to shrnutí je fakt hezký
jenom jestli můžu - je tam víc saussurea než derridy, tak to zkusim ještě trochu jinak
velmi zjednodušeně řečeno:
zatímco u saussurea je klíčová právě ta arbitrárnost vztahu mezi označovaným a označujícím ("když napíšu dům, fyzicky dům nikde není", napsané označující "dům" má smysl jenom díky vymezení proti jiným označujícím - dům není totožný s "panelák", "vila" nebo "garáž", ale má k nim vztah a z tohoto vztahu svůj smysl, "dům" nenabývá smyslu díky ukázání "toto je dům")
derrida jde ještě dál:
1. zdůrazňuje syntézu toho nabývání smyslu, tj. právě to, že když použiju označující "dům", provedl jsem (resp. sama se provedla) významovou syntézu z celého kontextu "domu", tj. z jeho rozdílů - diferencí vůči jiným označujícím
2. tahle syntéza má proto i význam té okliky a odsunutí - když použiju označující dům, odehrála se syntéza diferencí, která mi onen "přítomný dům" jako označované naopak odsunula a "zakryla", protože se odehrála na straně označujících a nikoli na straně označovaného
no a jelikož je tedy ona syntéza diferencí (jeden z významů derridovské diferänce, jak se to překládá) bytostně časová - právě proto že prezentace přítomnosti (a to nejen jazyková prezentace pomocí označujícího) vždy předpokládá onu syntézu, tj. okliku přes vztahy k jinému, přes diference - právě proto Derrida s takovou vehemencí tvrdí, že nezprostředkovaná přítomnost jako taková, přítomnost o sobě, označované o sobě, atd., že to vše je metafyzickou fikcí.
takže shrnuto a ještě více zjednodušeno - saussure tvrdí, že označující a označované k sobě nemají žádný nutný vztah, nicméněstále jsou u něj ještě odděleny jako nezávislé roviny, zatímco pro derridu je označované výsledkem hry (syntézy) označujících