• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    FLEXXO: Hmotností a velikostí...

    FLEXXO: Elektromotor je jednodušší a hlavně se to dá snadno diagnostikovat. Bez nějakého velkého bádaní zvládne i průměrný garážník s IQ sotva přesahuji stovku, velice snadno poznat, kde je problém. U fosilu zavezeš do opravy auto a pokud o tom sám něco nevíš, tak ti tam vymění deset věcí než zjistí co je špatně.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FLEXXO: novy spalovak za 80k? kde to predavaju, to beriem hned
    FLEXXO
    FLEXXO --- ---
    CUKI: prosimtě jak to myslis s tím tankem? V pátek jsme u nás měli krupobití a ty nový plecky od škody jsou potluceny víc než moje Clio 😆 ono problém s Ev je i cena oprav. Známému odešla BMS a řekli mu 80000. Za to ve spalovaku stejné třídy máš skoro celé nové auto. Myslím že má Zoe což je srovnatelné s Clio.
    Co vidím u nás, nano ani problém s elektřinou na budoucím parkovišti jako s cenou nabíječek. Nešlo by to udělat levněji? Co jsme se ptali tak 20 nabíječek vyjde pomalu dráž než to parkoviště. Což je problém.
    Nešlo by to přesunout do auta? Že by si měřilo kolik a kde spotřebovalo pro nabíjení. A poslalo na centrálu, kde by se to odečítalo z kreditu? Pak by výsledná stanice na AC byla mnohem mnohem jednodušší...
    CUKI
    CUKI --- ---
    KUTAS: Jo v satelitech se to projeví asi velice brzy. Je to většinou bohatá skupina obyvatel v produktivním věku. navíc auto je u těch lidí většinou i určitý status. To ale není zdaleka majorita.

    Podle mě bude dělat hodně i to jak se postaví legislativa a firmy k repasi baterií.
    Protože většina lidí si nekupuje nová auta. A teď jde vlastně o to jakou to auto se starší baterií bude mít zůstatkovou hodnotu a jestli ta baterie nepůjde to retenčních úložišť energie. A myslím že o to se bude automobilová lobby hodně snažit.

    Ano malé auta se sice prodávají, ale za prvé se poměrně dost nafukují (tedy jen z venku) a za druhé jejich cena jde ekologickým znevýhodněním nahoru. Kolínská TPCA šla ke dnu. Ten tam Toyota sice vyrábí Aygo, ale to jako Aygo nevypadá. Tyhle auta stály ještě před pár lety cca 8k Euro. Dneska v rámci ekologického znevýhodnění stojí dvojnásobek a je to děsivě poruchové.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CUKI: taky píšu ty "dražší" auta. Malá auta se opravdu vyrábět nepřestala a lidi je pořád kupují, i třeba jako 2. auto do domácnosti nebo pro někoho, kdo je sám. Jinak tyhle auta stojí pořád kolem 12k EUR (takové ty tří dvéřové Hyundaie apod.)
    EV jde nyní sehnat asi za 19k EUR (Dacia), takže je to jen otázka času, kdy budou stát stejně.... no a pak zase chvilku než se objeví dostatek ojetin.

    Můj odhad je, že do 5 let už tam cenový rozdíl nebude.
    CUKI
    CUKI --- ---
    KUTAS: jenže Enyaq vs Kodiaq není běžné auto ale tank. V rámci ekologie jsme zvýšili potřebu. A přestali vyrábět auta běžné velikosti. To je terno. Navíc se to do mnoha měst vůbec nevejde. Běžná auta stála kolem 10k Euro. Nemůžeš srovnávat s auty za klidně mega a víc. Vzorek toho co si kupují auta lidé na NYXu není opravdu srovnatelný se zbytkem naší populace.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    XCHAOS: Tak uz ted ty drazsi auta stoji EV stejne jako ICE, viz napr. Enyaq vs Kodiaq. Jeste na trhu chybi dostatek ojetin, coz je otazka par let, jak se budou uvolnovat na trh sluzebni auta.

    Imho pro lidi ze satelitnich mestecek to bude jasna volba, lidi ve mestech se pridaji zahy, jak bude vyresena infrastruktura (viz draty v obrubnicich nebo nabijecky v lampach).

    10 let je dlouha doba, ja bych to klidne na tech 50% za 10 let tipoval, ale ja jsem mozna prehnany optimista.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MMORT7: no, lidi na to obecně nebudou mít. ale navzdory takové té masmediální masáži... co ty víš, kolik lidí odkládá koupi nového auta, protože uvažují, že to příští by mohl být elektromobil, a akorát čekají na cenově dostupnou nabídku? Jak říkám, polovina je hodně. Ale k nárůstu dojít může. Většinu ceny elektromobilu představuje baterie, a pokud propad cen baterií bude kopírovat propad cen solárních panelů...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no, polovina, to je silná výzva. přesto se to může stát.
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Já si nedělám iluze, že by elektromobily v dalších deseti letech překročili víc než polovinu vozového parku. To je totální nonsence, protože pro mnoho použití se to prostě nehodí.A jako že by na každém parkovacím místě v Praze nebo kdekoliv jinde bylo možné to auto dobít? O tom také pochybuji. Ta infrastruktura se nedá udělat přes noc. V létě hodně pomůže fotovoltaika na střechách, ale v zimě jako by nebyla. Taky vidím problém v tom, ,že když jsem si kupoval asi ve třiceti svoje první auto, jeden z plánů bylo oživit staré malé elektroauto, ale dneska se prodávají pouze tanky a je jedno jestli je to benzín, ropa a nebo elektro.

    Zato jsem přesvědčen, že podél silnic a dálnic budou vznikat solární farmy, které budou zapojeny do nabíjecích rest zones, že prakticky každé parkoviště u obchoďáku bude mít kryté stání s panelů, ale benzínky jako takové jen tak nevymizí. Na co by jezdil takovej Turek? :-D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: no ale tam to jasně rozebírají v diskuzi: pumpy jsou často už jen bezobslužné tankovací automaty (typicky ve Francii), pokud někde přežívá obsluha, financuje ji shop a ne marže z prodeje pohonných hmot. No ale i tak se to postupně přestane vyplácet, ty nabíjecí stanice přežijou na dálkových trasách, kde se elektroobily vybijí, ale ve městě převládne dobíjení ze svého, na parkovištích u supermarketů, apod.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: vsak nech tam iba nechaju dovliect tluste kable miesto nadrze pod zemou a mozu sa preklopit do 21. storocia aj ked pre nejake mensie retazce to moze byt asi prilis draha investicia do infrastruktury
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: To je tedy i velmi dobrá cena, protože když to srovnám s tím co by ty solární zloději nabízely, tak to bylo za víc než dvojnásobek. Skoro bych hádal že 5M5 je cena po odečtení dotace.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Soubor bytových domů v Praze se rozhodl pro realizaci fotovoltaické elektrárny. Díky energii ze slunce ušetří téměř 600 000 Kč ročně! | TVbydleni.cz
    https://www.tvbydleni.cz/video/soubor-bytovych-domu-v-praze-se-rozhodl-pro-realizaci-fotovoltaicke-elektrarny-diky-energii-ze-slunce-usetri-temer-600-000-kc-rocne/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Auta se spalovacími motory (stejně jako klasické žárovky) patří do propadliště dějin | k47.cz
    https://k47.cz/2024/auto-musi-delat-vruuum-vruuum.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Hořela vůbec fotovoltaika? Mediální zkratky zveličují riziko požárů malých elektráren | Obnovitelně
    https://www.obnovitelne.cz/clanek/3257/horela-vubec-fotovoltaika-medialni-zkratky-zvelicuji-riziko-pozaru-malych-elektraren
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Exploziu baterie si predstavujem skor takto, iba taky puf za ktorym nasleduje prudky unik tepla

    https://9gag.com/gag/aVvX5Py
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MMORT7: ano, jasně. ale taky tam musí být něco, co fakt vybuchne :-))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MMORT7: to je určitě zajímavý, ale tohle nebyl požár, ale výbuch.... což by teoreticky nemělo vůbec být možné a právě proto se to tak řeší.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MMORT7: je to zateplený, pod nulu tam v zimě teplota kupodivu neklesá, a v nejhorším se tam plánuje topítko. Ano, vymýšleli jsme kde co, ale tohle je nakonec z požárního asi nejbezpečnější (sklep máme při vysoké hladině řeky často zaplavený a teď koukám, že jestli hrozí únik vodíku z baterií, tak to taky není ti pravé...)

    Dosavadní požáry byly jen jasné projevy amatérismu, ale výbuch je trochu jiný level. Doufejme je to jen nějaké strašení a fakt bouchla pára v porouchaném bojleru...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    THERIDANE: jedno zde přítomné id (ať se ozve :-) má zkušenost s doutnáním LiFePO (no, doutnáním.. masivním čmouděním, minimálně) poté, co se mu regulátor omylem resetnul z nastavení pro tyhle baterky na default olovo a tím pádem vyšší napětí :-) Ale o plnohodnotném požáru mi tvrdil, že je vyloučen, natož exploze.

    Mě to taky přišlo jako výbuch páry v bojleru, např. (plyn by právě v té uzavřené místnosti nezkolaudovali). Jestli bouchlo něco zkoulaudovaného, byl by to průser, takhle upozorněji na neodbornou amatérskou instalaci. Možná touhle slouží k tomu, aby elektrárníci postrašili lidi, že když se neobrátí na profíky, dopadnou takhle.. taky je tam synergie s pojišťovnama, které zase budou chtít vidět razítko autorizované firmy.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam