• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KAATHAPostmoderni Filosofie
    DICK147
    DICK147 --- ---
    Vaclav Bělohradský: Mašíni aneb Jak se dělá fetiš

    Světově proslulý slovinský filosof Slavoj Žižek tvrdí, že naše postideologická doba je ve skutečnosti dobou velice ideologickou, i když ideologie tu funguje jinak, než jsme zvyklí. Ideologie v tradičním smyslu vytěsňuje nesnesitelnou pravdu, ta se pak vrací jako symptom, který můžeme vyléčit, jen když odkryjeme, co bylo zakryto.

    23. 8. 2011
    V současné společnosti ideologie funguje ve fetišistickém modu jako "ztělesněná lež", která nám umožňuje unést nechtěnou pravdu. Ideologie fungující ve fetišistickém modu nám umožňuje přijmout realisticky třeba smrt milované osoby nebo našich ideálů a přimknutím se k fetiši ji učinit snesitelnější: Fetišisté… jsou realisti… ochotní přistoupit na to, jak se věci mají, protože se upínají ke svému fetiši, jenž jim umožňuje mírnit drastický dopad reality.

    Třeba fetiš lidská práva dovoluje unést s klidným svědomím smrt tisíců civilistů v rámci "humanitárního bombardování", fetiš korupce umožňuje pravicovým moralistům realisticky přijmout nemorální globální kapitalismus, v němž hranice mezi legálním a nelegálním dávno zmizela. Českým antieuropeistům fetiš suverenita umožňuje přijmout realisticky fakt, že národní státy nejsou než loutky v rukou obřích finančních spekulantů.

    * * *

    Pirátské Noviny - Bělohradský: Mašíni aneb Jak se dělá fetiš
    http://www.piratskenoviny.cz/?c_id=33356
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    VON_GILOTINE: Takhle jsem si vždycky představoval život filosofa...
    VON_GILOTINE
    VON_GILOTINE --- ---
    ANEBO
    ANEBO --- ---
    DICK147: skoda, ze ten titul Nejnebezpecnejsiho filozofa Zapadu si prisoudil sam zkomolenim jineho vyroku na jeho ucet. Nicmene kniha je rozhodne hodne podnetna, zaroven jako Zizekovy forky ;)
    DICK147
    DICK147 --- ---
    Nejnebezpečnější filozof Západu

    Slovinský filozof Slavoj Žižek je v některých kruzích považován za nejbrilantnějšího intelektuálního provokatéra současnosti, jinými je oslavován jako nejlepší diagnostik patologií i vnitřních rozporů současného kapitalismu a liberální demokracie, a dalšími je zatracován jako "nejnebezpečnější filozof Západu či nenapravitelný marxista, který údajně vybízí ke svržení současného systému s pomocí násilných metod nebo dokonce glorifikuje stalinismus.

    Český intelektuální diskurs se sice k Žižekovi v poslední době občas odkazuje, ale dost často se zdá, že zejména jeho kritici ve skutečnosti poctivě nepřečetli ani jednu z jeho knih. Navíc Žižek píše a psal na mnoho různých témat, jeho intelektuální záběr, kombinující filozofické úvahy, lacanovskou psychoanalýzu a kulturní kritiku, je ohromující.

    Žižekova předposlední kniha, „Jednou jako tragédie, podruhé jako fraška“, kterou v českém překladu a s doslovem Radovana Baroše vydalo nyní nakladatelství Rybka Publishers, z desítek knižních i časopiseckých titulů, které se s Žižekovým jménem pojí, vyčnívá nejen proto, že je jednou z nejpodnětnějších intelektuálních reflexí ekonomické krize z roku 2008, ale také proto, že v sobě synteticky propojuje Žižekovy ústřední teze, které jeho český čtenář zná i z několika knih vydaných v češtině, například Mao: O praxi a rozporu (nakladatelství Grimus), Podkova nade dveřmi (nakladatel Akademie výtvarných umění), Humanismus nestačí (s Michalem Hauserem, nakladatel Filozofia), Mluví tu někdo o totalismu (nakladatel tranzit.cz) a Nepolapitelný subjekt. Chybějící střed politické ontologie (nakladatel Luboš Marek – 3K).

    Kniha je svého druhu polemikou s „utopií“ liberalismu, která podle Žižeka definitivně zemřela v roce 2008. Skutečnou utopickou érou byla podle něj ona šťastná 90. clintonovská léta se svou vírou, že jsme dospěli na „konec dějin“, že lidstvo nakonec objevilo zázračnou formuli ideálního socioekonomického uspořádání…Tato utopie zemřela dvakrát, protože zhroucení liberálně demokratické politické utopie 11. Září 2001 ponechalo ekonomickou utopii globálního tržního kapitalismu netknutou; pokud má finanční kolaps z roku 2008 nějaký historický smysl, tak je to zvěstování konce ekonomické tváře Fukuaymaova snu.

    ...

    http://www.pehe.cz/Members/redaktor/nejnebezpecnejsi-filozof-zapadu
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    PALO_FABUS: myslim si to stejne, ale inspirativni to urcite je jako vzdy
    PALO_FABUS
    PALO_FABUS --- ---
    _BENNY: no Curtis v zájmu příběhu klasicky zjednodušuje (popravdě jsou tam větší kraviny :)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    PALO_FABUS: a clovek by pritom rekl, ze jsou ty internety postmoderni vynalez anarchistickych hipiku :D
    PALO_FABUS
    PALO_FABUS --- ---
    Curtisův čerstvý dokument o ideovém pozadí internetu vycházejí v úvodu z filosofie zde tak oblíbené Ayn Rand :)

    All Watched Over by Machines of Loving Grace (television documentary series) - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/All_Watched_Over_by_Machines_of_Loving_Grace_(television_documentary_series)

    je to na torrentech i na youtube komplet
    DICK147
    DICK147 --- ---
    GEORGE175:
    Reply
    Antonio Gramsci, Historicky materialismus a filosofie Benedetta Croceho, Nakladatelstvi Svoboda, 1966;

    Kriticky rozumet sam sobe zacina casto az vlivem boje o politickou hegemonii, kterou vedou protikladne smery, a to nejprve v otazkach etickych a potom i politickych, az si konecne vytvori vlastni pojeti skutecnosti, vyssi nez bylo drivejsi. Vedomi, ze patri k urcite vudci sile (to je vedomi politicke) je prvni etapou jeho dalsiho postupneho sebeuvedomovani, ve kterem se konecne sjednoti teorie a praxe. Proto take jednota teorie a praxe neni mechanickym vychozim faktem, nybrz historickym procesem, jeho zakladni a prvopocatecni etapou je schopnost vyhranovat se a "odpoutat" se" od dosavadniho nazoru, a temer instinktivni smysl pro nezavislost. Tento proces pokracuje dale, az se skutecne a uplne dospeje k soustavnemu a ucelenemu svetovemu nazoru. Proto je nutno zduraznit, ze politicky vyvoj pojmu hegemonie znamena velky pokrok filosoficky, prave tak jako politicko-prakticky, protoze nutne vyvolava a obsahuje v sobe intelektualni jednotu a etiku, ktera je v souhlase s pojetim skutecnosti, jez se jiz vymanilo z pout obecneho zpusobu mysleni a stalo se, byt i jeste v omezenem meritku, kritickym (str. 56,57)

    KOMATSU
    KOMATSU --- ---
    GEORGE175: neasi
    HANOCRI
    HANOCRI --- ---
    Nevíte prosím někdo co znamená ludikativní? Je to od anglického Ludicrous? Nejspíš ano, ale tak pro sichr. Vím, že to zde není úplně k tématu.
    GEORGE175
    GEORGE175 --- ---
    myslíte si ,že může politika ovlivnit filozofii?
    ZABIK
    ZABIK --- ---
    Zdravím. Prosím vás, mohl by mi někdo vysvětlit rozdíl mezi substančními ontologickými koncepcemi a relačními ontologickými koncepcemi?
    Vím, že to nespadá do postmoderny, ale jinačí filosofie jsou tady mrtvé :-)
    WYNDMYLL_238
    WYNDMYLL_238 --- ---
    PHUSHI: no ja jsem mel tu "sociologii vedeni" zrovna v ruce, tak jsem ti to prepsal, ale bylo mi jasne, ze to bude ponekud malo ;))
    PHUSHI
    PHUSHI --- ---
    WYNDMYLL_238: dik, ale to mi prave uplne nestaci ;) viz PHUSHI:
    WYNDMYLL_238
    WYNDMYLL_238 --- ---
    PHUSHI: podle Hubíka jsou Wittgensteinovy jazykové hry označení „jazyka plus činností, do nichž je vetkán“ ("Sociologie vědění", Praha : SLON, 1999, str. 60), ale nevím, jestli ti to takhle bude stačit...:)
    PHUSHI
    PHUSHI --- ---
    _BENNY: tohle mi teda zni spis jako falesny vedomi nez postmodernismus ;)

    nemohl by mi prosim nekdo nejak jednoduse(ji) vysvetlit, co to jsou wittgensteinovy recove hry a jak (k cemu, proc...) je pouziva Lyotard? tusim, ze to ma cosi do cineni s petit recits (X metanaratives), ale potrebovala bych tusit trochu podrobneji (co jsem tak rychle koukala na netu, tak jsem pro me dostatecne uvodni a jednoduchy vysvetleni nenasla)
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    _BENNY: Nevim, to tezko posoudit, relativita vnimani sveta je zaklad pro pochopeni demokracie - rovnosti presvedceni, u me to tak do sebe zapada...
    Taky mozna k pochopeni postmodernismu potrebujes takovou inteligenci kterou hodne dogmatickych osob nema :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam