• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Včera jsme navrtali s partou na soláry vruty do krokví u nás na chatě a v dalších týdnech proběhne instalace. Bez dotací, protože na chatě nikdo nemá trvalej pobyt. Je obývaná cca 9 měsíců v roce, 3 měsíce je zazimovaná. Rodiče si tam postupně začali zvyšovat komfort na městskou úroven - myčka nádobí, pračka, apod. Solárně-termální ohřev vody ta máme 10 let, a ten právě vedl rodiče k nějakému dobrému pocitu z energetické autonomie - o výši účtů za energii v tomhle případě až tolik nejde...

    Instalace příchytných vrutů do hliníkových střech vypadá na první pohled opravdu snadno, ale opruz teda je netrefit se přesně do trámu :-/ z toho jsou pak vruty navíc, tak bacha na to, 2x měř, jednou řež.

    Bude tam 7 panelů 2.2x1.3m, celkový výkon skoro 4 kW. Ročně to tedy vyrobí 4 MWh, což dalece přesahuje celoroční odběr, budou tam přetoky do sítě, i když se zatím nevyplácí (tahle parta to z hlediska norem a legislativy umí, tak to chci právě nějak okoukat). Součástí instalace budou baterie, v boxu zvenčí na zdi (v podstatě "powerwall", ale neznačkový), v chatě na to nikde nebylo místo a zvenčí to nějak řeší i požární bezpečnost (ale stejně to bude LiFePo, takže snad bezpečný). Zimní produkce energie se očekává, že bude tak akorát stačit na vyhřívání boxu s bateriemi - neočekává se významnější zimní odběr.

    Měnič umí dva vstupní okruhy, a na střeše ještě zbylo místo na nějaké panely (spíše asi menší), takže je tam varianta, že by se časem třeba přikoupily pokročilejší panely a vyplnila zbylá plocha (asi kdyby se tam fakt rutině dobíjely elektromobily, stávající systém by podle mých výpočtů v létě dobil elektroauto třídy Tesla za 3 dny, mimo letní období to ovšem není úplně jasné, ovšem na cestu napč. do Prahy by tenhle systém nabil elektromobil i za den)

    Soláry mají jedinou nevýhodu, že je to letní záležitost - takže prostě očekávám, že z těch přebytků se třeba ještě dřív, než se rozjede akumulace, postupně rozjede nějaká sezonní energeticky náročná výroba. I kdyby si člověk udělal třeba jen manufakturu na zavařování sezonního ovoce, tak pořád ty přebytky energie zadarmo v té výsledné bilanci začnou hrát roli...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VLKSAMOTAR: ozvi se do pošty, spolupracuju s jednou partou, co zapojuje solární elektrárny, a to ne úplně jen podle návodu. Ale nespecializujou se na Victrony, teda. Nejsem si jistej, jestli ten EasySolar umí tu volbu zdroje, tuším na to byl potřeba spíš invertor MultiPlus, ale nemám s tím hands-on zkušenost a nechci mlžit.
    CUKI
    CUKI --- ---
    H_U_N_T_E_R: Když už ho máš, tak to neřeš. Ale pokud to začne srovnávat až od 0,1V to už mi přijde dost pozdě.
    Ale jinak nejzásadnější je prvotní srovnání baterie, případně jednou za čas... Po té můžeš IMHO používat něco malého nevýkonného.
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    VLKSAMOTAR: zkus poptat firmy co intalujou victrony. Tohle běžnej elektrikář bez projektu nedá. A i s ním se o takovou práci nikdo nebude prát.
    VLKSAMOTAR
    VLKSAMOTAR --- ---
    Zdravím všechny,

    nedaří se mi sehnat někoho, ideálně elektrikáře, 
který by dokázal spolu zapojit:

    – Baterie: 24V, LifePO4, 280Ah (7,15kWp)

    – Měnič: Victron Victron EasySolar-II GX
    – (ještě nemám, ale přepodkládám): Panely Longi 450W
    
– HERON / elektrocentrála benzínová 15HP / 7,0kW

    + termostat + temperování izolovaného prostoru 
kvůli životnosti
    a efektivitě baterie a měniče, popř. jako kontrola
při případném přehřátí nebo nehodě.

    (+ Upravit novou rozvodnou skříň pro tyto účely)

    Nevíte o někom? Díky!
    (Lokalita: Zlínsko)
    P0L0US
    P0L0US --- ---
    H_U_N_T_E_R: tak jestli to máš už koupené není co řešit. S Daly to bude fungovat fajn a má slušnou aplikaci na telefón. Taky mi tu čeká jedna na namontování, k tomu mám HA02 balancer. Ta JK není nutná, máš prakticky to samé jen ve dvou modulech. Což naopak zvyšuje spolehlivost IMO.

    Co se týče přebití, hrozí spíš z alternátoru než soláru a tam ti mppt nepomůže. Jestli to máš přes nějakou DC/DC nabíječku, tak tím lépe a dá se to ošetřit i na té nabíječce.

    Já nevidím úplně přínos v tom ty baterky life a olovo kombinovat pro denní použití. Volil bych jednodušší a přímočařejší řešení, zejména na loď. Asi by jsi toho dokázal dosáhnout třeba Orionama od victronu, ale až ti to olovo umře, tak si myslím, se na jeho náhradu stejně vyprdneš a pojedeš jen life.

    Dobíjení life ze startovací posílené o zbylé olovo je opět taková divná kombinace, většinou se snažíme naopak startovací úplně oddělit a nevyrušovat. Navíc startovací by neměla být trakční, jako ta nástavbová. Jestli ti jde o spolehlivost světel a přístrojů tak jim dej samostatnou záložní baterii. Při správném udržovacim nabijeni a jen občasném vybíjení vydrží to olovo dlouhé roky.

    Máš tam nějaký victronu Cerbo nebo Venus?
    H_U_N_T_E_R
    H_U_N_T_E_R --- ---
    CUKI: to vypadá dobře. Pořídil jsem daly a k tomu výkonnější balancer (https://www.lifepo4-shop.cz/4s-balancer-2a-p90 ), myslíš, že se vyplatí to zahodit a pořídit to co doporučuješ? Je to moje první "baterka" a koukám jen "na čísla". Jak nemám zkušenosti, tak nevidím rozdíly v kvalitě.
    CUKI
    CUKI --- ---
    H_U_N_T_E_R: No pokud chceš tu baterii opravdu používat, tak ten balancer nestojí pár stovek. Doporučuji něco takového: https://www.spkcomputer.cz/jk-bms-ochrana?

    Dokáže to přelévat 2A z jednoho článku do druhého místo aby jsi to zbytečně pálil na nějakém rezistoru. Docela znatelně to zvýší i využitelnost nabíjecího zdroje.

    Ten balancer je mnohem důležitější než koupit premiové články. Většina LFP baterií odchází nikoli na cykly ale problematický stav způsobený provozem.
    H_U_N_T_E_R
    H_U_N_T_E_R --- ---
    P0L0US: lifepo je za mne jasná volba, už je doma. Plánuji tam být celoročně a stavěl jsem si to z aliexpressu, takže vyšla i levněji než pb (cykly + reálná využitelná kapacita). Primárně mi jde o to, že na cca 2-3 měsíce potřebuju pořídit něco "na přežití", než si dovezu lifepo z ČR. Což bude praděpodobně menší pb a bude mi líto ji vyhodit / prodat. Proto mne zaujal ten kontrolér na hybridní banku, jako je linkovaný wildebus.
    Propojením DC-DC, jak zmiňuješ, mám řešenou startovací baterii, možná by to bylo řešení ji "zvětšit" a v případě potřeby použít na dobití lifepo.

    P0L0US: ta je na seznamu, sice je kompresorovka, ale táhne ji na 30 a žere v podstatě pořád 7A :(

    CUKI: to dává smysl, v případě poruchy BMS by měl přebití umět vyřešit mppt a případně samostatný balancér je pár stovek.
    CUKI
    CUKI --- ---
    P0L0US: Jestli to chápu, tak zde není problém množství cyklů, ale spíše hraniční stavy. Obojí má něco. Jestli je to loď co se používá pouze párkrát do roka tak je t asi jedno co tam bude. Ono i obyč Ca Ca dokáže ustát v trvalé pohotovosti přes deset let. Ale odprasit ji můžeš totálně když ji vybiješ do mrtě i po pár dnech. LFP zase tím že ji budeš nabíjet v mraze větším proudem a nebo se ti rozjedou články a budeš přebíjet.
    Vše má něco, ale pokud těch 200Ah není na start motoru, tak je možná dobré si uvědomit že v reálu pro provoz není 200Ah v LFP to samé jako 200Ah v Pb. Pak může vyjít LFP i jako levnější koupě (nehledě na návratnost delším provozem).

    Kvalitní BMS je cca 25% ceny baterie, takže mít druhou záložní mi přijde nesmysl. Ale v běžném zapojení i kdyby neběžela BMS, tak většinu stavů kontroluje jakýkoliv běžný tracer.
    A i kdyby na cestě přestal fungovat, tak ani za měsíc (po počátečním zformátování) se ti nijak zásadně nerozjede. A i kdyby to bylo na dýl, tak stačí omezit nabíjecí napětí.
    P0L0US
    P0L0US --- ---
    P0L0US: ještě dodám že ty life mají cykly v tisících, při 50% vybití kolem 5-6tisic podle výrobce.

    Rozdíl je v tom, že když vybijes olovo úplně, uděláš to několikrát a umře, zejména pokud tam nejsi a hned ji nenabiješ.

    Lifepo4 má takových cyklů 2-3tisice a navíc nemá paměťový efekt jako olovo takže když ji delší čas nenabiješ na 100% nic moc se jí nestane.

    Jediná nevýhoda life je, vyšší prvotní investice, náročnější elektornika (BMS a balancery) a troška toho nastavení.
    P0L0US
    P0L0US --- ---
    H_U_N_T_E_R: ledničku, pokud nemáš bych pořídil kompresorovou - pokud tedy už nemáš. Jsou drahé, ale žerou oproti běžným autoledničkám podstatně méně (50l např. 3-4A po 30% času podle toho jak ji otevíráme), ale hlavně mnohonásobně lépe chladí a mrazí. Dělají se i přenosné do auta.
    P0L0US
    P0L0US --- ---
    H_U_N_T_E_R: Nevím jak velkou kocabku máš, ale na lodí zrovna ty baterky dostávají celkem zabrat. Lednice, kotevní světlo celou noc, čerpadlo na sprchu a kuchyň, hajzlíky, rádio, notebook, ráno vrátek... Osobně bych neváhal ani minutu a šel do lifepo4.

    Osobně bych vše napojil na lifepo4 - pouze navigační světla a kritické navigační přístroje na olovo (žádnou velkou zátěž jako je autopilot pokud možno). Olovo bych pak dobíjel a udržoval nabité (např. nějakým nejlépe izolovaným victronem z lifepo4 větve, která může být živená ze soláru, alternátoru i břehovky. Cílem je vše nastavit tak aby se olovo prakticky nevyužívalo, jen v případě že lifepo4 bude vybitá by olovo podrželo přístroje a světla. Samozřejmě záleží i na velikosti lodi...

    Když ti umře čínská BMS, můžeš mít v šuplíku druhou. Nejsou tak drahé ani velké a na nějakou přeplavbu bych doporučil. Stejně tak ti může zase odejít ( a za dva tři roky odejde) to olovo. Vem že papírově má olovo málo cyklů, taková Varta hobby má cca 400 když ji vybíjíš max do půlky a hned zas nabiješ, Varta AGM cca 800 cyklů , nejlépe na tom jsou gelový baterie.

    Dlouho jsem to nedělal ale zkus si spočítat počet korun na cyklus při 50% procentním vybití (olovo, AGM, gel, lifepo4). Mě to před x lety vyšlo jednoznačně nejlevnější pro lifepo4 - olovo s agm mnohonásobně dražší.

    Pro zajímavost, zrovna v Řecku pokud bys loď provozoval na kšeft a vozil lidi, musíš mít na navigaci a základní systém lodi "schválený" systém založení baterie. Takže máš olověnou záložní na přístroje a zbytek z jiné baterie.
    CUKI
    CUKI --- ---
    H_U_N_T_E_R: sem bych klidně nacpal zase olovo. Nemusíš řešit složitější dobíjení pokud nemáš regulátor na LFP. Pokud máš tak klidně LFP. Přd třemi měsíci jsem 200Ah kupoval z Číny vyšla mě nakonec na 11k a kvalitní BMS 2A (balanční proud) asi 3k. Ale prošlo to bez cla a 3 měsíce jsem na to čekal...

    Pokud olovo tak doporučuju trakční: https://www.battery.cz/trakcni-baterie-varta-agm-professional-830-210-118--12v-210ah--lad210/?_gl=1*rmsu8x*_up*MQ..

    mám ji v obyt autě asi 5let a pořád se drží.

    Když na to koukám tak ta cena je už ale srovnatelná s LFP...
    H_U_N_T_E_R
    H_U_N_T_E_R --- ---
    CUKI: FVE tam mám, ty aktuální PB baterky jsou mrtvé stářím, nedrží kapacitu - 3x100ah a neudrží přes noc campingovou ledničku s odběrem cca 5A.
    S tím vytržením máš vlastně pravdu, pár dní by to vydržet mělo. Použití je jako v ostrovním baráku - světla, notebook, mobily, ... Z žravých věci lednice. Občasná potřeba velkého nářadí (odběr klidně 50A+)
    CUKI
    CUKI --- ---
    H_U_N_T_E_R: Loď tedy jedna nevýhoda LFP padá (nabíjení v mraze).
    Když umře čínská BMS tak ho akorát vytrhneš a pojedeš bez něj, ona se ti hned nerozjede. A nebo nastavíš nabíjení na malinko nižší napětí.

    Předpokládám že nedobíjíš s FVE? Chápu to správně že baterie je mrtvá samovybitím? V tom je zase bod pro LFP. Na druhou stranu nevím na co ji používáš. Podle toho bych se zařídil.
    H_U_N_T_E_R
    H_U_N_T_E_R --- ---
    H_U_N_T_E_R: a pak samozrejme ty spicky, kdy potrebuju neco opravovat a z baterek mi jede maflik / primocarka.
    H_U_N_T_E_R
    H_U_N_T_E_R --- ---
    CUKI: konkretne mi jde o lod. Takze neresim vahu (a castecne ani prostor).
    Vyhoda dlouhodobe pro mne je, ze si nemuzu dovolit vypadek (umre cinsky bms a jsem bez svetel, navigace, ...). Kratkodobe resim to, ze mam lod momentalne v Recku a baterky jsou total. Takze idea je koupit novou PB a s ni dojet za 2 mesice do Chorvatska, kam si privezu lifepo, ale bude mi lito vyhodit v podstate novou 200ah PB.
    CUKI
    CUKI --- ---
    H_U_N_T_E_R: A v jakém řešení by ji to chtěl použít? Jen mě zajímá co je tam za výhodu.
    Protože aplikace kde by to mělo IMHO smysl jsou dosti vzácné. Dokážu si představit větší totální offgrid řešení, kde špičky pojedeš s LFP a PB bude jen rezerva. Nevýhody LFP tím ale nevyřešíš.
    U aut je to naprostý nesmysl (hmotnost a velikost) a u většinového řešení solárů u RD jinak připojených do sítě se dimenzuje výkon tak aby byl ještě rentabilní, tedy dochází k velkému vybíjení. U malých projektů je zase znát cena složitější elekktroniky.
    H_U_N_T_E_R
    H_U_N_T_E_R --- ---
    Ahoj,
    nemáte někdo zkušenost s hybridním systémem LiFePo + olověnka? (např. https://www.wildebus.com/hybrid-battery-bank-introduction/ ). Myšlenka se mi líbí, ale z nějakého důvodu se tomu nevěnuje žádná komerční firma a google vyhodí jen tohodle a další 2 týpky z garáže
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam