• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISJung - život, dílo, souvislosti, přesahy, ...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    STEPNI_VLK: k archetypům se nebudu vyjadřovat. jen mám prostě pocit, že archetypy jsou v dnešní době něco jiného, než si lidé myslí.... to je všechno. a nevím jestli jsem postmodernista...

    o té synchronicitě si troufám diskutovat víc, protože s tím mám spoustu zkušeností. snad se nemusí týkat jen toho, že někdo umírá, nebo tak. jde o časově/jinak blízké vjemy, které nějak souvisí ale přitom právě NEJSOU kauzálně propojené, podle mě. Viz ten klasický Jungův příklad s motýlem ve snu a pak v okně u terapeuta... synchronicita je právě nekauzální souvislost... není to "telepatie, akorát trochu jinak".
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    XCHAOS: Přijde mi, jako bys jen klouzal po povrchu archetypu aneb klasický postmodernistický přístup ke všemu. Nemyslím sí, že by archetyp bylo možno jen tak "přepnout" či "vypnout", když to dovedu ad absurdum

    Mimochodem, dodnes jsem si myslel, že synchronicita dle Junga znamená, že se něco děje ve stejném čase na různých místech a přitom je to nějak propojené (například ti umře někdo blízký a tebe přesně či plus mínus v okamžiku jeho smrti bodne u srdce nebo něco jiného, neobvyklého a výrazného), a ne že se - dle tvého popisu soudě - něco stane, a pak se s jistým zpožděním stane něco jiného, souvisejícího..
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LOOK: mne pripada malo vyzivne hledat vyznamy symbolu bez znalosti asociaci/pocitu dotycneho jedince k symbolu. tj. bylo by treba vedet, jestli te auto za strizliva treba sere, vnimas ho jako neco otravneho o co se musis starat, nebo je to oblibeny prostredek tvoji nezavislosti, nebo ses nedavno naboural, nebo setris na novy atd. atd. Auto jako nastroj muze v zivote jedince zastavat radu praktickych, socialnich i jinych roli ;) a sen odkazuje k tomu. takze sorry ;)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KASTA: ale ono nejde rozlišit co je naše čistá fantazie. a to samo o sobě není ten problém... TEN problém je někde jinde, ale to je nepojmenovatelné a nesdělitelné.
    KASTA
    KASTA --- ---
    LOOK: celkem souhlas se vsim - k tem archetypum bych rekl jen to ze pusobi zevnitr a smerujou ven - kdyz nastane situace ze nevedomi chce neco "ukazat", protlacit do vedomi, muze si "pujcit" obraz kterej je aktualni - tak se muze stejnej archetyp v kazdy dobe projevovat jinak a preci podobne - falickej symbol se treba vyviji od slunecniho paprsku pres budhistickou chedi, zbrane az k modernimu bouraku, jak rika klasik "Rimmer jezdil devitimetrivym prodlouzenym penisem"....:-) proste jeden archetyp muze mit spousty obrazu a vyjadreni, v kazdy dobe je to jiny a neznamena to ze archetyp se meni - i kdyz ja si myslim, ze se s dobou pomalicku meni... asi jako se meni nas fyzickej vzhled napric tisiciletima.


    XCHAOS: ja myslim, ze synchronicity jde naopak desne tezko identifikovat - rozlisit, co je jeste moje cista fantazie, co je zpusobeny tim, ze si pod vlivem nejakyho vnitrniho procesu urcity veci vic vsimam a co je skutecna synchronicita - ve smyslu "zruseni casu a prostoru"....
    LOOK
    LOOK --- ---
    jo tak, vedecky pohled :) ten ja si nejedu, prijde mi omezeny.
    treba synchronicity vnimam - naprosto subjektivne a nevedecky - jako urcite ukazatele nebo znacky ci vysvetlivky k aktualni situaci. (podrobneji to myslim rozebira Norbert Classen ve Vedeni Tolteku). nejde mi o to, jestli je to vedecky spravne, nebo ne, proste mi to tak funguje, tak to pouzivam.

    s temi archetypy, nevim, asi na nejake nejsvrchnejsi vrstve podlehaji dobe, ale tohle podlehani se delo cele veky, takze ten hlavni historicky vyznam v archetypech je proste prevladajici.

    samoanalyza snu neni jednoducha a imho bez praktickeho know-how nebo silne intuice temer nemozna. plus je treba znat mytologicke vyznamy symbolu atd.

    vem si treba symbol auto (napr. jedes autem po ceste a pak tam je vymol, ze to dal nejde; nekdo ti chce ukrast auto, ale ubranis ho; jedes a malem se nabouras). pomerne nova vec, takze archetyp asi ne (nebo nevim), ale symbol samozrejme to je. co asi tak muze znamenat? (otazka pro vsechny:)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOOK: no tedy, to bylo asi špatně řečené. jde spíš o to, že synchronicity lze alespoň jasně jednoznačně identifikovat: k čemu je použít, na to jsem nepřišel.

    prostě když paralelně třeba čtu o něčem na internetu či v nějaké knížce nebo o tom vidím film a pak jedu metrem a to samé slovo/něco vidím jako titulek v novinách nebo jako nápis na něčím tričku (a ne: teď nemluvím o něčem, co tam bývá každý den, nebo co má na tričkách každý), tak aspoň vím, která bije. Nevím přesně co s tím: nicméně zdá se to být alespoň neškodné a pozoruhodné.

    Naproti tomu identifikovat třeba v našich snech nějaké alespoň trochu archetypální obrazy je těžké: sme prostě jiná generace. nechodili jsme dětství do kostela, neučili se na gymnáziu klasickou řečtinu nebo latinu. místo toho jsme četli sci-fi, fantasy a známe všechny světové mytologie v kostce (ovšem asi tak na úrovni hollywoodského filmu, přiznejme si to...). Snažit se z téhle omáčky vylovit nějaký archetyp je asi jako snažit se odhadnout tvar mrkve, pokud ji známe jenom jako ingredienci do zeleninového rizota.

    Mytologie postmoderní doby - to jsou různé genocidy a bombardování na jedné straně, vs. všemocná věda a technika na druhé straně. Už psychedelické kapely 60. a 70. let (The Who, Pink Floyd) rozpoznaly, že např. archetypální symbol kříže se přetransformoval do siluety vysoko letícího bombardéru: jenže tím se prostě přechází do jiného paradigmatu a ten starý nevědomý obsah už dále není dostupný... prostě to došlo, je to zkonzumované, snězené, a my se bavíme jen o etiketě na prázdné konzervě která se povaluje pohozená v křoví...
    LOOK
    LOOK --- ---
    XCHAOS: taky jsem pragmatik, pouzivam co funguje me. a soucasne jsem si vedom, ze ostatni jsou uplne jini a ze jim to 'moje' fungovat nemusi a muze jim fungovat neco co nechapu ja. co s tim? prozatim jsem vymyslel jedine: nabizet jim 'moje' jako variantu k prozkoumani.

    zajimalo by me, jak ti fungujou synchronicity. teda, k cemu jsou ti dobre?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOOK: no jo. ale to vůbec nic neznamená, že někdo o něčem mluví a někdo ho poslouchá. já jsem pragmatik: mě zajímá, jestli to funguje i mě - tady a teď.

    třeba synchronicita je něco, co mi funguje až až. ale o archetypech to lze říct už méně. je pěkné je pozorovat z dálky, to ano... ale když vkročíte do cesty rozjetému archetypu, tak jste na nejlepší cestě přivodit si slušný duševní úraz...
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    LOOK: A aby byla legrace ještě větší, tak na konci nedávno vloženého rozhovoru se Sternem se objevuje názor na otce, jenž plně koresponduje s tím, co píše Zoja, kterýžto jungiánem jest. ;)
    LOOK
    LOOK --- ---
    musim nesouhlasit s tim, ze Junga lze pouzit jen do nejakych 60.let. Jung hodne prekrocil svoji dobu, do 80.-90.let se da pouzit temer stoprocentne, dal pak s upravama (ktere ti dojdou pokud se v nem dobre vyznas).

    a co treba Stern, ohani se Freudem v roce 2008 a ma docela uspechy ;)
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    XCHAOS: I tak by se to dalo zjednodušeně říct. :) Prostě ze společnosti zmizel ten pozitivní obraz autoritativního a vůdčího otce, resp. není celospolečensky uznávaný, a zmizely také rituály (pozvedávání a iniciace) a symboly. Zůstal jen ten archetyp otce, který se ovšem přesunul do nevědomí, kde teď vesele dělá bordel..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ...takže otcové už najednou nejsou zlí a není už in se proti nim bouřit ?
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    YMLADRIS: Jestli máš chuť číst, pak docela dobrou odpověď najdeš v knize, kterou jsem právě dočetl. Jmenuje se Soumrak otců a napsal ji italský psychoanalytik Luigi Zoja, jenž vychází z Junga a hojně se v ní odkazuje na archetyp otce, hrdiny atd.

    Ve zkratce: Vznik otce byl vědomým rozhodnutím muže, který se původně řídil instinkty. Je to kulturní konstrukt, ovšem zároveň v podstatě umožnil vznik kultury jako takové (nemluvě o vytvoření archetypu). Během vývoje lidstva však docházelo k jeho postupné degeneraci, což sice na jedné straně umožnilo demokratizaci společnosti či emancipaci žen, ale na straně druhé vedlo k regresi otců zpět na úroveň mužů, změně vertikální hierarchie společnosti na horizontální a zlu, které je produkováno muži, kteří najednou nemají své místo ve společenosti, své uznání, původně produkované skrze otcovskou autoritu. Opět po tisíciletích prostě zvítězil Achillos nad Hektorem, resp. fyzická (pra)síla a okamžité uspokojení (= spotřební společnost) nad rozvahou, plánováním a oddálením uspokojení do budoucnosti. Svým způsobem se jedná o regresi celé společnosti a o kolektivní psychopatii. Alespoň tak to vidí L. Zoja.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    YMLADRIS: dovoluji si polemizovat. jde o cestu k dospělosti, ne do dětství. dítě musí akceptovat celou řadu norem, a i když jsou relativně mírné, tak proti nim neexistuje odvolání. probíhá výchova: dítě vychovává škola nebo rodiče, apod. dospělý člověk už není dále vychováván. porušení norem je ovšem trestáno přísněji, proto v rámci prosté snahy o přežití dochází k posouvání těch norem dostatečně daleko, aby o ně v běžném životě nebylo zakopáváno (výběh s elektrickým ohradníkem poskytuje dobytku větší volnost než chlév, kde jsou stěny všude... ale o to víc bolí kontakt s tou hranicí...)

    ad utrpení: je spíš institucionalizovaný, než tabuizovaný. zkus si někdy zajít k zubaři... :-)

    Jinak samozřejmě, nelze použít Junga k analýze toho, co se děje od 60. let dál. Junga lze použít tak na 1. nebo 2. světovou válku maximálně. Potom je třeba nasadit nějaký těžší kalibr... a na to, co se děje cca od roku 2001 doteď, už nepomůže žádná analýza.

    V podstatě já to beru všechno jako historické čtení, tzn. jak v nějaké epoše lidi reflektovali sebe, svoje nevědomí, apod. O tom co se děje dnes, to vypovídá fakt minimálně.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    noo tak nejvic mne ze sterna oslovila ta predstava ze panuje touha vratit se k Diteti. moje asociace

    -- jo, to co se od 60. let deje, vsechno to uvolnovani, pravo na sebeurceni, relativizace norem atd. se da brat jako navrat do detstvi
    -- osobne jsem byla dycky vsema 10 pro, nechci dospet, podle ruznych komentatoru vypadam tak o 10 a vice let mladsi nez jsem ;)
    -- vybavuji se mi nejake neurcite komentare zastupcu jinych kultur ze "belosi jsou jako deti" ale to je asi z dob kontaktu, nee z tech ted poslednich 50 let
    -- cim to je, takovy odklon od dospelosti? mozna tim, ze v nasi kulture je minimum utrpeni resp. je hodne tabuizovany. vyrovnavanim se s utrpenim clovek asi dospiva a priklani se k podstatnym vecem
    -- coz by znamenalo prehodnotit celej nas zivotni styl, zpusob vychovy atd., do toho nikdo nepude
    -- tak asi to bude spolufaktor ze nas prevalcuji cinani a tento euroamericky experiment ukonci ;)

    vnimate spolecnost kolem sebe jako detskou?
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    revan: jinac v te prvni knize se mediim venuje vice, nezli v te druhe...
    ANOUKE
    ANOUKE --- ---
    REVAN: myslim, že nejsytematičtěj to rozebírá ve svý doplomce - k mání (teda přečtění) v knihovně FSV naskenovaná v počítači. Jak se jmenuje si už nepamatuju, ale snadno ji najdeš pod jeho jménem
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    revan:ja to ctu tak, ze jde o jeho image, pak take jeho vek a skutecnost, ze clovek, jenz se ve svetle dnesniho lacineho antikomunismu verejne hlasi ke svemu komunismu(a podobne provokativnich nazoru ma radu) proste zapasi z podstaty, musi, je to prirozene... oni totiz vsichni zapaseji s nim, svym zpusobem vydedenec, o kterem nakonec ale musi psat a pise i ten respekt a vubec kazdej...myslim, ze bude jen zrat a ubirat te sebestrednosti, ale hlavne myslim, ze mediim a kulture opravdu rozumi(vetsinou;), ctu ho tak, ze jdu vyslovene po tech interpretacich a ty vykriky ega prehlizim(v pripade, ze nejsou zavbavne, coz casto i jsou;)..nechci to moc interpretovat, ale to jeho okouzelni popkulturou z nej castecne(pekne zlyho a trefnyho) (pop)saska opravdu dela, nekdo by treba rek, ze ho to prodava, ja myslim, ze ty interpretace lze brat vazne(a to je jediny o cem ma cenu vlastne mluvit) a jsem presvedcen o tom, ze jsou z vetsiny i dobre promysleny, nenapada mne ostatne nikdo komu by to dnes z mladych tak slo a clovek to mohl cist..u literatury, umeni to drive dela nadherne treba Pechar, ale dnes sem rad za Sterna, nikoho jinyho nevidim, resp vidim, ale ti nekoukaji skrze psychoanalyticke bryle, ale filosoficke a Sterna chytre kritizuji jako Martin Skabraha
    REVAN
    REVAN --- ---
    dojem k rozhovoru se Sternem: "Rivalita". Ve většině odpovědí se nemůžu zbavit dojmu, že ten člověk proti něčemu zápasí. Psychoanalitický (Sternův) výklad VS něco zaběhlého či běžného ve společnosti či jiný výklad. Nekritizuji ho - já taky pořád zápasím. Jenom to nevidím jako konec vývoje.
    Vpodstatě díky jeho postoji si ani nejsem jistý, jak moc se jeho názory dají brát vážně. Něco na nich určitě bude, ale obávám se, že jeho "Rivalita" do nich občas dodá něco pro přibarvení.
    Nic jsem od něj nečetl. Nevíte někdo, v jakém spisku rozebírá to působení reklamních triků na člověkovu mysl? To bych si celkem přečetl.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam