• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    DZODZO: Terry Pratchett, Maskerade:
    It has to obey certain universal laws. And one is that, no matter how hard a thing is to do, once it has been done it’ll become a whole lot easier and will therefore be done a lot. A huge mountain might be scaled by strong men only after many centuries of failed attempts, but a few decades later grandmothers will be strolling up it for tea and then wandering back afterward to see where they left their glasses.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    SEJDA: Pro upresneni prvni stupen Falcon 9 nahore dosahne pouze “nulove vertikalni rychlosti” pohybuje se dost rychle po balisticke trajektorii. Nulove rychlosti dosahuje New Sheppard ktery poskoci kousek nahoru, tam se zastavi a pada temer stejnou cestou dolu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KAERO: no neviem ci niekto tak skoro tromfne spacex a ich kompilaciu vybuchov

    How Not to Land an Orbital Rocket Booster
    https://www.youtube.com/watch?v=bvim4rsNHkQ
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    Ne že by to nešlo vůbec, ale nevyplatilo se to - doteď. Až budu mít čas, zkusím to zhruba vyčíslit.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    SEJDA: No vždyť o to jde, že raketa stavěná "postaru" aerodynamické kryty odhazovat prakticky musí, pokud chce vynést nějakou trochu důstojnou zátěž.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ARCHIMEDES: Neutron poleti mozna za 2 roky, mozna za 5 let, pred 10 lety startoval Falcon 1 .. Taurus uz je historie.

    KAERO: Beck si navrch rozmixoval cepici ;)


    BROUKOID: Otevrou ji ve 100 km uplne stejne jako se oteviraji atmosfericke kryty dneska, zavrou ji az kdyz raketa zacne padat .. dost mozna se zavre "sama od sebe".
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    Jen doplním, že hmotnostní rezervy jsou dnes tak malé, že neodhození hmotnosti aerodynamického krytu může způsobit ztrátu mise tím, že nosič nedosáhne oběžné dráhy.
    Namátkou havárie Taurus XL v let 2004 a 2011.
    KAERO
    KAERO --- ---
    Ted je celkem dobre obdobi. Prachaci se predhani, ktery udela hustejsi video o raketach.
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    Jak psal ARCHIMEDES, hlavni problem nebudou panty a zavirani/otvirani "cepicky", ale to, ze budou muset urychlovat vahu "cepicky" a pak brzdit s vahou "cepicky" - a vzhledem k tomu ze mechanismus zavirani a otvirani a zamykani ji urcite neudela lehci, tak se bavime asi o tunach navic..
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RIP: Vetsinou dochazi k oddeleni prvniho a druheho stupne vysce okolo 100 km, prvni stupen sam o sobe orbity nedosahuje, tedy je suborbitalni. Od SpaceX jsme se naucili, ze potom stupen vystoupa setrvacnosti do vysky cca 160-200 km, kde dosahne rychlosti 0 km/h a zacne padat, nekde okolo 80 km ma rychlost 2500 km/h, tak se trochu zbrzdi, pak dosahne okolo 40 km rychlosti 4000 km/h, ale pak uz jej zacne atmosfera brzdit. Tepelny sttit resp termoizolacni nater ma jenom spodek stupne.

    Nutno dodat, ze Neutron bude mit "cepicku" o nejakych 40 metru vyse, nez ji ma Dragon.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    RIP: Suborbitální dráha znamená hlavně nedostatečnou rychlost na oběh, ne nedostatečnou výšku.
    RIP
    RIP --- ---
    SEJDA: Buď něčemu nerozumím, nebo teda nevím :-); když první stupeň sestupuje zpátky bez tepelného štítu, musí sestup zahájit už suborbitálně, takže to musí otevřít v atmosféře, ne?
    KULA
    KULA --- ---
    Já v Neutronu spatřuju zásadní problém....2025 :D
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RIP: stejne jako se tyhle dily mohou otevirat jen v kosmu, a integrace nakladu muze probehnout jinak, treba odebranim horni casti. Na zemi, nemusis pouzivat panty, staci to cele demontovat.
    RIP
    RIP --- ---
    SEJDA: Ty to ale všechny otevírají a zavírají až mimo atmosféru, ne?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    RIP: Uplne stejne to ma i Crew Dragon, kde uz cepicku znovupouzili. Pokud jde o opakovane zavirani na v kosmu, tak se bezne vzduchotesne uzavery certifikuji na stovky pouziti.
    RIP
    RIP --- ---
    Kryt typu "písečný červ" :-)
    Nebude trochu rizikovým faktorem, že se musí opakovaně otevírat a zavírat na nějakých pantech :-) zrovinka ta část, co po startu čelí největšímu aerodynamickému tlaku a co dostane po oddělení kapky od spalin z motoru druhého stupně?
    BROUKOID
    BROUKOID --- ---
    Podle me se akorat koukali na staryho bonda a rekli si: "hmmm.. co to zkusit obracene?"

    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    XCHAOS: Zas tak samozřejmé to opravdu není, obojí je proveditelné jen při použití konstrukce dostatečně pevné a lehké současně - jen tehdy vzniknou hmotnostní rezervy dost velké, aby nebylo nutné urputně šetřit každým kilem a zahazovat důsledně mrtvou váhu. Tady se zúročují zkušenosti RocketLabs s uhlíkovými kompozity a ta jejich in-house linka na kladení vrstev. Dělat takhle velké struktury z uhlíkového kompozitu s "předprogramovanou" strukturou podle směrů zátěže je složitá a drahá sranda.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ARCHIMEDES:
    TOXICMAN: ještě víc sci-fi ze 30tých let, než Starship :-) zajímavý, že ilustrátoři to celou dobu odhadovali správně... :-)

    Ten nápad s integrací aerodynamického krytu je tak samozřejmý, že si člověk říká "proč to sakra někoho nenapadlo dřív?" (samozřejmě, rezignuje se tím na vícenásobnou použitelnost 2.stupně, ale pořád je to hodně krok kupředu oproti Falconu 9...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam