• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Trošku rejpnutí si do církve Elonovy :-)
    Carbon Monoxide for fuel on Mars
    https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=21544.0
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUMAC: +/- 41 hodin znamená "prakticky kamkoliv", ale samozřejmě je to hodně omezené tou 41 rovnoběžkou, to jo...
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    CZ-5B Rocket Body (ID 48275) | The Aerospace Corporation
    https://aerospace.org/reentries/cz-5b-rocket-body-id-48275
    10 May 2021 01:01 UTC ± 41 hours

    pekna mapka kam to za tyden asi spadne.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: strašně jsme utekli offtopic... zajímavé, na nižších levelech si ale lidi uvědomují, že dobré udržovat 2-3 nezávislé dodavatele něčeho, třeba i NASA se o to u komerčních dodavatelů snaží...ale jak to pak šplhá dál ke klíčovým technologiím, tak narazíme na monopolní dodavatele čipů, nerostných surovin, kde čeho...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: to je ten globalismus. Tak dlouho se otevíráš a užíváš výhod spolupráce, až máš problém to všechno zahodit a izolovat se. Já to teda vnímám spíš jako vlastnost než problém, ale to by bylo na dlouhé kecy s dobíváním vesmíru příliš nesouvisející.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUMAC: no ale nikdy nebylo zvykem být na "veřejném nepříteli č.1" tak masivně závislý pokud jde o dodávky každodenního spotřebního zboží... tohle už je trochu offtopic, ale obchodní postavení současné Číny ve světě je dost bezprecedentní a čísla v dolarech by nás neměly mást... v řadě oblastí si vybudovali monopol a spousta zemích není vůbec soběstačných a trvalo by jim léta domácí výrobu obnovit či rozjet od nuly (jako jasně, některé země by byly rychlejší a tu roli čínského exportu by asi převzaly, ale...)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: smutne je, ze "my jsme velmoc, my si to můžeme dovolit", "je to ve vyšším zájmu lidstva" etc je co si mysli Cina sama o sobe, lec akce jako tohle razeni je cim dal vice isoluji a jeste par let a budou neodiskutovany nepritel sveta c.1 daleko pred Iranem a KLDR.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUMAC: no to "since 1990" je nepřesné, protože ten problém měli už při zkušebním letu. CZ5-B má trochu design-flaw - to by je fakt asi nezabilo, přidat tam nějaký malý motorek, co to deorbitne hned po oddělení užitečného nákladu... jenže tohle je taková trochu provokace - "my jsme velmoc, my si to můžeme dovolit", "je to ve vyšším zájmu lidstva", apod.
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Ingenuity successfully completed its fourth flight today, and we couldn’t be happier. The helicopter took off at 10:49 a.m. EDT (7:49 a.m. PDT, or 12:33 local Mars time), climbing to an altitude of 16 feet (5 meters) before flying south approximately 436 feet (133 meters) and then back, for an 872-foot (266-meter) round trip. In total, we were in the air for 117 seconds.
    Ingenuity Completes Its Fourth Flight - NASA Mars
    https://mars.nasa.gov/technology/helicopter/status/297/ingenuity-completes-its-fourth-flight/
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: jo teď jsem viděl rozbor že to opět spadne neznámo kde bez řízení sestupu. Očekává se cca 20-40% z těch několika desítek tun.

    NEW - 21 metric tons core stage of China's Long March 5B rocket will make an uncontrolled reentry in the coming days following the space station launch. Since 1990 nothing over 10 tons has been deliberately left in orbit to reenter uncontrolled.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Jay's Angles - Delta IV Heavy | NROL 82
    https://www.youtube.com/watch?v=c4cjhc_XqL8
    RIP
    RIP --- ---
    LADINEK: Mně to taky udělalo nelíčenou radost, protože jako správný český šetřílek jsem si říkal, jaká je škoda rozflákat tak pěkný vrtulníček :-) Jako laik bych to původní rozhodnutí utestovat ho k smrti nikdy nezpochybnil, ale takhle je to lepší, jen ať sviští po trase kupředu, mapuje a vybírá, dokud se mu baterky budou dobíjet. :-)
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    Zajímavý info z Kosmonautixu:
    "Ingenuity čeká nová mise
    Během dalších 30 dnů má prozkoumávat nepřístupná místa a mapovat zajímavé lokality. Stroj si vede dobře a upouští se od plánovaných testů za hranicemi možností."

    Za mě super a přiznám se, že jsem v to tak trochu doufal, přišla by mi škoda ji nevyužít víc...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUMAC: jj, no podle mě loď Federace by mohla být dostatečnou rezervu delta-v na změnu oběžné roviny, ale Sojuz ne. Zase určitě ten přelet bude pořád míň náročný než cesta na Měsíc... ale ne tak úplně :-) A nebo je Čína chtěla donutit ke spolupráci u Měsíce (náročnější, dražší, prestižnější...) než jen k nějaké "malé domů" ve formě stého prvního opakování projektu Apollo-Sojuz... což je dnes dost formální věc.

    Rusové by se samozřejmě rádi vytahovali, že létají na ISS, na čínskou stanici a třeba i na tu svojíj vlastní budoucí... jenže takhle levně to nedostanou....
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: tohle je take zajimave:

    @RussianSpaceWeb

    According to my sources, @Roscosmos tried to convince China to increase orbital inclination of its station (at very little cost), so that Russia could add its modules and sent transport ships, but China refused. DETAILS: http://russianspaceweb.com/spacecraft_manned_2010s.html

    takze jediny jak se kdo jak dostane na Cinskou stanici je - letet z ciny cinskou raketou (zadny unik $$$ letanim z Bajkonuru nebo jinama)
    MORIARTY
    MORIARTY --- ---
    SEJDA: Skylab měl 30 metrů na délku a 7 v průměru. Využili zbývající Saturny V z projektu Apollo a je to v podstatě 3. stupeň rakety.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Je prvni modul nove ciske vesmirne stanice nejdelsim modulem jakekoli stanice vubec? Ma 16.6 m.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUMAC: Ehm, no tak spíš jde o to kde dopadne první stupeň, který je u CZ5-B současně stupněm posledním a myslím při předchozím testu na LEO jen těsně minul New York... šlo o pár desítek sekund letu před samovolným reentry. Je to docela macek, ve srovnání s jinými posledními stupni, ten koncept je u vodíkových motorů výhodný ale naposledy něco podobného dělala Energia - STS motory recykloval, a samotná nádrž takovou hrozbu jednak nepředstavovala, jednak úmyslně byla odhazována těsně před dosažením LEO.

    Takže se v příštích dnech můžeme těšit na dramatické zpravodajství, jak Čína nově odhozené stupně nehází jen na vlastní pouště, lesy a občas i lidi, ale nově rovnou na celý svět :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LUDO:
    CYBERWOLF: shodou okolností, tohle můžu vysvětlit velmi přesně: ESA totiž není organizací zastřešenou EU, důležitými členskými zeměmi ESA jsou např. Śvýcarsko nebo UK, a ESA dokonce v řadě případů jde proti pravidlům EU: ESA například do každého členského státu směřuje místním firmám zhruba tolik peněz, kolik jich od toho státu dostane (je tam nějaká relace, v podstatě tedy státy přispívají prací svých místních firem), zatímco EU funguje přesně obráceně, chce vytvářet jednotný trh a chce aby se o zakázky mohla ucházet jakákoliv firma z jakékoliv země (to samozřejmě zvýhodňuje firmy z velkých zemí, které mají větší domácí trh a větší rezervy)

    Nová agentura tedy zastřešuje stávající komerční kosmické aktivity EU, coby nadnárodního celku, a je tedy hodně mimoběžná s aktivitami ESA, které se týkají spíš vědy a výzkumu. Dalo by se říct, že kosmická agentura EU bude jakousi verzí "federální NASA pro země EU", jenže to není přesené, stejně jako spousta dalších zdánlivých podobností mezi USA a EU, protože struktura USA a EU je prostě hodně jiná.

    S trochu nadsázky lze říct, že některé federální instituce v USA jsou tak přebujelé z historických důvodů, protože nexistuje žádná "americká EU" - v rámci USA spousta pravomocí, například ekonomických, které získala EU, zůstala z historických důvodů pravomocemi jednotlivých členských států, zatímco v EU je to přesně naopak a spousta pravomocí federální vlády USA (např. obrana) zůstalo pravomocemi jednotlivých členských států EU. Z tohoto taky vyplývá, že prestižní ESA je trochu mimoběžná s EKA (nebo jak bude ta zkratka), přičemž EKA zřejmě časem zastřeší i kosmické aktivity, které v USA řeší spíš USAF nebo nově diskutabilní Space Force.

    ESA je mezivládní organizace, kterou by ale vzhledem k charakteru fungování šlo přirovnat spíš k nějaké "Planetary Society on steroids" (planetary.org je americký pokus o nevládní kosmickou agenturu, tak trochu nástupce legendární Britské meziplanetární společnosti... u nás je nejlepší paralelou asi Kosmo klub, kde bych si měl asi obnovit členské příspěvky, počítám). Zvláštností ESA je, že EU jako celek není členskou organizací ESA (pokud vím), což samozřejmě komplikuje financování a dá se říct, že díky vzniku EKA by se členským zemím, pokud to teda takto využijí, mohly i uvolnit nějaké prostředky které pošlou ESA. ESA má obrovské rezervy co se týče pí-ár, NASA dokáže jakýkoliv svůj úspěch prodat veřejnosti daleko líp, ostatně stejně SpaceX. ESA by mohla úspěšně těžit právě i z toho, že není "bruselskou" institucí, že není byrokracií rozhodující o penězích EU - ale zkrátka to takhle neumí prodat. Nicméně výhodou by mohlo být, pokud jedním z pilířů financování např. evropských kosmických nosičů bude nově EKA... no uvidíme, právě to může dopadnout všelijak.

    Arianespace je evropskou paralelou americké ULA. Bohužel evropská paralela SpaceX úplně chybí, protože u nás tenhle typ geniálních podnikatelů, jako byl před ním třeba Howard Hughes, úplně chybí, v Evropě nejpozději od 2.světové války podobný typ osobností uklidí v lepším případě učit na univerzitu, v horším do blázince. Každopádně, překážkou k tomu, aby Arianespace byla konkurenceschopnější, je právě silná role Francie, spousta evropských inženýrů v čele s německými umí spíš anglicky, než francouzsky a tohle schizma se po Brexitu zesílí a bude velkou konkurenční nevýhodou evropského hi-tech.

    Každopádně to není "byrokracie navíc", jak jsou evropské instituce často dezinterpretovány, ale je to spíš nějaká formální instituce tam, kde dosud existovala pouze roztříštěná byrokracie (vrcholem absurdity byla právě ČR, kde kosmické aktivity spadaly mj. pod ministerstvo dopravy :-)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: koukal jsem na trajektorii a leti to z vychodniho cipu Hainanu a pak pres more primo nad Taiwan, ktery je v pripade havarie sekundarni cil mise ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam