• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ASHRAKGramatyka a stilystyka – krasna a spisovna cestina nejen na netu
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    dámy a pánové, lingističtí odborníci...

    jaké jsou správné tvary?
    jíst... oni jí nebo oni jedí?
    napsat... oni napíší nebo oni napíšou?

    díky
    SILENT
    SILENT --- ---
    ANNIKA: me by naopak tahalo za usi svych (a to se v tomhle casto pletu)
    ANNIKA
    ANNIKA --- ---
    FELOR: To je právě ono - podmět nejsem já... Ale stejně mi to mých hrozně skřípe. A nemůžu najít kličku v pravidlech, která by ospravedlnila svých:o)

    ASHRAK: To už jsou detaily... Autor trvá i na tom, že v textu zůstane obrat "Jedním slovem pod psa", který mě pobavil, ale fičel pryč.
    FELOR
    FELOR --- ---
    ANNIKA: Což znamená, že správně je "mých očí"...
    ASHRAK
    ASHRAK --- ---
    FELOR: mea culpa, máš pravdu... to je tak, když běžím hladovej z baletu na oběd...
    FELOR
    FELOR --- ---
    ASHRAK: To jako že "já" je v týhle větě podmět? Cože? Snad (ono) = se nepodařilo a přivlastňuje se předmětu, ne?
    ASHRAK
    ASHRAK --- ---
    ANNIKA: zaprvé, "mně"

    zadruhé správně by mělo být "svých", protože se přivlastňuje podmětu
    ANNIKA
    ANNIKA --- ---
    Prosím, kterou variantu poažujete za správnou? :

    „nikdy se mi však nepodařilo zahlédnout ji v úrovni mých očí“

    nebo

    „nikdy se mi však nepodařilo zahlédnout ji v úrovni svých očí“

    mě to mých nehorázně trhá uši...
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    pančelka akceptovala sloveso.
    SPUNT
    SPUNT --- ---
    Tak to jsem taky zvědavá, jak to určí ve škole... určitě sem potom napiš "závěr". Díky
    SILENT
    SILENT --- ---
    CHIMERA: jak rika ashrak, je to vlastne a-bych. puvodne aoryst od byt, potom prehodnoceno na kondicional, ktery v sobe ma i ten vyznam podradici spojky. Podrobne to ma vysvetleno Gebauer, ale v rozboru na ZS bych se tim tak nezabyval. Napsal bych sloveso pripadne do zavorky spojka. Pokud bude pi uc protestovat, at to radne vysvetli a my ji pripadne odpovime ;)
    ASHRAK
    ASHRAK --- ---
    pokusit se to učitelce vysvětlit, a když nepochopí, chtít po ní její vysvětlení (a pak sem s ním ;)
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    takhle já to vidím od začátku (a nejsem teda bohemista).
    jak to vysvětlit té učitelce, která chce jedno číslo? (ps. co jsem komu udělala? :-)
    ASHRAK
    ASHRAK --- ---
    jsem momentálně v Minsku a nemám tu literaturu, ale myslím, že v syntaktickém rozboru by se to rozložilo, totiž na "aby" a na "bych"
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    no právě... já to vnímám jako spojené sloveso a spojku... ale co převáží?
    ASHRAK
    ASHRAK --- ---
    když nad tím tak přemýšlím, neříkám zcela pravdu... kondicionál je "podíval bych se"

    to "abych" v sobě jaksi zahrnuje i tu spojku "aby", aby tam byl ten účel a neopakovalo se to
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ASHRAK
    dík, muck, asi tě budem obtěžovat častěji :-)
    ASHRAK
    ASHRAK --- ---
    CHIMERA: "abych se podíval" je jedno sloveso, jeden přísudek

    (zvratnost a kondicionál se sice vyjadřují analyticky, leč je to stále jedno sloveso)
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    ASHRAK to je hezký... analytický morf... ovšem potřebuju to pro syna ve druhé třídě... mají za úkol ve větách určovat slovní druhy... a ve větě "šel jsem k tůňce, abych se podíval, jak se žáby žení a vdávají" je teda ABYCH co? sloveso?
    ASHRAK
    ASHRAK --- ---
    CHIMERA: abych, aby... je v podstatě analytický morf sloužící k vyjádření podmiňovacího způsobu u sloves (spolu s l-ovým - aktivním - příčestím). abych šel. od původu je to myslím nějaký asigmatický aorist.
    zároveň je to i podřadicí spojka (stačí se podívat do SSČ): účelová, nepravá účelová (odešel, aby se už nevrátil - zde není podřadicí), obsahová, účinková nebo způsobová
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam