• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORSolarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars,
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Když LiFePO4 baterie po cca 2 letech ukazuje 98% SOH, je to v pohodě, nebo nic moc?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: měl, akorát v roce 2018 fungovala jen do cca 42 km/h, zatímco vloni naopak od cca 42-48 km/h, podle úrovně nabití baterie :-) což vedlo k tomu, že pohoří Atlas jsem sjížděl výrazně sebevražednějším tempem, než východní svahy Tian Shanu :-) Jenže do té Číny to bylo tak táhlé klesání, že se stejně baterka rychle nabila a nebylo kam rekuperovat.. takže jsem motor odpojil a jel, co to dalo.

    Nemluvím ale o těhle extrémech. Mluvím o spotřebě, kterou mám teď, v průměrné českém terénu, s tou rekuperací od 42-48 km/h. Ono to rekuperování při dobržďování stejně nestojí za řeč, to spíš ničí baterku, pokud není předimenzovaná jako u elektromobilů. Smysl má ta táhlá rekuperace v režimu, v jakém by v normálním autě měl člověk zařazeno a brzdil motorem.

    Bohužel jde o čísla, které odpovídají spíš elektrickému mopedu, než elektrickému kolu. Váží to 70 kg, z toho baterka může mít tak, co já vím, 5? 7kg? Podíl hmotnosti baterie na hmotnosti vozidla je zajímavé číslo, u velkých elektromobilů to bude něco kolem 25-30%. Já bych se rád časem dostal na něco podobného (dejme tomu 10 kg baterie při 50 kg celkové hmotnosti?). Někde u takové hodnoty by to mělo být lifestylově ekvivalentní aspoň tomu mopedu, akorát bez smradu a bzučení...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Jestli si dobre pamatuju, XCHAOS nemel na kole rekuperaci. Z toho ma elektromobil 20-30% energie (takze spotreba 10 je v realu klidne 13)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: no, to ovlivní tak možná průměrnou rychlosti, což na oplátku zvedne účinnost motoru, ale čistě bez elektřiny na tom opravdu ujedeš s bídou 50 za den a budeš rád.. je to těžký vehikl. Resp. když opravdu kus cesty tvrdě šlapu a je to po rovině, dostanu se na 1 kWh/100 km.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: no ale tam cast energie dodavas ty sam ne? Keby bol elektromobil ako z Flintstonovcov, tak mozno by tiez bola mensia spotreba
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Pro srovnání, moje solární kolo jezdí někde mezi 1.1-1.5 kWh/100 km, při průměrné rychlosti kolem 30 km/h. Takže výsledky těch elektromobilů nejsou až tak špatné :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    ROGERD: Nenadhodíš schéma, já si to nějak neumím představit, výstup je jasnej, ale mě tam chybí nějakej prvek - nabíječ? když z těch panelů jedeš rovnou v AC. A vlastně i výstup. Jak to funguje, když to jede napřímo?
    ROGERD
    ROGERD --- ---
    JIMIQ: My máme po roce (a nějakých 27 tisících km) s ID.4 průměr asi 19,8 kWh/100 km. Je v tom dost dálnic.
    Ale je to velký škopek a ještě ten model se starším motorem (plus jak říká STETKINS - tomu zrychlení se těžko odolává :) )
    ROGERD
    ROGERD --- ---
    CUKI:
    WARBABY8: Je to připojené přes ty Victrony, což řeší asymetrii i připojovací podmínky DS (MPII mají certifikaci).
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CUKI: Já jsem na to asi nějakou dotaci dostal - mám 2x22kW
    Auto mám malé a dá se s ním jezdit za 12 (delší cestu mimo dálnici jsem jel 10,4), ale většinou jezdím za víc, páč mě ani po skoro dvou letech nepřestalo bavit to zrychlení :-D
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Já běžně s autem nejezdím 130 po dálnici. Kolem deseti to dá třeba citigo, nebo ten spring. Ale zatím to není na pořadu dne, Yaris dá v pohodě i třetí desítku let života takže zatím není kam spěchat a ani moc kde nabíjet. A nechci velkou baterii a už vůbec ne velkou kraksnu. Na 95% cest by mi stačil dojezd 200km.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Puvodni Ioniq 28kWh mel myslim 11kWh/100km ofiko, jinak jsou usporny BEV kolem 13-15 a beznejsi 20. SUV 25+
    CUKI
    CUKI --- ---
    STETKINS: Když mi nabízeli dotované elektrárny tak byl zdarma. :-) Dost lidí ho má u dotované elektrárny aniž by o BEV přemýšleli.

    DZODZO: Ty úspornější menší auta mívaj takovou spotřebu. Navíc než si něco pořídim, tak to třeba ještě klesne a snad se ty auta zase zmenší. :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: 10kWh na 100? To mas co za super vozitko?
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CUKI: jasný, mně se to stalo opravdu jen párkrát. Vlastně jsem byl i překvapen, že se dá na 1f nabíječce fungovat docela v pohodě (spíš mě štvalo ji vyndávat - teď mám pistoly na sloupu na kroucenym kabelu a je to pohoda :-D)

    Je pravda, že pokud bych to bral čistě ekonomicky, tak by se mi ten wallbox nevyplatil. Ale děláme spoustu rozhodnutí nejenom podle ekonomických ukazatelů :-D
    CUKI
    CUKI --- ---
    STETKINS: Jasný pokud denně jezdíš stovky km, tak to nestačí. Ale pak je zase užitečnější mít ten wallbox zapojenej přímo na distribuci.

    Já mám v plánu mít dvě možnosti nabíjení. 1. přímo od distribuce, která vůbec nepůjde do domu. A duhou, kterou bych rád řešil rovnou DC přímo z panelů a využíval jen přebytky. Pro většinu lidí co tím autem jezdí jen kolem komína to bohatě stačí. Já osobákem denně najezdím kolem 50km v průměru max. To je asi 5kWh.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CUKI: V tomhle počasí dostatek energie vůbec nemám, tak nabíjím podle spotových cen - dneska v noci jsem nabíjel asi 5x15minut. Kdybych to dělal jen přes 1f, tak se moc neprojedu :-D
    Když jsem ještě neměl wallbax, tak se mi občas stalo, že mi 1f nabíječka nestihla auto nabít...
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    KURVADRAT: nejspis to ma rozhazeny a spojuje u stridace, 9 kW v 55 V by chtelo tlustej kabel
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    ROGERD: a jak to mají s certifikací u distribuce? Jsou schválené?
    CUKI
    CUKI --- ---
    ROGERD: Kolik těch panelů tam proboha máš? To nemáš žádnou další spotřebu?

    BTW nemáš nějaké schéma nebo bližší popis? Já si to 3f neumím vůbec představit jak to funguje. Když to máš v místě ke tak zásadně musíš řešit kompenzace, tak vyrovnává energie z těch jednotlivých větví?
    Chápu dobře že máš, dám příklad: 6panelů, na na každou fázi a jeden z nich bude zastíněn a bude dávat nulu. Řekněme že to nějakým záhadným způsobem 100%ně dobře fázově posune. Tak stejně ve výsledku pojede jedna fáze jen na 50%. Nebo tu energii z těch dvou zbývajících panelů můžeš nějak využít? Jak tuhle energii dostaneš do nejslabší fáze?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam