• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    A našel jsem i popisky...



    Llis
    https://llis.nasa.gov/lesson/11201
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    KAERO: ono trochu chybí i měřítko. Rover Curiosity je už fakt hodně velký.


    KAERO
    KAERO --- ---
    HOWKING: ty kabely co vidime je pospojovani mnoha samostatnych modulu. Pokud by se moduly mely zapojovat do nejakeho splecneho plosneho spoje, potreboval bys patice, a to by pri otresech byl zdroj problemu. Takze kabelum se nevyhnes. No a jestli ten kabel je 5 cm nebo 50 cm je uz celkem jedno, s tou vyhodou ze muzes mit lepsi stineni. A typuju ze tam vedou signaly mnoha typu, takze potrebujes hodne dobre stineni.
    Plus tam vidime silove vodice co vedou k motorum a ruzne mimo chassis. Takze opet tohle nevyresis jen plosnym spojem.
    Mozne reseni by byla co nejvetsi integrace. Ale to by znamenalo mnohem drazsi vyvoj.
    LYCO
    LYCO --- ---
    SEJDA: i tak teplota kolísá mezi 5 a 37 ˚C. Navíc mají různé přístroje různé požadavky na teplo, ChemCam má třeba infračervené senzory které potřebují chlad.
    Přemýšlím jestli cílem není zvětšit povrch, aby se snáz odvádělo teplo. Ale podle diagramů to vypadá že chladící/vyhřívací trubky vedou jen ve dvou rovinách, takže možná ne?

    (Zdroj: The Design and Engineering of Curiosity: How the Mars Rover Performs its Job.)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DOCKINEZ: Curiosity ma Termonuklearni zdroj .. vsechno je v teple.
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    HOWKING: předpokládám odolnost proti otřesům, namáhání, atd.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Navíc kabeláž asi líp odolává teplotním výkyvům (plošák může časem popraskat) apod.
    IKARI
    IKARI --- ---
    HOWKING: muj tip: lepe se to predelava behem vyvoje a testovani? je to vysoce specializovana kusovka, ne fixni design pro seriovou vyrobu
    HOWKING
    HOWKING --- ---
    NECROMAN: Co je špatného na plošných spojích?
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Už jste viděli, co je uvnitř vozítka Curiosity?

    SUMAC
    SUMAC --- ---
    @Axiom_Space
    ·
    41m
    Axiom Space welcomed the Czech Minister of Transport, Martin Kupka, along with a Czech delegation, for a firsthand look at the future of commercial space and discussion on economic partnerships.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    CYBERWOLF: jo tohle je klasika uz od dop MIG a TIG svařování, but se to chrání inertne nebo aktivně.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KAERO: imho to je spíš proto, že dusík nehoří a nezpůsobuje oxidaci
    LYCO
    LYCO --- ---
    SUMAC: aha, takže je to jen demonstrátor a výzkumný prototyp, z článku jsem měl dojem že už mají větší ambice.

    Stejně je to cool.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    LYCO: ono co vim od jejich sefa Ghidiniho, tak tam jde hlavne o to ukazat, ze se to na orbite pripadne na mesici da nejak realizovat (chtej casem "tisknout" jak slitiny na soucastky, pripade na opravy poskozenych soucastek - "remanufacturing", tak "stavet z mesicniho prachu budovy pres 3D tisk...) tohle je demo projekt ze se to na ISS da vubec udelat a asi se bude analyzovat (pak na zemi) jak moc je ta mikrostruktura/mech. vlastnosti ovlivnene faktem, ze tam neni gravitace. povrch se samozrejme musi nejak opracovat, ale to jen tam kde to pujde do styku s necim pri spojovani atd. na to casem asi taky prijde ze tam bude nejaky modul na zpravovani kovu (uz tam maji pec, takze se to da tepelne zpravovat nebo opracovat za tepla).
    LYCO
    LYCO --- ---
    SUMAC: V odkazovaném článku píšou že se bude tisknout z nerezové oceli (podle popisu asi 316L/A4?).

    Já nepřemýšlel o defektech (tomu ani nerozumím), spíš koukám na ten hrubý povrch a přemýšlím jestli to nebude vadit. Přece jenom, většina kovových výrobků bývá nějak broušená (protože lícování), moc mě nenapadá v jaké situaci takhle hrubý výtisk může nahradit existující součástku nebo nástroj. Jasně, post-processing by to mohl řešit, ale v článku ho vůbec nezmiňují a navíc by to znamenalo mít na ISS frézku nebo soustruh.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: Advenit Makaya je project manager, well done, znam osobne, sedel sem s nim u piva v ESTECU, co sem tam byl posledne :)

    LYCO: kvalita neni ani na zemi. da se ocekavat ze v mikrogravitaci budou ty defekty ale uplne jine, pac porosita a lack of fusion budou mit uplne jinou distribuci. Navaruje se bud drat nebo se konsoliduje laserem prasek, oddleneni muze byt cimkoliv, laserem, vodnim paprskem, EDM atd. hlavni problem je pokud tam jsou velka zbytkova pnuti ktera pri oddeleni muzou deformovat vyrobek, to se musi osetrit uz v designove fazi.

    KAERO: zalezi co se vyrabi, ALM (3D tisk) se vetsinou aplikuje na Al nebo Ti slitiny, tam vznikaji jine faze nez pri nitridovani oceli. vznikaji nejake fazi jako TiN nebo AlN ale pokud se to udela kontrolovanew, tak jsou v nanoscale, jemne a neskodi (naopak muzou zpevnovat).
    KAERO
    KAERO --- ---
    LYCO: behem tisku nahradi atmosferu dusikem - by me zajimalo, jestli ten dusik ovlivnuje vysledny vyrobek. nitridizace se delala uz od druhe svetove na zvyseni povrchove tvrdosti oceli.
    LYCO
    LYCO --- ---
    XCHAOS: kvalita tisku teda nic moc ;-)

    Docela zajímavé, je to v podstatě svařování laserem, jen se nesnaží spojovat díly ale navařují drát na probíhající výtisk.
    Zajímalo by mě, jak to potom oddělí od podložky bez poškození výtisku i podložky, na fotce to vypadalo jako že je to k ní přivařené.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam