• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KAATHAPostmoderni Filosofie
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    SAMWE: Tak je to poněkud ambivalentní osobnost. Ale blbej určitě neni, možná jenom trochu obsesivně švihlej. :) Asi nejvíc hardcore kniha, co od něj v češtině vyšla, je Nepolapitelný subjekt, kterým bych ostatně doporučoval začít při případném samostudiu. :)
    SAMWE
    SAMWE --- ---
    Jsem rád, že jsem tohle téma objevil. Rád bych se Vás zeptal na Slavoje Žižka (Žižeka?), viděl jsem, že ho tam dříve dost probíráte. Přiznávám, že jeho dílo nijak zvlášť neznám, ale v poslední době jsem měl tu čest se s ním (hlavně skrz televizní obrazovku) docela často setkat a poslouchat ho a slyšel jsem hodně chvály.
    Říkám narovinu, že na mě působí jako nejprůměrnější kavárenský intelektuál a žvanil. Vše co jsem od něj slyšel bylo z části šosácké, z části prostě blbé.
    Rád bych si poslechl co a proč si myslíte Vy. Díky.
    SAMWE
    SAMWE --- ---
    DICK147: Já bych osobně Marxe za příliš postmoderního nepovažoval vůbec. Žižek objevil Ameriku, když si všímá spojitosti mezi marxismem a judaismem.
    Problematika odtržení vědomí od bytí je u Marxe především důsledkem jeho historicismu, což ovšem také není zrovna postmoderní záležitost (viz např. Platon).
    SEEKER
    SEEKER --- ---
    RUZOVYKOLOUSEK: v knihovně nevim, ale tady ji mají za hubičku.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    postmoderní satanismus začíná vystrkovat růžky :-)

    ehm, chtěl jsem zavolat na to EEE, ale nevím, jestli bychom neměli u Lotka zařídit přeměření zdroje...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Postmodernism and Satanism - Satanism Community
    http://www.the600club.com/topic55385-1.html
    ...přišlo mi to chvílema vtipné :-)
    RUZOVYKOLOUSEK
    RUZOVYKOLOUSEK --- ---
    nevite, jestli se v nektere knihovne v CR da sehnat Baudrillardova 'La gauche divine'? dik
    DICK147
    DICK147 --- ---
    HANOCRI:
    to je jen otazka interpretace, burzoasni je stejne pozitivni jako freudianska, proste burzousti maji svuj nezadatelny slovnik, ktery je stejny (jen konotacne obraceny) jako radikalni liberalove...
    On mel Marx nekolik problemku nasazenejch uz v dobe Komuny...
    ....................................
    André Mommen
    150 let Komunistického manifestu
    překlad
    (z nizozemského originálu, který je úvodní studií k Het Communistisch Manifest, vydalo Imavo, Brussel 1998, přeložil Miloslav Ransdorf)

    Poznámka překladatele: André Mommen je profesorem na amsterdamské universitě a věnuje se kromě otázek dějin politických teorií především problémům globalizace, analyzuje rovněž transformační procesy v zemích bývalého sovětského bloku. Navazuje kromě marxistické inspirace na Wallersteinovu koncepci světového systému. Je častým přispěvatelem (a členem redakční rady) časopisu Vlaams Marxistisch Tijdschrift. Daný příspěvek je už druhým pokusem na stránkách Dialogu Sever-Jih Západ-Východ seznámit české čtenáře se stavem marxistického myšlení v nizozemsky mluvícím prostředí.

    PhDr. Miloslav Ransdorf, CSc. – profil, dílo, poslanec Evropského parlamentu
    http://www.ransdorf.com/p%C5%99eklady/archivpreklady.html
    HANOCRI
    HANOCRI --- ---
    DICK147: taková vyhrocená interpretace marxe jako zevla, flákače, kapitalisty, gamblera...apod. je tady http://www.mises.cz/database/clanky/51_19_Marx%20jak%20ho%20m%C3%A1lokdo%20zn%C3%A1.pdf ne, že bych tomu dával nějakou důležitost, podle mě je vlastně skoro jedno jaký byl, ale spíš jde o to, že oba ty výklady, jak ten Frommův tak tenhle od Northa, jsou hrozně jednostraný a evidentně ideologicky značně zatížený, málo kdo je světec a málo kdo je ztělesněním zla..
    DICK147
    DICK147 --- ---
    HANOCRI:
    premejslel jsem,, kdo se zacne kroutit, ze Marx neni postmoderni, taxem pridal i Zizeka, to by mohlo pomoct...

    Marx provedl první radikální obrat v novověkém myšlení, když novověký obraz člověka označil za převrácený, za obraz, jaký vzniká v temné komoře (camera obscura). Prvky tohoto obrazu – vědomí, rozum, subjekt – nejsou nevyvratitelné, sebe sama plodící mocnosti, které rozvrhují nebo určují vnější skutečnost, nýbrž jsou to „nutné sublimáty materiálního života“, lidského bytí: je to řeč skutečného života, jak říká Marx v Německé ideologii. (Erich Fromm, Obraz člověka u Marxe, Brno, Luboš Marek 2004, s. 121) Vědomí je určováno tím, co není bezprostředním obsahem vědomí – matérií a formou lidského života, kterou je dosti nesnadné zkoumat. Marx říká, že vědomí a bytí není identické, nýbrž mezi nimi existuje disharmonie, rozpor. Vědomí zůstává v novověké filosofii uzavřeno samo v sobě a nepoznává, že je utvářeno vnějšími činiteli, které nemají ,racionální‘ povahu. Skutečnost, ve které člověk žije, je jiná, než si ji představuje novověký a osvícenský myslitel ve svém vědomí. Neřídí se pokyny našeho rozumu a dovede roztříštit i ty nejkrásnější ideje. Marx tak řečeno uzemňuje přílišné sebevědomí novověkého racionalismu, když ukazuje, že toto sebevědomí umožnily životní a dějinné procesy, které jsou tomuto racionalismu neznámé. Marx tedy hlásá pravý opak toho, co slyšíme od většiny novověkých racionalistů a osvícenců: lidské představy, ideje, hodnoty jsou křehké a zranitelné, neboť jsou prvkem skutečnosti, která se zpravidla řídí něčím jiným než naším rozumem.

    Základem Marxova materialismu je právě tento otřes, při kterém se zjevuje děsivá síla skutečna, o níž se tříští náš duchovní a morální svět. Jak říká Slavoj Žižek, tento základní rys materialismu se objevuje již v židokřesťanském náboženství. Jeho nejvýraznějším projevem je Ježíšovo zvolání na kříži: Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil? Tato křehkost lidského ducha, idejí a rozumu je pro Marxe jedním z hlavních podnětů k tomu, aby otočil celou perspektivu novověké filosofie a začal zkoumáním této děsivé moci skutečna. Jak to vystihl Kosík v Dialektice konkrétního, základní otázka zní: co je to skutečnost?


    In: Michael Hauser: Obrana Kosíkovy Dialektiky konkrétního
    SOK - Michael Hauser: Obrana Kosíkovy Dialektiky konkrétního
    http://www.sok.bz/index.php?option=com_content&task=view&id=103&Itemid=49
    DICK147
    DICK147 --- ---
    HANOCRI:

    Ja si ted (skoro jeden rok) davam Gramsciho. Jeho obdiv k Marxovi jako filosofovi je "nekonecny""", proto jsem si rad dal i Fromma. U techto lidi (freudistu) je vztah k Marxovi specialni...
    Na druhou stranu jsem hodil na CS holandskej text o Komunistickym manifestu, kde autor zase popisuje Marxe jako "bezohledneho organizatora, odmital jiny vyklad dejin nez jaky navrhoval on a vubec se mezi delnictvem a liberaly choval jako despot...zajimavy cteni hlavne proto, abychom pochopili Marxe jako radikalniho liberala...
    HANOCRI
    HANOCRI --- ---
    DICK147: Obraz člověka je zadara na netu ke stažení, myslim na SOKU...

    www.sok.bz/web/media/video/FrommMarx.doc

    ale ta závěrečná kapitola, o tom jakej byl Marx svatej a skvělej člověk, to podle mě trochu shazuje, jednak čerpá z hrozně málo literatury, korespondence atd., druhak si myslim, že je docela jedno jakej byl....ale ta óda na Marxe trochu podle mě zpochybňuje celou knihu, člověk se pak ptá, jestli je to fakt kritická práce...
    DICK147
    DICK147 --- ---
    a to chces cist jen jednu?
    Německo-americký psycholog Erich Fromm vydal dvě knihy, kde se zabývá interpretací Marxe. V Obrazu člověka u Marxe jde hlavně o sociálně humanistickou interpretaci postavenou na Ekonomicko-filozofických rukopisech, jejichž podstatná část je obsahem tohoto díla. Ve druhém titulu Beyond the Chains of Illusion se Fromm vyrovnává se svým vztahem k Freudovu a Marxovu učení. Fromm jako jeden z mála kritiků poukázal na to, že Marx vždy hledal „dynamiku“ společenských dějů, tzn. jejich hybné síly. Tím odpovídá na námitky proti možnému fatalismu a neměnnosti jím objevených a zkoumaných pravidel pro společenské pohyby.

    Karl Marx - Wikipedie
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx
    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    WEIRONG: Mít nebo být.
    MAFO
    MAFO --- ---
    WEIRONG: Strach ze svobody
    WEIRONG
    WEIRONG --- ---
    Zdravím, jakou knihu od Ericha Fromma byste doporučili k přečtení?
    DICK147
    DICK147 --- ---
    ANEBO:
    jj, zizekovy forky...


    I když... je to zvláštní. Marx nikdy jednoduše neztotožňuje ideologii s iluzí. Ideologie je to, co slouží třídám, bla bla bla. Moc, jinak řečeno. Taková je myslím ironie v Marxově finese. Můžete mít ideologii, která je fakticky naprosto pravdivá, ale funguje jako lež. Je to velká lekce pro psychoanalýzu. Je možné lhát formou pravdy. To je to, co dělají obsesivní neurotici jako já.
    Víte, že můžete říct něco, co je doslovnou pravdou, ale tím, jak s ní manipulujete, funguje jako lež. Ne. Neříkejte to, sám to vím. Já...

    Každý psychiatr, který se na mě tři minuty podívá, to pozná. Pokud by si cizí bytosti chtěli vybrat z lidstva zástupce tří čistých typů charakteru – jednoho ryzího psychotika, jednoho hysterika a jednoho obsesivního neurotika – pak bych byl dokonalým zástupcem obsesivního neurotika

    ...

    Slavoj Žižek | MONUMENT TRANSFORMACE
    http://www.monumenttotransformation.org/cs/aktivity/texty/slavoj-zizek#more
    DICK147
    DICK147 --- ---
    Vaclav Bělohradský: Mašíni aneb Jak se dělá fetiš

    Světově proslulý slovinský filosof Slavoj Žižek tvrdí, že naše postideologická doba je ve skutečnosti dobou velice ideologickou, i když ideologie tu funguje jinak, než jsme zvyklí. Ideologie v tradičním smyslu vytěsňuje nesnesitelnou pravdu, ta se pak vrací jako symptom, který můžeme vyléčit, jen když odkryjeme, co bylo zakryto.

    23. 8. 2011
    V současné společnosti ideologie funguje ve fetišistickém modu jako "ztělesněná lež", která nám umožňuje unést nechtěnou pravdu. Ideologie fungující ve fetišistickém modu nám umožňuje přijmout realisticky třeba smrt milované osoby nebo našich ideálů a přimknutím se k fetiši ji učinit snesitelnější: Fetišisté… jsou realisti… ochotní přistoupit na to, jak se věci mají, protože se upínají ke svému fetiši, jenž jim umožňuje mírnit drastický dopad reality.

    Třeba fetiš lidská práva dovoluje unést s klidným svědomím smrt tisíců civilistů v rámci "humanitárního bombardování", fetiš korupce umožňuje pravicovým moralistům realisticky přijmout nemorální globální kapitalismus, v němž hranice mezi legálním a nelegálním dávno zmizela. Českým antieuropeistům fetiš suverenita umožňuje přijmout realisticky fakt, že národní státy nejsou než loutky v rukou obřích finančních spekulantů.

    * * *

    Pirátské Noviny - Bělohradský: Mašíni aneb Jak se dělá fetiš
    http://www.piratskenoviny.cz/?c_id=33356
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    VON_GILOTINE: Takhle jsem si vždycky představoval život filosofa...
    VON_GILOTINE
    VON_GILOTINE --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam