• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMAROKHIFI & TOP AUDIO
    CLOJSTER
    CLOJSTER --- ---
    PLAYER: No nevim. Uz z principu to nemuze byt kvalitnejsi nez primo nahravka na cd. Kompromisy jsou jak u “zapisu” na vinyl, tak pri reprodukci (resp. prevodu zpet do digitalu). Mnohem vetsi nez u CD.
    Par vinyl ripu jsem taky mel a vsecko nad 22khz byl stejne jen nejaky neslysitelny “sum”. Takze degradace kvality tam probiha na zacatku pri zaznamu a pak nasledne i pri prevodu zpet…
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    CLOJSTER: predkladas sve domnenky jako hotovou vec a pausalizujes. Rip muze mit ruznou uroven kvality, je tam mnoho promennych, neni treba mi je vsechny vypisovat, jako bych si jich snad nebyl vedom ;)
    Mam tu asi 20 alb ripnutych z vinulu a pouze jedno zjevne autor odflaknul. Vsechny ostatni hrajou lepe jak libovolne CD, kterych mam desitky. A samozrejme ze porovnavam i tataz alba, nektere mam dokonce hned na vicero zdrojich, vcetne SACD, ktere take neni vzdy zarukou vysoce kvalitni nahravky.
    CLOJSTER
    CLOJSTER --- ---
    PLAYER: Tak jako “ripem z vinylu” jsi to slusne zabil. Tam je degradace kvality hned na dvou mistech. Cely ten vinyl je jen o kompromisech jak pri nahravani, tak reprodukci. Jestli ti vyhovuje rip z vinilu ktery delal nekdo kdovi na cem, tak je to fakt jen v hlave…
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Dneska se masteruje pro různá média různě, takže CD může mít jiný dynamický rozsah než stream. Zmiňují tam i že normalizace hlasitosti na streamovacích službách mohla mít ten pozitivní dopad (jak psal VOZKA).
    Akorát Spotify nebrat, stále nenabízí obsah ve FLAC. Na rozdíl od Deezeru a Tidalu.

    The [COMPRESSED] History of Mastering — Twenty Thousand Hertz - The stories behind the world's most recognizable and interesting sounds.
    https://www.20k.org/episodes/historyofmastering

    The Loudness Wars — Twenty Thousand Hertz - The stories behind the world's most recognizable and interesting sounds.
    https://www.20k.org/episodes/loudnesswars

    Jako dobré příklady tam padnou
    Daft Punk / Get Lucky
    Bruno Mars / Uptown Funk
    Blake / Gods Plan
    Bradley Cooper, Lady Gaga / A Star is Born Soundtrack
    Guns N' Roses / Chinese Democracy
    remastery The Beatles z r. 2017 prý taky nejsou vůbec špatné

    Album list - Dynamic Range DB
    http://dr.loudness-war.info/

    https://www.reddit.com/r/audiophile/comments/4iqr4u/songs_with_high_dynamic_range/

    Best Audiophile Albums. Collection of audiophile quality… | by Practical Audioholic | Medium
    https://medium.com/@practicalaudioholic/best-audiophile-albums-part-1-a3c402e40b79

    Jestli něco kde zkoušet MQA
    https://www.control4.com/docs/product/mqa-audio/listening-notes/english/latest/
    Za mě ale:
    [SPIKE411 @ hd // audio&video pro narocne!]

    A high resolution / hires / hirez/ HD audio
    [SPIKE411 @ ZVUKAŘINA - aneb rady a tipy jak dosáhnout co nejlepších výsledků v práci se zvukem]
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    MADCAT: musel jsem se podívat na rok vydání posledního CD, co jsem koupil a je 2022, takže ano, zjevně se to děje pořád. Né samozřejmě všude, někde je to třeba jen na hraně, ale když sáhnu po CD z roku třeba 1990, tak tam ten rozdíl je znát a není to jen o tom, že musím víc otočit volume doprava. Zase připomínám, že nechci paušalizovat, protože třeba CD Schiller - Summer in Berlin, nijak dojebané není, jenže to zase neposlouchám, protože je součástí alba s koncertem na Blu-Ray, kde je luxusní hires stopa, s kterou se nebohé CD, nemůže měřit.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    MAJA: Já jsem s fleškou a cédéčkama chodil, ale i to byl docela omrd. Tu jsem narazil na streamovací zařízení asi za 100 000, které neumělo souborový systém NTFS (standardní ve windows), tu jsem narazil na vystavujícího, který mi odmítl přehrát moje 2x rychlostí vypálené cédéčko s pečlivě vybranými testovacími FLACy, otestované v Exact Audio Copy na chyby, protože vypálený cédéčka prostě nepřehrává. A místo toho pustil gramodesku, kterou mi do té chvíle pozitivní dojem z jeho beden úplně zkazil :)).

    PLAYER: Koná se to, jen se to jmenuje Audio Video Show a už to není v Corinthii ale někde jinde. Já mám největší zážitek asi s Avantgarde Acoustic Trio - je to vlastně za ty prachy (snad pět milionů) příšerná bedna, má to na některých frekvencích slyšitelný rezonance a hraje to +- přesně jen ve sweet spotu, když si popojdeš o dva metry vedle, tak už to zní jinak (posloucháno z dostatečné vzdálenosti v jedné z konferenčních místností). Ale má to nejlepší dynamiku, jakou jsem kdy slyšel, nic jiného se tomu nepřiblížilo.

    MADCAT: Loudness war se hlavně u populární hudby děje furt protože pro poslech z levných nekvalitních zařízení je to "žádoucí". Ale děje se to o trochu míň, paradoxně hodně díky Spotify, které příliš málo dynamické nahrávky detekuje a ve výchozím nastavení je jednoduše o kus ztlumí, takže pak ztrácí tu výhodu že znějí mezi jinými písničkami hlasitěji a tím vyniknou.

    FATTY: Tak zajímá mě kvalitní zvuk a jsem na nyxu. :) Jinak to nevidím tak černě. Třeba kvalita nejlevnějších aktivních studiových beden za posledních deset let ohromně vzrostla a jsou z nich podle mě možná nejdosažitelnější hifi bedny na trhu.
    FATTY
    FATTY --- ---
    VOZKA: kdyz nejsi hifista ale bastlir, tak co tu delas? :) Tohle je napsano moc hezky: "Přijde mi, že normální lidi vůbec nepočítají s tím že by nějaká reprosoustava mohla znít reálně a ne jako reprobedna, tak je potřeba jim nejdřív změnit očekávání". A je to horsi a horsi.. Myslim, ze hifi casem vymre a bude to spise raritni/okrajova zabava..
    MADCAT
    MADCAT --- ---
    PLAYER: To prznění audionahrávek - to myslíš loudness war? To se furt ještě vyskytuje, nebo mluvíš o starších nahrávkách? Já tak nějak doufal, že už to zvukaře aspoň trochu přešlo...
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    V podstate nemam co dodat, nezaznelo nic, s cim bych vylozene nesouhlasil. Co se Hiendu tyce, kona se to jeste vubec? Ja tam byl naposled asi pred 10 lety. A prave protoze tam vzdy hral jejakej ultraprisnej jakoze hufistickej jazz, tak jsem sebou tahal napisliuchans CD/SACD. Vetsinou ki vystavivatele vysli vstric a min. jednu celou skladbu mi pustili. Za ta leta co jsem se tam ochomejtal, mi utkvely v hlave dve sestavy. Jedno byl salon s Cabasse, kde v kombinaci s temi jejich satelity meli zapojeny i obri subwoofer, na tom znel Bryan Adams luxusne. Btw na tom asi 200kg subu meli postavenou minci, ani se behem reprodukce nepohla!
    No a druha sestava byly B&W800D, ikdyz tenkrat asi jeste bez diamantu. To byly jediny bedny z vystavy, kde mi nechybel objem nejnizsich kmitoctu. Tenkrat jsem vubec neresil nejake zesilovace, takze vubec netusim, cim to pohaneli.
    Jo a tenkrat jsem si postesknul, ze na to vlastne nikdy mit nebudu. Tak topku 800D sice nemam, ale i ty 802D hraji podle mych predstav, subwoofer sice mam, ale na muziku neni vylozene treba. S cim mam ale ted velky problem, je kvalita nahravek. Je smutny, kolik i originalnich nosicu je sprznenych nesmyslnym vybuzenim, nebo jak se tomu nadava. Proste hnusne ostry zvuk s pocitove orezanyma vyskama. Asi nejlip mym usim zni ripy z vinylu. Ted si jeste pohravam s nakupem koncovych monobloku. Asi by mi sedly lampy, ale bojim se nakupu z druhy ruky a obecne jejich zivotnosti. Vubec se v tom neorientuju, nevim, kde bych schanel nove...
    MAJA
    MAJA --- ---
    Mě hodně obecně z výstav vycházejí reprobedny, které zní nejvíc "obyčejně". Jakmile mě někde zaujmou třeba basy nebo prostě cokoliv jiného, tak je něco špatně a delší poslech to potvrdí.

    Vystavovatelé/prodejci dobře vědí, jestli hrát nějaké efektní jazzové cinkání nebo nějaký našlapanější orchestr, to by člověk musel chodit s fleškou/CDčkama apod. od expozice k expozici :-)

    Teoreticky by měl se stoupající kvalitou/výkonem/výstupní impedancí apod. koncového zesilovače klesat vliv reprokabelů, ale nějak to neplatí 100%.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    PLAYER: Jasně, je to složitej problém a je těžký to rozsoudit dokud nějakej rigorózní abx test někdo fakt neudělá, ale kdo by se s tím chtěl otravovat.
    Ad poslech drahých sestav, moje zkušenost z výstav typu high end praha/audio video show je, že i přes mizerné akustické podmínky bedny které mi nejlépe znějí jsou až na výjimky bedny které i velmi dobře měří (čímž nemyslím jen odezvu v ose, ale i směrovou charakteristiku či zkreslení), a bylo to tak i když jsem tam byl před x lety poprvé a naposloucháno jsem (ani odjinud) skoro neměl. I když je tam pár zádrhelů typu že ve špatné akustice podle mě vždycky znějí líp bedny s užší směrovou charakteristikou - na druhou stranu mně se zvuk takových beden líbí víc všude, takže v mém případě i tohle sedí. Největší chaos mi do toho úsudku vnášelo když vystavující pouštěli hovadiny.

    Zato rozdílu mezi sestavami se stejnými reproduktory ale úplně jiným zbytkem řetězce (stalo se) jsem si tam nevšiml nikdy. Pokud byl, musel být mnohem menší než vliv reprosoustav, místnosti a pouštěné nahrávky. Z toho je celkem přirozené odvodit, že ten rozdíl musí být malý.

    Co se natrénování sluchu týče tak s tebou do nějaké míry souhlasím, ale zároveň myslím že to je trochu jiná situace. Televize je vždycky jen vzdálená aproximace reality, je to placatá svítící věc která má po celé ploše stejné rozlišení, omezený kontrast, omezený barevný gamut, omezenou obnovovací frekvenci... To jsou vlastnosti které se zásadně liší od toho, jak oči vnímají realitu, takže dává smysl že se musíš nejdřív trochu naučit jak to udělat nejlíp.

    Naproti tomu u reprosoustav se dá napodobování reality přiblížit daleko víc a dovedu si snadno představit situaci, kdy při slepém testu nepoznám jestli poslouchám zvuk nebo nahrávku něčeho, což je s televizí nemožné.
    Moje zkušenost s pouštěním beden lidem s nulovou praxí je, že se jim často nejdřív líbí ty nejvíc "zářící a kontrastní" (basy, cinkání atd., asi známe všichni), ale když se jich zeptáš jaké bedny nejvíc znějí jako realita, tak přehodnotí a většinou nejsou mimo. Přijde mi, že normální lidi vůbec nepočítají s tím že by nějaká reprosoustava mohla znít reálně a ne jako reprobedna, tak je potřeba jim nejdřív změnit očekávání. Natrénovaný sluch hraje obrovskou roli v tom když se člověk snaží identifikovat *proč* něco hraje blbě nebo dobře, nebo třeba pro identifikaci harmonického zkreslení, což normální člověk skoro neslyší, ale při posouzení "skutečně znějící/uměle znějící" laici v mém okolí většinou nebyli mimo.

    Ale taky do toho nechci moc rejpat, pro mě je to stejně debata čistě akademická, nejsem normální hifista ale bastlíř a otázka "jaké faktory mají největší poměr kvalitativní přínos/cena" je pro mě jednou z hlavních motivací, takže z toho pohledu pro mě kabely asi nebudou podstatný nikdy :).
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    VOZKA: je otazkou, kolik z tech nepopiracu s levnyma sestavama, jak ty rikas, vlastne slyselo ty opravdu drahe sestavy a do jake miry to opet muze byt predsudek ve smyslu "je to drahy, tim padem je to skvely" ;)
    Pak je tu ve hre subjektivni vjem, co se libi jednomu, nemusi se libit druhemu a oznaci to za horsi. A naopak.
    Asi zde netreba rikat, ze ne kazdy ma vycviceny sluch. Mozna to bude znit divne, ale jsem presvedceny o tom, ze vnimat zvuk, aby byl clovek schopen popsat pripadne rozdily, je treba se "naucit". Kdo nevi, jak ma co znit, kdo nevi, co ze ma vlastne slyset, tak tezko bude relevantnim recenzentem. Dovolim si prirovnani ke zraku. Postav laika pred 20 ruzne nastavenych TV a zeptej se ho, jaka ma nejlepsi obraz. Obvykle je ukazano na tu nejvice zarici a kontrastni. Ze jsou slite stiny, ze jsou v jasech prepaly a ze barvy maji prehnanou saturaci, to ti lide "nevidi".
    Onehda jsem vybiral nahradu za 100Hz CRT TV a mnoho let jsem zadnou nenachazel. U lcd obecne mi vadila absence cerne a u plasmy jsem nenavidel blikani obrazovky a tzv phospor trails. To blikani hromada lidi vubec nevideli, dle jejich slov, stejne tak nevideli jekteri ty ohavne duhovite zavoje pri svenku kamery. Az kdyz jsem to u videohry opakovaněle demonstroval, tak si toho vsimli.
    Ale zpet ke kabelum. To, ze nekdo neslysi rozdil, nemusi byt vzdy kabelama, ale bud posluchacem, nebo "slabsi" sestavou a nebo kombinaci obeho. Ale to uz se opakuju. Zkratka a jednoduse odmitam pausalizovat, to je cele ;)
    CLOJSTER
    CLOJSTER --- ---
    DELLAMORTE: Jojo. To akorat potvrzuje to co rikam. Kdyz si vysnis ze ten novy kabel musi byt jiny, tak se do tr hudby tak “zaposlouchas” ze najednou slysis vsecko tak nejak “jasneji” a s vetsim prostorem a separaci jednotlivych nastroju a podobne kcy 😂. Ovsem jak to prestanes resit, tak je najednou vsecko stejne 😉 dle me je to v hlave predevsim.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    PLAYER: Ad druhej odstavec - o tomhle by se dalo debatovat do nekonečna, protože do týhle teorie nezapadá fakt že rozdíly mezi reprákama nebo sluchátkama jsou slyšet naprosto jasně i do docela vysokejch cenovejch hladin (i když ne vždycky jsou dražší lepší, samozřejmě), je tam do nějaký míry korelace mezi preferencema a měřeníma, a většinou to ani lidi s levnejma sestavama nepopíraj.
    DELLAMORTE
    DELLAMORTE --- ---
    Taky jsem měl jednu dobu kabelový období. Zkoušel jsem dvojlinky apod. pak jsem si koupil kabely už nevím jak se ta firma jmenuje, jen si pamatuju, že to dělali s kabelů na IDE a ten rozdíl byl fakt brutální. Od té doby jsem to upgradoval jen jednou, asi 8 let zpět, tam bylo teda zlepšení slyšitelné což mi potvrdila třeba i žena na slepý poslech i když jí je to fuk. Ale od té doby to neřeším a i když jsem nedávno něco zkoušel, tak mi to přišlo stejný. :D
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    SPIKE411: kdykoliv. A klidne polozim na stul 100k. To, ze nekdo trpi sugesci, dost mozna odvozenou od postbuy syndromu, jeste automaticky neznamena, ze tim trpi vsichni ostatni. Ja do te kopie sel s tim, ze kdyz tam zlepseni nebude, tak jsem vyhodil jen 5k a ne 300k. Coz mi za ten "experiment" stalo podstoupit.

    Ona ta sugesce totiz muze fungovat i na opacnem brehu, tedy ve smyslu, ze kdyz na neco draheho nemam, tak si vnuknu myslenku, ze to jsou stejne vyhozene penize a zarucene tam rozdil stejne neni (hodnotim neco, co jsem neslysel) a tak jsem usteril a vyzral nad vsema tema snobama, co si jen namlouvaji, ze to hraje lip ;)
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    V pripadu nize popsanem ten rozdil je tak znatelny, ze si troufam rici, ze by to pochytilo i netrenovane ucho bez slepeho testu.

    Ale ta výzva nestojí poznat to bez slepého testu, nýbrž právě při slepém testu. :)
    ALESH
    ALESH --- ---
    CLOJSTER: “poznaj” a jsou ohledne toho militantni. Pls tohle nema cenu :)
    PLAYER
    PLAYER --- ---
    Tak hadam, ze zalezi na zbytku sestavy, potazmo na samotnych kabelech. Nejsem presvedceny o tom, ze 4mm medena dvojlinka od vyrobce XX bude hrat jinak nez 4mm medena dvojlina od vyrobce XY. Pri stejne technologii.
    Vlastnosti kabelu jsou meritelne: odpor, indukcnost, kapacita. To neni "snake oil", otazkou samozrejme je, jaky vliv to ma nasledne na zvuk a zdali to dokazeme kazdy rozlisit.
    Netroufam si tedy pausalizovat a rict, ze rozdil vzdycky je a nebo neni slyset. V pripadu nize popsanem ten rozdil je tak znatelny, ze si troufam rici, ze by to pochytilo i netrenovane ucho bez slepeho testu. Me samotneho ten rozdil zaskocil.
    Poslouchano s B&W802D a Lexicon RV-6.
    CLOJSTER
    CLOJSTER --- ---
    A to fakt tam jako slysite rozdily v repro kabelech? Neudelal by sis slepy test? At ti nekdo ty kabely prohazuje? Fakt by me to zajimalo, protoze ja jsem jeste rozdil nikdy neslysel…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam