• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    COMMANCHEDobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: 50? doopravdy uspesne pristani byl uz 20. start F9, a smysl by melo odecist tech 9 startu, kdy se ani neplanoval pokus o pristani, a 2 starty ze zacatku, kdy mel pristavat padakem. Takze 9 pokusu k uspechu.
    Ale to je asi jedno, stejne tu ty cisla placas jak Babica prisady, a souvislost a logicka navaznost na SEJDA taky kulha.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: rád bych podotkl, že na cestě ke znovupoužitelnosti _prvního_ stupně Falconu 9 bylo kolik... asi 50 jednorázových startů? Problém je, že zkušební start Starship není trochu dražší, než u Falconu 9... je řádově dražší. Je jasné, že někdo to musel udělat, že zejména u 1.stupně je to správná cesta... a u toho 1.stupně asi k zachycení dojde při příštím letu, což je úctyhodné, o tom žádná. Problém je skutečná efektivita toho 2.stupně. Kolik skutečně unese užitečného zatížení. Udávaný zlomek hmotnosti stupně vůči celkové hmotnosti u samotné Starship vychází asi jako u Centauru, což vzhledem k tepelnému štítu téměř určitě nemůže být pravda (jasně, objem roste s třetí mocninou, plocha s druhou... ale stejně)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: deset znovupoizitelnych startu (Starship) stoji asi tolik jako jedna nova raketa. Tedy raketa s jednim stupnem navic je drahsi nez 10 startu jedne komplet znovupouzitelne rakety.
    U F9 toto neplati, protoze se zachranuje jenom cast i tak ale plati, ze 2-3 znovupouzitelne starty jsou cena komplet nove rakety.
    U Starship chce jit SpaceX ale mnohem dale .. k pomeru 1:100
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: no, jasně že ekonomiku řeším. 10 startů místo 3 bude vždycky drahých. začal jsem přemýšlet, jestli ten obrovský počet startů kvůli dotankování je ospravedlnitelný... a ne, argumentace, že palivo nic nestojí, prostě neobstojí. palivo není všechno... ty Raptory nebudou mít nekonečnou životnost a tak.
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: jak uz napsal ARCHIMEDES, dokud nepouzijes cisla, to co tu sahodlouze popisujes jsou jen tve nahodne dojmy.
    A kalkulacka na kosmo jeste neobsahuje tu druhou cast - ekonomiku, jak uz ti SEJDA naznacoval. Cena vyvoje, cena soucastek, platy zamestnancum, infrastruktura kolem, to jsou vsechno promenne na ktere opakovane kasles, protoze tam uz nemas ani tu svou dojmologickou predstavu.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    SEJDA, XCHAOS: Jasně, že tam není všechno, ale není problém si to tam právě ručně zkusit číselně, ne jen odhadem.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ARCHIMEDES: nevim, proc je tam "Starship z Marsu", co je sci-fi. A neni tam "Starship k Mesici", co si NASA objednala. A uz vubec tam neni ta prodlouzena varianta Starship na kterou se uz stavi odpalovaci/pristavaci rampa.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ARCHIMEDES: ano, tuhle kalkulačku jsem měl na mysli. dokonce obsahuje uspořádání "xChaos" :-) (to je tandemový start dvou identických reusable těles) ve variantách kerolox a hydrolox :-) (bohužel chybí metalox, který by dnes byl aktuálnější) (rozhodně to nemá nic společného s tím, o čem píšu tady)

    Bohužel tam chybí aktuálnější odhadované konfigurace Starship, chybí i dvoustupňový New Glenn (původně měl být třístupňový).

    Faktem je, že jsem se nechal vyprovokovat k psaní hrozných románů. V kostce se domnívám, že vícenásobně použitelný 2.stupeň, který by nelétal až na LEO, by nakonec vyšel líp, než dvoustupňová architektura.

    Byly by s tím spojené logistické výzvy, ale při tak masivním provozu, jaký Elon zamýšlí, by to už sakra stálo za úvahu. Úspory z rozsahu by se daly řešit třeba tak, že by se po úspěšné startovací kampani ty nahromaděné 2.stupně poslaly domů lodí (třeba by ten prám, na kterém by přistávaly, byl "raketová letadlová loď" - zachráněné 2.stupně by hromadil v podpalubí a až když by byl plný, tak by plul na základnu). Nápadů je možné vymyslet spoustu.

    Problém je, že by to asi nešlo davu prodat jako "point-to-point raketová doprava kamkoliv po Zemi" (všichni se těšíme, že :-)
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    Do psí mateře, neobjevujte kolo, nedělejte z toho klub o filosofickém plkání u věcí, které se dají spočítat a alespoň použijte tu kalkulačku na kosmo.cz, GEEEEEEEEEEEEZZZZZZZZZZZZ!!!
    kosmo.cz - Z�klady kosmonautiky - V�po�ty
    https://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=kosmo&file=index&fil=/m/zaklady/vypocty.htm
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: ne, znovupoužitelnost nezanedbávám, čísla pro Falcon 9 typu payload mass fraction jsou v případě jednorázového použití úctyhodná - a to by je ještě nejspíš šlo zvýšit, kdyby tam nebyly ty nohy (až na to, že Elon nějak prohlásil, že ty nohy tam přidávají strukturální integritu a tak je vlastně už odmontovat nemůže). Jediná raketa, která kdy měla tak vysoký payload mass fraction byl Saturn V (a ano, mimochodem, o znovupoužitelnosti 1.stupně se uvažovalo, protože koneckonců von Braun o tom u své třístupňové rakety uvažoval ještě léta před tím, než se z ní stal Saturn V :-)

    Znovupoužitelnost je super věc, ale režie startu není jen spotřeba paliva, jsou tam obrovské náklady, opotřebení všeho, a pokud bychom dokázali každý TMI k Marsu realizovat třeba pomocí 3 startů místo 15ti, tak si nemůžu pomoct - ale stálo by to za to.

    Troufám si trochu drze odhadnout, že v třístupňovém uspořádání by každý "pomocný" start Starship dokázal na oběžnou dráhu dostat alespoň o 100t paliva víc (ale když bychom se pustili do výpočtů, bylo by to nejspíš DALEKO víc, protože víceméně by se poměr mezi tahem Saturnu V a Starship dal aplikovat na užitečné zatížení, takže by najednou nebylo k "přečerpávání" 150t paliva, ale klidně by v horním stupni zůstalo 300t paliva (které by se ale nikam nepřečerpávalo - natankové horní, 3. stupně by se zadokovaly k sobě a použily jako expendable tahač pro odlet k Marsu. Takhle to je vymyšlené už celá desetiletí, akorát to není jednoduše použitelné na vypouštění tisíců Starlinků, místo odletu k Marsu)

    (tady je třeba spravedlivě přiznat, že u Saturnu V těch maximálních 140t na LEO nebylo nikdy užitečné zatížení, to bylo limitované - to bylo právě včetně částečně natankovaného 3.stupně, který tam dopostrkoval sám sebe... prázdný Skylab vážil míň než 140t, jinak by se nikdy na LEO nedostal)

    Tady je pro pobavení potřeba dodat, že samotný Zubrin se stal velkým fanouškem Starshipu a jako obvykle navrhuje přeskočit Měsíc a letět rovnou na Mars :-) A přivést odtamtud... tunu kamení! No, já říkám proč ne, přivést tunu kamení z Marsu je řádově realističtější, než Mars kolonizovat :-)
    Bypass Moon, Use SpaceX’s Starship To Go Directly To Mars, Says Zubrin
    https://www.forbes.com/sites/brucedorminey/2024/08/05/bypass-moon-use-spacexs-starship-to-go-directly-to-mars-says-zubrin/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: a co na tom, co jsem napsal, je "náhodný dojem"? Jasně, Elon má nehynoucí zásluhy na škálování kosmonautiky skrz vícenásobnou použitelnost a frekvenci startů. To mu nikdo nebere. Otázka ale je, jestli ten ten druhý směr, kterým ji chce škálovat, je tak strašně super, jak jsme se naučili všichni opakovat. Věci, které píšu, jsou všechno, jen ne "náhodný dojem". První raketoví konstruktéři neměli zkušenosti, takže pracovali s divoce optimistickými parametry svých raket, v těch projektech. A přesto jim ty architektury vycházely minimálně třístupňové... od té doby se některé parametry zlepšily, jiné zůstaly stejné.

    Falcon 9 je fajn raketa, ale víceméně se ukázalo, že se nehodí pro vysoké únikové rychlosti. Jde to díky vysoké hmotnosti dohnat (kick stage), ale faktem je, že Falcon 9 - Centaur by byla násobně lepší raketa, třeba pro meziplanetární sondy, ale Elon ani ULA nemají zájem něco takového vyvíjet. ULA si vyvinula vlastní první stupeň, který tak nějak "ujde", pro tyhle účely, a peníze moc neřešej. Elon se místo dohánění 50 let zkušenosti s horními stupni (které se fakt blbě získávají při zkušebních zážezích motorů...) rozhodl pro úplné přepsání pravidel a všichni tak nějak zhypnotizovaně koukaj... ale navzdory všem bonmotům to možná není ta správná cesta. Je v tom spousta dobrých nápadů, o tom žádná, a Raptor je určitě sakra dobrý motor... ale když třeba ten počet startů pro dotankování jedné Starship prohlásím za obludný, tak to není "náhodný dojem" ale prosté konstatování. Prostě se vláčí spousta železa někam, a úspory z rozsahu nejsou přístup slučitelný s exponenciálou.

    No, zpět k tomu, co OPRAVDU tvrdím, místo toho, co tam všichni čtete. Nejsou to žádné dojmy: přístup Saturnu V, který použil jediný hydrolox motor J-1 ve 3.stupni k dosažení oběžné dráhy a pak mu v tom stupni ještě zbylo dost kyslíku a vodíku na TMI, je v podstatě jediný správný, pro tyhle obří rakety. Vícenásobná použitelnost má tím větší režii, čím dále k oběžné dráze ji chceme, a pro STS měla režii úplně šílenou a u té Starship pořád trochu spekulujeme jak to vyjde s užitečným zatížením (zatím vynesla sama sebe - tedy asi jako STS).

    Dva motory, jako má horní stupeň u New Glenn, budiž, kvůli redundanci (ostatně, má to takhle i Vulcan od ULA). Saturn V s vícenásobně použitelným prvním i druhým stupněm by byl v podstatě téměř ideální raketa. Ale důvod, proč první a druhý stupeň Saturnu V nebyl sloučený do jediného byly sakra dobré.

    Nejsem fanouškem "staré" kosmonautiky, na rozdíl od Bezose, mám rád nové věci, nové pokusy, líbilo by se mi maximálně zlevnit přístup do kosmu, líbilo by se mi vysadit lidskou posádku na Marsu. Ale nemůžu si pomoct, podle mě jsme ve fázi, kdy je Starship "pokrytá korkem", zatím (modří už vědí, kam mířím). Nakonec to prostě dopadne ještě o hodně jinak, než se to zatím jeví.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: To vsechno jsou priklady celkove zahozenych raket, ze kterych sa vratili jenom "navratove moduly". To ze SpaceX dela znovupouzitelne rakety zanedbavas, nesledujes ekonomiku, stale se tocis jenom okolo te stredoskolske fyziky, podle ktere, se zachranovani raket nemuze vyplatit, protoze na to potrebujes vynest o 10-30 % vice paliva. Podle toho, jestli letis balisticky, nebo se vracis.
    Jakmile zacnes premyslet nad ekonomikou, zacne ti davat smysl nad tim proc je lepsi udelat 4 SRB namisto jednoho masivniho dospod atp.
    Stupen je to, co ma vlastni motor a odpoji se v prubehu letu/mise, aby dalsi cast letu pokracovala s nizsi hmotnosti.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: nejsem si úplně jistý tvými počty, ale ano, pokud počítáš boostery jako 1.stupeň (Američané to takhle nečíslují, Rusové ano, ale Američané taky říkají přízemí první podlaží, takže nemusíme všechno kopírovat od nich), tak je evropský servisní modul Orionu stupněm čtvrtým (není mi jasné, kde si sebral pátý, ale stejně se někam dostáváme, tak ti to plusuju). Servisní modul Apolla byl jednoznačně čtvrtý stupeň, pátým a šestým byl diskutabilně "dvoustupňový" lunární modul. Rusové měli vícenásobné použití stupňů rozložené jinak, Block DM by u mise LOK-LK pomocí N1 opakovaně běžel dokonce hned 3x, zatímco servisní modul LOK na rozdíl od Apolla nejspíš jen jednou.

    Podstatné je, že ty architektury nevychází vícestupňové jen tak pro zábavu, nebo proto, že nikoho nenapadne nic jiného. Viz [XCHAOS @ Dobyvani vesmiru a kosmonautika 🚀🛰️👩🏼‍🚀] - to, co vychází z existujících materiálů, s existujícími pohonnými hmotami, pro gravitační studnu Země, to je vždycky tak či onak za hranicí. Jde přidávat vychytávky, např. vícenásobnou použitelnost, pokud ovšem příliš nesníží konstrukční číslo (poměr paliva vůči konstrukci, nebo, pokud ho udáváme radši jako zlomek, podíl paliva na vzletové hmotnosti).
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: taky jsou na nyxu lidi, kteri radi premysli nad zajimavou diskuzi, a naprosto je nezajima nahodne placani na zaklade nahodnych dojmu...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: budu litovat že se ptám, ale přece... co to, kurva, meleš?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: Ve skutečnosti... někdo jiný půjde pryč. Na obdiv k Elonovi tady máš jiný klub. Já tam stěží můžu rozebírat, proč si myslím, že ne každý Elonův nápad je hned super, jen proto, že některé jeho nápady jsou dobré. Tak to budu rozebírat tady. A nyx komunitka si na to podle mě nakonec zvykne, protože nakonec, jsou tu lidi, kteří radši přemýšlí, než jen papouškují.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: tou Quorou jsi to zabil. Glume, řekni mu to...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: cena raket se nepocita ale modeluje, viz navsteva Everyday Astronauta v Nemecku. Raketa jsou desetitisice promenych a to si jeste ani nezacal stavet.
    SLS, respektive Orion ma 4 stupne, Orion je 5. stupnem. Starship ma 3. stupne, HLS Starsip je 3. stupnem.
    Musk rekl, ze cena paliva je nesrovnatelne nizsi nez raketa. U rakety, kterou zahazujes, to neni ani 1 % nakladu.
    Ve skutecnosti hraji mnohem vetsi roli uplne jine parametry.
    I kdyby bylo potreba 10 startu Tankeru Starship, tak je to levnejsi nez jedna expendable Starship a i ta je asi desetkrat levnejsi nez SLS, ktera ma o nekolik stupnu vice, ze? Pocet stupnu neni az relevantni jak si myslis.

    Palivo je kriticke az u preletovych modulu, pristavacich modulu, protoze vynesenim paliva na obeznou drahu palivo zdrazi o mnoho radu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Why do we launch a multi-stage rocket when there is a single stage rocket? - Quora
    https://www.quora.com/Why-do-we-launch-a-multi-stage-rocket-when-there-is-a-single-stage-rocket
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS: /s/urychlosti/urychlit
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: ano, ale základní úvaha je: velikost rakety s požadovanou cílovou rychlostí roste exponenciálně.

    "The delta-v needed is only 3.6 km/s, only about 0.4 km/s more than needed to escape Earth,"

    na LEO potřebuejme delta-v 9.4 km/s (je to více, než orbitální rychlost a laicky ten rozdíl mezi delta-V a oběžnou rychlostí lze označit jako "gravitační ztráty" během startu - mám to od celkem na slovo vzatého odborníka na kosmonautiku, který ale přesný český termín taky nezná, ale prostě dokud jsi na parabolické dráze, jsou tam gravitační ztráty, teprve až když si na oběžné eliptické dráze, ale zase se mění účinnost další akcelerace podle přesné polohy na té elipse)

    Raketa, která zvládne jednotkovou hmotnost užitečného zatížení urychlosti na 12 km/s místo 9.4 km/s ale nebude ani zdaleka "o třetinu větší", než raketa, která doletí na LEO. Ve skutečnosti to bude ještě daleko horší, než rozdíl odporu vzduchu mezi 20 a 30 km/h, když jedeme na kole. Exponenciála je exponenciála, záleží na tom, s jakým jejím kusem se nám zrovna daří pracovat. Rakety pro LEO vypadají jako taková ta část Eifelkovky nad mezipatrem, a vejdou se tím pádem do dvou stupňů. Rakety pro Mars ale začínají s materiály a motory, které máme k dispozici (a nikdy lepší mít nebudeme - viz kniha "Ignition" - ne FOOF fakt není prakticky použitelné okysličovadlo :-)) ), vycházet jako Eifelovka celá, ne jen jako ta část nad mezipatrem.

    Tankování na oběžné dráze je koncept, který byl zvažován v počátcích kosmonautiky, je toho plná taková ta klasická sci-fi. Možná orbital fuel depot někdy bude realitou, kdo ví... Starship ale poměrně konzervativně pouze dotankovává před odletem sama sebe. Jenže počet startů potřebný pro to dotankování je obludný a je jasné, že kosmonautiku tímhle způsobem asi škálovat nepůjde, že.

    Můžeme docela snadno dospět k tomu, že třístupňová verze Starship (s hypotetickým vícenásobně použitelným druhým stupněm) by možná pro to "dotankování" (které může a nemusí být výhodnější, než montáž z více komponent či stupňů, vždy plně dotankovaných) by potřebovala těch startů tankerů třeba třetinu. (nevím, nepočítal jsem to přesně, muselo by se to počítat pro konkrétní architekturu s konkrétním počtem vakuových motorů v 2.stupni, ano, vím, kde na českém webu je javascriptová kalkulačka, kde si s tímhle můžete hrát)

    Vracím se obloukem k tomu, že skutečným důvodem, proč nikdo vícenásobně použitelný druhý stupeň nezvažuje, je prostě potřeba přistávací plochy downrange. Kdyby to byl prám, se zásobou pohonných hmot, a kdyby 2.stupeň skutečně nabízel rychlou znovupoužitelnost (jen dotankování, bez generálky motorů), tak by nezatížený nejspíš dokázal přeletět zpět na hlavní odpalovací rampu. A tenhle manévr by počet startů nutných pro odlet k Marsu mohl snížit 2x nebo 3x (nevím, nepočítal jsem to, odhaduju...)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: 2 stupne potrebuji vice paliva nez 3, co potrebuje vice paliva nez 4 ...
    Rakety, ktere cele zahazujeme potrebuji o hodne mene paliva nez rakety, ktere cele vyuzijime znova.

    Ekonomika je komplexni vec a zacina na terminech dostupnosti jak moc draheho kazdeho jednoho sroubecku nebo suroviny. A raketa zije v ekonomickem svete, ne ve svete zjedusujicich fazikalnich modelu pro stredoskolaky.
    Bezos mluvil o ekonomice New Glennu dost. Kazdy jeden popularizator vzdy zminuje, ze ekonomika raket hraje velkou roli, a az kdyz si to uvedomis, dojde ti, proc se nektere prvky Ariane 6 vyrabi i v CR a proc je SLS nejlepsi americky projekt.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam