• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    KAERO: co vím, vozil třeba vzorky z ISS s tou výhodou, že měl ze všech možností nejměkčí přistání
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    KAERO: trikrat. v roce 1985 prinesli dve druzice zpatky, co jim selhaly motory, opravilo se to a poslalo nahoru Deltou. Lloyds of London tenkrat usetrila NASA nekolik desitek milionu na pojistce.

    pak byla LDEF na STS-32, coz byl materialovy vyzkum, a pak podobna platforma ESA na STS-57. USAF a Navy akorat posilali veci nahoru. pak ale byla hromada letu, co mela v nakladovem prostoru ruzne vybaveni, co se vypustilo na par dni a pak se to stejnym letem vratilo, jako WSF, SPAS nebo Spartany. plus ruzne pristroje co tam byly napevno. to vsechno ted dela ISS.
    KAERO
    KAERO --- ---
    kolikrat vlastne raketoplan prinesl nejaky opravdu uzitecny naklad zpatky na zem? i toho hubbla opravovali nahore...
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    PSYKO: jo souhlas, jako heavy reusable cargo na LEO, v pripade ze Axiom a Bigelow a dalsi opravdu tu komercni stranku LEO nakopnou, to bude fungovat pekne; ale to asi neni primarni cil pro zrovna tuhle vertical take/off ladning one stage koncepci (to je spis Dream Chaser, ktery je maly STS)...

    SEJDA: no to je ze zeme na LEO, ne z mesice. a pravne to pokryva skodu zpusobenou civilistum a majetku na uzemi USA a nesmi to letet nad jinym uzemim (v pripade krachu na treti zemi nevim, jak se to pak bude resit, pokud to leti pod vladnim kontraktem tak za to zodpovida USA vlada automaticky, pokud to neni pod kontraktem, tak musi mit SpaceX individualni pojisteni).

    na seminari ohledne komecrializace nasa rikala, ze Dragon ma zatim podchycene akorat prevazeni vladnich zamestnancu z USA, ktery maji waiver na vsechny pravni dopady z vladniho kontraktu. az poleti prvni Axiom se soukromnikama, tak uvidime.. do ted byl kosmicky turismus v USA reseny tak, ze american musel do Ruska, letel v ramci smlouvy s ruskem a na vlastni americkou cast ISS ho nepustili... nasa rikala, ze nejvetsi brzda komercnim letum neni technologie, ale pojisteni a pravni zodpovednost.
    PSYKO
    PSYKO --- ---
    SUMAC: mě to je šumák, i kdyby s tim lital jen na LEO, tak je to super. Pokud to bude mit funkcionalitu jako raketoplan, kde to muze vzit do nakladoveho prostoru rozmerny naklad / drahou druzici a vzit to dolu na Zem na servis, pripadne dotankovat... Takova tezkotonazni znovupouzitelna platforma vyuziti najde, i kdyby nikdy nevezla lidi.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SUMAC: podle mne potrebuje povoleni pro uradu pro civilni letectvi, aby s tim mohli letat lidi. A je to presne tak, jak pises, kdyz budou trucovat, muze startovat odkudkoli, kde mu to ekvivalentni urad povoli.
    Ja si takove povoleni predstavuji takto: ma cernou skritku a naletane stovky hodin, je to standardni proces certifikace "letadla" s fly-by-wire. Musk jenom potrebuje, aby SpaceShip udelala za 2 roky asi 1000 startu. Jestli uz to ma SpaceX nasmlouvane, nevis ty, ale Musk ano.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    KAERO: problem NASA a Artemisu je, ze NASA kazdy rok zada kongres o penize, dostane tretinu a zbytek dostane jako prislib na pokracovani financovani, co mozna plati v ramci jedne administrativy, ale jakmile prijde novy president, nebo se zmeni sila kongresu v mid term elections, tak se zmeni priority a zacne se znova... aby to vsechno zapadlo do sebe, tak musi podle me: a) pokracovat nova administrativa v elanu a zacit to kazdorocne navysovat (Biden zatim nenaznacil, ze by to chtel nejak agresivne navysovat, takzw 2024 nevyoada moc realne). b) nabrat dalsi mezinaroni spolupraci a zajistit od nich pevne a hmatatelne zavazky (ESA, JAXA at al jsou v tom, ale jak skutcne hmatatelne je otazka), c) soukrome firmy a jednotlivy kontrakteri a finalni integrator musi nejak najit spolecny zaklad a rec. pokud jeden bude v pruseru (Lockheed) tak to Musk sam nezachrani, byt by rozpustil vsechny akcie a nabral dalsi investory.

    SEJDA: ja jen poukazuju na to, co se muselo stat, nez Falcon 9 a crew dragon ziskal certifikaci na prevazeni vladnich zamestnancu (astronauti nasa a smluvnich agentur) a co se musi stat, aby Musk mohl vozit platici zakazniky na "svoje" triko bez zastity NASA. nevim jak to ma Musk vymyslene s tim rokem 2023 a dearMoon projectem? Maezawa mozna by i podepsal neajky certification waiver, ale pokud SpaceX pocita s tim pouzit KFC a nevystrelit to nekde ze treti zeme, tak to bude dost slozity proces.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SUMAC: Ten bilionar mu dal pry 1 mld. USD. Nemej strach, ze bys vedel neco, co Elon nevi ;)
    KAERO
    KAERO --- ---
    SUMAC: vzdyt Musk nekde tvrdil ze do toho nasednou lidi az pote co to nalita stovky startu.

    jinak tvrdit ze Musk ma vic penez nez jini je takove... zkratkovite. vlastnit akcie firmy je jedna vec, premenit ty akcie na penize ve velkem je vec uplne jina. kdezto rozpocet nasa jsou opravdu penize co pritecou na ucet.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    PSYKO: ja bych s tim elanem pockal az bude vice zrejme, zda tenhle projekt opravdu povede k necemu hmatatelnejsimu. jako technologicke demo je to uzasny skok dopredu, o tom zadna, ale pilotovane dobyvani vesmiru a kosmonautika obecne neni uz davno o technologii, je to z 90% o financich, mezinarodnich smlouvach, lobingu politiku etc. Pokud to chce vsechno Musk zatahnout sam a ze sveho a poslat s tim k mesici jineho bilionare plus nekolik zakazniku tak bych veril, ze se mu to povede drive nez pozdeji (Musk ma vic penez nez NASA, ESA, JAXA, Roscosmos a CSA dohromady), ale bude potrebovat certifikaci pro prevoz lidi, ktera neni trivialni (a neni uplne nezavisla, je tam lobbing kompetitoru a ruzne nekale praktiky a zajmy).

    pokud Musk pocita se stejnym modelem jako je Dragon, kde tu vec vyvine a proda castecne vlade, ktera ma vlastni zajem na certifikaci, dostane kontrakt jak na pilotovany tak nepilotovany system na LEO, certifikuje to a pak s tim muze letat jako soukromnik nebo kontraktor, tak na LEO je to celkem prima zalezitost, ale cele tohle prevest na certifikaci k mesici a marsu bude dost zalezet na tom, kam se posune Artemis (pokud Musk vyhraje moon lander contract a bude na to v rozpoctu) a co na to cele Bidenova administrativa.

    ale vyviji to i jako heavy reusable cargo, takze by to mohl nejdriv certifikovat jako ciste komercni cargo na LEO (s podporou NASA a vlady) a az to ziska dostatecnou "heritage" (tak jako Falcon), tak pak mozna za nejakych x let to pujde certifikovat pro lidi.
    PSYKO
    PSYKO --- ---
    XCHAOS: Scott Manley to na YouTube celkem vysvětlil. Sice jsem to úplně nepochopil, ale třeba jsi bystřejší.
    Celkově to bylo něco, co jsem v životě neviděl. Plechová věž s metanovými motory, zapínání, vypínání, přepínání motorů za letu, plachtění, přistání a nakonec těsně před dosednutím ten booster nechali spektakulárně zmizet. Jsem rád, že žiju v téhle době a můžu být svědkem takových věcí :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OTAVA: je to jednoduché vysvětlení, ale současně to je spíš otázka, než vysvětlení. Pochopitelně se naskýtá otázka: proč? Ztrácela ta horní nádrž tlak během letu? (cestou na Mars bude muset vydržet natlakovaná 4-6 měsíců!! ono to využití hypergolických paliv při dlouhodobých misích v kosmu má svoje důvody...) Nebo do ní natankovali míň paliva, než bylo potřeba? Dostal se jim při zážehu naležato plynný kyslík do trubek, místo zkapalněného? Atd... samé ocásky...
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    Fuel header tank pressure was low during landing burn, causing touchdown velocity to be high & RUD, but we got all the data we needed! Congrats SpaceX team hell yeah!!
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    NECROMAN: jako jooo, kapku to neubrzdilo, ale jinak to slo podle planu. On se na ten Mars nakonec vazne dostane:)
    SEZI
    SEZI --- ---
    Tak tohle bylo hodně impressive.
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Trochu tvrdší přistání, tak snad příště...
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    Nejsledovanejsi serial v roce 2020 - Starship dnes urcite odstartuje ;)
    YARRDESH
    YARRDESH --- ---
    stejne je zajimavy, ze vykrik techniky ovlivnuje plechova rachotina z roku 1953
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SUMAC: nj, nemůžeš mít všechno :)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    TOXICMAN: to jo ale proc by leteli bez tohodle? zadny hypercool fotky z letu a data..
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SUMAC: to je imho pro let letadla
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    TOXICMAN: @NerdyKowboy
    5m
    Bad news. WB down. No flight today.

    kdy mate dalsi pokus?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam