• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: to nevypadá moc legit, co by tam vůbec bouchlo, to je jak raktový motor :-) i když sodíkové baterky a čínský přístup k technice, what could possibly go wrong :-)

    (rozhodně ale na tom videu není požár LiIon baterie, at už je na něm cokoliv... to probíhá totálně jinak)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: to přeceňované riziko vypadá nějak takhle: https://www.youtube.com/watch?v=DwhnArkZTu8
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CERMI_FOX: přesto počet lidí, co využívají PID místo auta prý klesl někam k 20% ... :-/ ty dopravní zácpy v Praze nevznikaj jen tak samy od sebe...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: LiFePO je v domácích bateriových úložištích. ano, hořící elektromobil na dvorku není nic příjemného, ale barák by od toho snad chytnout nemusel... obecně myslím, že se riziko přeceňuje, zvlášť u pomalého nabíjení, které se právě ze solární instalace na baráku dá většinu času čekat
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: LiFePO se používají spíš v levných čínských autech a jejich nevýhoda je, že jsou na svoji kapacitu výrazně těžší (tj. těžší auto, potřebuješ víc energie - a tak i větší baterku, víc se opotřebovávají mechanické části). Že LiFePO nezačnou hořet, ale jen čoudí není pravda. Hoří parádně. Riziko vznícení je ale podstatně nižší a není to tak dramatické (tj. auto shoří, ale nevystřelí ho to předtím 5 metrů do vzduchu). Pokud odhlédneme od pořizovací ceny, použití LiFePO v autech je dost neoptimální a pokud budou budoucí emisní normy řešit i oděr pneumatik a brzd, tak to bude znemanat problém.

    XCHAOS: že podíl lidí využívajících PID klesá slyším prvně.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    XCHAOS: nemyslim, ze cena benzinu/energie je ten deal breaker, proc si najit bydleni o 10km dal od Prahy. Vzhledem k cene casu je cena energie nepodstatna a dojizdet do Prahy autem je v soucasny situaci casove narocnejsi nez jet PID, pokud tedy nebydli v 4+ tarifnim pasmu. Nehlede na to, ze v PIDu muzu spat/pracovat/relaxovat/chlastat, coz se, dokud nebudeme mit samoriditelna auta, dela v aute blbe.

    Aspon tohle je moje zkusenost, bydlim prave tech cca 10km od formalni hranice Prahy, takze tak 20km od Prahy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: ano, ale podíl lidí dojíždějících PID klesá. je to dost katastrofa, ale zase zamíchat do mixu ojeté elektromobily asi to jediné, co se s tím dá dělat... že lidi nějak masivně nalákáš do PID je asi nereálné, jakous takous šanci mají příměstské vlaky, ale zabíjí je blokování rekonstrukce železničního mostu na Výtoni a zabržděná stavba rychlodráhy na Kladno (aspoň z Veleslavína dál, kde je to totálně po poli bez překážek a 30 let zpoždění prostě nechápu...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: po poklesu kapacity na cca 80% to už tak hrozné není... LiFePO4 baterie nezačnou hořet, max. čoudit... ale jinak ok, těch ojetých aut se zřejmě lidi bojí a proto jejich cena klesá. a proto se vyplácení elektromobilem bude vyplácet, ale jak říkáš, bude lehce rizikové, ale to riziko lidi budou podstupovat (no, tak se v ojeté Tesle jako první věc naučíš, kde má ruční kliku od dveří :-)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: pozor - to jde proti plánům na zklidňování dopravy! Auta v Praze nechceme ;)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: v tom je pár háčků:
    1) nevíš jak dlouho ti to na to popojíždění po nákupech bude stačit (další životnost baterky se odhaduje blbě, málo referenčních dat)
    2) pro využívání přebytků by FVE mi jako usecase přišlo lepší vyndat baterii z auta a umístit v protipožárně zajištěné místnosti/boudě. Taky si spíš všimneš, když se začne nafukovat a můžeš ji včas vyhodit. Čímž se dostáváme ke zlatému hřebu...
    3) s dalším používáním baterie s klesající kapacitou klesá i účinnost, roste vnitřní odpor a zahřívání a tím i riziko vznícení - což je něco, u čeho nechceš být

    Ojeté auto je vždycky riziko, ale u těch elektrických mi přijde riziko výrazně vyšší a s ohledem na to je ta cena pořád dost vysoká a nebezpečí podceňované. IMHO
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jako že commuterům se díky solárům a ojetému EV prodlouží hranice kolem Prahy, odkud se vyplatí dojíždět, ale tím pádem se dostanou na nižší cenu pronájmů, že třeba o 10 km dál od Prahy bude už možné si pronajmout byt s garáží, kam dáš ty panely, zatímco platit těch 20 km za den cenu pohonných hmot by přesně už při dojíždění 5 dnů v týdnu nemuselo vycházet... ok, je to zatím litr měsíčně, ale solární instalace na dobíjení elektromobilu se propadal někam ke 20 000 Kč a je jen otázka kam ji dát...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CERMI_FOX: právě ta dotace na nové EV by mohla přispět ke vzniku trhu s těmi ojetými... jestli se ceny propadnou tolik, jako v USA, to bude zajímavé. zrovna to řešíme i na Mastodonu, že se blíží moment, kdy dojíždění ojetým EV dobíjeným ze solárů může vyjít levněji, než dojíždění ojetým spalovákem...
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    XCHAOS: v česku to tak bohužel nevypadá, zvlášť když se do toho započte 200k dotace na nové, ale ne na ojeté :(

    XCHAOS: tuhle variantu jsem se nedávno snažil spočítat, ale i při naprosto idealistickém výpočtu, tj nabíjím jen z FVE ("zdarma"), nic se nerozbíjí, platí se jen minimální zákonné poplatky (stk + pojistka), vycházela návratnost na desetiletí. Samozřejmě, kdyby to přimělo ženu začít řídit protože druhý auto, tak by to už začla být výhodná investice :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: ano. proto je ta cena nízká. ale zase pokud chceš druhé auto jen na popojíždění na nákup a využití přebytků ze solárů na balkóně...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: háček je, že u ojetých EV jsou ty baterky už většinou dost na hovno a to je půlka ceny toho vozu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    America's Used EV Price Crash Keeps Getting Deeper - Slashdot
    https://hardware.slashdot.org/story/24/06/23/0228241/americas-used-ev-price-crash-keeps-getting-deeper
    konečně si budu moc dovolit ojetý elektromobli? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERHIPPY: ta karosa, omg :-)
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    Ostrovní elektrárna HomoDomo #18 - Mega Homodomo FVE naživo
    https://youtu.be/gPQZVNOKr5U?si=I-pjzb_sLGabc_Hw
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Small, cheap, and weird: A history of the microcar | Ars Technica
    https://arstechnica.com/cars/2024/05/small-cheap-and-weird-a-history-of-the-microcar/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Fotovoltaických elektráren bez přetoků přibývá. I tak mají smysl, protože pokrývají spotřebu
    https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje-energie/fotovoltaickych-elektraren-bez-pretoku-pribyva-i-tak-maji-smysl-protoze-pokryvaji-spotrebu
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    OTAZKAKONCE: zatím se to dělá, tak ti lidé to mají asi spočítané, že se to vyplatí. Případně to je určitá sázka na budoucnost a nebo taky daňová optimalizace.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam