovšem není úplně jasné, ovšem na cestu napč. do Prahy by tenhle systém nabil elektromobil i za den)

    Soláry mají jedinou nevýhodu, že je to letní záležitost - takže prostě očekávám, že z těch přebytků se třeba ještě dřív, než se rozjede akumulace, postupně rozjede nějaká sezonní energeticky náročná výroba. I kdyby si člověk udělal třeba jen manufakturu na zavařování sezonního ovoce, tak pořád ty přebytky energie zadarmo v té výsledné bilanci začnou hrát roli...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VLKSAMOTAR: ozvi se do pošty, spolupracuju s jednou partou, co zapojuje solární elektrárny, a to ne úplně jen podle návodu. Ale nespecializujou se na Victrony, teda. Nejsem si jistej, jestli ten EasySolar umí tu volbu zdroje, tuším na to byl potřeba spíš invertor MultiPlus, ale nemám s tím hands-on zkušenost a nechci mlžit.
    CUKI
    CUKI --- ---
    H_U_N_T_E_R: Když už ho máš, tak to neřeš. Ale pokud to začne srovnávat až od 0,1V to už mi přijde dost pozdě.
    Ale jinak nejzásadnější je prvotní srovnání baterie, případně jednou za čas... Po té můžeš IMHO používat něco malého nevýkonného.
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    VLKSAMOTAR: zkus poptat firmy co intalujou victrony. Tohle běžnej elektrikář bez projektu nedá. A i s ním se o takovou práci nikdo nebude prát.
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    Zdravím všechny,

    nedaří se mi sehnat někoho, ideálně elektrikáře, 
který by dokázal spolu zapojit:

    – Baterie: 24V, LifePO4, 280Ah (7,15kWp)

    – Měnič: Victron Victron EasySolar-II GX
    – (ještě nemám, ale přepodkládám): Panely Longi 450W
    
– HERON / elektrocentrála benzínová 15HP / 7,0kW

    + termostat + temperování izolovaného prostoru 
kvůli životnosti
    a efektivitě baterie a měniče, popř. jako kontrola
při případném přehřátí nebo nehodě.

    (+ Upravit novou rozvodnou skříň pro tyto účely)

    Nevíte o někom? Díky!
    (Lokalita: Zlínsko)
    P0L0US
    P0L0US --- ---
    H_U_N_T_E_R: tak jestli to máš už koupené není co řešit. S Daly to bude fungovat fajn a má slušnou aplikaci na telefón. Taky mi tu čeká jedna na namontování, k tomu mám HA02 balancer. Ta JK není nutná, máš prakticky to samé jen ve dvou modulech. Což naopak zvyšuje spolehlivost IMO.

    Co se týče přebití, hrozí spíš z alternátoru než soláru a tam ti mppt nepomůže. Jestli to máš přes nějakou DC/DC nabíječku, tak tím lépe a dá se to ošetřit i na té nabíječce.

    Já nevidím úplně přínos v tom ty baterky life a olovo kombinovat pro denní použití. Volil bych jednodušší a přímočařejší řešení, zejména na loď. Asi by jsi toho dokázal dosáhnout třeba Orionama od victronu, ale až ti to olovo umře, tak si myslím, se na jeho náhradu stejně vyprdneš a pojedeš jen life.

    Dobíjení life ze startovací posílené o zbylé olovo je opět taková divná kombinace, většinou se snažíme naopak startovací úplně oddělit a nevyrušovat. Navíc startovací by neměla být trakční, jako ta nástavbová. Jestli ti jde o spolehlivost světel a přístrojů tak jim dej samostatnou záložní baterii. Při správném udržovacim nabijeni a jen občasném vybíjení vydrží to olovo dlouhé roky.

    Máš tam nějaký victronu Cerbo nebo Venus?
    H_U_N_T_E_R
    H_U_N_T_E_R --- ---
    CUKI: to vypadá dobře. Pořídil jsem daly a k tomu výkonnější balancer (https://www.lifepo4-shop.cz/4s-balancer-2a-p90 ), myslíš, že se vyplatí to zahodit a pořídit to co doporučuješ? Je to moje první "baterka" a koukám jen "na čísla". Jak nemám zkušenosti, tak nevidím rozdíly v kvalitě.
    CUKI
    CUKI --- ---
    H_U_N_T_E_R: No pokud chceš tu baterii opravdu používat, tak ten balancer nestojí pár stovek. Doporučuji něco takového: https://www.spkcomputer.cz/jk-bms-ochrana?

    Dokáže to přelévat 2A z jednoho článku do druhého místo aby jsi to zbytečně pálil na nějakém rezistoru. Docela znatelně to zvýší i využitelnost nabíjecího zdroje.

    Ten balancer je mnohem důležitější než koupit premiové články. Většina LFP baterií odchází nikoli na cykly ale problematický stav způsobený provozem.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam