A znáte tohle?:-)
KAREL ČAPEK - JOSEF EGYPTSKÝ
čili o freudovském vykládání snů
...tedy poslav Farao, povolal Josefa a rychle vypustili ho z žaláře. Kterýžto oholiv se, a změniv roucho své, přišel k Faranovoi.
I řekl Farao Josefovi: Měl jsem sen, a není, kdo by jej vyložil;o tobě pak slyšel jsem to, že když uslyšíš sen, umíš jej vyložiti.
Odpověděl Josef Faraonovi, řka: Není to má věc; Bůh oznámí šťastné věci Faraonovi.
Tedy řekl Farao Josefovi: Zdálo se mi ve snách, že jsem stál na břehu potoka:
A aj, z potoka toho vystupovalo sedm krav tlustých a pěkných na pohledění, kteréžto pasly se na mokřinách.
A aj, sedm jiných krav vystupovalo za nimi churavých a šeredných velmi a hubených; neviděl jsem tak šeredných ve vší zemi Egyptské.
A sežraly krávy ty hubené a šeredné sedm krav prvnějších a tlustých.
Viděl jsem také ve snách, ano sedm klasů vyrostlo z stébla jednoho plných a pěkných.
A aj, sedm klasů drobných, tenkých a východním větrem usvadlých vycházelo za nimi.
I pohltili klasové ti drobní sedm klasů pěkných. Což když jsem vypravoval hadačům, nebyl, kdo by mi vyložil.
Odpověděl Josef Faraonovi: Sen Faraonův jednostejný jest. Což Bůh činiti bude, to ukázal Faraonovi.
Věz tedy, že číslice sedm neznamená než tvoje pohlaví.
I řekl Farao: Nerozumím, co tím míníš.
Odpověděl Josef: číslice sedm znamená ve snu pohlaví muže, pdobně jako prut, stéblo, strom, komín, hora, vítr, meč, kůň, blesk, pták nebeský, kobylka, klíč, lev, pomník, bič, stůl, kořen, jednička, palice, člověk, kněz, kkohout, stříkačka, hůl, pluh, ruka, kámen, hlava, šaty, provaz nebo řemen, lýko, píšťala, motyka, hever a všechny ostatní věci, kteréžkoli jsou,
stejně jako pohlaví ženské naznačují ve snu tyto věci: hrnec, kamna, okna, dveře, oltář, osmička, země, oblaka, hrob, kniha, plot, květina, prsten, řetěz, kůň, vůz, cisterna, cesta, dům, lahvice, tráva, řeka, zahrada, dítě, buben, ovoce, brašna, pec, papyrus, měsíc, les čili háj, rukavice, roští, jakož i věechny ostatní věci, kteréžkoli jsou. Tak tomu jest.
I řekl Farao: Přede dvěma dny se mi zdálo, že dítě tlouklo na buben.
Odpověděl Josef: Tento sen znamená, že v tvé duši procitla úzkost, že již nebudeš moci být otcem.
I řekl Farao: Zplodil jsem hromadu dětí. Proč bych měl úzkost?
Odpověděl Josef: Aj, skryto je v duši tvé před očima tvýma.
Tedy řekl Farao: Avšak neřekl jsi mi, co znamená sedmero krav.
I řekl Josef: Číslice sedm neznamená nic než tvůj chtíč; kráva pak znamená ženu, a sedm pravých krav praví, že miluješ ženu tlustou a pěknou na pohledění.
I pravil Farao: Buď Bohu dík, je tomu tak: tlustá je a pěkná na pohledění. Avšak proč se mi zjevuje v podobě krávy?
I řekl Josef Faraonovi: Protože v duši tvé je skryta ohavnost Sodomitů; protože přijímaje ženu představuješ si potají, že (jest) kráva.
I zvolal Frao: Jdi, Israelský; nikdy mi tato mrzkost na mysl nepřišla.
(I řekl Josef): Skryto jest v mysli tvé.
Řekl tedy Frao Josefovi: Neřekl jsi mi, co znamená sedm krav hubených, kteréžto sežraly sedm krav tlustých.
Tu odpověděl Josef, řka: Sedm krav hubených znamená nový chtíč, který počíná v tobě sžírati chtíč k ženě tlusté a pěkné; zavrhneš a utratíš tuto, abys miloval ženu hubenou a nepatrnou.
Ošklivá pak jest, že neviděl jsi šerednější v zemi Egyptské, neboť tvá duše se hrozí toho, co chceš učiniti. Neboť šeredná je tvá žádost,
krvesmilná a hříšná je tvá žádost, a není horší v zemi Egyptské. Aj, nedospělá sestřička tvá, nebo vlastní dceřička tvá, nebo dceřička bratra tvého nebo sestry tvé, kozlátko nedorostlé vzbudilo v tobě horoucnost chtíče tvého.
I vyskočil Farao a zvolal: Strašná je řeč tato. Nikdy mi na mysl nepřišlo, co pravíš.
sChoval jsem na loktech dcery své a dárky jsem dával dětem sester a bratří svých; jako otec jsem svému rodu, a nikdy jsem dítěti neublížil.
I odpověděl Josef: Choval jsi je na loktech pro chtíč svůj a dárky jsi jim dával, abys je naklonil tomu, co bylo skryto v tvé mysli.
Avšak jen utajeno jest a vystupuje ve snu; a zjevuje se ukryot v obrazech a podobenstvích.
Sedmero klasů plných ze stébla jednoho, toť žena z pohlaví tvého, dceřička tvá, kterou chceš učiniti ženou boku svého.
Ale tu vyvstane klas tenký, usvadlý větrem východním; vítr, jenž otřásá klasem, je muž, a východ znamená otce, z něhož jsi vyšel.
Klas usvadlý větrem východním vetchá a stařičká matka tvá; a hle, tvůj chtíč vzhlédl k ní, i utratíš dceřičku svou a pojmeš svou matku k boku svému. Tak je psáno v tvé mysli, v hlubině mysli, kterou my Israelští zoveme podvědomí.
Podvědomé je to, co ti není nikteraž známo a co ti, jak pravš, nikdy nepřišlo na mysl. Obráceně pak, co ti jak živo nepřišlo na mysl, je právě proto v tvém podvědomí; i jest tam krvesmilství, otcovražda, sodomie, ohavnost Chámova, hřích Lothův, komplex Oidipův a všechny druhy mrzkosti gomorhských, babylónských, chaldejských a egyptských, které ti nikdy na mysl nepřišly.
Sen pk není nic jiného než přetékání tvých chtíčů, které jsi potlačil a uvrhl v podvědomí.
I pravím ti: Zdá-li se ti, že trháš ovoce, znamená to, že smilníš. Zdá-li se ti, že krájíš ovoce nožem, vraždíš. Nezdá-li se ti o žádném ovoci, zdá se ti o koních nebo o tekoucí vodě, což je ohavnost nemenší. Rovněž tak zdá-li se ti, že se procházíš v zahradě nebo že si oblékáš kabát. Ó těch smrtelných hříchů!
I řekl Farao: Prosím, co činiti mám, abych se jich nedopouštěl? Neboť hrozím se napříště usnouti a míti takové sny.
Tedy řekl jemu Josef: Aj ničehož činiti nemůžeš; ano podvědomí poroučí tobě, což nemůžeš ty poroučeti jemu? V něm je vše špatné, čeho ses dosud nedopustil. V něm je vše, co je proti přirodě a zákonům božím. Myslíš-li bdě, na věci sluěné a řádné, činíš to jen proto, abys nemyslel na věci nečisté. Tak tomu je.
Tvůj život, o kterém víš ty sám a tvoji bližní, jen přiodívá nahotu a hanbu toho, co je ti skryto. Avšak ve snech se (to vše) zjevuje.
Pročež moudrý je, kdo zná vykládati sny z milosti Boží.
I řekl mu Farao: Prosím, nauč mne tomu. Přísahám, že předhodím psům svou ženu, bude-li se jí zdáti o lvech nebo dokonce o svazku klíčů;
a své dcery ztrestám, budou-li sníti, že vcházejí dveřmi do domu otcovského.
Neboť strašné a nebezpečné jsou tyto sny.
Poněvadž Bůh dal znáti tobě všecko toto, neníť žádného tak rozumného a moudrého, jako jsi ty.