• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    TOMASVALDEK
    TOMASVALDEK --- ---
    CUKI: A na kolik to tedy tak celé vyjde? V tuto chvíli mám možnost si výhodně půjčit asi 800000-1200000Kč. Na dvoře mám nevyužitý lodní kontejner. Když počítám tu částku za kterou jsi mi postavil tu baterii, tak mi to vychází na 300-450kWh baterii. Co dalšího k tomu budu potřebovat?
    Když počítám ELIJEN:, tak se mi to vrátí do dvou let. To chci.
    CUKI
    CUKI --- ---
    WARBABY8: Já myslím že takové úložiště vůbec připojit bude stát majlant. A nepůjde to jen tak někde.
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    JIMIQ: ten tvůj výpočet je dost mimo... to je jako bys počítal cenu baráku tak, ze spoctes cenu cihel...
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CUKI: Donutil jsem to ChatGPT spocitat a podle nej je prumerny denni rozdil max-min za posledni 2 roky vic jak 4 Kc/kWh. Hodne casto byva cena elektriny kolem 19:00 hodne draha a v noci (nebo v lete v poledne) hodne levna. Takze i ciste na spotu by to melo byt celkem profitabilni.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Taky to dokazuje, že infrastruktura není zdaleka ok. Když jsem vezli ten z Volva ten bateriový tahač, tak si vezl na návěsu diesel agregát, který dobíjel po cestě baterii, protože nebylo jiné možnosti jak ho na cestě sem dobít :-)

    Mě třeba fakt, že není na hodně místech kde dobíjet, brání v pořízení BEV na místo ICE. Zatím to může být jen třetí auto a to mi nedává velký smysl. Protože jedna z častých cest je do míst kde široko daleko není kde dobít a nutilo by mě to vlastnit zbytečně dvojnásobnou baterii.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Jo máš pravdu, první článek co jsem otevřel byl dost zavádějící. Je možné to provozovat samostatně. Otázkou je za jakých podmínek.
    btw i tohle PR píše: "Co se týče ekonomické stránky, existují bateriové systémy, které při vstupní investici kolem 600 000 eur mohou generovat měsíční příjmy až 40 000 eur" to mi tedy nepřijde jako dobrá investice.

    A znovu a ještě jednou o "služby výkonové rovnováhy" mi nejde. Řeším pouze produkt, který evidentně už funguje a jede pouze na spot. Tedy služby výkonové rovnováhy jsou jen vedlejším efektem. Prostě mě zaujalo že je něco takového možné.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak na lidské hlouposti se odjakživa vydělávalo nejlépe :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: v UK maju taku niche sluzbu, ze jazdi dieselova dodavka s velkou baterkou a dobija elektromobily, ktorym dosla po ceste stava :)

    Roadside Mobile EV Charging - Emergency Portable Charger & Charging Service
    https://mr-charge.co.uk/

    z coho mi ale odjebalo dekel bolo, ked typek hovoril, ze cast zakaznikov su ludia, ktori su proste lenivi hladat nabijacky a nabijat si auto, tak si sluzbu objednavaju, aby im dobili auto kym su niekde v praci alebo doma bez moznosti nabijania :)))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Bateriová úložiště míří na výsluní díky Lex OZE III
    https://www.greenbuddies.eu/blog/bateriova-uloziste-miri-na-vysluni-diky-lex-oze-iii

    Na začátku roku 2025 byla schválena novela energetického zákona Lex OZE III, která přináší zásadní změny v oblasti akumulace energie. Tato legislativa umožňuje připojování samostatně stojících bateriových úložišť do elektrizační soustavy, což dříve nebylo možné.

    CUKI, pls

    a jinak smz primární zdroj zisku jsou služby výkonové rovnováhy, ne arbitráž spotu
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Mám pocit že tam je podmínka výroby z minimálně 80% kapacity. Pokud se něco nezměnilo. Právě proto že ty výkupy jsou "dotované" Samotné úložiště nebude asi tak easy provozovat.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ELIJEN: To mícháš dvě věci dohromady. Jednou případ kdy pojedeš vždy jen s 2Kč rozdílu a podruhé jako by jsi jel takto po celý rok. Ale reálně budeš rád za 4měsíce v roce.
    JIMIQ: OK odečti od toho tu distribuci. Chci tím jen říct že je pěkné najít nějaký příklad kdy ten rozdíl mezi nákupem a prodejem je pohádkový, ale stejně pohádková je představa že to tak pojede furt.
    DZODZO: To je špatná reklama, nikoli nějaký článek, že kterého můžeš čerpat zásadní informace. To riziko toho že to ta baterie nevydrží vůbec je velká.
    A hlavně zcela zásadní informace je ta že ta kapacita neklesá lineárně, ale exponenciálně. Tedy to taky není úplně to co by to to vystihovalo, ale zjednodušeně se články začnou rozjíždět a bude to čím díl tím větší nábor na balancer a bude se snižovat i efektivita nabíjení. No a pak skokově to balancer přestane stíhat a celé to půjde do kytek.

    Repase je časově velmi náročná a výsledek není uspokojivý.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    to větší je dokonce 3MWh/13 mega tak to vychází 722kč/MWh při 6000 cyklech
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ceník - STORAGE ENERGY EXPORT s.r.o.
    https://www.storageenergyexport.cz/cenik/

    Tady mají 1MWh za 5 mega, při 6000 cyklech to je 833kč/MWh, takže jim stačí dodržet tenhle rozptyl a jsou v plusu, ne? Čili při dnešních 2,1kč/kWh rozptylu (87 eur/MWh) mají 150% zisk
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CUKI: I kdyz budes pocitat 5000 Kc/kWh a jen 5000 cyklu se ziskem 2 Kc/kWh, tak jsi 100% v plusu. Realne dostanes dotace, urcite vymacknes vic cyklu (baterii pripadne opravis) a budes mit smlouvu s distributorem na lepsi podminky.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: pokial je tam podobna chemia ako v EV, tak pocet cyklov imo nehra taku velku ulohu, to uz skor samotny vek tej baterky

    Baterie v ojetých elektroautech vydrží déle, než se čekalo. Problém je jinde, vysvětlují experti | Hospodářské noviny (HN.cz)
    https://auto.hn.cz/c1-67802210-baterie-v-ojetych-elektroautech-vydrzi-dele-nez-se-cekalo-problem-je-jinde-vysvetluji-experti
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: ale já tohle dělat nemůžu, protože platím i distribuci a OZE, to bateriové úložiště dle Lex OZE III neplatí
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: musíš počítat nějakej průměr. I kdyby to bylo 20Kč, tak taková anomálie nemá vliv. Navíc kolik je to po odečtení všech poplatků a daní?

    Kdyby to bylo tak výhodné tam minimálně teď v zimě můžeš jet pouze na spot. Schválně kolik vyděláš. Řekněmě 17.10-17-11. Klidně do toho započítej i tvé FV zisky.


    DZODZO: Reálnej počet cyklů je u těch komerčních 4-6k u postavenejch 6-8k.

    To je skoro 8k za deset (2 cykly denně) Ta baterie co pojede primárně spot bude mnohem více zatěžovaná než tu co máš doma.

    Navíc ano větší baterie =kratší životnost.

    Aby o to mělo smysl uvažovt musíš mít návratnost tak do 5ti let. A to je nereálné.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    já jsem teda rozdíl mezi minimem a maximem viděl už i 9 korun, 7 korun není nic neobvyklého, teď na podzim když je zataženo je to kolem těch dvou, ale to je z hlediska roku spíš výjimka
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Baterie nevydrzi ani 10 let? To je co za chemia?
    CUKI
    CUKI --- ---
    ROXTYDY_A_BIBOB: To je otázka. Pokud stát (a distribuce) nebude házet klacky pod nohy domácnostem co pojedou na spotu, bude to vždy efektivnější zdroj, samovolně a přirozeně řízen.

    Pokud 50% domácností pojede na systému jako JIMIQ, tak tenhle efekt nebude vůbec tak zajímavej.

    Pak budou potřeba spíše ty zdroje o kterých mluví WARBABY8.

    Mě prostě jen zaujalo, že nějaká firma nabízí tohle řešení pro spot. To znamená že existuje minimálně jeden model, kde to ekonomicky dává smysl. Tedy buď nějaká forma pokřivené dotace nebo nevím.
    Řekněmě, že budeme mít úplně ideální případ nakoupím 2x denně zadarmo a prodám v průměru hodně optimisticky až 3kč/kWh. V reálu se dá prostě vydělat 2Kč/kWh. To je max 4Kč denně. Tohle ale nebude fungovat celý rok. Protože v létě špičky pokryjí domácí elektrárny, bude přebytek energie. V zimě zase nebudou moc špičky. Tohle poběží v ideálním případě tak 4 měsíce v roce. Tedy pokud na tom dám za rok půl míče je to super výsledek ale baterie která Stojí 5 míčů má návratnost po bezporuchovém provozu tak 10let když započítám poplatky, daně, plat obsluhy tak 20let, Jenže ta baterie nevydrží ani deset let.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam