• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MUCKERČESKOSLOVENSKÁ SOCIALISTICKÁ REPUBLIKA V OBRAZECH, ODKAZECH A VE VERŠÍCH
    TALPENNY
    TALPENNY --- ---
    XMEDA:
    Krása- no tak takhle to tam vypadalo tak možná pár let po otevření případně když dorazili obzvláště zasloužilí geronti anebo rovnou soudruh tajemník s momentální píchačkou a jejich fellaz který ovšem během jejich "aktivního odpočinku " (čti povinné kolečko kolem plesa a pak bar) ,"rodinné zábavy" a výletů za krásami přírody bylo slyšet na kilometr.

    O "servisu" v podobě saun který by navštívil tak ostřílený vymetač plaveckého bazénu v Podolí už fakticky imunní vůči plísni, dementní "společné zábavě" a "programech" s potenciálem oslovit tak obstarožní lopaty po lobotomii a minimálně pro prostý plebs reálně neexistujících "masážích" a "službách" nejčastěji v podobě rovnou zamčených dveří nemluvě :D
    XMEDA
    XMEDA --- ---
    Bratislava – Málo kultúry v lete roku 1966
    https://www.youtube.com/watch?v=vBKorHrxNv0
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    VOYAGER: tak tehdejší produkce byla snad ze 70% vykrádačky
    _AHMED
    _AHMED --- ---
    Původně měl jít do frcu, ale když jsem ho umyl...tak nikam už nepůjde :)

    VOYAGER
    VOYAGER --- ---
    1984 laura branigan, self control
    https://www.youtube.com/watch?v=LtWS63c5cmw


    Helena Vondráčková - Ty máš tu moc fajn moc (oficiální video 1986)
    https://youtu.be/AoRS1sa0Rtg
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ADAMIRA: a kto si asi tak zvolil tu politicku reprezentaci? sama sa tam nezjavila :)
    VOYAGER
    VOYAGER --- ---
    Michal Tučný - Prodavač (oficiální video)
    https://youtu.be/cJOkJ6EPHAY
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    kralovske reggae
    https://www.youtube.com/watch?v=JpHJrD-Zk9k


    První nahrávky reggae u nás lze datovat do druhé poloviny 70. let. Tehdy bylo natočeno několik písní, které vzbudily pozornost - hlavně čs. hudební kritiky. Jednalo se o společné projekty Yo Yo Bandu, Comba FH a jazzové zpěvačky Jany Koubkové (singl "„Horký vzduch a písek“/„Tic – Tac Hugo“). Styl reggae se promítl i do písniček, které na začátku 80. et zpívala rocková zpěvačka Jana Kratochvílová se skupinou Heval (např. „Copánky“, „V mý hlavě mi slunce lítá“).

    Asi úplně první kapelou, která se reggae začala věnovat soustavněji, byl pražský, zprvu vokální, později i vokálně-instrumentální soubor Yo Yo Band. Hanspaulští showmani v čele s bratry Tesaříky se sice nejprve nadchli pro americký soul a rhythm & blues, od přelomu 70.-80. let v jejich tvorbě ale jasně začalo převažovat reggae.

    V osmdesátých letech se u nás pak objevilo několik dalších kapel, pro které se tento styl stal téměř jejich ochrannou známkou. Určitě to byl Babalet "rastamana z Prahy" Aleše Drvoty s klávesistou Karlem Babuljakem a kytaristou Jiřím Charyparem. Posledně jmenovaný v serílu Bigbít vysvětluje proč ho reggae zaujalo: "Mě tam fascinovaly ty basový figury, který mi přišly jako z jinýho světa. Ta basa tam hrála úplně jinak, než jsem kdykoliv kdekoliv předtím slyšel. V písničkách byla prostě hlavně basa a pak zpěv, přičemž to celý bylo ovlivněný americkým soulem, karibskou a africkou muzikou." Někteří hudebníci, kteří odešli z Babaletu (I. Pavlů, J. Šimek a J. Šíma), pak vytvořili další, tentokrát krátce trvající skupinu Kamango. Reggae se promítlo i do některých songů pražské novo-popové skupiny Dr. Max, kterou vedl zpěvák Pavel Holý.

    Jednou z prvních českých kapel, která (možná nevědomky) produkovala cosi jako pomalejší ska muziku byla pražská sranda-parta pánů Krajíčka a Brodského s podivným názvem Nahoru po schodišti dolů band. Její pojetí ska vycházelo hlavně z faktu, že muzikanti zpočátku neuměli moc hrát - oni chtěli v podstatě hrát bigbít, ale přes veškerou snahu se jim z nástrojů linulo cosi jako bigbítová dechovka. Což je vlastně ska. Vidíte, a dnes jsou uznáváni jako průkopníci stylu. Legendy holt mají někdy velice prozaické pozadí.

    Rojili se rastamani čeští a moravští i jinde než v Praze. Asi nejvýznamnější mimopražskou družinou byl (a je dodnes) soubor Švihadlo z Mladé Boleslavi. V Brně existoval krátkodobý projekt Black & White (někdy nazývaný Černí a bílí) a z Havlíčkova Brodu pocházelo Bio 29 Pavla Šimona, které produkovalo jakýsi mix reggae a ska. Na Slovensku zase už od začátku osmdesátých let existovala v Bratislavě skupina Ventil RG, jež svůj novovlnný sound stavěla na stylu ska. Hráli v ní mj. i Jano Kuric nebo Robo Grigorov. Po jejím rozpadu prvky ska do své nové kapely Vidiek vkládal právě J. Kuric. A když už jsme u našich východních přátel, reggae a hlavně ska šlo vypozorovat i z tvorby trenčínské veselé party Mišo Kaščáka Bez ladu a skladu.

    Na konci 80. let pak vznikla dnes asi jedna z nejznámějších a nejlepších našich skupin, která se zaobírala jamajským dubem, Hypnotix. Těleso založil ex-baskytarista Abraxasu a Babaletu Michal Dittrich a takhle vzpomíná v seriálu Bigbít, kdy se s reggae poprvé setkal: "Jezdili jsme celá parta k jednomu kamarádovi do Plzně - kde bylo možno chytat německou televizi - dívat se na Rockpalasty (každoroční jednodenní festival v Essenu, který celý vysílal tehdejší západoněmecká televize - pozn. autora), a tam jsme někdy začátkem 80. et viděli Police a oni tam to reggae už do lidí začali ládovat."

    Ještě před Hypnotixem ale s dubem experimentovala partička lidí sdružených do uměleckého sdružení Hokaido (zejména budoucí baskytarista skupiny Vltava Jan Maxa alias Black Rubbish), která ovšem na svých domácích nahrávkách tvořila skladby, v nichž využívala pochopitelně i vlivů reggae, nové vlny ale také třeba hudby new age či muziky lidové. Další české kapely, které využívaly prvků reggae ve své tvorbě byli pražští Dr. Max a Máma Bubo.

    Na závěr krátké historie reggae u nás ještě jeden názor, tentokrát hudebního publicisty Vojtěcha Lindaura v seriálu Bigbít: "Jedna z těch podstatných věcí, která se dotýkala české nové vlny bylo bezesporu reggae. Prorostlo českou novou vlnu a vlastně dnes už těžko můžeme říci proč. Vysvětlujeme si to tím, že i v něm byl zakódován onen odbojný charakter, který český rock v té době nějakým způsobem vyjadřoval." To je jistě možné, stejně jako je možné, že čeští rockeři po reggae šáhli jen z pouhé fascinace nad jeho nezvyklým, loudavým tanečním tepem a vzdušným, odlehčeným zvukem. Prostě proto, že to bylo nové a svěží.


    Reggae v Československu — Články — Reggae — Československo — Bigbít — Česká televize
    https://www.ceskatelevize.cz/specialy/bigbit/ceskoslovensko/reggae/clanky/163-reggae-v-ceskoslovensku/
    VOYAGER
    VOYAGER --- ---
    VOYAGER
    VOYAGER --- ---
    Hajný je lesa pán
    https://youtu.be/E8ZRMhpyYEM
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    DZODZO: Ale za o nemůžou “ludia” ale Vaše politická reprezentace, tohle jsou hrozny kecy fakt.

    A zrovna Tatry byli nacpany uz za Československa.

    Nechcete si pustit dovolenou s andělem a snít u…. Jooooo tam je taky namrdano :)
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    XMEDA: tady se vzpomíná na československou republiku, ne na rakousko-uhersko dědku
    NJAL
    NJAL --- ---
    OMNIHASH: Rozumim zatepleni. Ale o tom ten pristavek pred chatou fakt neni. Ale asi rozumim tomu, ze jsem znechucenej, protoze znam puvodni vzhled. Tam nekde u tech satelitu v podkrovni mansarde na pude jsem (rad) pobyval.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    NJAL: páč naprostá většina těch malebnejch chat se nedala ekonomicky vytopit už před deseti rokama.


    DZODZO: no nebudu lhát, ty vaše exponovaný místa pod tatrama jsou slušná klauniáda. Celkově je slovenskej turismus pro mě jedno velký WTF, kdybyste se vykašlali na lákání Čechů a Poláků do Tater a lákali kohokoliv jiného kamkoliv jinam, uděláte líp.
    NJAL
    NJAL --- ---
    DZODZO: Je fakt, ze okolie riecky Demanovky som po 32 rokoch takmer nespoznal, ked som tam bol v 2019 pozriet... Triezva elektrikarska chata na Luckach sa zmenila na nejaku modernu prapodivnost.
    XMEDA
    XMEDA --- ---
    Vysoké Tatry - Rekreácia v 80. rokoch
    https://www.youtube.com/watch?v=41pY8ca7fBY
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    OMNIHASH: no ale musis uznat, ze dnes uz na mnohych turisticky exponovanych lokalitach nenajdes klidne miesto, napr. uz v zivote nechcem ist do nizkych tatier, lebo to co sa tam deje v demanovskej doline je taka mala lesna genocida, apartmany sa stavaju v chranenej oblasti ako keby to bolo nejake satelitne mestecko pri los angeles, kusok od pavcinej lehoty mas bobovu drahu a kolotocarske picoviny a miesto ticha tam reve radio, na chopok 99% ludi vyvezie lanovka, tam si daju kavu a pivo, pofotia sa ze aki su popici turisti a zasa sa zvezu dolu...

    a dufam, ze tvoja rodina neprovozuje horske hotely ako majitel skiparku a cesty v korunach stromov v bachledke, ktory najprv vyrubal les, postavil tam tu ohyzdnu kolotocaren a az potom ziadal o stavebne povolenie, lebo to je smutna realita na slovensku :(
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XMEDA: I call this post bullshit

    Moje rodina je na provozování horskejch hotelů a boud ujetá, praděda dělal na Prezidentský chatě ještě před válkou, pak tam vařil Novotnýmu guláš. Funguje to stejně od začátku minulýho století, jenom technika se mění. Dřív honoraci s dřevěnejma bednama tahaly do hor čtyřspřeží nebo vejtřasky, dneska se projedou rolbou nebo SUVčkem s kufrem plným labutinek.
    A nad tím luxusním hotelem na plese s vlastní asfaltkou visí banda dvacetiletejch horolezců v promočenejch hadrech, co přijeli nočním vlakem do Štrby, aby byli za úsvitu na hřebenu a žvejkaj řízky od maminky taky.
    Vyprávění o tom, jak ho nebetyčně sralo , když musel každou zimu budovat a ledovat sáňkovou dráhu pro hosty, a chodit po kopci s hárblěm a lopatou budovat klopený zatáčky, nebo nedejbože za trest tahat barely vody a stříkat s nima tu trať, aby to pořádně klouzalo, vyprávěl pokaždý, když si přihnul na rodinný oslavě.
    NJAL
    NJAL --- ---
    XMEDA: Jo, to peklo verim, na dolni Morave se hory ve srovnani s Tatrami hledaj dost tezko.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam