• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    Nejlepsi je ten moment kdy prekladatelka hlasi 'booster failure' a komentatorka NASA nerusene zvatla o nominalnim letu.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    BIDAK: OMFG... Milana mám i svým způsobem rád, ale NIKDY by neměl mluvit o technikálích, nenenene :((((
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    BLACKHEAD: Jo, na streamu je i slyset jak probiraj s bajkonurem ze 2. stupenn nechce zazehnout. Pak mi to utnuli.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    Jinak Michal bude nějak zítra ráno na ČT a právě šel s rozpisem timeline různých variant letu studovat audio/videozáznamy, kdy tam co kdo říká a co to asi znamená, tak třeba to začne dávat větší smysl.
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    BIDAK: Takze to oddeleni opravdu delali rucne? No potes, tim spis chci videt to video... ;-)
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    ARCHIMEDES: Aha, to je asi ten moment kdy jsem prestal poslouchat anglictinu a zacal rustinu. Mozna jsem to propas.
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    JONAS3, ARCHIMEDES: Ja bych rekl ze odpojeni, zazeh toho zachranyho motoru a nabrani dostatecne vzdalenosti od "problemu", to vsechno je automaticky a udeje se to ve vterinach. Pak nastava faze "manualova", kdy chlapi zacnou zjistovat co se podelalo a jak teda zase dolu...
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    BIDAK: Někde dost záhy po oddělení boosterů hlásili snad i výpadek energie (není jasné, jestli v raketě nebo v lodi).
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    ARCHIMEDES: Oni hlasili ze jsou v mikrogravitaci a pak divnou rotaci a g-sily. V ten moment to odpiskali.
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    BLACKHEAD: Zadny zazehnuti zachranyho motoru nebylo. Vezicku uz odhodili.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    JONAS3: Jj, to bylo v audiu až později, kdy už buď na všech streamech běžel buď 3D render (v tu chvíli už dávno neodpovídající skutečnosti) nebo záběry z řídícího střediska, z okolí rampy a podobně.
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    JONAS3: Ne, koukni na zaznam. Oni to zabalili az potom co se druhej stupen nechoval normalne
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    ARCHIMEDES: Možná později, ale tady na tom JONAS3 to tak nevypadá ze začátku. Jsou tam asi 4 střihy do kabiny a pořád to tam s nimi pěkně mele. Teda jestli to není pořád jedno a to samé hned z doby po oddělení.
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    BLACKHEAD: pokud by si nablili do akvárka, tak se udusi zvratky. To bych asi ani vidět nechtěl.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    JONAS3: Podle audia v ruštině to naopak bylo dost manuální, hlásí tam víckrát z kabiny "jsme na straně (manuálu) č.XXX".
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    BLACKHEAD: Tak podle toho, co je vidět na těch pár záběrech z kabiny, to bylo celé automatické. Tam moc šancí na zvedání rukou nebylo.
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    BIDAK: No to bych vubec neprepokladal ze uvidim. Myslim, ze tam prave bude neco jako "zatnuty zuby" a par nouzovejch pohybu, po chvili, kdy vypne tah zachrannyho motoru, tak uvolneni a nejaky takovyto pomyslny otirani potu atp... ;-)
    Pokud si nablili do akvarka, tak beru zpet to tech "men of steel". ;-)
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    Akorát jsem měl dlouhý telefon s Michalem Václavíkem:

    Pokud byl problém jen a pouze v nosiči, mohl by letět Sojuz-FG připravený pro loď MS-11 (buď jak je nebo případně s úpravou podle rozboru havárie) buď s prázdnou MS-11 k ISS (XCHAOS) (čímž by se prodloužilo okno pro návrat posádky, protože MS-09 končí životnost v lednu/únoru 2019) nebo jen s "dummy" zátěží (a pak by MS-11 asi šla na raketu původně určenou pro MS-12). To záleží jak na tom, kde byl přesně problém, tak na ochotě Rusů riskovat loď MS-11 a do toho samozřejmě mluví otázka KDY by další teď rozestavěná raketa (původně pro MS-12) byla k dispozici. Pokud byl problém v něčem, co je společné i jiným verzím Sojuzů, ani nemusí nutně "vyplácat" human-rated raketu a otestovat kontrolu/úpravu i na nějaké verzi, co bude levnější a zrovna "po ruce".

    Pro Dragon 2 je potíž, že finální přípravy navigačních systémů ISS pro přijetí Dragon 2 i CST-100 měla dělat posádka, co na ISS teď nedoletěla a ta současná to nebude stíhat (EVA by teď znamenala nechat na ISS jen jednoho člověka "uvnitř", což je riziko, asi teď chybí i nějaké díly). Čili by to byla další improvizace, i když je možné, že Dragon 2 by to s nějakým omezením/rizikem dal už teď.

    Jako velká haluz - Čína má podle všeho na Shenzhou stykovací uzel plně kompatibilní se starším ruským, se kterým jsou ruské uzly na ISS zpětně kompatibilní. Ale nikdy to oficiálně nedeklarovali a navíc by museli letět asi trochu naslepo/ručně pro nekompatibilitu navigačních systémů (=riziko hlavně při finálním přiblížení).

    Zítra dopoledne bude mít ESA telekonferenci, pak bude Michal vědět víc, možná se s ním uvidím na obědě.
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    2:24, začíná jízda na řetízkáči

    Soyuz MS-10 Launch Failure Booster Separation Footage Slowmotion Zoomin (Astronauts Safe)
    https://www.youtube.com/watch?v=u9AI67YQOJE
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam