• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    rozbalit záhlaví
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    CUKI: za 13 let sleva na polovinu ti přijde málo? Tak k tomu fakt nemam co dodat...
    Jouda si ty. Bez papírů se FVE montovat nesmí.


    CERMI_FOX: protože se jedná o neodborne instalace. Ono ty repase nejsou zadnej zázrak, aby se to ekonomicky vyplatilo.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    CERMI_FOX: ty málo hořlavé jsou LiFePo, které se v autech používají méně, protože mají vzhledem ke kapacitě výrazně vyšší možnost, než jiné litiové alternativy... které zase líp hoří. Pro uložiště hmotnost není problém a tak je LiFePo celkem jasná volba.

    Podobně jako u všeho co nabízí bulshiterie naší překrásné současnosti, i u těhle věcí nesmíš poslouchat lidi co tomu fandí a co to nenávidí, pokud chceš alespoň rámcovou představu jak se věci skutečně mají. Problém samozřejmě je, že dneska musí všichni všemu buď fandit, nebo to nenávidět.

    Mě to používání starých baterií přijde smysluplné pro nějaké průmyslové uložiště (což si myslím že je přesně ten kontext, ve kterém se o tom roky mluví), kde to máš v kontejneru, lakonicky prohlásíš "co má shořet shoří" a ty špatný prostě vyhazuješ a nahrazuješ novými. Protože že ta baterka nemá dost kapacity na to, aby se s ní dalo normálně jezdit ještě neznamená, že se nedá použít jinak. Ale jako domu bych si to nedal ani zadara.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CERMI_FOX: Asi jsme nikdy nedělali FVE, která by měla návratnost vyšší, než 10 let.
    I když jsou komponenty výrazně levnější, tak do toho pořád hází vidle stát prostřednictvím hasičů, hromosvodářů, statiků a já nevím čím vším...jen za poslední rok je to v nařízeních zdražení ve vyšších desítkách tisíc Kč...
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    WARBABY8: proč by měly EV baterky o tolik více hořet? Všichni se zaklínaj tím, že EV hoří výrazně méně než jiná auta. A samozřejmě nemyslím samodomo systémy, ale nějaké profi repasy.

    Jakou cenu bych si přestavil? Aby se to vrátilo dřív jak za 10let, jinak je to prostě drahý. Aspon teda zatím žádný firmě to nevyšlo líp, spíš o dost hůř, počítaje k tomu i nutnost pravidelných revizí. Jestli před lety FVE stála půlmega, dnes máme panely za hubičku, baterky za míň jak polovinu, tak proč to stojí jen o 100k méně? :)
    Samozřejmě, že cena instalace se neskládá jen z cen komponent, ale účtovat 200-250k za práci 6 MD (IIRC to dělalo u známých 3 lidi po 2 dny) - neříkám, že za to může ta firma, jestli je tam kotel povinností, jak píšeš, tak je jasné, že si to musí nechat zaplatit. Ale pak proč jsou takové "kraviny" (co to vubec je konkrétně?) vyžadovaný?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CUKI: pravda, počítal jsem jen objem co teď prodám krát rozdíl mezi prodejní cenou a mojí nákupní (jindy) a cenu za přípojku. Ale moje priorita zase je se odpojit od sítě trvale, protože těch pevných 730/měs mě sere :D
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    CUKI: ...instalaci a servis dela firma ktorej som spolumajitel ...zariadenie musi mat nejen CE ale musi prejit i certifikaci skusebnou, ktoru akceptuje CEZ ...ak to xces pripojit do distribucnej siete... neviem, ci sa chapeme ? ...bavime sa tu o pripojovani trafostanice k distribucnej sieti a na to musi mat firma viazanu zivnost ktora je podminena zlozenim skusky a praxi v oboru...
    CUKI
    CUKI --- ---
    WARBABY8: Panely jsou levnější, ale jde to dost pomalu. v Roce 2012 jsem nakupoval panely za 8Kč/Wp. Dneska stojej po 13letech polovinu no.
    Montuje to dneska každej jouda kterej vyleze na žebřík a udrží v ruce šroubovák.

    CYBERHIPPY: dost pochybuji že to v Číně někdo řeší
    CYBERHIPPY: Počkej kdo dělá tu instalaci a revizi Číňani? to asi ne? Ty se musej snažit o CE papír a pak už je to nezajímá. Často i tohle řeší až lidi tady.

    Když tu rozhodíš sítě určitě s najdou další.

    JIMIQ: Počítáš špatné hodnoty. Jde o to kolik jsi schopnej 2x denně ideálně nasosat a zase pustit do sítě. Teoreticky je návratnost do dvou let.
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    CUKI: ...je to v jednani ...neni to pre nas, ale pre zakaznika ...minimalny odber su 2 kontejnery ....samozrejme ...instalace a revize sa uctuje oddelene
    CUKI
    CUKI --- ---
    CERMI_FOX: Vysloužilé baterie z BEV se pro domámí použití moc nevyplatí používat. To je dobrý pro nějaké domácí bastlení, ale nemůžeš to vrazit zákazníkovi.

    Jinak ano tohle slýchám už od devadesátých let. Ale kdyby tomu tak bylo tak už má každem MWh baterku v hodinkách :-)


    CYBERHIPPY: Ještě lodní kontejner v cenně :-D
    Co z toho chápu, tak je to minimálně dobře rozdělitelné na 10ks 100kWh kousků, na to se tu složíme ne? Já si jich pár klidně vezmu :-)

    Po takové nabídce jste do toho nešli?
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    CUKI: ...tak na servis, instalace takoveho zarizeni, uz musis mat ako firma viazanu zivnost a potrebne skusky... pripojuje se to na trafostanici... a ak ako firma xces podrobnu dokumentaci, mysleno podrobne schemy zapojeni menicov, bms atd... tak musis podpisat NDA...
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    CERMI_FOX: ty baterky z dosloužilých EV mají spolu se "samodomo" bateriemi na svědomí naprostou většinu požárů bateriových systémů.

    A jaký ceny si představuješ? Před pár lety ta FVE stála půl mega. Panel dneska stojí méně než prkenná deska o stejném rozměru. Navíc se pořád zpřísňují normy, takže se instalace kvůli kravinám prodražují. Firmy v oboru krachují nebo budou krachovat a lidi pořád brečí, že je to drahý.
    CUKI
    CUKI --- ---
    CYBERHIPPY: Nevěděl jsem že je to tak tajný :-D Ceny bych pochopil, ale informace o sériovém výrobku?
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    CUKI: ...ak sa potrebujes dostat k podrobnej dokumentacii, tak to sa musis obratit ako firma priamo na CATL po podepsani NDA, ti umoznia pristup k podrobne dokumentaci...
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    a z druhý strany, kdy budou ty levné baterie k domácím FVE, když už roky slibujou, že se tam "již brzy" budou dávat baterky z dosloužilých EV a tedy za "hubičku".
    Všude píšou, jak panely zlevnily, prodejci už všechno prodávaj snad pod nákupkou a přitom firmy si za domácí fve ~10kWp říkaj pořád okolo 400k
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    při aktuálních cenách elektřiny a distribuce atd by se mi to vyplatilo pod 230 000 :D takže ještě počkám
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    CUKI:
    Place of Origin: Guangdong, China
    Brand Name: CATL
    Battery Type: LiFePO4
    Dimension (L*W*H): 40`ft Container
    Communication Port: Rs485
    Grid connection:Hybrid grid
    Cooling:Liquid Cooling
    System Voltage: 800V
    Product name: 1MWh battery container with 10x50kW AC/DC 3 phase inverters
    Cycle life:6000 Times
    Application:EPS, UPS, Power Station
    Certificate:CE/RoHS/UN38.3/MSDS
    OEM Service:Acceptable
    Capacity: 1MWh
    Battery Type: Lifepo4 Lithium Battery
    Cell Type: Prismatic
    Single gross weight: 10000.000 kg
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Ty články nemají takovou cenu, cenu dělá to že na to není žádný standard a že kvůli vysokému napětí se nedaj používat prizmatické accu, na těch 800V je jich potřeba asi 230 :-) To máš tunu jen v baterce co na tom, že bude stát 1/4 mega bude mít kapacitu 250kW :-D
    CUKI
    CUKI --- ---
    CYBERHIPPY: Tak asi ta nabídka obsahovala trochu víc informací než "CATL 1MWh v LiFePO4 800V vcerne striedacov (500 kW)"

    Mě to dost zajímá. Tedy pokud to není nějaké tvé know-how rád bych víc materiálů k tomu. Konkrétní složení článků, nějaké katalogové informace, CATL je po REPT a EVE asi 3. nejlepší výrobce, ale těch baterií lifruje na trh spoustu různých druhů a kvalit.
    BMS a její balancer je taky poměrně zásadní informace. Velikost řešení, nějaké věci ohledně možnosti zapojení a zprávy...

    Jo pokud u mého zdroje poptám třeba 1000Ks článků dostanu se taky na pěkné hodnoty. Ale pokud to má být něco kvalitního, tak se možná dostanu jen na cenu těch článků. Ale třeba jen balancer u tak velkého řešení roste geometrickou řadou. 500kW střídač taky asi nebude za hubičku. Když do té baterie vrazím mega tak jsem plně soběstačnej :-D Do toho bych asi šel. On by stačila polovička a bez střídače.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    kurde, tak když se dá sehnat kWh za litra, proč jsou elektroauta tak drahá? :D To by Škoda Fabia s 50kWh baterky měla bejt jen o 40 tisíc dražší (+ DPH) než benzínová (ušetří se něco za složitější převodovku a motor)
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    CUKI: ...takto sme dostali nabidku od firmy CATL, poptavali sme to pre naseho zakaznika a CATL nam nabidnul toto riesenie... co myslis dalsi info ?
    CUKI
    CUKI --- ---
    CYBERHIPPY: Nemáš k tomu nějaký další info?
    CYBERHIPPY
    CYBERHIPPY --- ---
    CUKI: ...integrovane riesenie ...kontajner od CATL 1MWh v LiFePO4 800V vcerne striedacov (500 kW) a BMS je cca za 1 200 000 Kc vcetne dopravy.... poptavali sme priamo CATL ....pri odbere od 10 ks je cena cca 1 000 000 Kc vcetne dopravy...
    CUKI
    CUKI --- ---
    WARBABY8: Já se ptám na cenu řešení. Spot tu přede mnou popsali jiní. Tomu já vůbec nerozumím.

    Psal jsem baterie rozdělená po fázích. celkem 53 kWh Jsme asi na 120k Kč včetně bezpečnostních prvků s tím střídačem nemám zkušenosti, ale i včetně trackeru 3x11kW bude stát cca do 30k Kč takže za 150k Kč.
    To je asi 2800Kč za kWh úložiště, ale předpokládám že to je fakt maximální částka a za naprostou top baterii co můžeš dneska sehnat. Jak se řeší ten SPOT to ti tu zase popíše asi někdo jiný.

    Jako bonus k tomu můžeš použít 33kWp FV protože střídač je v ceně. Proto píšu, že je to maximální cena. S vhodnějších komponent by jsi se možná dostal na 2500Kč /kWh
    Připojení do sítě není tak zásadní protože pojede max 50A na fázi. To je to co jsem tu nedávno Tomášovi vysvětloval. Že ve větším měřítku ty náklady budou růst geometricky.

    Tak co máš ty?

    BTW na tu výkonovou stabilitu se zatím LFP moc nepoužívá. Tedy už ano, ale není to takovej bonus. Protože tě u toho nezajímají cykly a maximální výtěžnost cyklu, ale hlavně obrovská výkonová rezerva, která se použije "do dna" velice výjimečně.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam