Manipulace s fází na subech a DSP jsou super - imo to může (kromě zmenšení vlivu místnosti na cháru) trochu vyhladit změnu směrovosti okolo dělící frekvence a tím snížit slyšitelnost toho, že se přechází z elektrostatu na dynamickou uzavřenku. Zrovna Déčkovej zesík přímo u měniče taky afaik skutečně výhody přinést může.
No ale k tý zábavnější věci: zajímalo mě jak to vypadá s měřením, a hlavně jak je to s těma odrazama v místnosti u Neolithu vs. menších (ale stále v absolutním měřítku velkých) Loganů, protože všechny tyhle panely mají samozřejmě extra úzkou směrovou charakteristiku vertikálně i horizontálně a většinou platí, že čím větší měnič, tím silněji směruje. Směrová měření neolithů ani ESL 13A/11A jsem nikde nenašel, ale zato jsem našel měření Renaissance ESL 15A, které:
a) dle očekávání potvrzuje úzké vyzařování
b) patří k nejhnusnějším měřením, jaké jsem u beden za 25k USD viděl :))
Je mi jasný že trochu objevuju Ameriku a to že elektrostaty silně trpí na rezonance je celkem známá věc, ale tady je to tak hezky vidět a určitě sem občas nakoukne i někdo, kdo se s tím ještě nesetkal:
Bezodrazové měření frekvenční charakteristiky panelu (modře) a wooferu (červeně)
Odezva měřená v ose (černě) a horizontálně mimo osu, odstupňováno po 15° (tj. 0° - 90°)
Odezva měřená v ose (černě) a vertikálně mimo osu směrem nahoru i dolů, odstupňováno po pouhých pěti stupních (tj. -15° až 15°)
Pokusím se předejít debatám na téma "a kolik elektrostatů jsi slyšel, ty nulo?" - zvuk elektrostatů se mi většinou líbí, i když realistický mi většinou moc nepřišel, hlavně kvůli dynamice. Je ale rozhodně relevantní posuzovat nejen jestli je zvuk beden líbivý, ale i jestli je realistický, a z toho pohledu budou tyhle bedny dost katastrofa.